Tupakoinnin lopettaminen ja painonnousu!
Olen lopettanut 2,5kk sitten ja painoa tullut 6kg :/ viimeiset kolme viikkoa olen urheillut ja syönyt terveellisesti, siltikään ei lähde laskemaan. Paljonko teillä on paino noussut ja kauanko nousua kesti? Ja onnistuiko pudottaa kilot?
Kommentit (8)
Lopetin puolisen vuotta sitten. Painoa tullut n. kaksi kiloa. En tiedä johtuuko siitä vai istumatyöstä. Lenkkeilen säännöllisesti ja syön mitä syön. Olen normaalipainoinen, joten tuo pari kiloa ei haittaa.
Nousi 7kg, mutta olin sitä ennen alipainoinen, joten ei haittaa tulleet kilot.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 15:40"]Nousi 7kg, mutta olin sitä ennen alipainoinen, joten ei haittaa tulleet kilot.
[/quote]
Missä ajassa sun paino nousi? Must tuntuu et tuli kauheen nopeest noi kilot. En tiä pitäskö sit ruveta väliaikasesti uudestaa polttaa et alkas aineenvaihdunta toimiin..
Vuosi lopettamisesta, painoa + 7kg. Samanaikaisesti lopetin myös alkoholin käytön kokonaan. En muuttanut syömisiäni suuntaan tai toiseen, en edelleenkään napostele ja käsille sain tekemistä aloittamalla neulomisen. Aiemmin olin normaalipainoinen ja nuo ylikilot täysi mysteeri. Tuntuvat olevan vielä tuskaisen tiukassa lähtemään.
Yleensä se painonnousu tupakoinnin loputtua johtuu siitä, että napostelee/syö enemmän. Se voi johtua siitä, että korvaa polttamisen napostelulla tekemisen vuoksi, tai ruokahalun nousemisesta (koska tupakoimaton maistaa ja haistaa ruoan paremmin, mikä parantaa ruokahalua).
Myös liikunnan harrastaminen lisää ruokahalua, joten voi olla, että syöt sittenkin yli tarpeesi.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 15:54"]
Vuosi lopettamisesta, painoa + 7kg. Samanaikaisesti lopetin myös alkoholin käytön kokonaan. En muuttanut syömisiäni suuntaan tai toiseen, en edelleenkään napostele ja käsille sain tekemistä aloittamalla neulomisen. Aiemmin olin normaalipainoinen ja nuo ylikilot täysi mysteeri. Tuntuvat olevan vielä tuskaisen tiukassa lähtemään.
Lisään vielä, että kilot on tulleet lähinnä keskivartaloon. Samat farkut menee jalkaan ihan kuin ennenkin, mutta kiinni niitä on turha yrittää.
En ole myöskään raskaana.
[/quote]
Käsitykseni mukaan ensimmäisinä hetkinä, kun lopettaa tupakoinnin ja puhdistautuminen lähtee kunnolla käyntiin, keho turpoaa. Se koittaa laimentaa kudoksista liikkeelle lähtevän pashan, varsinkin nikotiinin sillä konstilla.
Mitenhän pitkään tätä voisi kestää? Ehkäpä jopa useita kuukausia. Voisiko osa painonnoususta johtua tästä?
Mulla nousi paino jotain 5-7 kg kun lopetin tupakoinnin, osa toki siksi että söin polttamisen sijaan. Ja masennuin, mutta se meni onneksi ohi joidenkin kuukausien kuluessa.
Mä aloitin laihdutuksen samalla kun lopetin röökinpolton (1kk sitten). Mulla on myös paino tippunut. Tekis mieli napostella kun tekee mieli röökiä, mutta sen sijaan lähdenkin ulos.