Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppilasta omaksi kodiksi?

Vierailija
29.09.2014 |

Olemme puolisoni kanssa saaneet appivanhemmiltani kiehtovan tarjouksen: ostaisimme heidän upean, vanhan maalaistalonsa ja muuttaisimme perheinemme siihen, ja appivanhemmat muuttaisivat kaupunkiasuntoon eläkepäiville.

diili on loistava ja mieheni on innoissaan. Minäkin olen, mutta heti aloin miettiä tunnepuolta asiassa: talo on remontoitava sisältä täysin, se on rempattu viimeksi 80-luvulla. Sieltä lähtee uusiksi tapetit, maalipinnat, keittiö, lattiat, seiniä kaatuu, portaat vaihtaa paikkaa, appiukon anopille syntymäpäivälahjaksi ostama takka puretaan ja uusi tulee tilalle. Näen sieluni silmin, kuinka anoppi hammasta purren koittaa olla hiljaa ja puuttumatta, mutta varmasti jossain kohtaa ihmettelee, onko kaikki tämä remontointi todella tarpeen, hänen mielestään kun se 80-luvun keittiö on ihan kiva..

Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Sössinkö nyt ihan hyvät perhesuhteet piloille valtaamalla tilukset? 

Samalla mietin, miten sukupolvenvaihdokset maatiloilla onnistuvat - miten vanha pari osaa väistää nuoren parin tieltä. Kertokaa siitäkin kokemuksia, kuulen mielelläni! 

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:50"]

Meillä on ollut vastaava tilanne eli muutimme miehen kotitaloon appivanhempien siirryttyä kerrostalo-osakkeeseen ja remppaisimme sekä talon että pihan ihan uusiksi. Välejä varsinkin anoppiin on hiertänyt meidät yllättänyt asia eli ympäristön ja muun suvun ihastelu siitä, miten ihanaksi kaiken olemme muuttaneet. Oi miten on kaunis piha, vau!! Ja onpa tosi hieno idea yhdistää olohuone ja ruokailuhuone näin jne.jne.. Se on aiheuttanut anopissa jotain mustasukkaisuutta ja riittämättömyydentunnetta ja hän on siitä syystä alkanut etsimällä etsiä talosta ja pihasta virheitä tai epäonnistumisia, kai omaa huonommuudentunnettaan lievittääkseen. Eli minulle tulee tunne, että olen tullut mestaroimaan hänen kotiinsa ja pihaansa, näyttämään, kuinka minä osaan kaiken paremmin ja tyylikkäämmin. Ei ihan kiva tunne. Olisi ollut parempi jos olisimme ostaneet talon joltain ulkopuoliselta. Nyt saa koko ajan ikäänkuin arastella, ettei tästä tule liian hienoa.

[/quote]  Asia varmaan selviäisi, kun joku huomaisi aukaista suunsa ja sanoa anopille, että kotinne oli todella ihana, kun te asuitte siellä. Onhan se aika tyrmäävää, kun olet itse omin käsin kaikki laittanut ja kun joku sen remontoi, kaikki kehuu uutta, eikä huomaa sanoa, että kyllä edellinenkin oli tosi kaunis. Tuntuisi varmaan sinustakin aika pahalta. Mutta suomalaiset kyräilevät, eivätkä osaa asioita hoitaa. Tämäkin olisi ratkennut niin, että kun sukulaiset kehuivat anopin kuullen teidän ratkaisuja, et olisi vain myhäillyt onnellisena ja ylpeänä, että ähäkutti, tehtiinpä parempaa. Olisit kohteliaasti sanonut, että kyllä tämä on minustakin hieno, mutta kyllä anopin ja appiukon ratkaisut olivat myös hyviä ja anopin laittama piha oli kaunis, että vähän hirvitti muuttaa sitä oman maun mukaan, kun se oli niin hyvin laitettu.

Nyt anoppi kokee olevansa nolattu ja kokee, että teitä verrataan ja hänet on poljettu lyttyyn. Vain pienellä huomionosoituksella tämäkin asia olisi ratkennut.

Vierailija
22/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:50"]

Meillä on ollut vastaava tilanne eli muutimme miehen kotitaloon appivanhempien siirryttyä kerrostalo-osakkeeseen ja remppaisimme sekä talon että pihan ihan uusiksi. Välejä varsinkin anoppiin on hiertänyt meidät yllättänyt asia eli ympäristön ja muun suvun ihastelu siitä, miten ihanaksi kaiken olemme muuttaneet. Oi miten on kaunis piha, vau!! Ja onpa tosi hieno idea yhdistää olohuone ja ruokailuhuone näin jne.jne.. Se on aiheuttanut anopissa jotain mustasukkaisuutta ja riittämättömyydentunnetta ja hän on siitä syystä alkanut etsimällä etsiä talosta ja pihasta virheitä tai epäonnistumisia, kai omaa huonommuudentunnettaan lievittääkseen. Eli minulle tulee tunne, että olen tullut mestaroimaan hänen kotiinsa ja pihaansa, näyttämään, kuinka minä osaan kaiken paremmin ja tyylikkäämmin. Ei ihan kiva tunne. Olisi ollut parempi jos olisimme ostaneet talon joltain ulkopuoliselta. Nyt saa koko ajan ikäänkuin arastella, ettei tästä tule liian hienoa.

[/quote]  Asia varmaan selviäisi, kun joku huomaisi aukaista suunsa ja sanoa anopille, että kotinne oli todella ihana, kun te asuitte siellä. Onhan se aika tyrmäävää, kun olet itse omin käsin kaikki laittanut ja kun joku sen remontoi, kaikki kehuu uutta, eikä huomaa sanoa, että kyllä edellinenkin oli tosi kaunis. Tuntuisi varmaan sinustakin aika pahalta. Mutta suomalaiset kyräilevät, eivätkä osaa asioita hoitaa. Tämäkin olisi ratkennut niin, että kun sukulaiset kehuivat anopin kuullen teidän ratkaisuja, et olisi vain myhäillyt onnellisena ja ylpeänä, että ähäkutti, tehtiinpä parempaa. Olisit kohteliaasti sanonut, että kyllä tämä on minustakin hieno, mutta kyllä anopin ja appiukon ratkaisut olivat myös hyviä ja anopin laittama piha oli kaunis, että vähän hirvitti muuttaa sitä oman maun mukaan, kun se oli niin hyvin laitettu.

Nyt anoppi kokee olevansa nolattu ja kokee, että teitä verrataan ja hänet on poljettu lyttyyn. Vain pienellä huomionosoituksella tämäkin asia olisi ratkennut.

[/quote]

En kyllä parhaalla tahdollanikaan voinut sanoa niin. Ihan oikeasti, se oli ihan kamala. Pihassa vanhoja ruostuneita koneita sikinsokin ja nokkoset rehottivat, talo sisältä vähän messie tyylinen. Ei kaikki asu kauniisti ja ihanasti ja laita pihaa taidolla ja rakkaudella. Silti se ärsyttää, kun toinen tulee ja tekee pihasta hienon ja nätin ja talosta raikkaan, ilmavan ja siistin. Olisin tuntenut kyllä itseni ihan typeräksi, jos olisin sitä aikaisempaa versiota alkanut kehua.

20

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tulee teidän koti,joten teette mitä haluatte.Aivan sama mitä anoppi sanoo.

Vierailija
24/24 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä tulee teidän koti,joten teette mitä haluatte.Aivan sama mitä anoppi sanoo.

Jep, ja tämä oli tilanne jo 9v sitten kun ap tämän asian täällä nosti esille.