Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oma pyyntö työsuhteenloppumisen syy ja nyt uhkaa karenssi?!?

Vierailija
30.08.2006 |

Aloitan siis alusta. mieheni pääsi opiskelemaan paikkaan johon on todella vaikea päästä ja johon todella haluaa mennä. opiskelupaikka sijaitsee 350km päästä asuinkunnastamme joten muuttohan oli pakostakin edessä. ilmoitin työnantajalleni samantien kun sain kuulla että määräaikaista työsopimustani ei tarvitse jatkaa enää sillä lopetan silloin kun siihen on merkittykin eli 31.8. Kun sain työsopimuksen siinä luki lopettamisen syy: oma pyyntö Vaikka periaatteessahan se loppui juuri silloin kun oli tarkoituskin?!

no tänään sitten talsin työkkäriin ja sieltä sanottiin että koska todistuksessa lukee oma syy, joku ihmeen valiokunta joutuu sen käsittelemään ja todennäköisesti minulle lankeaa 3 kuukauden karenssi!!! (en todellakaan tule toimeen ilman työttömyysrahaa) Miksi näin? onko mitään millä voisin välttää tämän karenssin? kokemuksia?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala pikana etsiä uudelta paikkakunnalta töitä.

en sitten tiedä onko mahdollista jos kunnolla perustelet että pakkomuutto edessä jne rahaa, mutta huonolta näyttää.

Vierailija
2/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä sinne vielä juttusille, josko kirjoittaisi oikean syyn.

Kyllä tuommoisesta meinaan joutuu karenssiin, ellet jotenkin muuten pysty kirjallisesti esittämään, että kyseessä oli määrä- aikainen sopimus, mitä ei uusittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos määräaikainen työsopimus olisi päättynyt ja työnantaja ei olisi jatkanut, olisi työnantajan pitänyt perustella miksi ja syy olisi silloin voinut olla " tuotannolliset ja taloudelliset..." jolloin et olisi karenssia saanut.

Ei mikään laki sano, että miehen opiskelupaikan perässä pitää koko perheen muuttaa. Karenssi sinulle kuuluu ja sen kanssa on vaan elettävä!

Vierailija
4/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano, ettei siihen laitettaisi sitä omasta pyynnöstä juttua. Jos sellaisen viet tökäriin,jossa lukee, että olet itse pyytänyt eroa niin se on VARMA 3 kuukauden karenssi!!!

Vierailija
5/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa yhteyttä työnantajaan ja käskeä korjaamaan työsopimukseen että sopimus on päättynyt ihan muusta syystä kuin sinun tahdosta. Muistaakseni tämä oikea termi on määräaikaisen työsuhteen loppuminen jos kerran sopimuksesi loppuisi muutenkin 31.8. Näin minun kesätyötyötodistuksissa on lukenut loppumisen syyksi...

Vierailija
6/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

johan nimikin sanoo että se loppuu tiettyyn aikaan.

Onko sulla ap tallella tuosta työsuhteesta tehtyä työsopimusta? Siinähän pitäisi lukea, että työsuhde on määräaikainen eikä ole siis voinut loppua mistään " omasta pyynnöstä" , vaikka työnantaja niin väittäisi. Jos siitä olisi apua asiaa selvittäessä.

Vierailija
7/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on kyllä tallella työsopimus jossa lukee päättymispäivämäärä tämän kuun viimeinen eli siksi ihmettelenkin miksi työtodistuksessa on tämä oma pyyntö... Mitä jos pyytäisin työnantajalta uuden työtodistuksen jossa ei sitä lue, ottaisivatkohan työkkärissä sitä enää vastaan?

t ap

Vierailija
8/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on oma pyyntö, niin 3kk karenssi tulee automaattisesti. Muutto toisella paikkakunnalle puolison työn takia on usein katsottu hyväksyttäväksi syyksi, jolla karenssin voi välttää. Mutta epäilen, ettei opiskelupaikka kelpaa.

Kannattaa kuitenkin vaatia työnantajalta korjattu työtodistus, josta näkyy, että päättymisen syy on määräaikaisen työsuhteen päättyminen eikä mikään sinun oma syysi. Ja lisäksi voit laittaa työkkäriin kopion työsopimuksesta, mistä tuo määräaikaisuus ilmenee (tosin se ei välttämättä riitä yksinään, koska pätkätyöt ovat niin tavallisia eli määräajan jälkeen tehdään heti uusi määräaikainen sopimus).

Vierailija
9/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikassa on sellainen tapa ja sinullekin olisi ollut tarjolla työtä määräajan jälkeenkin uudella sopimuksella, niin silloin tuo rinnastetaan omasta pyynnöstä irtisanoutumiseen ja ihan syystä saat karenssin.

Vierailija
10/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty nyt tarkistamaan, kun en ole työpisteessäni.

nimimerkillä henkilöstösihteeri

Vierailija
11/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman kuukauden elää puolipäiväisen hoitajan palkalla niin laihtuisi sekin läskiperse!!!

Vierailija
12/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja musta se on ihan oikein. Eihän siinä mitään järkeä olisi, että jokainen voisi vapaasti valita, tekeekö töitä vai makoileeko mieluummin kotona ja nostaa rahaa yhteiskunnalta. Kyllä työttömyyskorvaus on tarkoitettu sellaisille, jotka ilman omaa syytään joutuvat pois töistä.

Vierailija
13/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mukavaa, että työnantajan ehdoilla mennään täysin tässä tilanteessa: Työnantaja laittaa työsuhteen määräaikaiseksi minimoidakseen riskinsä, vaikka olisikin todennäköistä että työt jatkuvat sopimuksen jälkeenkin. Työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta jatkaa sopimusta määräajan jälkeen, mutta työntekijälläpä on jos työnantaja niin haluaa, muuten veemäinen työnantaja hoitaa työntekijälle karenssin. Eli työntekijä joutuu kantamaan kaikki riskit ja elämään epävarmuudessa, ja sitoutumaan yritykseen, jossa ei sitouduta työntekijään vakituisen työsuhteen muodossa!

Vierailija
14/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun oikein asiaa miettii, tuntuu että työnantajani teki sen tahallaan. Koko sen ajan jonka olen ollut töissä olen saanut taistella oikeuksistani, eikä ne toteutuneet ennen kuin jouduin ottamaan yhteyttä pamiin. Luulisi hänen olevan vain tyytyväinen kun pääsi eroon ihmisestä joka ymmärsi pitää puoliaan.

Tässä esimerkkejä siitä miten hän on yrittänyt huijata minua : Aloittaessani työt minulle maksettiin harjoittelijan palkkaa monta kuukautta vaikka minulla oli alan koulutus ja eli oikeasti minulle kuului 2.vuoden palkkausjärjestelmänpalkka.

Lisätunteja olin ruikuttanut puolivuotta eikä niitä tullut ja silti hän otti lisää työntekijöitä sen kun kerkesi. Asiahan on niin että niin kauan kuin nykyiset työntekijät haluavat lisätunteja niitä on tarjottava ensin heille ennenkuin ottaa uusia työntekijöitä

tässä siis vain pari, pienempiä juttuja onkin sitten tuhottomasti, voitte vain uskoa miten häntä vihataan kyseisessä firmassa...

Vierailija
15/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on määräaikainen työsopimus, niin sitä ei tarvi jatkaa kuin siinä tapauksessa, että molemmat niin haluavat. työtodistukseen pitää ilman muuta kirjata, että työsuhteen päättymisen syy on määräaikainen työsopimus, eikä oma pyyntö ja tämän on työnantajan pakko tehdä. myöskään työnantaja ei saa kirjoitella työtodistukseen mitään muita juttuja, ellei työntekijä niin halua.

itsekin työnantaja

Vierailija
16/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo oli tarpeellinen tieto, taidankin heti huomenaamulla soittaa hänelle ja vaatia korjauksen, paras suostua!

Vierailija
17/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä uusi todistus työnantajalta.

Vierailija
18/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustyötodistus ja arvostelut jos niitä pyydät

aika minkä olit töissä

ja päättymisen syy:

" Työsuhde oli määräaikainen."

Työvoimatoimistossa näytät työsopimuksen ja uuden työtodistuksen ja homma on kunnossa.

Tsemppiä oikeuksiesi puolustamiseen.

Vierailija
19/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitä työkkäriin myös nuo palkkatodistukset että näkevät että sinulle on maksettu väärin palkkaa..

Ja lainoista yms muista lapuista vaan kopiot sinne.

Ps:kaverini sai kk:den karenssin ku oli toisella puolella maata, asunnon ostossa ja ei muistanu työkkärin aikaa. Olisi pitänyt olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.. Et työkkäri on ihana..

Vierailija
20/32 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut noita jatkopäiviä.

Omasta syystä tuli keskeytys päivärahan maksuun kun unohdin jutun en edes muistanut soittaa. Parin päivän rahat menetin, ei siitä työkkäriä käy syyttäminen vaan pitää katsoa peiliin siellä se syyllinen on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme