Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanko oikeasti porukalla on tapana laskuttaa sukulaisiaan?

Vierailija
29.09.2014 |

Sen ymmärrän, että jos on joku pitkäaikainen järjestely, niin maksetaan. Siis esim. niin, että lapset ovat perhepäivähoidossa sukulaisella. Mutta välillä lukee näitäkin, että jos sukulainen vahtii lapsia yhden illan niin pitäisi maksaa lähihoitajan tuntipalkka, ilta- ja yökorvaukset, kilometrikorvaukset jne.

Eipä itsellä tulisi kyllä mieleen alkaa laskuttaa sukulaisia tai ystäviä, jos teen jonkun palveluksen :D Päteekö sama, jos menette vaikka muuttoavuksi: laitatte sitten laskun perään? Kyllä meillä on tapana autella ihan vastavuoroisesti ilman mitään palkanmaksuja.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudun tekemään työtäni (olen yrittäjä) niin laskutan kaikkia. Jos taas teen palveluksena jotain, esim lastenhoitoa, niin en laskuta, koska eihän se ole työtäni. Ja sellaiseen en pysyvänä järjestettynä edes alkaisi vaikka maksettaisiin. Kaikki kunnioitus lasten kanssa työskenteleville ja heidän hermoilleen :D

Vierailija
22/29 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pikkuveljelleni maksan jonkin verran jos meidän kahta lasta vahtii. Ei kyllä koskaan itse oo pyytänyt "palkkaa", mutta veli on vielä opiskelija ja en nää pahana tukea vähän taloudellisestikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään en ilmaiseksi sukulaistenkaan lapsia hoitoon ota. Sitä kun sais tehdä joka jumalan viikonloppu. Minä kun olen lapseton niin mulla ei heidän mielestään ole mitään tarvetta koskaan rentoutua, vaan voin vahtia heidän kakaroitaan kun he itse rellestävät.

Vierailija
24/29 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin tilanteesta. Esim. on mielestäni outoa, jos isovanhemmille maksettaisiin satunnaisesta lastenhoidosta muuten kuin ruokatarjoiluina. Sen sijaa olisi mielestäni myös outoa, jos pyydetään 19-vuotiasta sukulaistyttöä lastenhoitajaksi, eikä maksettaisi siitä mitään. Ja toki matkakustannukset maksetaan myös (esim. yöllä taksimatka kotiin tai kyyditään mennen tullen). Ja koska emme maksa mitään pimeästi, niin maksamme tästä palkasta verot ja sivukulut.

Vierailija
25/29 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 09:47"]Riippuu täysin tilanteesta. Esim. on mielestäni outoa, jos isovanhemmille maksettaisiin satunnaisesta lastenhoidosta muuten kuin ruokatarjoiluina. Sen sijaa olisi mielestäni myös outoa, jos pyydetään 19-vuotiasta sukulaistyttöä lastenhoitajaksi, eikä maksettaisi siitä mitään. Ja toki matkakustannukset maksetaan myös (esim. yöllä taksimatka kotiin tai kyyditään mennen tullen). Ja koska emme maksa mitään pimeästi, niin maksamme tästä palkasta verot ja sivukulut.
[/quote]

Ai kolme kertaa vuodessa tapahtuvasta parin tunnin hoidosta? Kai se on hoitajan homma huolehtia nämä asiat mikäli tulot vuodessa ylittää rajan?

Vierailija
26/29 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen niin, että jos menisin vaikka illaksi vahtimaan lasteni kuusivuotiasta serkkua, niin tekisin sen toki ilmaiseksi. Tai ottaisin meille hoitoon. Ja ihan ilmaiseksi myös ajelisin omalla autollani illalla kotiin jne.

Mutta jos samaa poikaa menisi hoitamaan oma 15-vuotiaani, niin kyllä mä ehkä kuvittelisin, että hänelle maksettaisiin ja huolehdittaisiin kotiin, ellen itse ehtisi hakemaan. Ei mitään "hinnaston mukaista" tuntipalkkaa, mutta teinille mahdollisuus tilata pitsaa vahtivuorolla ja lopuksi käteen annettu kymppikin olisi jo merkityksellinen. Näin siis itse ajattelen. Hän saisi tuntea itsensä tärkeäksi, syödä pitsaa :) ja jälkeenpäin pääsisi vielä vaikka leffaan itse ansaitsemallaan rahalla.

Vierailija
27/29 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavuoroisesti ymmärrän, mutta mites jos joutuu KOKAJAN hoitamaan kenenkin lapsia ja avustamaan muutoissa ja itse ei ole kertaakaan muuttanut ja ei lapsia. Ei ole vastavuoroisuutta aina...

Vierailija
28/29 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 09:49"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 09:47"]Riippuu täysin tilanteesta. Esim. on mielestäni outoa, jos isovanhemmille maksettaisiin satunnaisesta lastenhoidosta muuten kuin ruokatarjoiluina. Sen sijaa olisi mielestäni myös outoa, jos pyydetään 19-vuotiasta sukulaistyttöä lastenhoitajaksi, eikä maksettaisi siitä mitään. Ja toki matkakustannukset maksetaan myös (esim. yöllä taksimatka kotiin tai kyyditään mennen tullen). Ja koska emme maksa mitään pimeästi, niin maksamme tästä palkasta verot ja sivukulut. [/quote] Ai kolme kertaa vuodessa tapahtuvasta parin tunnin hoidosta? Kai se on hoitajan homma huolehtia nämä asiat mikäli tulot vuodessa ylittää rajan?

[/quote]

Kyllä, maksamme satunnaisista töistä myös kaikki kulut (palkka.fi -kautta, menee helposti). Meillä tilanne se, että jos kävisi ilmi että olemme maksaneet palkat pimeästi, voisi siitä tulla ikävää julkisuutta miehen aseman vuoksi (ei nyt ihan hautalat, mutta siihen suuntaan). Lisäksi olen muutenkin pimeää työtä vastaan.

Vierailija
29/29 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ollut tapana periä maksuja sukulaisten auttamisesta. Mutta tiedän perheitä, joissa lapsilta peritään vuokra peräkärryn lainaamisesta, silloinkin kun kyseessä on lyhyt matka, jonka aikana kärrystä ei varmasti kulu renkaat puhki ja kuormakin niin kevyt ettei siitä ole kärrylle vahinkoa.

Mutta jos tilanne on niin päin, että minä tarvitsisin apua lastenhoidossa ja hoitajaksi tulisi sukulainen, pienituloinen opiskelijatyttö, hänelle korvaisin matkakulut (jos tulee autolla tai kauempaa julkisilla) ja maksaisin lisäksi hoidosta palkan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi