Ruotsin kieltä on ruvettu kohtelemaan "kolmantena kotimaisena".
Viime aikoina olen useammassakin paikassa nähnyt, kun joku teksti on ollut kolmella kielellä, niin järjestys on suomi, englanti, ruotsi.
Kommentit (9)
Minä jo luulin Miisa Nuorgamin woke-mentaliteein ottaneen vallan ja Saamen kielen olevan se kolmas kotimainen.
Vierailija kirjoitti:
Minä jo luulin Miisa Nuorgamin woke-mentaliteein ottaneen vallan ja Saamen kielen olevan se kolmas kotimainen.
No historiallisesti tarkasteltuna saamen ja suomen kielet ovat kotimaisia, mutta ruotsi on siirtolaisten mukana tullut vieras kieli. Ja tämä ei ole ruotsin kielen dissaamista, vaan historiallinen fakta, koska ruotsin kieli nimenomaan tuli tänne vasta myöhemmin "valmiina kielenä". Toki voi sanoa, että varhaisemmat suomen/saamen kielten muodot tulivat tänne jostain muualta, mutta kuitenkin saamen ja suomen kielet ovat kehittyneet nykyisiksi kielikseen tällä alueella, toisin kuin ruotsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No historiallisesti tarkasteltuna saamen ja suomen kielet ovat kotimaisia, mutta ruotsi on siirtolaisten mukana tullut vieras kieli. Ja tämä ei ole ruotsin kielen dissaamista, vaan historiallinen fakta, koska ruotsin kieli nimenomaan tuli tänne vasta myöhemmin "valmiina kielenä". Toki voi sanoa, että varhaisemmat suomen/saamen kielten muodot tulivat tänne jostain muualta, mutta kuitenkin saamen ja suomen kielet ovat kehittyneet nykyisiksi kielikseen tällä alueella, toisin kuin ruotsi.
Joo, jos mennään vielä kauemmaksi historiassa niin Saamen kielen lisäksi tulisi myös muita kieliä. Voitaisiin vaikka alkaa puhumaan niistä kahdestakymmenestäseitsemästä kotimaisesta.
Englanti kyllä saisi korvata ruotsin kokonaan toisena kotimaisena. Englannilla pärjää sivistyneissä länsimaissa, myöskin Ruotsissa.
Saisi olla sijalla kahdeksan.
Kielet järjestyksessä: suomi, englanti, saksa, ranska, venäjä, viro, arabia ja ruotsi.
Eikös Suomi ollut aikoinaan Ruotsin vallan alla, joten ruotsinkieli voisi olla virallinen ykkönen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos mennään vielä kauemmaksi historiassa niin Saamen kielen lisäksi tulisi myös muita kieliä. Voitaisiin vaikka alkaa puhumaan niistä kahdestakymmenestäseitsemästä kotimaisesta.
Varmaankin näin, mutta tuolla logiikalla Ruotsissa virallinen kieli pitäisi olla suomi, koska suuressa osassa nyky-Ruotsin aluetta puhuttin varhaisempia suomen kielen muotoja jo kauan ennen kuin ruotsi tuli etelästä saksasta erkaantuneena murteena.
Itse puhun Suomessa eniten suomea, englantia vähintään kerran viikossa, ruotsia yritin viimeksi viime syksynä. Nämä siis keskusteluja ihmisten kanssa, jotain reitin neuvomista tms ei ole laskettu mukaan. Nekin kyllä käydään aina englanniksi eikä ruotsiksi. Asun Helsingissä. Englanti tietenkään ei ole kotimainen kieli, mutta sitä käytetään niin paljon, että kylteissä ja vastaavissa se on ruotsia paljon tarpeellisempi.
Esim. muka-kaksikielisellä Vantaalla sekä viron- että venäjänkielisiä asukkaita on kumpiakin enemmän kuin ruotsinkielisiä.