Tiesitkö raskautuvasi helposti ennen kuin sinulla oli lapsia?
Oliko vahva tunne, että raskautuminen oli helppoa/vaikeaa? Tiesitkö etukäteen, että sinun on helppo/vaikea raskautua?
Kuinka luonnollinen tällainen tunne on?
Kommentit (42)
Joo tiesin raskautuvani helposti kun suvussa hedelmillä siunattuja naisia.
Epäilin, että olisi vaikeaa tai jopa mahdotonta kun kierrot oli epäsäännölliset, jopa kuukausien mittaiset. Sitten raskauduin 4x ekasta kierrosta.
Tiesin että vaikeaa tulee olemaan. Erittäin epäsäännöllinen kierto ja se, että en ole tullut raskaaksi vaikka olen ollut useissa suhteissa ilman ehkäisyä (ei siis yhden illan juttuja vaan pidempiä suhteita). E-pillerit aloitin kuitenkin hormonaalisista syistä ja sitten kun ne lopetin, niin tulin raskaaksi puolen vuoden jälkeen eli mielestäni nopeasti.
Omasta puolestani ei ollut mitään tietoa eikä ennakko-odotuksia, mutta miehelläni oli tiedossa, että sperman laatu ja määrä voi olla heikko. Se testattiinkin, ja lääkäri oli sitä mieltä, ettei raskautuminen luomuna ole realistista.
Siitä huolimatta olin avoimin mielin ja ajattelin, että katsellaan nyt silti jonkin aikaa ennen mitään . Raskaaksi tultiin parissa kuukaudessa. Sama juttu toisenkin lapsen kohdalla.
Epäilen, että hedelmällisyysklinikan lääkäri liioitteli ongelmaa myydäkseen kalliita hedelmöityshoitoja. Tai sitten meillä on ollut mieletön tuuri.
Mistä sen olisi voinut tietää? Oikeasti olin varautunut pitkään yrittämiseen ja pohdin myös mahdollisuutta, ettei raskaaksi tulo onnistu. Oli sellainen käsitys, että miehelläni on siittiötuotannossa jotain häikkää, kun näin oli yksi lääkäri sanonut. Tulinkin sitten heti raskaaksi. Ja sama toistamiseen.
Kyllä tiesin että heti tärppää :)
En tiennyt, mutta arvelin, että niin voisi olla. Ja olikin. Äitini sai minut, ainoan lapsen, ekasta kierrosta ja olen sellainen perusterve, joten miksikäs ei? Olin 34-v. esikoista yrittäessä ja sain lapset 1. Ja 3. kierrosta.
Oletin ennen lapsia että olis paljon helpompaa kuin mitä loppujen lopuksi oli. Tiesin että kaikki ei tule kertalaakista mutta meillä meni kolme vuotta ehkäisyn jättämisestä plussatestiin. Toinen taas tuli sitten (toivotusti) nopeammin, synnytyksen jälkeen oli yhdet menkat ja raskaus alkoi imetyksestä huolimatta. Oli ihan uskomatonta että ensimmäistä odotettiin vuosia ja toinen tuli käytännössä heti kun alettiin yrittää. Oli tiedossa että synnytyksen jälkeen saattaisi olla helpompaa mutta kontrasti oli aika iso. Molemmat luomusti, ei käyty ikinä tutkimassa lapsettomuuden syytä. Olin perusterve kaksikymppinen, jälkikäteen voin vain arvailla.
Minun piti olla hankalasti raskautuvaa tyyppiä. Gyne sanoi joskus että kohdunsuuni on kallistunut joten lasten saanti voi osoittautua hankalaksi. Juu ei ollut hankalaa,molemmat ekasta kierrosta.. hyvä etten neitseellisesti tullut raskaaksi. :D
Luulin, että olisi vaikeaa, kun lapsettomuudesta ja yrittämisestä puhutaan niin paljon.
Olen tullut neljä kertaa ekasta kierrosta raskaaksi. Todellakin pitää huolehtia ehkäisystä ja nyt puolison kanssa harkitaankin sterilointia.
Ajattelin, että se tulee olemaan todella vaikeaa tai mahdotonta. Sairastin nuorena vaikean anoreksian, jonka pelkäsin vahingoittaneen kehoani pysyvästi. Lisäksi toinen munasarjani ei toimi normaalisti.
Ihmeekseni tulin raskaaksi 7 kk:n yrittämisen jälkeen 32 -vuotiaana. En tiedä kävikö vain hyvä tuuri, mutta olen todella onnellinen.
Tiesin, tai ainakin oletin raskautuvani helposti - sukumme naisista pilaillaan usein, että ovat heti raskaana, jos pikkuisenkaan antaa raskaudelle mahdollisuuden. Kuukautiskierto on aina ollut kellontarkasti 28,5 vrk ja olen kropaltani naisellinen. Lapsia on kolme, synnytysiät 29v, 31v ja 40v, kaikki saaneet alkunsa ensimmäisestä yrityksestä, keskenmenoja ei ole. Välillä olen käyttänyt Femoden-pillereiltä. Ainiin, lapset kahden eri miehen kanssa.
Epäilin että on helppoa. Aina huomannut ovulaation, olen aina ollut normaalipainoinen ja elänyt terveellisesti, lisäksi olin 20v. Oli se kyllä kuitenkin aika yllätys kun 2vkoa kierukan poistosta olin raskaana. Toisaalta imetysaikana tunsin vahvasti että en voi tulla raskaaksi, enkä tullut.
En arvannut, ajattelin että yleensä kai yritetään jonkin aikaa ennen kuin tärppää. Meillä kuitenkin tärppäsi heti kun lopetettiin kumin käyttö.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 21:46"]Uskoin etten voi saada lapsia ollenkaan vaikka kuukautiset aina olleet säännölliset ja kyllä oviksiakin bongailin ihan tuntemuksien perusteella. Tunne oli todella vahva siis että mussa on jotain vikaa, ja oon koko elämäni tuskaillu asiaa. Olikin sitte aika ilonen yllätys että ekasta kierrosta kun tosissaan yritettiin ni tärppäs. En meinannu millään uskoa että voi olla totta. Uskoin vasta sairaalassa kun sain vauvan syliin. :)
[/quote]
Täällä samanlainen olo. Lapsia ei vielä tehty joten jää nähtäväksi pitääkö tuntemukseni paikkansa vai eivät. Hienoa kuulla, että sinulla ei pitänyt, antaa toivoa minullekkin :)
En tiennyt, mutta varauduin henkisesti siihen että se voi viedä aikaa. Olin yllättynyt kun raskauduinkin jo toisesta kierrosta. Ja toisen lapsen kohdalla jätettiin kumi pois vähän extempore "mitenkäs kumi... Nääh, ei jaksa, mennään tää kuukausi ilman" ja tulin taas raskaaksi.
Saan näin jälikäteen ihmetellä etten tullut jo ekasta kerrasta raskaaksi kun ei tuo ehkäisy ollut mitenkään oikeaoppista vaan just sellasta, että pois ennenkuin... nyt kun ajattelen niin eipä sitä tiedä kuinka usein edes olin raskaana kun todellisen yrittämisen kanssa sain useita keskenmenoja. Ennen lasten hankinnan aloittamista kk kierto oli kerran kolmessa kk. Oli vaikea saada lapsia ja syy oli varmaankin alipainoisuudestani.
Meillä on äidin puolelta lähisuvussa kaikki tulleet lähes ajatuksesta raskaaksi, joten osasin vähän arvailla että tärppi voi käydä nopeasti. Ja heti kun jätettiin ehkäisy pois, tulinkin raskaaksi.
Heti toisella kierroksella tärppäsi.