Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus, kuinka kauan kesti

Vierailija
27.08.2021 |

Olen n. viikon verran kärsinyt nukahtanisvaikeudesta. Kunhan nukahdan, niin sitten kyllä nukun suht hyvin mutta nukahtaminen ei tahdo onnistua millään. Kuinkahan kauan tällainen ihme nukahtamisvaikeus kestää? Stressiä on muttei nyt mitään ylitsepääsemätöntä kriisiä kuitenkaan, olen vain ihan virkeä kun pitäisi nukahtaa illalla, uni tulee vasta aamuyöstä jos silloinkaan. Alkaa olla vitsit vähissä kun töissäkin pitäisi taas alkaa loman jälkeen käydä. En käytä mitään päihteitä, joten siitä ei tämä äkillinen unettomuus johdu. Kokemuksia?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuinka kauna kesti sinulla, joka olet ehkä kärsinyt samanlaisesta nukahtamisen vaikeudesta. Kestikö kauan ennen kuin normaali nukahtamiskyky palautui?

Vierailija
2/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

parikymmentä vuotta ja vielä jatkuu. Hankala nukahtaa ja heräilen muutaman kerran jokayö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi jo lapsena. Paheni vähän alle nelikymppisenä niin että oli pakko mennä lääkäriin. Jatkuu edelleen enkä usko tämän loppuvan.

Vierailija
4/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

parikymmentä vuotta ja vielä jatkuu. Hankala nukahtaa ja heräilen muutaman kerran jokayö.

Voi ei, ei kuulosta lohdulliselta. Miten sinulla alkoi se? Ap

Vierailija
5/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoi jo lapsena. Paheni vähän alle nelikymppisenä niin että oli pakko mennä lääkäriin. Jatkuu edelleen enkä usko tämän loppuvan.

Ääh, kamalaa. Odottaako minuakin loppuelämän unettomuus.. käytätkö jotain nukahtamislääkkei? Ap

Vierailija
6/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sullahan on kysymys on vain siitä, että loman jälkeen sun unirytmisi on täysin sekaisin.

Tuollainen palautuu kyllä, ellei  ole muita ongelmia unettomuuden kanssa.

Kun työt ja normaali elämä alkaa taas pyöriä, niin silloinan mennään normaalisti nukkumaan tiettyyn aikaan joka ilta.  Ja herätään aamulla taas tiettyyn aikaan..

Sun unettomuuteesi auttaa unirytmin palautus, ja pitkä loman jälkeen siihen menee tietty aika.

Vierailija
7/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä ohi tai olla menemättä. Unettomuuteen on yleensä aina joku syy. Stressi valvottaa.. tahdostariippumaton hermosto ei kytkeydy pois päältä. Mulla kesti parisen vuotta. Tarvitsin unilääkkeet ja erkoislääkärin apua. Alkoi juurikin niin, että en saanut nukahdettua ja sitten valvoin öitäkin..

Nykyään nukun ihan luomu-unta, mutta esim työstressi nostaa oireet pintaan..

Vierailija
8/46 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt kestänyt 25 vuotta taipumus unettomuuteen, alkoi 18-vuotiaana. Useimmilla se on ohimenevää. Voi olla ihan vaan unirytmin häiriintyminen niinkuin joku edellä sanoi.

Pyydä yksityislääkäriltä lyhyt Imovane-resepti. Unettomuus voi ylläpitää ylivireystilaa, joka aiheuttaa unettomuutta, joten lääke voi katkaista kierteen. Älä ajattele niitä stressaavia asioita pariin tuntiin ennen nukkumaanmenoa. Älä varsinkaan stressaa siitä unettomuudesta, tämä on tärkeä pointti. Oleskele hämärässä ennen nukkumaanmenoa. Mene aina samaan aikaan nukkumaan. Jos ei nämä auta niin sitten pitäisi tutkia tarkemmin.

Vierailija
9/46 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

38v tulee vuoden lopussa täyteen.

Vierailija
10/46 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, tuovat vähän lohtua tähän tuskalliseen oloon. Takana taas uneton yö. Pitää hakea unilääkkeitä, että saa poikki tämän.

Vierailija
11/46 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, tuovat vähän lohtua tähän tuskalliseen oloon. Takana taas uneton yö. Pitää hakea unilääkkeitä, että saa poikki tämän.

Ap siis täällä.

Vierailija
12/46 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääh, kamalaa. Odottaako minuakin loppuelämän unettomuus.. käytätkö jotain nukahtamislääkkei? Ap

Melatoniinia joka ilta ja oikeita nukahtamislääkkeitä on 20 kpl / 100 iltaa. Lääkäreitä niin kovasti huoletti joka iltainen lääke. Olin melkein kaksi vuotta syömättä kokonaan niitä kun vihjailivat väärinkäyttöä.

Vierailija
13/46 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melatoniinia joka ilta ja oikeita nukahtamislääkkeitä on 20 kpl / 100 iltaa. Lääkäreitä niin kovasti huoletti joka iltainen lääke. Olin melkein kaksi vuotta syömättä kokonaan niitä kun vihjailivat väärinkäyttöä.

Saitko nukuttua ilman niitä sen kahden vuoden aikana? Tai tietenkin sait ainakin vähän kun muuten olisit kai kuollut jo. Ap

Vierailija
14/46 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut sellaista , että nukun kahtena yönä 2 h/ yö. Sitten kolmantena yönä nukkuu väkisellä syvää unta, kun on niin väsynyt. Mutta joka viikko on näitä vähäunisia tai jopa unettomia öitä. En enää stressaa noista öistä, olen oppinut pärjäämään. Viikonloppuisin nukun hyvin. Itsellä unettoman yöt liittyvät työstressiin sekä naapureiden metelöintiin.

Vierailija
15/46 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi unettomuus jo ihan lapsena. Jos oli vaikka urheilukilpailut, saatoin valvoa kolmeen. En vain saanut unta kun jännitti. Nyt aikuisena olen monesti valvonut koko yön tai nukkunut tunnin tai pari. Lääkäri ei ole antanut nukahtamislääkkeitä, kun välillä nukun 6-7 h yössä. Tärkeintä on, ettet ala pelätä unettomuutta. Silloin tulee kierre.

Vierailija
16/46 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi unettomuus jo ihan lapsena. Jos oli vaikka urheilukilpailut, saatoin valvoa kolmeen. En vain saanut unta kun jännitti. Nyt aikuisena olen monesti valvonut koko yön tai nukkunut tunnin tai pari. Lääkäri ei ole antanut nukahtamislääkkeitä, kun välillä nukun 6-7 h yössä. Tärkeintä on, ettet ala pelätä unettomuutta. Silloin tulee kierre.

Pelkään jo:( Illat pelottaa etten taaskaan saa unta ja enkä sitten saakaan. Hirveä kierre. Tuntuu, että olen kadottanut kykyni nukahtaa. Minullakin on lapsesta saakka ollut satunnaisesti valvottuja öitä juuri jännityksen takia mutta ei mitenkään merkittävän paljon. Uleenaä nukun hyvin ja levollisesti. Ap

Vierailija
17/46 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsitkö AP arjen rytmiin vai vieläkö valvot?

Vierailija
18/46 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole veläkään päässyt, edelleen uni ei ota tullakseen. Nyt syönyt Imovanea puolikkaan tai vähän vähemmän, niin nukun kyllä. Mutta ei mikään paras olotila. Olen käynýt lääkärissä, joten tutkitaan mikä vaivaa.

Kiitos kysymästä sinulle.

Vierailija
19/46 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile sitä melatoniinia. Ja laita kännykkä, tietokone, tv ja muut laitteet pois käytöstä 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Kuulostaa ehkä aluksi hankalalta mutta siihen tottuu nopeasti. Etenkin älylaitteiden käyttö aktivoi aivoja ja vaikeuttaa nukahtamista. Kokemusta on.

Vierailija
20/46 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole veläkään päässyt, edelleen uni ei ota tullakseen. Nyt syönyt Imovanea puolikkaan tai vähän vähemmän, niin nukun kyllä. Mutta ei mikään paras olotila. Olen käynýt lääkärissä, joten tutkitaan mikä vaivaa.

Kiitos kysymästä sinulle.

Tuo sleep latency liittyy yleensä kuparin tai sinkin puutokseen.

Oletko esim. käyttänyt askorbiinihappoa, eli c-vitamiinia ravintolisänä? Se aiheuttaa kuparin puutoksen jo parissa viikossa.

Sinkin puutos on aika yleinen vähän kaikilla, sitäkin voi kokeilla.

Itse kärsin siis aikoinaan samasta vaivasta, ja se oli tosiaan aika pahaksi päässyt kuparin puutos.

Googleta tutkimuksia siitä, esim-

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5713303/#:~:text=Compared%….

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän