Olisitko selviytynyt estonialta?
Kommentit (66)
No kyllä kaikki av-mammat sieltä olisi selvinneet, mikä nyt pahan tappais.
Luultavasti, koska olen hyväkuntoinen ja nuori mies. Sellaiset selviytyivät parhaiten tilastojen valossa. Olisin juossut hitaiden siiderivalaiden ohitse ja punnertanut itseni kannelle siinä missä narukätiset laihat naiset eivät jaksaisi kuin itkeä kohtaloaan.
Mä olisin päässyt ulos laivasta, mutta luultavasti kuollut kylmyyteen viimeistään pelastuslautalla.
Olisin ollut 20v. Fyysisesti hyvässä kunnossa mutta uiminen ei mun juttu. En olisi selvinnyt.
Tuskin olisin edes lähteny yrittämään. En olisi päässyt pois.
Laivasta pelastautuivat ne, jotka pääsivät pelastuslautalle ja josta ihmiset pelastettiin ennen kuin kuolivat kylmyyteen. Kaikki veden varaan joutuneet kuolivat. Pelkkä hyväkuntoisuus ei pelasta ketään tuossa tilanteessa kuin uppoaminen tapahtui hätäkutsusta 30 minuutin kuluttua.
Vaikka salaliittoteorioita ei saisi esittää, niin miksi laiva upposi perä edellä vaikka keulaviisiiri irtosi. Ja niin sen olisi pitänyt törmätä pohjaan jo ennèn kuin vajoaa pinnan alla koska laiva pidempi kuin mitä siihen kohden on syvää.
Jos olisin ollut yksin hyttissä,olisinko edes tajunnut miten vakavasta tilanteesta on kyse (onhan Ruotsinlaivalla noita myrskyjä syksyisin, talvisin ollut) ja olisin sitten varmaanollut auttamatta myöhässä.
Jos olisin ollut yleisissä tiloissa, missä muitakin, olisin ehkäpäässyt kannelle. Mutta olisinko mennyt paniikkiin? Meressätuskin olisin selviytynyt (en ole kovin hyvä uimaan), pelastuslautallepääsykin myrskyssä vaikeaa ja vaatii voimia.
Silloin minulla ei ollut lapsia. Yrittäisinkö nyt heidän takiaan entistä enemmän,löytyisikö jotain sisäistä voimaa?
En olisi selvinnyt. Viimeistään meriveteen olisin kuollut kylmyyteen, mutta luulen etten olisi selvinnyt edes sinne asti. Ellen olisi ollut ensimmäisten joukossa kannella eikä olisi tarvinnut kiipeillä kaiteita pitkin.
Olisin ollut liian kännissä ja jos en olisi ollut kannella oksentamassa ja pudonnut vahingossa pelastusveneeseen niin olisin nyt pohjassa-
estonia on yksi kamalimpia mustoja lapsuudestani. olin silloin 4 luokkalainen-
Olin 20 vuotta sitten 4-vuotias. En todennäköisesti olisi selvinnyt mihinkään, ainakaan yksin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 11:48"]
Laivasta pelastautuivat ne, jotka pääsivät pelastuslautalle ja josta ihmiset pelastettiin ennen kuin kuolivat kylmyyteen. Kaikki veden varaan joutuneet kuolivat. Pelkkä hyväkuntoisuus ei pelasta ketään tuossa tilanteessa kuin uppoaminen tapahtui hätäkutsusta 30 minuutin kuluttua.
Vaikka salaliittoteorioita ei saisi esittää, niin miksi laiva upposi perä edellä vaikka keulaviisiiri irtosi. Ja niin sen olisi pitänyt törmätä pohjaan jo ennèn kuin vajoaa pinnan alla koska laiva pidempi kuin mitä siihen kohden on syvää.
[/quote]
Ei vaan moni joutui ensin vedenvaraan ja pääsi vasta sitten pelastuslautalle. Ei aina edes sille ensimmäiselle, vaan vasta toiselle joka tuli vastaan jne.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 11:48"] Vaikka salaliittoteorioita ei saisi esittää, niin miksi laiva upposi perä edellä vaikka keulaviisiiri irtosi. Ja niin sen olisi pitänyt törmätä pohjaan jo ennèn kuin vajoaa pinnan alla koska laiva pidempi kuin mitä siihen kohden on syvää.
[/quote]
Olisiko siksi, että vesi virtasi keulasta pohjaan päin? Perään todennäköisesti painui veden mukana myös autokannella olleet ajoneuvot. Näin laivan peräosaan kerääntyi vettä ja se muuttui painavammaksi.
Outo ajatus, että laiva, jossa on järjetön määrä vettä, uppoaisi kuitenkaan tököttämällä pystysuoraan pohjasta(viitaten laivan pituuteen), siinä merenkäynnissä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 11:48"] Vaikka salaliittoteorioita ei saisi esittää, niin miksi laiva upposi perä edellä vaikka keulaviisiiri irtosi. Ja niin sen olisi pitänyt törmätä pohjaan jo ennèn kuin vajoaa pinnan alla koska laiva pidempi kuin mitä siihen kohden on syvää.
[/quote]
Olisiko siksi, että vesi virtasi keulasta pohjaan päin? Perään todennäköisesti painui veden mukana myös autokannella olleet ajoneuvot. Näin laivan peräosaan kerääntyi vettä ja se muuttui painavammaksi.
Outo ajatus, että laiva, jossa on järjetön määrä vettä, uppoaisi kuitenkaan tököttämällä pystysuoraan pohjasta(viitaten laivan pituuteen), siinä merenkäynnissä.
[/quote]
Siis enteeksi ei pohjaan päin, vaa perään päin. Piti ensimmäisessä lauseessa lukea.
Tuskin olisin selvinnyt.
Ja varmaan aika monta hyväkuntoista jäi laivan sisäosiin jumiin eikä yksinkertaisesti päässyt ulos kallistuneesta laivasta.
En ollut edes syntynyt tuolloin, mutta just nyt ehkä selviäisin voimieni puolesta. Kuntoilen aktiivisesti useana päivänä viikossa, ja uin pari kertaa kuussa. Hypotermiasta en sitten tiedä.
Olin silloin 26 v nainen. Olisin opiskelijana nukkunut halvimmissa bunkissa pohjakerroksissa. Tai ollut baarissa ylhäällä. En usko että olisin selvinnyt hengissä.
Eipä sieltä tainnut lapset selvitä. Tuskin siis heidän vanhempansakaan.
Spekuloida voi loputtomiin, totuutta en tule koskaan tietämään...
20 v. sitten olisin voinut selvitä Olin hyväkuntoinen ja vahva urheilija neitokainen. Nykyisellä kunnolla en luultavasti olisi saanut punnerrettua kallistuneesta laivasta itseäni pois, mutta mies ja tytär joka 15 v. Olisivat yhdessä ehkä jaksaneet raivata tien ulos.
Kylmyys onkin ihan kysymysmerkki, että olisivatko kestäneet sen.