olenko yh jos on yhteishuoltajuus?
Eron sattuessa:
Onko hän yh jonka luona lapsi asuu?
Entä jos hän asuu siskonsa/äitinsä/ystävänsä ja lapsensa kanssa? Silloinkin yh?
Kommentit (19)
No et. Yksinhuoltaja=huoltaa lapset yksin, on vastuussa yksin, rahoittaa yksin. Yhteishuoltajuus=huoltaa lapset yhdessä toisen huoltajan kanssa, maksaa lasten elämisen yhdessä, vastuu jaetaan
Meillä on yhteishuoltajuus, mutta mähän olen yksinhuoltaja. Tällä palstalla oppii kaikenlaista.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 21:30"]
No et. Yksinhuoltaja=huoltaa lapset yksin, on vastuussa yksin, rahoittaa yksin. Yhteishuoltajuus=huoltaa lapset yhdessä toisen huoltajan kanssa, maksaa lasten elämisen yhdessä, vastuu jaetaan
[/quote]Juuri näin. Ei mitenkään muuten.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 21:30"]No et. Yksinhuoltaja=huoltaa lapset yksin, on vastuussa yksin, rahoittaa yksin. Yhteishuoltajuus=huoltaa lapset yhdessä toisen huoltajan kanssa, maksaa lasten elämisen yhdessä, vastuu jaetaan
[/quote]
No noin mäkin sen ajattelin. Ihmetyttää kun moni sanoo olevansa yh ja lapset isällä/äidillä joka toinen vklp
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 21:12"]
Eron sattuessa: Onko hän yh jonka luona lapsi asuu? Entä jos hän asuu siskonsa/äitinsä/ystävänsä ja lapsensa kanssa? Silloinkin yh?
[/quote]
Jos on yhteishuoltajuus niin ei ole yksinhuoltaja. Näin siis virallisesti, puhekielessä käytetään usein yh-termiä kun puhutaan lähivanhemmasta.
Meillä virallisesti yhteishuoltajuus, mutta koen kyllä olevani yksinhuoltaja koska miestä ei kiinnosta nähdä lapsiaan ikinä eikä osallistu mitenkään rahallisesti heidän elämään.
Minäkin olen aina luullut, että jos joku on yksinhuoltaja, niin toinen vanhempi ei ole joko ollenkaan kuvoissa tai sitten lapsi näkee tätä äärimmäisen harvoin. Tällä palstalla joku kuitenkin kiveen kovaan väitti, että kyllä on yh-äiti, vaikka olisi vuoroviikkosysteemi, koska äidillä on kuitenkin aina suurempi vastuu kuin isällä.
Jos on puhe kielessä yh (eli siis virallisissa papereissa yhteishuoltajuus) saako kelalta yhlapsilisää?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 21:42"]Minäkin olen aina luullut, että jos joku on yksinhuoltaja, niin toinen vanhempi ei ole joko ollenkaan kuvoissa tai sitten lapsi näkee tätä äärimmäisen harvoin. Tällä palstalla joku kuitenkin kiveen kovaan väitti, että kyllä on yh-äiti, vaikka olisi vuoroviikkosysteemi, koska äidillä on kuitenkin aina suurempi vastuu kuin isällä.
[/quote]
Olen nainen ja äiti ja minua harmittaa suuresti että isien vastuuta ja vanhemmuuta väheksytään. Millä tavalla äiti on "tärkeämpi"? Vauva iän ymmärrän mutta siitä vanhemmat
Meillä on yhteishuoltajuus virallisesti, mutta kyllä minä olen ja kutsun itseäni yh:ksi. Lapset hoidan käytännössä yksin eikä lasten isä uuden perheensä myötä hoida kasvatusvastuutaan tai ole enää kiinnostunut "entisten" lastensa elämästä.
Myös Kelan yksinhuoltajakorotuksen saa vaikka olisikin yhteishuoltajuus ja päiväkotimaksu on yksinhuoltajien taksalla.
Kelan silmissä on, saa lapsilisään yh-korotuksen. Muuten en tiedä, tuossa tilanteessa joidenkin mielestä oon yh ja joidenkin mielestä en.
Saako yh korotulsen jos asuu siskonsa kämppiksenä? Kellään kokemusta?
Voihan paperilla olla yh vaikka olisikin lapsen isän kanssa yhdessä (mutta ei naimisissa). Maistraatissa kysyttiin haluammeko yhteishuoltajuuden lapsellemme.
No kyllä minä olen lapseni yksinhuoltaja ja siitä on oikeuden tai oikeastaankin hovioikeuden päätöksellä.
Lapsen asuminen on minulla ja päätän yksin hänen sukunimestä, uskonnosta ja kaikista asioista.Saan exältä elatusmaksun.
No ei ole yh tietenkään. Ethän sä silloin ole yksinhuoltaja, vaan kaksinhuoltaja.
Naisten sijoittuminen sosiaaliluokittain tapauksissa, joissa naisella on lapsi:
1. Vaimoäiti
2. Muussa kuin avioliitossa yhdessä lapsensa isän kanssa elävä äiti
3. Yhteishuoltajuus
4. Yh
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 22:07"]
No kyllä minä olen lapseni yksinhuoltaja ja siitä on oikeuden tai oikeastaankin hovioikeuden päätöksellä. Lapsen asuminen on minulla ja päätän yksin hänen sukunimestä, uskonnosta ja kaikista asioista.Saan exältä elatusmaksun.
[/quote]
minä olen myös, ihan virallisesti lapseni ainoa huoltaja. En tosin saa yh-korotusta lapsilisään, koska olen naimisissa. Elaria saan Kelalta.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 21:30"]
[/quote]
Ihan paskaa sönkötät. Isä joutuu osallistumaan elatukseen, vaikka äiti olisi yksinhuoltaja. Rahalliseen vastuuseen sillä ei ole mitään merkitystä kumpi huoltomuoto on kyseessä, valitettavasti. Ainoastaan oikeudet viedään isältä ja taas yksi yhäri pääsee leikkimään marttyyriä ja levittämään valheellista tietoa kuten sinä teet. Jopa Kela maksaa elareita, jos isä ei kykene, yhärit ovat siis ihmisryhmä joka lasten varjolla saa rahallisen palkkion siirä, että on hoitanut asiansa huonosti. Minulle kaikki ydinperheen ulkopuolella pentujaan "kasvattavat" "isät" ja "äidit" ovat yhäreitä, ei kiinnosta kysellä onko pentutehtailukumppani tiedossa tai osallistuuko tämä jotenkin. Halveksin näitä ihmisroskia enemmän kuin mitään muuta, jos ei kykene sitoutumaan ja harkitusti lisääntymään, piuhat poikki vaan. Saman käsittelyn voisi tehdä myös pennuille, niistä tulee juuri sitä mitä kotona opetetaan eikä sellaisen aineksen lisääntymisestä ole kuin harmia.
eikö kukaan osaa kertoa?