Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on useampi etunimi?

Vierailija
27.09.2014 |

Itse tulen ortodoksisuvusta joten kaikilla sukulaisillani on vain se yksi etunimi. 

Miksi lapselle annetaan useampia etunimiä jos niitä ei kuitenkaan koskaan käytetä? Ymmärrän esim. suvussa kulkevan "toisen etunimen", kun halutaan pitää yllä suvun traditiota ja ehkä kunnioittaa suvun vanhoja, mutta jos lapselle valitaan monta nimeä muista syistä, haluaisin tietää miksi? 

Kauneuden vuoksi? (koko nimi kuulostaa kauniilta runonpätkältä tms. )

Vai muista syistä? Miksi?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneus ja "valinnanvara".

Yksilöllisyys. Jos on Aino, on sitten kuitenkin Ainojen seassa esim. Aino Pelagia.

Vierailija
2/12 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen valinnut toiset nimet mm. näistä syistä:

- saa myös etunimen soimaan yhteen sukunimen kanssa

- perinnenimi, jolla haluaa kytkeä lapsen osaksi sukuaan

- nimen merkitys tuntuu kauniilta ja lasta "suojelevalta" kun etunimi lähinnä kuvaa persoonaa ja on lapsi itse

- etunimi ja toinen nimi ovat keskenään sillä tavalla erilaisia, että niitä voi käyttää "pikkupoikana ja teininä" tai vaihtaa isompana siihen arvovaltaisempaan halutessan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät osaa päättää mikä olisi paras nimi. Tai lapsia tehdään niin vähän, että annetaan kaikki kivat nimet sille yhdelle ainokaiselle. Tai halutaan antaa varanimi, jos lapsi ei tykkääkään etunimestään. Tai ei uskalleta antaa sitä erikoisinta suosikkinimeä etunimeksi, niin laitetaan sitten tokaksi. Tai tykätään pitkästä nimirimpsusta.

Emmää tiiä. Meillä on kyllä kanssa tokat nimet lapsilla, mutta ne on sellaisia ns. suvussa kulkevia nimiä. Kolmas nimi ois mun makuun liikaa.

Vierailija
4/12 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:38"]

[/quote]

Toi on huono syy, sillä etunimen pitää sointua sukunimeen pelkältään, sillä tosita nimeä käytetään äärimmäisen harvoin.

Vierailija
5/12 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaalla lapsella on monta nimeä :)

Vierailija
6/12 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:41"]

[/quote]

Toi on huono syy, sillä etunimen pitää sointua sukunimeen pelkältään, sillä tosita nimeä käytetään äärimmäisen harvoin.

[/quote]

Ai. Pitääkö mun nyt imaista takaisin tuuttiin lasten nimistä kaikki ne, jotka mm. sointuvat sukunimeen? AV tietää.

Vierailija
7/12 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ihmetyttää nykytrendi, että pitää olla kolme nimeä. Miksi? Toisen nimen ymmärrän, mutta mitä sillä kolmannella tekee. Leikitään kuninkaallista?

Vierailija
8/12 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:41"]

[/quote]

[/quote]

Ai. Pitääkö mun nyt imaista takaisin tuuttiin lasten nimistä kaikki ne, jotka mm. sointuvat sukunimeen? AV tietää.

[/quote]

Nooh, jotkut ei vaan osaa...

Vierailija
9/12 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:32"]

Itse tulen ortodoksisuvusta joten kaikilla sukulaisillani on vain se yksi etunimi. 

Miksi lapselle annetaan useampia etunimiä jos niitä ei kuitenkaan koskaan käytetä? Ymmärrän esim. suvussa kulkevan "toisen etunimen", kun halutaan pitää yllä suvun traditiota ja ehkä kunnioittaa suvun vanhoja, mutta jos lapselle valitaan monta nimeä muista syistä, haluaisin tietää miksi? 

Kauneuden vuoksi? (koko nimi kuulostaa kauniilta runonpätkältä tms. )

Vai muista syistä? Miksi?

[/quote]

Minulla on valtion virastossa penätty vain yhden etunimen perustetta.

Niiden kiusallisten muistojen vuoksi lapsillamme on kaksi etunimeä. Sulautuvat paremmin massaan.

Vierailija
10/12 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin laittelemaan riviin niitä lastenne nimiä, niin katsotaan kuka osaa.

Vierailija
11/12 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ihmetyttää nykytrendi, että pitää olla kolme nimeä. Miksi? Toisen nimen ymmärrän, mutta mitä sillä kolmannella tekee. Leikitään kuninkaallista?

[/quote]

Nykytrendi? Milloin nykyisyys mielestäsi alkaa? Ainakin 1940-luvulla syntyneillä vanhemmillani on kolme nimeä.

Vierailija
12/12 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:46"]

[/quote]

Nykytrendi? Milloin nykyisyys mielestäsi alkaa? Ainakin 1940-luvulla syntyneillä vanhemmillani on kolme nimeä.

[/quote]

He ovat olleet poikkeuksia ikäluokassaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi