Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka nuorena murehdit ensimmäisen kerran painosi?

Vierailija
27.09.2014 |

Itse sain eri aikuisten taholta jo 7-8 vuotiaana sen käsityksen, että painoin liikaa (vaikka olin normaalipainoinen). Ensimmäiset laihdutusyritykset 10-vuotiaana, sama kierre jatkunut tässä yli 10 vuotta. Mitenkä teillä ja miten ajattelette asiasta, oletteko olleet surullisia tämän yhteiskunnan asenteista vai syytättekö enemmän itseänne?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 - 15-vuotiaana murehdin alipainoani. 

Vierailija
22/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan piirtäneeni kuvan perheestäni. Minä olin possunnäköinen rumilus ja muut normaaleja. Muistan kun näytin äidille piirustusta ja äiti ja isä kelpaa selittelivät ettei oo koskaan sanonu mua possuksi tai lihavaksi. 10v rupesin kokeileen eri liikuntajuttuja koska ajattelin olevani lihava ja no.. samaa rataa yli 10v jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena hoikka. Sairastuin rajun vatsataudin ja laihduin entistä enemmän. Olin tuolloin 8 vuotias. Toivuttuani menin takaisin kouluun. Opettaja totesi minun laihtuneen kamalasti. Hän totesi myös minun näyttävän edelleen sairaalta. Tämä pieni huomautus riitti. Päätin etten laihduta koskaan, ikinä, missään tilanteessa. Tuolloin äitini oli reilusti ylipainoinen ja laski painonvartijoiden pisteitä.

Omiakin lapsia on puhuteltu laihoiksi. On kyselty syökö lapset mitään? On tarjottu keksejä, kun olet niin - niin laihan näköinen... Edelleen hoikkia on ilmeisesti oikeus haukkua ja kommentoida julkisesti.

Vierailija
24/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisenä, kun neuvolan lääkäri sanoi äidille, että olen lihava ja kysyi, olenko pullalla syötetty. Vaikka en ollut, niin olin lihava lapsi ja musta tuli vielä lihavampi aikuinen. Nyt yritän korjata vahinkoja ja opetella ihan kokonaan uudenlaista elämäntapaa. Ensimmäinen ja tärkein askel oli oppia hyväksymään ja rakastamaan itseään kiloineen kaikkineen. Sen jälkeen painonpudotuskin on onnistunut ja uskon, että tällä kertaa tulokset ovat pysyviä.

Vierailija
25/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaana koulun alkaessa terkkarit alkoivat valittaa alipainosta, ja sitä kesti kouluajan. Nykyäänkin tunnen itseni honteloksi, mutta yritän olla antamatta sen haitata.

Ala-asteen lopulla 90% tuntemistani tytöistä oli ollut vähintään kerran laihdutuskuurilla. Aika sairasta.

Vierailija
26/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan vielä. Olen ollut normaalipainoinen tai hoikka. On arvosteltu paksuista jaloista ja isosta pepusta. Ei satuta. Itsetuntoni ei ole kertaakaan kärsinyt arvosteluista. Olen kasvoiltani ilmeisesti kivaa sorttia, joten saan katseita ja verbaalisia kehuja melko usein.

Vierailija
27/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin varmaan 8v. Olin mammalla, ja minulla oli jostain syystä käsi paidan alla. Mamma kysyi, puristeletko makkaroitasi. Olin normaalipainoinen. Ei tuo varmasti ollut ainoa tapahtuma syyllisenä siihen, että tunsin olevani pullea, mutta tuli nyt ekana mieleen. Muistan kotona juokseneeni kämppää ympäri laihtumisen toivossa. Onneksi ei asuttu kerrostalossa :D 

Ala-asteen lopulla kasvoin paljon pituutta ja paino jäi taakse. Aikuisiässä painoa alkoi taas kerääntymään ja laihduttelen jatkuvasti. Aika älytöntä loppujen lopuksi on normaalipainoisena laihduttaa ja stressata painosta. 

Vierailija
28/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Itse en ole koskaan murehtinut painoani lapsena enkä aikuisenakaan. Teini-iässä oli kyllä muita ulkonäkökomplekseja, mutta muutoin olen ollut sinut itseni kanssa.

Vierailija
29/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksanvuotiaana äiti käski mennä puhumaan terkkarille ylipainostani... vaikka painopituuskäyräni oli vain vähän keskiarvon yläpuolella. Siitä lähtien olen inhonnut vartaloani ja painoni on heitellyt kymmenen kilon sisällä. Pahimmillani painoin 66 kiloa, nyt 60, ja tunnen itseni lihavammaksi kuin ikinä, sillä painoni kävi jo lähemmäs 50 vuosi pari sitten. Olen 166 senttiä pitkä.

Vierailija
30/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tokalla luokalla. Olen epätoivoisesti vihannut kroppaani siitä lähtien ja yrittänyt laihduttaa nyt siis kohta 30 vuotta. Enkä ole koskaan edes ollut kunnolla ylipainoinen, BMI 19,5-24, tuo 24kin vain sairaslomilla.

Sain nyt tietää että minulla on ravinnepuutoksia, vaikka olen syönyt vitamiineja. Tein tänään päätöksen että laitan laihduttelut jäihin ja keskityn ravinnerikkaaseen ruokaan. Jos on miinuskaloreilla niin silloin myös ravintoaineet jäävät vajaiksi. Varmistan saantini finelin ruokakori-laskurilla. En halua sairauksia jotka tulevat vitamiinipuutoksista.

Liikuntaa harrastelenkin jo, siinä minulla onkin itsestään selvyys että harrastan sitä nauttien, en itseäni rääkäten. 

Vierailija
31/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista aikaa jolloin äiti ei olisi haukkunut painostani. Enkä on koskaan ollut lihava, ehkä vähän pyöreä. Muutenkin hän on varmaan jollain tapaa mieleltään sairas painon suhteen. Nähdään harvoin ja aina kommentoi jotain. Olen bmi22.

Vierailija
32/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä n. 12v aloin kiinnittämään huomiota siihen kuinka laiha olin, virallisestikin alapainon puolella. Söin paljon mutta mitään ei tarttunut. Nyt 30+v päässyt jo normaalipainoisten luokkaan, yhä ihan sama syönkö vai en, paino pysyy samana. Oloni on nyt paljon parempi, mutta pelkään että laihdun takaisin alapainoiseksi.

Vierailija
33/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan ollut lukiossa. Aina olen ollut pitkä ja hoikka, mutta vasta kun kaverit alkoivat lukiossa "kauhistella" kuinka laiha olenkaan niin aloin kiinnittää asiaan huomiota. Valokuvissa esimerkiksi pidin aina kädet tiukasti kiinni vartalossa ettei ohut käsivarteni loistaisi kuvassa. Aina välillä ajatus nostaa päätään edelleen, mutta salitreenin myötä olen onneksi saanut vähän muotoja ja olen nykyään aika tyytyväinen vaikka laiha ja lauta edelleen.

Vierailija
34/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
35/35 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että olisin koskaan sen kummemmin miettinyt painoani.