Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vain jotkut ihmiset joutuu työpaikalla silmätikuksi, vaikka eivät tee sen enempää "vääryyksiä" kuin muutkaan työntekijät?

Vierailija
27.08.2021 |

Olen huomannut että työpaikallani ei kohdella kaikkia työntekijöitä tasapuolisesti. Tietyt ihmiset saavat "p3rs3eillä" vaikka kuinka, mutta heidän toimintaansa ei kiinnitetä mitään huomiota. Sitten ne, jotka oikeasti ovat hyviä ja ahkeria työntekijöitä, ovat heti tikun nokassa, jos tekevät jotain vähänkään "väärin", jota muut työntekijät tekevät jatkuvasti.

Mistä se johtuu että vain jotkut joutuvat silmätikuiksi ja heiltä vaaditaan enemmän kuin muilta?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tosiaan jotkut kokee ihan kaiken henkilökohtaisena kiusaamisena?

Fiksummat osaa vaan ohittaa muiden huonot päivät, osa jää märehtimään. No omapa elämänsä.

Vierailija
22/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin kesätöissä kymmenisen vuotta sitten, työpaikalla oli yksi melkein eläkeikäinen akka, joka valitsi joka kesä uusien kesätyöntekijöiden joukosta jonkun nuoren naisen silmätikukseen. Minä jouduin omana ensimmäisenä kesänäni tähän rooliin ilmeisesti siksi, että olin ujo ja vaarattoman näköinen. Hän laskelmoi,  että en huuda hänelle takaisin tai kantele mihinkään eivätkä muut ala puolustamaan minua.

En edes usko, että akka teki tätä täysin tietoisesti, oli vain tarve kaataa omaa pahaa oloa jonkun päälle ja tällainen toimintamalli oli muodostunut. Vaikka kokemus oli oikeasti karmea, siis itkin töihin menoa ja pelkäsin samassa vuorossa olessani tätä akkaa ihan oikeasti, olen myöhemmin ammentanut paljon kokemuksestani. Parasta on se, että olen joutunut opettelemaan sellaiset kommunikoinnin tavat, joilla tuollainen käytös loppuu. Sille on ollut käyttöä, harmi etten osannut silloin 19-vuotiaana.

Mitkä nämä kommunikoinnin tavat sitten ovat? Olisi kiva tietää.

Vierailija
24/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mennyt yli hilseen, että miksi minun valmistamani puolen millimetrin tarkkuudella tehdyt työt eivät kelpaa ja uuden työntekijän sinnepäin tekemät työt käyvät vallan mainiosti.

On niitä monia muitakin juttuja, joissa itseäni huomautellaan jatkuvasti, mutta tämä uusi työntekijä saa tehdä miten vaan, eikä hän saa mitään huomautteluja. Ihan oikeasti paskalta tuntuu töissä.

Varmasti. Olen pahoillani.

Ei se sinun vikasi ole

Vierailija
25/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
26/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakin tavalla vähänkään erilainen joutuu uhriksi sille, joka joutuu piilottamaan omia rötöksiään tekemällä numero jonkun muun virheistä.

Vierailija
27/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä samaa pitää jauhaa joka päivä? Parempia provoja!

Vierailija
28/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin kesätöissä kymmenisen vuotta sitten, työpaikalla oli yksi melkein eläkeikäinen akka, joka valitsi joka kesä uusien kesätyöntekijöiden joukosta jonkun nuoren naisen silmätikukseen. Minä jouduin omana ensimmäisenä kesänäni tähän rooliin ilmeisesti siksi, että olin ujo ja vaarattoman näköinen. Hän laskelmoi,  että en huuda hänelle takaisin tai kantele mihinkään eivätkä muut ala puolustamaan minua.

En edes usko, että akka teki tätä täysin tietoisesti, oli vain tarve kaataa omaa pahaa oloa jonkun päälle ja tällainen toimintamalli oli muodostunut. Vaikka kokemus oli oikeasti karmea, siis itkin töihin menoa ja pelkäsin samassa vuorossa olessani tätä akkaa ihan oikeasti, olen myöhemmin ammentanut paljon kokemuksestani. Parasta on se, että olen joutunut opettelemaan sellaiset kommunikoinnin tavat, joilla tuollainen käytös loppuu. Sille on ollut käyttöä, harmi etten osannut silloin 19-vuotiaana.

Avoin suora keskustelu ja vahva ulosanti. Suurinosa lopettaa jos pistät hänet kohtaamaan oman asiattomuutensa. Harva on oikeasti narsistinen hirviö.

En ole alkuperäinen kommentoija, mutta näin itse olen huomannut.

Vierailija
29/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mennyt yli hilseen, että miksi minun valmistamani puolen millimetrin tarkkuudella tehdyt työt eivät kelpaa ja uuden työntekijän sinnepäin tekemät työt käyvät vallan mainiosti.

On niitä monia muitakin juttuja, joissa itseäni huomautellaan jatkuvasti, mutta tämä uusi työntekijä saa tehdä miten vaan, eikä hän saa mitään huomautteluja. Ihan oikeasti paskalta tuntuu töissä.

Hae uusi työ. Heti. Tai laske standardisi ja ota työ puoliksi lomana. Tuo ei millään muulla muutu koskaan.

Vierailija
30/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kanssa joudun niiden kohteeksi mutta ulkonäkö hämää. Yhden kiusaavan esimiehen arvostelin hänen läsnäollessa pomon esimiehelle ja toisessa paikassa pistin myös esimiehen tiukille ja otin yhteyttä liittoon. Hahhaa siitäs saavat. Ja tämähän näitä yllättää. Hyvin usein juuri esimies kiusaa.

N24

Vierailija
31/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikoilla on ollut samanlaista käytäntöä. Esimiehen kaverit saivat tehdä ihan mitä tahansa ja muiden työtä vahdittiin todella tarkasti eikä meillä saanut olla yhtään minuuttia vapaa-aikaa.

Esimerkiksi eräs toimipisteen päällikön sekä esimiehen kaveri jäi monesti tulematta töihin eikä edes ilmoittanut asiasta kellekkään ja kerran hän tuli niin kännissä töihin ettei pystynyt työskentelemään vaan ilmoitti lähtevänsä kotiin. Itse mietin, että milloinkohan hän saa potkut. Noh tämä työntekijä ilmoitti päällikölle että haluaa vaihtaa toisiin työtehtäviin koska häntä ei huvita nykyiset työtehtävät. Tehtyään 2 viikkoa uutta työtä jota hän ei ollut koskaan ennen tehnyt hänet ylennettiin sen työpisteen esimieheksi ja hän sai noin 5 euroa/h palkankorotuksen vaikka samaan tehtävään haki työntekijöitä joilla oli vuosien kokemus. 

Toisessa firmassa esimiehellä oli työpaikkaromanssi erään työntekijän kanssa ja kyseinen työntekijä ilmoitti aina aamuisin, että hän on sopinut esimiehen kanssa jo autossa että hän pääsee firman parhaimpaan työpisteeseen ja hän saa valita ketä muita sinne tulee. Hän sitten valitsi aina oman parhaan kaverinsa. Siinä firmassa esimiehen pano johti meitä muita työntekijöitä vaikka esimerkiksi itse tein 2 kertaa nopeammin nämä samat työt kuin tämä nainen. 

Vierailija
32/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaa kiusaajia myötäilijät ovat myös kiusaajia vaikkei sitä kokisi. Haluavat cälttää maalitauluksi joutumisen

Vierailija
33/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymys on tosi vaikea, monelta kantilta.

Olen itse huomannut, että se vain on niin, että jotkut ihmiset ärsyttävät muita ihmisiä, enemmän kuin toiset.

Se on kummallista, mutta näin se vain menee.

Kaikkein oudointa on se, jos joitaikin ihmisiä alkaa ärsyttää tosiaan myös henkilö, joka on ns. sivussa kaikesta.

Ihminen, joka ei puutu mihinkään asioihin sen kummemmin: Mutta osallistuu kaikkiin työpaikan kokouksiin, mutta ei puhu siellä mitään.  Vaan mitäs siitä, eivät siellä kaikki muutkaan puhu koskaan mitään.

Ja ihminen, joka vaan tekee sitä omaa duunniaan 5 päivää vkossa, tulee ja lähtee töihin ja töistä, aivan omissa oloissaan.  Eikä myöskään pomolla eli esimiehellä ole mitään huomauttaumista tälläisen työntekijän töistä ja työssäkäynnistä.  Ja työntekijä ei ole myöskään usein sairaslomalla, ei paljoa puhele muiden kanssa, vaan tekee työnsä omassa rauhassaan ja pitää yksityisasiansa itselläään.

Ihmettelen syvästi, ketä tälläinen tyyppi vois työpaikalla, missään vaiheessa tai missään oloissa ärsyttää tai vihastuttaa keitään muita työntekijöitä.

Jo siksikin, kun hän vaan hoitaa työnsä, ei sekaannut mihinkään juoruiluun eikä muuhunkaan.

Luulis, että jokainen työntekijä, missä tahansa firmassa, antaisi tälläisen työntekijän olla täysin rauhassa ja omissa oloissaan.

Ja jos näin ei ole, niin jotain kummallisen sairasta, täytyy työyhteisössä olla.

Vaikkapa liian vähän duunia per henkilö, jos on aikaa alkaa kiusata tai vääntää jotain ilkeää tuollaista hiljaista työntekijää kohtaan.

Ehkä sellainenkin on jotain sairaaloista kateutta ihmistä kohtaan, joka kykenee täysin rauhallisesti käymään töissä, sekaantumatta työyhteisön  "valtataisteluihin" tai ottamatta kantaa kenenkään moittimiseen tai esimiehen jatkuvaan solvaamiseen.

En tiedä.  Nää on tosi monimutkaisia ja ongelmallisia juttuja.

Mutta missään tapauksessa tuollaista hiljaista, arkipäiväistä puurtaajaa töissä sekä omissa oloissaan olevaa työntekijää, ei pitäisi missään tapauksessa eikä missään olosuhteissa vetää framille ja alkaa jotenkin syrjiä tai kiusata häntä.    Mitäs syytä siihen olisi?

Vierailija
34/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoin suora keskustelu ja vahva ulosanti. Suurinosa lopettaa jos pistät hänet kohtaamaan oman asiattomuutensa. Harva on oikeasti narsistinen hirviö.

En ole alkuperäinen kommentoija, mutta näin itse olen huomannut.

Mä olen toi alkuperäinen kommentoija ja juuri mun mielestä tosi hyvin vastattu.

Olen käyttänyt ihan sellaisia ilmaisuja kuin "hei, tuolla tavalla puhuminen on epäasiallista", "älä huuda" (huutamistilanteissa, silloin tarvitaan lyhyttä napakkaa viestiä) tai "en pidä siitä, että puhut minulle niin epäkunnioittavasti".

Tarkalla sanamuodolla ei edes ole niin isoa merkitystä eli en välttämättä alkaisi siinä tilasteessa stressaamaan minä-viestinnästä ja mitä näitä nyt on. Tärkeintä on ilmaista, että käytöksen on muututtava, minä en aio sietää tätä.

Olen ollut aivan yllättynyt siitä, miten tehokasta tällainen viestintä on.

Vierailija
35/35 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae uusi työ. Heti. Tai laske standardisi ja ota työ puoliksi lomana. Tuo ei millään muulla muutu koskaan.

Nykyään teen laiskemmin puoleisesti töitä. Ei ne itselleni viha mielisiä ole vaan veetuilee vaan silloin tällöin. Aina kun on rauhallisemman puoleista aikaa, eli tehdään joitain sivu-duuneja niin katson samalla netflixiä. Asetan sen puhelimen piilompaan ja töiden lomassa sitten katson netflixiä. Jos joku näkee mut niin ne luulevat itseni kuuntelevan musiikkia. En haluaisi vaihtaa töitä, kun palkkani on työni tasoon aika hyvää. Suurimmaksi osaksi muuten työni on aika itsenäistä. Tuohon kaikkeen nähden niin pidän sen veetuilun ihan tuulitunnelina, vaikka veetuttaakin. Palkka sentään pelittää erittäin hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme