Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistikuvia jo lapsuuden ruokahimoista-ylipainoisen kamppailua ja pohdintaa.

Vierailija
27.09.2014 |

Olen pian 26v. Olen lihava. Pituutta 166cm ja painoa 112kg. Lihavimmillani painoin 123kg. Nuorempana vaikeassa suhteessa ollessani ilmeni rajua ahmimista ja sieltä nuo kilot ovat tulleetkin. Lihoin hyvin hyvin nopeasti. Tähän sain kuitenkin apua,erosin ja sain keskusteluapua ja ravitsemusterapian psykologisia näkemyksiä,en siis varsinaisia oppeja miten syödä,koska sen teoriassa tiedän. Tiedän,koska olen laihduttanut yläasteelta lähtien. Tiedän laihduttamisesta ja painonhallinnasta kaiken,teoriassa.

Jo lapsena oli lihava, en tiedä miksi,en muista syötettiinki mulle herkkuja,muista että jossain vaiheessa ne oli pannassa tiukasti,oli vain karkki päivä. Muista jo alle koulu-ikäisenä,miten sukulaisen luona söin salaa palasokeria sängyn alla. Muista koululaisena,kun kaverin luoksen mentiin välipalalle ja leikkimään,miten muille riitti 1 lasi kaakaota ja 1-2 leipä palaa,muista sen tilanteen kun minua _ärsytti_ kaakaopurkin kaappiin laitto,koska olisin halunnut lisää,lisää kakaota ja leipää.Yksi lasi ei riittänyt. Muistan kuinka kaikilla viikko rahoilla kävin lähikiskalla ostamassa herkkuja ja joskus taisin näpistää isän raha pussista muutaman markan saadakseni herkkuja,joita söin läheisellä kalliolla katsellen maisemia.Muistan hieman isompana koululaisena,kun meillä ei ollut mitään herkkuja,mutta oli kermaviili,äidille ruuan laittoon, mutta jostain syystä söin sen runsaasti sokerilla maustettuna. Saimme veljen kanssa joskus jäätelöautosta ison paketin kesällä jossa oli 100jäätelö puikkoa..söin niitä ihan hulluna ja muistan että äiti ei sen jälkeen enää ostanut meille niitä.

Monia kummallisia ruoka himo muistoja tai oikeastaan herkkuhimo muistoja jo hyvin lapsesta. Muistan häpeän terveyden hoitajalla kun hän puhui ylipainostani yläasteella ja jo ala-asteella.. jossain kohtaa yläasteella aloin laihduttaa,kävin lenkkillä 2 x päivässä,kuntosalilla viikottain ja jumpassa viikottain. Jätin koulu lounaan väliin,söin puuroja. Olin karkkilakossa. tein 100 vatsaliikettä joka ilta ja itkien puristelin läskejäni (joita ei juurikaan pituuskasvun myötä enää ollut yläasteella) laihduin nopeasti,mutta lihosin nopeasti takaisin. En osaa selitää/sanoa mistä kaikki tämä johtuu? muu perheeni on hoikkaa,veljeni hyvin hoikka ja sporttinen ruumiin rakenne,äiti joskus ollut pyöreä ja vähän ylipainoinen mutta on laihduttanut. Muistan kyllä äitini painonvartija pisteiden laskennan,olin silloin itse juuri yläasteella. Muista sukulaisten puheet lapsenpyöreydestä murrosiässä ja laihdutus puheet(lähinnä puhuivat itsestään,mutta jotenkin me muodossa,minuun viitaten).. vanhempani erosivat ollessani 4-5luokalla. Nyt aikuisena on hyvin hyvin iso työ koittaa muuttaa juurtuneita ajattelutapoja ja muuttaa ihan kaikkea mikä on jo lapsena syntynyt,syömiseen liittyvää. Mutta enää en ahmi,se on plussaa. olen saanut paljon oivalluksia viimeisen 1,5v aikana. Mutta paino laskee hyvin hitaasti,edelleen jojoillen, mutta se on nyt uusin tavoitteeni,ei enää jojoilua,hidasta saa olla,mutta ei jojoilua. Onko muilla vatsaavia kokemuskia? raskasta ja iso homma tämä on...vasta viimeaikoina olen tajunnut miten paljon pielessä oli jo lapsena..vaikka meillä oli aina ruoka-ajat,äiti leipoi itse, mutta jotain oli pilessä syömisissä tai joku sisään rakennettu juttu..

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kuulostaa tutulta. Olen 36 v, yhä 172 cm ja 90 kg. Lapsena äidin jatkuva laihdutus ja itsellä loputon syömisen tarve. Söin vaikka keittämättömiä makaroneja jos muuta ei ollut. Olin lapsena pyöreä, 14 v. laihduin ekan kerran ja siitä eteenpäin loputon jojoilu. Viimeiset 10 v olen ollut +/- lihava.

Vierailija
2/5 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleen millaista ruokaa lapsena söit kun olit aina nälkäinen? Luulenpa että se oli sellaista vähärasvaista pottu-leipä-puuro-ruokaa, jossa proteiinilla oli lähinnä statistin rooli ja rasva oli perkeleestä. Minut on lihotettu sellaisella ruualla. Vasta kun opin syömään oikein, eli runsaasti proteiinia, hävisivät kaikki makeanhimot ja ahmimiset. Siis siksi, että olin kylläinen ja verensokeri on tasainen koko päivän. On mieletön tunne tajuta, ettei ollut heikko ja laiska ihminen kun himoitsi makeaa ja ruokaa ylipäänsä, vaan ihminen jolla oli laadullinen nälkä koko ajan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vastaa: meillä syötiin tavallista 80-luvun itsetehtyä kotiruokaa. Lihaa oli tarjolla paljon, isä oli lihajalostamolla töissä. Äiti oli taitava ruuanlaittaja. Syömisessä ei ollut kyse nälästä vaan jostain tyhjyyden tunteen ja ahdistuksen hoidosta.

Vierailija
4/5 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlainen lapsuus. Tosin söin kotona salaa kaakaojauhoa ja varastin aivan hemmetisti rahaa karkkiin. No joo, lohtusyöminen, nykyäänkin kun suututtaa tai väsyttää, olen jääkaapin ovella.

PAinan nykyään 58kg enimmillään painoin 72 ja otin itseäni niskasta kiinni, laihduttelin miten sattuu ja aina tuli takaisin. Viimeisimpänä kokeilin gfg:ta, jolla pysyinkin repsuilematta koko 6viikkoa ja sen jälkeen olen pysynyt ensimmäistä kertaa elämässäni samassa painossa jo kuukausia laskematta kaloreita.

Vierailija
5/5 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Olen myös laihduttanut ala-asteelta asti. Se kohtuuton ruuanhimo on isoin ongelma. Muistan myös hyvin, kuinka lapsena ihmettelin kun laiha kaverini sai suklaapatukan, söi siitä pikkuriikkisen palasen ja säästi lopun suklaan myöhempää herkuttelua varten. Tai kun joku söi yhden konvehdin. Mun käsitys kun herkuttelusta oli että vedin sokeria napaan kunnes maha oli pinkeä ja ei pystynyt enää syömään enempää, sitten vasta olin tyytyväinen.

Mä olen nykyään aika lähellä normaalipainoa. Tähän on päästy, koska kovalla yrittämisellä olen päässyt eroon järjettömästä ahmimisesta. Sen sijaan ruuanhimon iskiessä syön ensin jotain kasviksia, yleensä tomaattia, koska kasviksia voi huoletta mässytellä suuren määrän ilman lihomista. Sitten syön jotain proteiinipitoista, koska se pitää nälkää parhaiten. Dieteistä on minulle pelkkää haittaa, koska vaikka olen saanut painoa nopeasti alas, ruuanhimo on yltynyt ihan hirveäksi ja olen dietin jälkeen kerännyt painon heti takaisin.

Luulen että ahmiminen liittyy jotenkin ahdistukseen ja siihen että olen hävennyt itseäni kaikin tavoin pienestä saakka. On tosi vaikeaa opetella kokonaan uusia toimintamalleja aikuisena, mutta uskon että se on kannattavaa. Olen koittanut opetella löytämään iloa muista asioista kuin syömisestä ja koittanut tehdä asioita joita en häpeisi vaan olisin jopa ylpeä itsestäni. Hiljalleen siis opetellaan, välillä tulee takapakkia.