Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuka vielä käyttää meiliä vapaa-ajalla?

Vierailija
27.09.2014 |

Tuli mieleen tuosta toisesta keskustelusta. Ainakaan mun kavereista juuri kukaan ei enää käytä meiliä, en minäkään, vapaa-ajalla. Kavereihin pidetään ihan muuta kautta yhteyttä somessa tai kännykällä. Voihan jotain gmailia joo lukea kännykästä, mutta ei yleensä viitsi.

No, tulee aina jotain kuukauden välein käytyä vilkaisemassa gmailiin, ja joskus sinne onkin jotain kirjoitellut se yksi, joka koko kaveripiiristä boikotoi somea. Siinäpähän sitten boikotoi, ne hänen viestinsä siihen opiskeluaikana otettuun meiliosoitteeseen luetaan sitten joskus kun muistetaan.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ei siis ollut tarkoitus laittaa nimenomaan facebookia vastakkain meilin kanssa vaan yleensä kaikki muut viestipalvelut, somen instagrammit, ask.fm:t ja muut.

Vierailija
2/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 07:54"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 07:48"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 07:45"]

Mä kirjoitan niitä pitkiä viestejä Facebookin yksityisviesteinä. En väitä että olisi mitenkään parempi juttu tai mitään, mutta huomasin vaan yhtenä päivänä, että ei sitä varsinaista sähköpostia tule enää luettua. Ja sama on kaikilla kavereillakin, joiden kanssa olen asiasta keskustellut. Paitsi sillä yhdellä.

Onkohan nykyteineillä enää edes meiliosoitteitakaan kaikilla? Ovatko lähinnä instassa ja ties missä?

[/quote]

Mun pojista ei kumpikaan ole facebookissa, eivätkä aio liittyä, 23- ja 21-vuotiaita. Molemmilla on oppilaitosten omat kanavat kouluasioihin ja joillain foorumeilla, missä on kaveripiiriä livenä, pyörivät. Irccaaminen tuntuu palanneen suosioon nuorten keskuuteen. Meiliosoitteen tarvitsee usein viimeistään sitten kun töitä aletaan hakea, sillä iso osa siitä tapahtuu juuri niin. Omia rekrysivuja ei ole läheskään kaikilla; varsinkaan pienet yritykset eivät niitä tee, koska työntekijöitä ei haeta vähän väliä. 

[/quote]

Työnhaku ei ole sitä vapaa-ajankäyttöä, mitä tässä hain.

[/quote]

Se olikin vastaus siihen, että onko nuorilla omia meiliosoitteita. On, sitä paitsi, eihän facebookiin ja moneen muuhunkaan yhteisöön edes pääse ilman, joten siksikin on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten ole antanut tälle 'ystävällesi' työmeilin osoitetta?

Vierailija
4/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän edelleen mailia. Mutta mun mailiosoite ei olekaan mikään gmai, jolla on ihan yhtä vähän tekemistä yksityisyyden kanssa kun facen yksityismeileillä (joita siis voi aika vappaasti lukea kymmenet tuhannet muutkin kuin sinä ja viestin saaja, vaikka toisin luulet asetukset laittaneesi). Eikä mulla edes ole itään salaisuuksia.

Vierailija
5/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viestittelen yleensä äitini kanssa sähköpostilla kun asutaan maapallon eri puolilla niin skypettämiseen ei löydy koskaan järkevää aikaa.

Ja mulla tulee meilit kännykkään niin voin lukea ne heti kuten tekstarit, pystyy hoitamaan työasiatkin heti jos jotain kiireellistä tulee.

Vierailija
6/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 07:59"]

[/quote]

Minulla ei valitettavasti ole aikaa työajalla lukea kavereiden viestejä, ei kyllä roikkua facessakaan. Työmeili on ihan työasioita varten ja niitä työviestejä tulee kymmeniä päivässä. Meillä jopa sitoudutaan siihen, että jos työpaikasta lähtee, niin työnantajalla on oikeus poikkeustilanteissa lukea sähköpostit.

Vierailija
7/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän paljonkin. Muutaman ystävän kanssa, jotka eivät ole somessa. Mieheni ei myöskään ole. Päiväkoti lähettää kaikki tiedotteet yms. sähköpostitse. Samoin tulee tietoa lasten harrastuksista, ja itse kuulun muutamaan yhdistykseen, kyllä pöytäkirjat yms. on helpointa lähettää s-postitse.

Ulkomailla asuvien tuttavien kanssakin tulee laiteltua s-postia, sillä fb-viestintä on kuitenkin lyhytviestintää, ja esim. skypeä varten pitää aina sopia erikseen kellonaika jne.

Vierailija
8/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän. Ei sinne erikseen tarvitse mennä katsomaan, kun Outlookia käyttää ja se on aina auki pöytäkoneella ja läppärillä. Kännykällä en käytä meiliä tai nettiä lainkaan, ihan perseestä. Jos en ole koneen ääressä ja joku haluaa yhteyden niin voi soittaa kännykkään, muuhun sitä en käytä.

Vierailija
9/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä keinoilla Facen yksityisviestejä voivat lukea kymmenet tuhannet? :-O Tuo oli aivan uutta. En ole itse koskaan onnistunut Facessa lukemaan kenenkään muun privaattiviestejä. Seinäkirjoitukset ovat asia erikseen.

Vierailija
10/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 07:44"]75-vuotias äitini viettää puolet vuodesta Portugalissa, hänen kanssaan kirjoitamme sähköpostia ja soittelemme Skypellä. Sähköposti on myös mainio väline viestimiseen lapsen harrastuksen ohjaajan kanssa, häneltä tulee aikataulu/varuste ym. tiedotteita ja laskut tulevat sähköpostiin. 

Olen yksityinen henkilö, enkä halua olla facebookissa, kontaktoin aitoja ystäviäni sähköpostilla, tekstiviesteillä, whatsappilla ja tietysti ihan soittamalla ja tapaamalla ja jopa perinteisin kirjein.

En näe mitään syytä sähköpostin dissaamiseen, se on paljon henkilökohtaisempi viestin kuin joku facebook, jossa kuitenkin on säätämistä yksityisyysasetusten kanssa.
[/quote]Öh, facessa on myös viestipalvelu joka ei näy muille. Tiesitkö?

Vierailija
11/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 07:59"]

[/quote]

Minulla ei valitettavasti ole aikaa työajalla lukea kavereiden viestejä, ei kyllä roikkua facessakaan. Työmeili on ihan työasioita varten ja niitä työviestejä tulee kymmeniä päivässä. Meillä jopa sitoudutaan siihen, että jos työpaikasta lähtee, niin työnantajalla on oikeus poikkeustilanteissa lukea sähköpostit.
[/quote]

Niin. Pointti olikin tuo 'ystävällesi'. Yleensä sitä kerrotaan, etten ole tavoitettavissa tätä kautta, käytä tätä. Jos et voi antaa työmeiliä, pyydä olemaan yhteydessä puhelimitse.

Vierailija
12/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle ei millään mene jakeluun, että kaikki eivät ole, eivätkä halua olla, facebookissa. Minä koen sähköpostin lukemisen myös huomattavan paljon miellyttävämmäksi silmälle. 

Vierailija
13/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 08:32"]

Millä keinoilla Facen yksityisviestejä voivat lukea kymmenet tuhannet? :-O Tuo oli aivan uutta. En ole itse koskaan onnistunut Facessa lukemaan kenenkään muun privaattiviestejä. Seinäkirjoitukset ovat asia erikseen.

[/quote]

NSA:lla on varmaan jo agentteja tuon verran. Paljastihan Snowden vasta, että samat agentit runkkaa pilvipalveluihin tallennetujen alastonkuvien kanssa työaikana, että en tuon tahon luettavaksi halua ainakaan mitään ylimääräistä :D

Vierailija
14/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 08:38"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 07:59"] Et sitten ole antanut tälle 'ystävällesi' työmeilin osoitetta? [/quote]   Minulla ei valitettavasti ole aikaa työajalla lukea kavereiden viestejä, ei kyllä roikkua facessakaan. Työmeili on ihan työasioita varten ja niitä työviestejä tulee kymmeniä päivässä. Meillä jopa sitoudutaan siihen, että jos työpaikasta lähtee, niin työnantajalla on oikeus poikkeustilanteissa lukea sähköpostit. [/quote] Niin. Pointti olikin tuo 'ystävällesi'. Yleensä sitä kerrotaan, etten ole tavoitettavissa tätä kautta, käytä tätä. Jos et voi antaa työmeiliä, pyydä olemaan yhteydessä puhelimitse.

[/quote]

Tämä juttu ei ollut ystävä-ongelma vaan yleisempi kysely ja pohdinta siitä, että ainakin omassa kaveripiirissäni on valtaosin siirrytty pois meilistä muihin paikkoihin. Yksi näistä tosiaan on facebook, mutta ei ainut.

Tietysti täytyy myöntää, että meidän tapauksessa ihan rautalangasta ei ole väännetty sinänsä älykkäälle ihmiselle, että viestintäkanava on tässä kaveriporukassa nyt huonosti valittu. Muut kanavat ovat tulleet usein esiin meidän tavatessa porukkana, kun jatketaan juttua myös asioista, mitä siellä somessa on tullut kerrottua tai jaettua ("oli muuten hieno kakku, jonka jaoit facebookissa") ja jokaisen vastaus viikkoja vanhaan ryhmämeiliin yleensä alkaa pahoitteluilla, että kun tulee niin harvoin käytyä täällä meilin puolella.

Mutta niin, itselleni asia ei ole niinkään ongelma vaan lähinnä tuolle ihmiselle itselleen silloin, kun kaipaa viikon sisällä vastausta johonkin juttuun. Lähinnä vain kuulostelin, että eiköhän aika monella muullakin ole käynyt niin, että meili on jo vapaa-ajan viestien vaihteluun jotenkin vanhanaikainen vaihtoehto. Onhan niitä vapaa-ajan meiliosoitteita, mutta vähemmässä käytössä ovat kuin silloin joskus opiskeluaikoina. 

Vierailija
15/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän päivittäin
- aikataulujen sopiminen exän kanssa. Hän säätää paljon, joten tätä on paljon.
- päiväkodin tiedotteet
- vanhempain yhdistyksen tiedotteet
- yhden lapsen harrastukseen liittyvät asiat
- joskus pitempiä "kirjeitä" ulkomailla asuvan kaverin kanssa

Vierailija
16/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta mun mailiosoite ei olekaan mikään gmai, jolla on ihan yhtä vähän tekemistä yksityisyyden kanssa kun facen yksityismeileillä (joita siis voi aika vappaasti lukea kymmenet tuhannet muutkin"

Mitä kummaa? Mistä moinen luulo? Yksityisviestejä ei todellakaan näe muut kuin lähettäjä ja vastaanottaja. Samoin Gmail on ihan turvallinen sähköpostipalvelu. Taidat olla vainoharhainen.

Ja aloittajalle: Gmailiin ei tule yhtään mainos/roskapostiviestiä, ellet ole sillä osoitteella kirjautunut joihinkin älyttömiin palveluihin, jotka jakavat osoitteesi mainostajille.

Vierailija
17/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on meili jatkuvassa käytössä. Lähinnä sinne tulee nettishoppailusta tilausvahvistukset, huutonetin viestit, wilman otsikot jne. Kavereilta harvemmin, mutta joskus, veljen kanssa kommunikoin vain meilillä. Samalla siinä on lista keskeneräisistä jutuista.
Kavereihin pidän enempi yhteyttä tekstareilla ja soittamalla. Somessa ei tietääkseni ole kukaan jonka kanssa olen sellaisissä väleissä.että otetaan tarkoituksella yhteyttä. Eli jotain vanhoja koulukavereita ei lasketa, niiden kanssa vaihtaa pari sanaa jos vahingossa törmätään.

Vierailija
18/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä meiliä enkä somea. Puhelimellakin voi pitää yhteyttä monella tavalla.

Vierailija
19/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri ihmisten kanssa kommunikoin eri tavoin. Mummon kanssa soitellaan, teini-ikäisen siskon kanssa on käytössä yksi pikaviestin, kavereiden kanssa toinen, työasioita hoidan skypellä, ja kyllä myös se sähköposti on käytössä monenkin eri ihmisen kanssa. Kätevää kun kännykkään saa kaikki kerralla :)

Eikä haittaa yhtään, että vain yksi kaveri käyttää yhtä tapaa, pidän kavereita niin tärkeinä, että haluan saada heidän viestinsä.

Vierailija
20/30 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän minäkin haluan saada viestit, mutta kieltämättä aika vaikea muistaa tarkistaa meiliä, kun sinne menee vain mainospostia ja sen yhden kaverin satunnaiset viestit muutaman viikon tai parin kuukauden välein. Olen joutunutkin hänelle sitten selittämään, kun en tosiaan ole taaskaan mihinkään kutsuihin reagoinut. Samoin on sitten käynyt muillekin kavereille, joille hän on yhtä aikaa kirjoittanut. Monikaan ei vaan enää niin käytä meiliä, vaikka osoitteet on olemassa. Se vaan kannattaa ottaa huomioon niidenkin, jotka käyttää.

Töissä tietysti on koko ajan työmeili auki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä