Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä moraalisesti väärin?

Vierailija
27.09.2014 |

Hain lapsuudenkodista vanhoja tavaroitani. Löysin tavaroiden joukosta rasian, jossa oli n. 40 euroa rahaa ja papereita ja esineitä joista päättelin kyseessä olevan minun ja siskoni yhteisestä "harrastuksesta" tienattuja rahoja. Kävin ostamassa rahoilla pari viinipulloa ja kassillisen ruokaa enkä puhu löydöstä siskolleni mitään. Ei se niitä rahoja ole vuosikymmeneen edes kaivannut, ei varmaan muista enää koko juttua.

Toiminko väärin?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraali on henkilökohtainen määre, joten vain sinä tiedät onko se sinulle moraalisesti väärin.

Vierailija
2/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, jos sun sisko on ihan töissäkäyvä ja tulee hyvin toimeen niin tuskinpa tulee kaipaamaan paria kymppiä (olettaen et jakaisitte rahat) :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ylipäätään aloit miettiä tekosi moraalisuutta, kertoo varmaan jotain vastauksesta kysymykseesi.

Mun mielestä tässä on kyse kuitenkin niin pienestä summasta, että olisin varmaan tehnyt samoin, enkä myöskään pahastuis jos oma siskoni tunnustais joskus tehneensä näin. Eli taidan ajatella, että tuo olis väärin tehty vain jos tietäisi että toinen olis niin vähävarainen, että oikeasti tuokin summa vaikuttais.

Vierailija
4/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, jos rahat ovat vuosikymmeniä vanhoja niin miten ne voivat olla euroja?

Mutta tosiaan, aika outo sisarussuhde teillä jos se on 40 eurosta kiinni :D

Vierailija
5/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 01:07"]

[/quote]

VuosikymmenEEn, ei vuosikymmenIIn.

Vierailija
6/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahat olivat yhteisiä olisi minun moraalini mukaan oikein jakaa ne. Käytännössä summa ei ole iso, mutta symbolisesti se olisi kaunis ele. Rahojen ottaminen itselle mitään niistä tarkoituksella mainitsematta taas hiukan ruma ele.

Vierailija
7/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 01:07"]

[/quote]Euro otettiin Suomessa käyttöön vuonna 2002, eli onhan siitä yli vuosikymmen. Ja ap:han puhui vuosikymmenestä.

Vierailija
8/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko moraalisesti oikein kääriä omaan taskuunsa toiselle ihmiselle kuuluvaa rahaa? Kas siinäpä pulma.

Vierailija
9/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko niin köyhä että tuo 40€ oli varastamisen arvoinen summa?

Vierailija
10/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavassa tilanteessa olisin varmaan itsekin ostanut pari pulloa viiniä, ruokatarpeet ja kutsunut veljeni syömään ja muistelemaan tuonkin raha'kätkön' historiaa ja muita menneitä. 

Jos tarvitsee anonyymipaltsalla kysellä teoilleen oikeutusta, niin on yleensä ylittänyt vähintään oman moraalinsa rajat, useimmiten myös ns. 'yleisen' moraalin.

Vierailija
11/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisin ostanu viiniä ja ruokaa ja nauttinut ne siskon KANSSA!!

Vierailija
12/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tää on aika yksinkertainen juttu. Rahat kuuluvat molemmille, joten olisi oikein jakaa ne. Voit tietysti ajatella, että se mistä toinen ei tiedä, ei satutakaan häntä... Mutta jos mä olisin tollasessa tilanteessa, niin tuntisin varastamisesta syyllisyyttä, vaikka toinen ei siitä tietäisikään mitään. Toki rahojen jakaminen saattaisi mulla olla vain oman syyllisyyden estämistä eikä "oikeasti" moraalista toimintaa, mutta syyllisyys kuitenkin olisi mulle selvä vinkki siitä, miten tilanteessa "kuuluu" tehdä.

Vierailija
13/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti omatuntosi soimaaminen kertoo asiaan ap vastauksen, jos myönnät sen itsellesi. Ehkä myös se, jos haet täältä "puhdistusta". Tämä pätee moneen muuhunkin vastaavaan tilanteeseen noin yleisellä tasolla. Ihmisellä kun on taipumusta paeta omaatuntoaan...

Vierailija
14/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on väärin. Minä suosittelen, että kerrot siskollesi, mitä olet löytänyt, mitä olet mennyt tekemään. Pyydät anteeksi ja tarjoudut hyvittämään siskolle tekemäsi vääryyden. Älä jatkossa enää tee väärin.

Vierailija
15/15 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole se rahan määrä vaan olisi kiva tietää asiasta, jos olisin siskosi. Olisi voinut jakaa sen asian yhdessä. Jos ne kerran oli yhteiset rahat. Tuskin hirveästi loukkaantuu. Tai sitten loukkaantuu...oli muistojuttu.

Oletko alkoholisti? Kun mielihyvä meni muun edelle.

Pystytkö olemaan ostamatta viinipulla, joslöydät rahaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme