Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutteko vaitiolovelvollisuus työjutuista kotona jos tunnette asiakkaan?

Vierailija
27.08.2021 |

Meillä on eräs ystävä pariskunta, ollaan aika paljon tekemissä, asutaan naapurissa, lapsemme ovat kavereita yms.

Nainen toimii lastensuojelussa. Mulle hän ei suoranaisesti puhu jutuista. Mutta kuulen hyvin usein, kun puhuu miehelleen esim Virtasen perheen asioista tai Mikon ja Kaisan perheestä, tai naapurin Jessikan asioita yms.

Esim kesällä muutaman kerran kun olin pihalla ottamassa aurinkoa niin selvästi kuulin, kun näistä asioista puhuivat. Eilenkin sattumalta kuulin, kun oltiin nelistään viettämässä aikaa niin kun mies kävi laittamassa nuotion ja kun tulin vessasta niin taas nainen jutteli yhdestä keissistä josta tubnistin yhden tuttavan. Lopetti kyllä puhumisen kun tajusi, että saattaisin kuulla kun olen aika lähellä, mutta kuulin kyllä taas tarpeeksi.

Ystäväni on mukava, ihan hyvä työssään, luotettava ja kaikinpuolin hyvä ihminen. Mutta tässä asiassa melko lörppäsuu.

Onko normaalia puhua puolisolle näistä? Vai pitäiskö tosiaan olla ihan hyshys vaikka tietäis mitä mehukkaita juttuja tuttavista. Pitäiskö mun jopa ilmoittaa tästäeteenpäin jonnekin?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli

Vierailija
2/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei! Työasioista joissa on vaitiolovelvollisuus EI PUHUTA edes puolisolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
4/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko hetkeäkään, että joku puhuisi työasioita kun on vieraita.

Vierailija
5/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta joku alkaa heti puhumaan työ asioita kun vieras menee vessaan🤣

Vierailija
6/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaitiolovelvollisuus on yksiselitteinen. Siitä ei saa kertoa puolisolleen tai edes koiralleen. Ihmiset kun on mitä on, niin niitä mehukkaita työjuttuja kyllä kotona kerrotaan, sanoi sopimukset mitä hyvänsä. Vielä kun ei ole keksitty (fyysistä) tapaa estää ihmisiä puhumasta juuri niistä kielletyistä asioista. Ehkä jokin Harry Potterin taika "Suusuppumus" voisi toimia, mutta muuten toimii vain kohteen pelottelu sanktioilla ja edesvastuulla. Veikkaan että ystäväsi tietää ettei saisi, muttei koe sitä mitenkään "liian vakavaksi" kun ei ne "kaverit juoruile eteenpäin kuitenkaan".

Vierailija
7/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun harrastuksessa kävi aikoinaan 2 sossunaista. Ne puhui ihan surutta työasioistaan keskenään kaikkien kuullen. Kyllä särähti korvaani, varsinkin kun oli kyse pienestä paikkakunnasta.

Vierailija
8/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaitiolovelvollisuus on yksiselitteinen. Siitä ei saa kertoa puolisolleen tai edes koiralleen. Ihmiset kun on mitä on, niin niitä mehukkaita työjuttuja kyllä kotona kerrotaan, sanoi sopimukset mitä hyvänsä. Vielä kun ei ole keksitty (fyysistä) tapaa estää ihmisiä puhumasta juuri niistä kielletyistä asioista. Ehkä jokin Harry Potterin taika "Suusuppumus" voisi toimia, mutta muuten toimii vain kohteen pelottelu sanktioilla ja edesvastuulla. Veikkaan että ystäväsi tietää ettei saisi, muttei koe sitä mitenkään "liian vakavaksi" kun ei ne "kaverit juoruile eteenpäin kuitenkaan".

Tää on muuten inhottavaa, että siirretään se vaitiolovelvollisuus muiden, esim. aviomiehen, niskoille.

Vierailija
9/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu. Joskus jotain yleisellä tasolla, muuta en tietenkään niin, että ketään voisi tunnistaa, saatika nimillä!

Vierailija
10/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon ja tiedän että asioista puhutaan. On paljon ihmisiä jotka eivät vain ole sillä tasolla että pystyisivät hallitsemaan impulssejaan. Ulos tämä ominaisuus ei aina näy.

Vierailija
11/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on muuten inhottavaa, että siirretään se vaitiolovelvollisuus muiden, esim. aviomiehen, niskoille.

Aviomiehellähän ei tässä ole vaitiolovelvollisuutta. Hän voi kirjoittaa asiasta vaikka Hesarin etusivulle, kunhan ei paljasta kohteen henkilöllisyyttä (yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen). Tällöin kyllä asettaa puolisonsa tilanteeseen, jossa voi häkki heilua.

Vierailija
12/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus, tosin mun miestä ei hirveästi mun työjutut jaksa kiinnostaa. Muille en ole puhunut niistä mitään.

Vierailija
13/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällainen tuttavan tuttava myös. Paljasti erään #edari-jutun mutta entä jos paljastettu olisikin ollut syytön.

Vierailija
14/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa puhua missään, mutta on tietysti virka-asemasta kiinni miten arkaluontoisia asioita on vastuulla ja mitä virassaan tekee. Jos puheistaan jää kiinni tietää se kyllä seurauksia. 

Olen joskus pitkän matkan junassa käynyt kertomassa jollekin lörppäsuulle, että kaikki mitä nyt puhut töistäsi  kuuluu koko vaunulle ja onko hän ihan varma että työasiat kuuluvat meille muille matkustajille . Jos puhuu kaiuttumen kautta tapahtui kerran niinkin, miten toisessa päässä olevat tyypit olivat aika vihaisia lörpölle. Toivon mukaan oppivat!

Mulle myös kävi kerran niin, että kerrion arkluontoisen asian elämästänin  virkaihmiselle ja noin puolen vuoden päästä selvisi että hän oli kännissä laverrellut sen tutulleni. 

Joten sano sille naapurillesi, että puheet kuuluvat sulle asti

Vierailija
15/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Vaitiolovelvollisuus töissä tarkoittaa Omértaa.

Vierailija
16/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummisedälle kun tekee hommia ei parane lörpötellä.

Vierailija
17/45 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni puhuu humalassa, kun kontrolli pettää.

Vierailija
18/45 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta nostan.

Työasiat voivat vaikuttaa jaksamiseen. Jos joku esim. tiuskii työhuolien takia, niin kai sen saa sanoa kotona? Tai jos töissä on ollut erityisen hyvä päivä ja on saanut hyvää palautetta?

Tai jos työnsä takia osaa jonkin julkisesti tiedettäväksi tarkoitetun asian, niin sen ainakin saa kertoa, esim. Kelan virkailija saa ohjeistaa sukulaisiakin tukihakemusten teossa.

Vierailija
19/45 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään!

Vierailija
20/45 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhemmat on opettajia ja puhuvat kyllä entisistä ja nykyisistä oppilaistaan ihan jatkuvasti nimellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme