Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vastasyntyneen kanssa hirveän rankkaa?

Vierailija
27.08.2021 |

Millaisia ihan oikeasti ovat ne ensimmäiset viikot? Vauvat on tietenkin erilaisia, millainen sinulla oli? Minut on ainakin ihan huolella peloteltu että sitten kaikki oma elämäsi on ohi etkä enää saa nukkua, vaan vastaat vauvan tarpeisiin 24/7. Jännittää, mikä siitä vauvan kanssa olemisesta sitten tekee niin työlästä? Laskettu aika on parin viikon päästä. Voinko edes haaveilla että voisin tänä syksynä nauttia luonnossa retkeilystä? Entä voiko katsoa iltaisin lempisarjojani? Saunoa ja juoda lasin viiniä? Toki odotan innolla vauvan hoitamista, mutta miten ihmeessä jaksaa jos kaikki omat nautinnot on mahdottomuus.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun molemmat vauvat olivat helppoja ensimmäiset kaksi viikkoa. Sitten alkoivat univaikeudet ja iltahuudot. Vaunuissa ja omassa sängyssä lähinnä huudettiin, joten vauvassa oli kiinni ihan koko ajan ja iltoja pelkäsi. On todella raskasta henkisesti kuunnella huutoa, jolle ei voi mitään, vaikka kaikkensa yrittää. Raskasta oli, mutta onneksi puolen vuoden ikäisenä alkoi askel kerrallaan helpottaa. Ja sinulle voi sattua myös helppo vauva, koskaan ei voi tietää.

Vierailija
22/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olin sen ensimmäisen 2 viikkoa sekä henkisesti että fyysisesti siinä kunnossa, että mikään kodin ulkopuolella tapahtuva ei jaksanut kiinnostaa. Onneksi minulla on mies, joka huolehti silloin minusta, niin minä pystyin keskittymään 100% vauvaan.

Sanoisin, että ei oma elämä ole ohi, vaan hetken aikaa tauolla. Riippu vauvan ja äidin voinnista, kuinka kauan se tauko kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän lapsesta; esikoinen oli helppo vauva, nukkui hyvin, myös öisin, mutta kun lähti kävelemään, niin meni ja lujaa, sai olla silmät selässäkin. Kuopus heräili vauvana öisin vähän väliä ja univaje oli jäätävä, mutta kun kasvoi, niin oli paljon rauhallisempi kuin veljensä ja vähemmän tapaturma altis .

Toivottavasti sulla on jonkun näköinen turvaverkko, läheisiä joille voit edes joskus viedä vauvan hoitoon? Se kahdenkeskinen aika on myös tärkeää, parisuhdetta pitää myös hoitaaa!

Vierailija
24/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vauva on terve, siis ei mitään koliikkia tms, hän just niin vaativa kuin mitä sä siitä hommasta itsellesi teet. Eli jos luontoretkeily on se mistä nautit, sitten sellaiselle lähdet, vauva kantoliinaan ja päälle itselle sellaiset vaatteet, että ruokkiminen onnistuu ilman, että riisut itsesi alasti siellä metsässä. Lasin viiniä voi hyvin ottaa kerta viikkoon vaikka smantien joutuisit vauvan imettämään, ja saunana vaan. vauva siterisäs pesutilaan torkkumaan. Ja sen verran muita kotihommia kuin on minimi, ainakin alkuun. Kyllä se rytmi sieltä löytyy. Ja isä mukaan hoitamiseen, lapsi on hänenkin.   

Ei viiniä ollenkaan silloin kun imettää, tai vähintään 2h taukoa sen jälkeen kun viiniä on ottanut. Tai sitten lypsää maitoa hätävaraksi säilöön.

Saunoa voi, kun vauva nukkuu tai mies vahtii. Meillä vauva alkoi käydä 4vkon iässä mukana saunassa silloin kun ei sauna-aikaan nukkunut, toki alalauteella ilman löylyjä hyvin miedossa lämmössä vain muutaman minuutin. Syötin usein siinä alalauteella muksun. Myöhemmin alettiin laittaa sitteriin kylppäriin, josta kuuli tarvittaessa meidän äänet. 7kk iästä pääsi sitten ylälauteelle ja kevyitä löylyjä. Neuvolassa suositellaan ettei alle vuoden ikäistä vauvaa saunotettaisi, mutta kun käyttää järkeä, sen pienenkin voi ottaa mukaan rentoutumaan perheen kesken. Itse arvoin pitkään uskaltaako, mutta kaikki suvussa on ottaneet vauvansa saunaan ja ihan terveitä ja fiksuja ihmisiä meistä kasvoi, joten uskalsin itsekin.

Lempisarjoja voit katsella kun vauva nukkuu tai imetät. Luontoon pääsee, kun laittaa lapset kantoreppuun ja kantotakki päälle -> pysyy lämpimänä eikä tarvitse ulkovaatteita. Ei ole niin pitkään, että tarvitsee rinnat luonnossa paljastaa tähän aikaan vuodesta, koska rintatulehdus iskee hyvinkin ärhäkästi ensimmäisten kuukausien aikana, joten tissit piilossa kylmällä kelillä. Toki kannattaa niillä kuuluisilla vaunulenkeillä aloittaa muutenkin.

Unet on varmasti aluksi katkonaiset ennen kuin mammahormonit tekee yöheräilystä helpompaa. Meillä oli hyväuninen tapaus, joka heräsi ihan alussa 3-4h välein syömään (piti laittaa verensokereiden takia herätys ja jopa herättää joskus) ja sitten vakiintui johonkin 2-3h väleihin. Isi oli ensin 3 viikkoa isyyslomalla ja toiset 3 viikkoa joululomalla, joten tehtiin niin, että mies hoiti aamuyöllä vaipanvaihdon ja otti joskus aamulla lapsen kainaloon nukkumaan, niin minä sain nukkua aamusta pidempään. Muutenkin isi oli yökukkuja, joten joskus menin ennen miestä ja lasta nukkumaan, kunnes hoksasin, että vauvan unien kannalta parempi ottaa mukaan, ettei siirrellä nukahtanutta lasta huoneesta toiseen, jolloin voi herätä.

Hyvin nopeasti meillä vauva oppi siihen, että aina mennään samaan aikaan nukkumaan ja aamulla noustaan jotakuinkin samoja aikoja. Ei koskaan metelöinyt yöllä (heräsin jo nälkä-ähinöihin, niin ei ehtinyt itkeä), eikä jäänyt pitkiksi ajoiksi hereille. Söi ja kävi nukkumaan. Edelleen 9kk iässä samanlainen, tosin nyt kun on jo niin liikkuvainen tapaus, saattaa alkaa höpöttää omasta sängystään ja itkeskelee satunnaisesti unissaan. Vaikeampaa minulla on nyt nukkumisen kanssa kuin 8kk sitten ihan vaan noiden random-itkujen takia, kun heräät vaikka ei ole lapsella mitään hätää :D

Vierailija
25/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon omasta kunnosta.

Itselläni ei ollut kipuja mutta voin koko ajan pahoin kipulääkityksen takia, mitään ei pystynyt pidättämään joten välillä oli kolmet eritteet itsellä housuissa, nukkunut en ollut kunnolla moneen kuukauteen jne.

Vierailija
26/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan vauvasta. Jotkut ovat helppoja vauvoja ja nukkuvat paljon.

Olen miettinyt tekikö sukulainen virheen, kun ei synnytyslaitoksella halunnut synnytyksen jälkeen hoitaa itse vauvaansa, vaan antoi sen hoitajalle vietäväksi muualle. Sukulainen kun halusi mieluummin nukkua. Vauva kuulemma huusi hysteerisenä eikä hoitaja saanut sitä rauhoittumaan, vaan toi lopulta takaisin äidin luokse, joka antoi sen taas hoidettavaksi yöksi. Vauvasta tuli todella vaativa ja itkuinen, sekä äidistään oudon riippuvainen. Aivan kuin jo vastasyntynyt olisi kokenut tulleensa hylätyksi. Mietin myös aiheuttiko heti syntymän jälkeen hysteerisenä tuntikausia huutaminen jotain vahinkoa vauvan hermostolle. Lapsella oli myöhemmin lapsuusajan adhd.

Vierailija
27/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelet tutustumaan uuteen pieneen ihmiseen. Vain arki opettaa sinua. Ei auta jos muut sanovat että heillä ainakin oli vaikeaa /helppoa. Menet sen mukaan miten sinulle ja vauvalle sopii. Yksi neuvo: älä jätä (tai älä suostu jättämään) isää ulkopuolelle, eli järjestä niin että lähdet jonnekin iltaisin (kävelemään, kauppaan, kirjastoon, salille) lyhyistä hetkistä alkaen ja sitten pidentäen, jolloin teillä kotona on isä-lapsi-hetki. Tärkeää: anoppi ei tule höösäämään sillä hetkellä! Jätä myös vauvan kylvetys isälle ja opeta alusta asti että hänen on itse katsottava että pyyhe ja vaippa ja uudet vaatteet on sitä ennen valmiiksi katsottu.

Olen varma että kaikki menee hyvin! Onnea teille!

Vierailija
28/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun odotin vielä lastani, pelasin netissä kavereiden kanssa erästä roolipeliä abaut 24/7. Välillä vähän nukuin. Mietinkin, että mitenhän se sujuu kun vauva syntyy.

No hyvinhän se sujui. Vauva pötkötteli sängyssä tyytyväisenä (yleensä nukkui) ne ajat kun pelasin ja välillä otin syliin ja imetin.

Lähdin synnyttämään tietokonetuolilta ja palasin siihen samaan paikkaan vauvan kanssa.

Vauva oli ihan superhelppo, eikä rajoittanut elämääni mitenkään.

Nyt on jo 13v ja yhä edelleen maailman helpoin esimurkku.

Itse olen onneksi päässyt peliaddiktiostani.

Vierailija
29/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssa miettinyt, miten äiti voi pysyä hengissä vastasyntyneen kanssa, jos se vauva vaatii huomiota ja hoitoa 24 tuntia vuorokaudessa eikä aikaa jää nukkumiseen, syömiseen, vessassa käymiseen. Tällaisia kokemuksia olen ainakin kuullut. 

Vierailija
30/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vauvasta ja äidin kunnosta. Kohdallani synnytykset menivät hyvin, en vuotanut ylimääräistä, mutta silti ensimmäisen synnytyksen jälkeen veren rauta-arvot oli matalat, olo voimaton ja hengästynyt ja toisen jälkeen Hb niin korkea, kuin ei ole muuten koskaan ollutkaan. Kun Hb oli korkea olin heti valmis vaikka maratonille. Ja lisäksi kun sain helpon vauvan, joka nukkui, jasöi hyvin aivan syntymästään saakka.

Olin siis sitä mieltä, että kahden pienen lapsen äitinä voi ehdottomasti olla helpompaa kuin yhden, joka oli vaativa koliikkivauva, nukkui pätkissä, itki paljon, söi huonolla imuotteella, kun vielä  minun matala veren rautakin vei voimia.

Vierailija
31/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen ei voi tietää onko vauva-arki helppoa vai vaikeaa. Jokaisella erilaista. Jos kaikki väsyttää ja energia tuntuu loppuvan: Ota kaikki apu mitä saat! Kummit, tädit, mummit, sedät, enot, ukit ja naapurit. Ja muista että vauvalla on isäkin. Laita siivoamaan ja ripustamaan pessyt pyykit kuivuriin tai narulle ja varsinkin laita huolehtimaan vauvasta.

Tsemppiä, kyllä se siitä!

Vierailija
32/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vauva on terve, siis ei mitään koliikkia tms, hän just niin vaativa kuin mitä sä siitä hommasta itsellesi teet. Eli jos luontoretkeily on se mistä nautit, sitten sellaiselle lähdet, vauva kantoliinaan ja päälle itselle sellaiset vaatteet, että ruokkiminen onnistuu ilman, että riisut itsesi alasti siellä metsässä. Lasin viiniä voi hyvin ottaa kerta viikkoon vaikka smantien joutuisit vauvan imettämään, ja saunana vaan. vauva siterisäs pesutilaan torkkumaan. Ja sen verran muita kotihommia kuin on minimi, ainakin alkuun. Kyllä se rytmi sieltä löytyy. Ja isä mukaan hoitamiseen, lapsi on hänenkin.   

Ei viiniä ollenkaan silloin kun imettää, tai vähintään 2h taukoa sen jälkeen kun viiniä on ottanut. Tai sitten lypsää maitoa hätävaraksi säilöön.

Saunoa voi, kun vauva nukkuu tai mies vahtii. Meillä vauva alkoi käydä 4vkon iässä mukana saunassa silloin kun ei sauna-aikaan nukkunut, toki alalauteella ilman löylyjä hyvin miedossa lämmössä vain muutaman minuutin. Syötin usein siinä alalauteella muksun. Myöhemmin alettiin laittaa sitteriin kylppäriin, josta kuuli tarvittaessa meidän äänet. 7kk iästä pääsi sitten ylälauteelle ja kevyitä löylyjä. Neuvolassa suositellaan ettei alle vuoden ikäistä vauvaa saunotettaisi, mutta kun käyttää järkeä, sen pienenkin voi ottaa mukaan rentoutumaan perheen kesken. Itse arvoin pitkään uskaltaako, mutta kaikki suvussa on ottaneet vauvansa saunaan ja ihan terveitä ja fiksuja ihmisiä meistä kasvoi, joten uskalsin itsekin.

Lempisarjoja voit katsella kun vauva nukkuu tai imetät. Luontoon pääsee, kun laittaa lapset kantoreppuun ja kantotakki päälle -> pysyy lämpimänä eikä tarvitse ulkovaatteita. Ei ole niin pitkään, että tarvitsee rinnat luonnossa paljastaa tähän aikaan vuodesta, koska rintatulehdus iskee hyvinkin ärhäkästi ensimmäisten kuukausien aikana, joten tissit piilossa kylmällä kelillä. Toki kannattaa niillä kuuluisilla vaunulenkeillä aloittaa muutenkin.

Unet on varmasti aluksi katkonaiset ennen kuin mammahormonit tekee yöheräilystä helpompaa. Meillä oli hyväuninen tapaus, joka heräsi ihan alussa 3-4h välein syömään (piti laittaa verensokereiden takia herätys ja jopa herättää joskus) ja sitten vakiintui johonkin 2-3h väleihin. Isi oli ensin 3 viikkoa isyyslomalla ja toiset 3 viikkoa joululomalla, joten tehtiin niin, että mies hoiti aamuyöllä vaipanvaihdon ja otti joskus aamulla lapsen kainaloon nukkumaan, niin minä sain nukkua aamusta pidempään. Muutenkin isi oli yökukkuja, joten joskus menin ennen miestä ja lasta nukkumaan, kunnes hoksasin, että vauvan unien kannalta parempi ottaa mukaan, ettei siirrellä nukahtanutta lasta huoneesta toiseen, jolloin voi herätä.

Hyvin nopeasti meillä vauva oppi siihen, että aina mennään samaan aikaan nukkumaan ja aamulla noustaan jotakuinkin samoja aikoja. Ei koskaan metelöinyt yöllä (heräsin jo nälkä-ähinöihin, niin ei ehtinyt itkeä), eikä jäänyt pitkiksi ajoiksi hereille. Söi ja kävi nukkumaan. Edelleen 9kk iässä samanlainen, tosin nyt kun on jo niin liikkuvainen tapaus, saattaa alkaa höpöttää omasta sängystään ja itkeskelee satunnaisesti unissaan. Vaikeampaa minulla on nyt nukkumisen kanssa kuin 8kk sitten ihan vaan noiden random-itkujen takia, kun heräät vaikka ei ole lapsella mitään hätää :D

Voi ottaa sen lasillisen viiniä, kun imettää, eikä tarvitse pitää 2 h väliä tai pumpata maitoa pois. Alkoholia on maidossa yhtä paljon kuin veressä, eli promilleja.

Vierailija
33/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuus viinin litkimisessä jos imetät.

Äidinmaidon alkoholipitoisuus on sama kuin äidin veren, eli yhden promillen humalassa maidossa on alkoholia 0,001%. Käytännössä kukaan ei pysty juomaan niin paljoa, että äidinmaito aiheuttaisi vauvalle vahinkoa. Ongelma on vauvan käsittely hiprakassa, ja vauvan vieressä nukkuminen voi olla vaarallista vaikka ei olisi juonut paljoakaan, sillä alkoholi häiritsee jo pienempinä määrinä refleksien toimimista. Eli oikeampi toivotus olisi: kohtuullisuus viinin litkimisessä kun olet vastuussa vauvasta.

Kiitos tiedosta, voin siis hyvin juoda 2 pulloa minttuviinaa vaikka imetän :) taidat olla itse juoppo kun alkoholia noin puolustelet. Ovatko lapsesi jo huostassa?

Vierailija
34/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidinmaidon alkoholipitoisuus on sama kuin äidin veren, eli yhden promillen humalassa maidossa on alkoholia 0,001%. Käytännössä kukaan ei pysty juomaan niin paljoa, että äidinmaito aiheuttaisi vauvalle vahinkoa. Ongelma on vauvan käsittely hiprakassa, ja vauvan vieressä nukkuminen voi olla vaarallista vaikka ei olisi juonut paljoakaan, sillä alkoholi häiritsee jo pienempinä määrinä refleksien toimimista. Eli oikeampi toivotus olisi: kohtuullisuus viinin litkimisessä kun olet vastuussa vauvasta.

Kiitos tiedosta, voin siis hyvin juoda 2 pulloa minttuviinaa vaikka imetän :) taidat olla itse juoppo kun alkoholia noin puolustelet. Ovatko lapsesi jo huostassa?

Mitäpä, jos sen sijaan, että keksit musta asioita, vaikkapa googlaisit, minkä verran alkoholia veressä on vaikka nyt sen viinilasillisen jälkeen? Ymmärrän, että et välttämättä usko jotain vauvapalstalla kerrottua, mutta voithan aina googlata.

Tämä ketju on ollut kivan asiallinen, mitä jos pidettäis se sellaisena ja jätettäis haukkumiset nyt yhteen viestiin?

Vierailija
35/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etukäteen ei voi tietää onko vauva-arki helppoa vai vaikeaa. Jokaisella erilaista. Jos kaikki väsyttää ja energia tuntuu loppuvan: Ota kaikki apu mitä saat! Kummit, tädit, mummit, sedät, enot, ukit ja naapurit. Ja muista että vauvalla on isäkin. Laita siivoamaan ja ripustamaan pessyt pyykit kuivuriin tai narulle ja varsinkin laita huolehtimaan vauvasta.

Tsemppiä, kyllä se siitä!

Väsyttäää voiiiii voiiiiii

Vierailija
36/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä, jos sen sijaan, että keksit musta asioita, vaikkapa googlaisit, minkä verran alkoholia veressä on vaikka nyt sen viinilasillisen jälkeen? Ymmärrän, että et välttämättä usko jotain vauvapalstalla kerrottua, mutta voithan aina googlata.

Tämä ketju on ollut kivan asiallinen, mitä jos pidettäis se sellaisena ja jätettäis haukkumiset nyt yhteen viestiin?

Alkoholinkäytön turvallista rajaa imetysaikana ei ole voitu määritellä, joten alkoholin nauttimista imetysaikana on suositeltavaa välttää. Jos haluaa silloin tällöin juoda saunaoluen tai lasin viiniä, se ei nykytiedon mukaan ole vauvalle haitallista. Säännöllisemmällä tai runsaammalla alkoholinkäytöllä on sen sijaan haittavaikutuksia vauvan kasvuun ja kehitykseen, vuorovaikutukseen ja maidoneritykseen. On tärkeää huomioida, että vauva tarvitsee aina täysin selvän hoitajan. Vauvan kanssa ei myöskään saa nukkua perhepedissä, jos vieressä oleva vanhempi on juonut alkoholia.

Vierailija
37/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uli vali uli vali uli uli uli uli vali

Vierailija
38/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiörs ja kippis !

Vierailija
39/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholinkäytön turvallista rajaa imetysaikana ei ole voitu määritellä, joten alkoholin nauttimista imetysaikana on suositeltavaa välttää. Jos haluaa silloin tällöin juoda saunaoluen tai lasin viiniä, se ei nykytiedon mukaan ole vauvalle haitallista. Säännöllisemmällä tai runsaammalla alkoholinkäytöllä on sen sijaan haittavaikutuksia vauvan kasvuun ja kehitykseen, vuorovaikutukseen ja maidoneritykseen. On tärkeää huomioida, että vauva tarvitsee aina täysin selvän hoitajan. Vauvan kanssa ei myöskään saa nukkua perhepedissä, jos vieressä oleva vanhempi on juonut alkoholia.

Niin. Mä puhuin nyt lasillisesta viiniä.

Vierailija
40/46 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Promille on yksi tuhannesosa. Se ei ole yksi tuhannesosa prosentista, vaan yksi tuhannesosa. Prosentti on 0.01, promille on 0.001. Eli promille on 0,1%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme