Olin osallisena vanhempainillassa jossa ei ollut montaakaan ihmistä..
Mistä ihmeestä voi johtua moinen välinpitämättömyys omaa lasta ja hänen hoitoaan kohtaan, tässäkin oli ohjelmassa laaja katsaus hoitopaikkaan, henkilökuntaan, ryhmien tapoihin ym ym ja lisäksi vielä painavaa asiaa vanhemmuudesta "vieraspuhujan" tarjoamana ja silti meitä vanhempia oli vaivautunut paikalle vain kourallinen, laskin että ehkä 15kpl ja talossa kuitenkin 4-5 lapsiryhmää! Työntekijöitä oli enemmän kuin vanhempia:/
Kommentit (61)
Useimpia vanhempia kiinnostaa oma lapsi; se tila jossa oma lapsi viettää aikaa, ne henkilökunnan jäsenet jotka höntä hoitavat ja ne käytännöt, jotka häntä koskevat. Itseäni ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa joku laaja katsaus päiväkodin toimintaan, jossa esitellään kaikki työntekijät keittäjää ja siivoojaa myöten.
Useimpia lapsia kiinnostaa muös oman lapsen kuulumiset. Ne, jotka saadaan lapsen omalta hoitajalata päivän päätteeksi tai aina tarvittaessa. Harvaa kiinnostaa viettää iltansa kuuntelemalla, miltä päoväkodin lasten kehitys näyttää suuressa mittakaavassa tarkasteltuna. Senkin ajan voi viettää laadukkaasti sen oman lapsen kanssa omissa kuvioissa, sen sijaan että vietettäisiin taas vähän lisää aikaa päiväkodissa.
Itselläni lisäksi tökkää jeti vastakarvaan ja pahasti, kun tarjolla on joku vieraspuhuja, jolla on painavaa asiaa lasten kehityksestä ja kasvatuksesta. Viiden lapsen äitinä en usko, että tuolla vieraspuhujalla on minulle enää niin paljon annettavaa, että viitsisin viettää iltani sitä kuuntelemassa. Kuten sanottu, illan voi viettää paremminkin, ihan sen oman perheen parissa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 18:02"]
Useimpia vanhempia kiinnostaa oma lapsi; se tila jossa oma lapsi viettää aikaa, ne henkilökunnan jäsenet jotka häntä hoitavat ja ne käytännöt, jotka häntä koskevat. Itseäni ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa joku laaja katsaus päiväkodin toimintaan, jossa esitellään kaikki työntekijät keittäjää ja siivoojaa myöten.
Useimpia vanhempia kiinnostaa myös oman lapsen kuulumiset. Ne, jotka saadaan lapsen omalta hoitajalta päivän päätteeksi tai aina tarvittaessa. Harvaa kiinnostaa viettää iltansa kuuntelemalla, miltä päiväkodin lasten kehitys näyttää suuressa mittakaavassa tarkasteltuna. Senkin ajan voi viettää laadukkaasti sen oman lapsen kanssa omissa kuvioissa, sen sijaan että vietettäisiin taas vähän lisää aikaa päiväkodissa.
Itselläni lisäksi tökkää heti vastakarvaan ja pahasti, kun tarjolla on joku vieraspuhuja, jolla on painavaa asiaa lasten kehityksestä ja kasvatuksesta. Viiden lapsen äitinä en usko, että tuolla vieraspuhujalla on minulle enää niin paljon annettavaa, että viitsisin viettää iltani sitä kuuntelemassa. Kuten sanottu, illan voi viettää paremminkin, ihan sen oman perheen parissa.
[/quote]
Oikoluettu versio, olkaa hyvät. Sama.
Hienoa, että koet itsesi "ihan" 5 lapsen äitinä niin "prooksi" ettet koe tarvitsevasi mitään keneltäkään ns oikeasti proolta tai vertaisiltasi eli muilta vanhemmilta koska mm tässä vanhempainillassa me vanhemmatkin, ne jotka siellä oli, saimme osallistua keskusteluun ja kertoa ajatuksiamme ym. Se oli varsin valaisevaa ja antoisaa mutta toki jos on niin täydellinen ja huippu vanhempi ettei sellaisesta mitään saa niin..
Ja mitä tuohon katsaukseen tulee niin se oli kuule ihan sellainen että ryhmien työntekijät eli juurikin ne kasvattajat olivat paikalla ja esittäytyivät, luulisi sellaisen kiinnostavan ketä tahansa vanhempaa mutta ilm ei. Osa kertoi lyhyesti jotain taustastaan, suurin osa ei. Ja uusia työntekijöitä oli muutamia jotenki sekin olisi ollut antoisaa vanhemmille. Laitoshuoltajia, keittäjiä yms ei vanhempainilloissa koskaan ole, mutta ethän sitä voi tietää kun et "proona" niissä käy.
ap
Ja tokihan et myöskään osallistu koulujen vanhempainiltoihin, eihän nekään kaltaisellesi proolle mitään anna ja ihan turhaa lätinää ne opettajat siellä lätisee, aina.
Oliko miehesikin mukana, vai onko niin proo että sinun, vähemmän proon oli paras mennä paikanpäälle?
No itse en ollut viimeksi vanhempainillassa kun mies oli töissä, itse flunssassa enkä saanut lapselle hoitajaa.
Mulla ainakin vuorotyöläisenä jää usein vanhempainillat väliin.
Vuodesta toiseen samat löpinät, onneksi omat on tarhat ja peruskoulunsa käyneet
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 18:07"]
Hienoa, että koet itsesi "ihan" 5 lapsen äitinä niin "prooksi" ettet koe tarvitsevasi mitään keneltäkään ns oikeasti proolta tai vertaisiltasi eli muilta vanhemmilta koska mm tässä vanhempainillassa me vanhemmatkin, ne jotka siellä oli, saimme osallistua keskusteluun ja kertoa ajatuksiamme ym. Se oli varsin valaisevaa ja antoisaa mutta toki jos on niin täydellinen ja huippu vanhempi ettei sellaisesta mitään saa niin..
Ja mitä tuohon katsaukseen tulee niin se oli kuule ihan sellainen että ryhmien työntekijät eli juurikin ne kasvattajat olivat paikalla ja esittäytyivät, luulisi sellaisen kiinnostavan ketä tahansa vanhempaa mutta ilm ei. Osa kertoi lyhyesti jotain taustastaan, suurin osa ei. Ja uusia työntekijöitä oli muutamia jotenki sekin olisi ollut antoisaa vanhemmille. Laitoshuoltajia, keittäjiä yms ei vanhempainilloissa koskaan ole, mutta ethän sitä voi tietää kun et "proona" niissä käy.
ap
[/quote]
No mutta, otahan se palkokasvi pois nenusta. Kiva, että sinä sait illasta jotain irti. Silloin sinun iltasi ei mennyt hukkaan. Luulin, että kysymyksesi koski sitä, miksi useimmat vanhemmat eivät viitsineet tulla paikalle ja siihen vastasin. Itse olen ollut tämän syksyn aikana kahdessa vanhempainillassa, joista kummastakaan en koe hyötyneeni millään tavalla. Jätetään siis sikseen se, etten kävisi näissä tapahtumissa. Kyllä käyn, mutta kadun menemistä joka kerta ja kadehdin salaa niitä, jotka "kehtaavat" olla menemättä. Ja ei, en todellakaan koe saavani mitään keneltäkään "pro-kasvattajalta", joka höpisee jotain yleistä liibalaabaa lastenkasvatuksesta ja perhedynamiikasta. En myöskään koe saavani vertaistukea lasteni ryhmäläisten / luokkakavereideni vanhemmilta. Vertaistukea ja kasvatustapojen peilausta varten minulla on runsaasti ystäviä, joilla on eri-ikäisiä lapsia. Sama
Totta kolmonen turisee. Jos se on kerran koettu, niin se on jo nähty. Omat lapseni ovat jo yläkoulussa ja ne vanhempainillat ovat rasittavia. Olen jo käynyt niissä esikoisen illoissa ja kävin nyt sitten nuorimmaisenkin takia. Samat lätinät. Että kyllä sitä voi kuule olla "proo".
Sijaitseeko päiväkoti kenties ei-niin-hyvällä alueella? Elämäm koululaisethan on tunnetusti juuri niitä, joiden mielestä moiset iltamat on turhaa hapatusta eikä kenellekään ammattilaisella voi olla mitään annettavaa, koska ei ne tiiä, mitä on OIKEE elämä.
Meillä illat ilmoitetaan liian myöhään ja mulla saattaa olla iltavuoro töissä. Silloin mieskään ei pääse, koska meillä ei ole lastenhoitoapua. Minulle kolme viikkoakin etukäteen on = liian myöhään ilmoitettu. Tarhassa ilmot tulivat säännönmukaisesti liian myöhään, nyt koululla tuli jo 5 viikkoa aiemmin ja silti sattui olemaan jo työvuorolistat tehtyinä ja mulla iltavuoro.
Jos sinne saisi ottaa lapset mukaan niin voisi olla suurempi osallistujamäärä. En käsitä, ettei sekin järjesty.
Kun sattuu iltavuoro niin ei sitä mennä minnekkään vanhempainiltoihin. Mies pääsee aina töistä klo 18. Nämä vanhempainillat kun alkavat usein 17:30. Ei vaan pääse.
Meilläkin työvuorot on parhaassa tapauksessa 6vko eteenpäin, ei paljon ehdi toivoa vapaata.
Nuo vanhempainillat on järestään niin hankalaan aikaan, ettei tämmöiset, joilla ei ole lastenhoitoapua pääse niihin, jos toisella puoliskolla on iltavuoro. Ilmoitetaan lisäksi niin myöhään, että harvoin onnistuu järjestelemään niitä työvuoroja. Sama näiden iltapäivällä alkavien pihatempausten kanssa, eipä sinne kovin moni työssäkäyvä pääse osallistumaan.
Ap kuulostaa ihmiseltä joka on hurahtanut esikoisen äitiyden suorittamiseen. Hän kiillottaa hyvän äidin sädekehäänsä käymällä valaistumassa näissä vanhempainilloissa ja kaikissa muissa tapahtumissa, joissa ns "annetaan eväitä vanhemmuteen". Lisäksi hän salaa tuntee ylemmyyttä omasta aktiivisuudestaan verrattuna niihin väistämättä huonoihin vanhempiin, jotka eivät selvästikään ole kiinnostuneita lapsestaan kun eivät käy vanhempainilloissa. Huomaatteko, mikä hyökkäys ap:ltä ekaa vastaajaa kohtaan, kun hän uskalsi kyseenalaistaa vanhempainillan tarpeellisuuden?
En ole koskaan saanut vanhempainilloista yhtään mitään. Olen käynyt tähän mennessä kaikissa päiväkodin ja koulun vanhempainilloissa, vanhin on jo yläasteella.
Päiväkodin vanhempainilloista en muista muuta kuin typerät tutustumisleikit ja vaivaantuneet "keskustellaan vanhemmuudesta" -pienryhmät. Inhottavia hetkiä oli. Koulussa sitten käydään läpi opetussuunnitelmia ja tuntijakoja. No, ne voi katsoa lukujärjesteyksestä ja koulun nettisivuilta, jos kiinnostaa. En jaksa oikeasti istua kahta tuntia kovassa pulpetissa illalla työpäivän jälkeen kuuntelemassa "..sitten biologiassa me käsittelemme viidennen luokan syksyllä seuraavia aihealueita.."
Musta jotenkin tuntuu, että vanhempainilloista saa jotain, jos on täysin vieraantunut lasten maailmasta, omasta lapsuudesta ja kouluajoista on vuosikymmeniä (eli esikoinen saatu lähempänä 40 vuotta) tai muuten vain ollaan ihan käsiä omien lasten kanssa.
Mutta blaah. Menen silti aina näyttämään naamaani.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 18:07"]Hienoa, että koet itsesi "ihan" 5 lapsen äitinä niin "prooksi" ettet koe tarvitsevasi mitään keneltäkään ns oikeasti proolta tai vertaisiltasi eli muilta vanhemmilta koska mm tässä vanhempainillassa me vanhemmatkin, ne jotka siellä oli, saimme osallistua keskusteluun ja kertoa ajatuksiamme ym. Se oli varsin valaisevaa ja antoisaa mutta toki jos on niin täydellinen ja huippu vanhempi ettei sellaisesta mitään saa niin..
ap
[/quote]
Jos mun lapset on kaikki samassa päiväkodissa olleet vuorollaan, niin kuinka helkkarin monesti mun pitää käydä kuuntelemassa ne samat puheet ja esittelyt. Kävin kolmesti enkä mä enää saa niistä mitään uutta irti. Tiedän käytännöt ja päiväkodin henkilökunnan ja osaan kyllä kasvattaa lapseni ilman joka vuotista yleistä diipadaapaa siitä miten ne tulee kasvattaa.
Ihan vaan sivukommenttina, että itse olin ylpeä siitä kun iäkäs isäni kävi tunnollisesti jokaisessa vanhempainillassa läpi ala-asteen. Tuli välitetty olo; joku on kiinnostunut asioistani.
Jatkakaa.
Kamalia kokemuksia teillä! Meidän lapsen ryhmiksessä oli juuri vanhempainilta. Kaikkien lasten molemmat vanhemmat olivat paikalla ja jopa yhden mummikin. Juttelimme ihan vapaasti ja saimme kysellä. Oli todella mukava ja kotoisa hetki, ei olisi raskinut pois lähteä. Seuraavaa odotellessa!
Meillä ainakin vanhempainillassa puhuttiin päiviksen päivärytmistä, mitä tekevät, meneillään olevista "projekteista" (askartelu ym.) ja valittiin ryhmän edustaja vanhempaintoimikuntaan (vaalissa äänestivät paikalla olleet vanhemmat, eli minä ja yksi ehdokkaista). Kyllä mua ainakin kiinnostaa, mitä ne lapset koko päivän tekevät. Mitään muuta "turhaa löpinää" siellä ei sitten ollutkaan. Vei n. 40 minuuttia kallisarvoisesta ajastani.