Onko oikein että yli 30 000€ Osakemyyntivoitoista menee 34% veroa?
Käsittämätöntä touhua, valtio ei ole ottanut mitään riskiä minun osakesijoituksistani mutta kun satun myymään niitä voitolla niin johan on verottaja käsi ojossa että minulle myös.
Jos tekisin niiden kanssa tappiota niin valtion kommentti on että voi voi sijoittamisessa on aina riskinsä. On tämä niin väärin.
Kommentit (38)
Onhan se tyhjästä tullutta rahaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Etkä varmasti kerro, missä maassa.
Sanasi eivät kuirdnkaan ole minkään arvoisia ilman sitä tietoa.
No olkoon: Mikämikämaa. Et sit kerro muille.
Mä tiesin tämän. Osastonhoitaja yritti kiistää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein.
Itse makselin juuri varainsiirtoveroa asunnostani. Rupesin sitäkin oikein miettimään, maksan veroa siitä ilosta että siirsin rahaa tililtäni toisen tilille.
Perintöverokin on aivan älytön, verot jo kerran verotetusta omaisuudesta.
Ei mitään järkeä näissä Suomen veroissa.
Työvoiman liikkuvuutta halutaan, mutta varainsiirtovero, mikä ei edes valtiolle tuota kovin paljoa, on suuri este. Tämän minä poistaisin välittömästi.
Se kiima, jolla puolustetaan Suomen järjetöntä verotasoa, on kyllä uskomatonta. Toivotaan, että Suomi joutuu jossain vaiheessa EU:n ja IMF:n holhoukseen verokiimansa kanssa. Suomessa vihervasemmisto on valmis tappamaan kaiken bisneksen, jotta kukaan ei vain vahingossa saa enemmän kuin muut. Kokoomuskaan ei ole juuri saanut verotasoja laskettua vaikka muuta yrittävät väittää.
Aivan oikein, sehän on rahaa tyhjästä. Et ole tehnyt mitään niiden eteen, tuurilla ostit osaketta joka tuotti. Rahaa tuohon ei muutenkaan pidä käyttää enempää kuin on vara menettää joten et ottanut kummoista riskiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvää uikutusta, mutta tappiot saa kyllä vähentää verotuksessa ja tuossa myyntivoiton verotuksessakin otetaan hankintahinta huomioon, eli vain voitosta maksetaan verot.
Tämä olisi hyväksyttävämpää jos noita tappioita voisi käyttää hyväksi myös tulovero-puolella. Jos tappiot haluaa saada kuitattua pääomaverotuksessa on pakko jatkaa sijoittamista, ja jälleen ottaa riski tappioiden kasvamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä lailla korpesid periessäni oman osuuteni isäni omaisuudesta ja realisoidessani perinnöstäni noin 100 000 euron edestä osakkeita.
Ensin maksan perintöveroja ja sen jälkeen osakkeiden myyntivoitoista. Joo, tiedän, se mitä minulle jää on ihan ilmaista rahaa,.Pitäisi olla vain kiitollinen. Plää plää plää!Eikä se perintövero jo riittäisi? Minä otan vastaan omaisuutta, yhdessä sisaruksieni kanssa, ja hyödynnämme perimäämme kukin tyylillämme. Mikä ihme piilee siinä, että jos isäni oli innokas osakesijoittaja ja menestyi siinä että minä joka en sijoittamisesta välitä pätkääkään makselen yhä isäni perinnöstä yhä uusia veroja?
KAikkein ikävintä oli saada mätkyjä myyntoivoitoista vielä toisenakin vuonna, sillä minulle vieraasta syystä (ja jota en viitsi ottaa selville) myyntivoitot päivitettiin osa edelliselle vuodella ja osa uudelle vuodelle.
En hyväksy niin kovaa verotusta, jos osakkeet ovat perittyjä.
Miksi ette myyneet kuolinpesän nimissä ja jakaneet sen jälkeen puhdasta rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Trollauksesi heikko taso paljastaa, ettei sinulla mitään sijoituksia ole, saatika voitollisia. Tappiot saa vähentää verotuksessa, tämän tietää jokainen, joka oikeasti sijoittaa. Verot maksetaan vain voitoista, toinen fakta.
Niin, voitoistahan ap puhui.
Ja toinen fakta, tappiot voi vähentää vain jos on voittoja mistä vähentää. Jos taas esim tienaat sata tonnia vuodessa duunista ja teet sata tonnia tappiota, niin nettosit nolla euroa mutta kuitenkin joudut makselemaan ihan itusti veroja.
Toista se on jos passi "hävisi" mereen. Sitten voi verottomana nostaa ulkomaalaisia osakevoittoja samaan aikaan kun kela gold maksaa asumisen.
Eikä aloittaja tiedä kansantaloudesta mitään. Kyllä valtio ottaa riskin kun houkuttelee yrittäjiä olemaan täällä ja tarjoaa niille puitteet toimia jne. Voivoivoi. Mä muuten kerran menin kauppiksen komeroon kurssille jossa ulkomaalainen opettaja luennoi tästä kuviosta syvällisemmin. Se oli varmaan 00-luvun alussa ja oltiin jossain Domman ikkuntattomassa tilassa. Rupesi ahdistaa, pyörryttää ja haittaa näköä tuo valkoinen taulu niin että jätin kurssin kesken.
Kyll' se ihan oikein on. Pörssipelailu on sellaista porvaritoimintaa, että kyllä siitä pitääkin siivu verottaa kunnon työtä tekevien kansalaisten hyväksi.
Ei ole sen kummempaa kuin tulovero tai arvonlisävero. Ei valtio ole niissäkään tehnyt mitään muuta kuin ottanut osan voitoista itselleen maksaakseen yhteiskunnan palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä lailla korpesid periessäni oman osuuteni isäni omaisuudesta ja realisoidessani perinnöstäni noin 100 000 euron edestä osakkeita.
Ensin maksan perintöveroja ja sen jälkeen osakkeiden myyntivoitoista. Joo, tiedän, se mitä minulle jää on ihan ilmaista rahaa,.Pitäisi olla vain kiitollinen. Plää plää plää!Eikä se perintövero jo riittäisi? Minä otan vastaan omaisuutta, yhdessä sisaruksieni kanssa, ja hyödynnämme perimäämme kukin tyylillämme. Mikä ihme piilee siinä, että jos isäni oli innokas osakesijoittaja ja menestyi siinä että minä joka en sijoittamisesta välitä pätkääkään makselen yhä isäni perinnöstä yhä uusia veroja?
KAikkein ikävintä oli saada mätkyjä myyntoivoitoista vielä toisenakin vuonna, sillä minulle vieraasta syystä (ja jota en viitsi ottaa selville) myyntivoitot päivitettiin osa edelliselle vuodella ja osa uudelle vuodelle.
En hyväksy niin kovaa verotusta, jos osakkeet ovat perittyjä.Miksi ette myyneet kuolinpesän nimissä ja jakaneet sen jälkeen puhdasta rahaa?
Ihan satuahan tuo oli.
Hankintahinta olisi se mikä osakkeen arvo oli silloin kun sai perinnön.
Eli veroa tulisi vain jos osake on noussut sen saamisen jälkeen.
Paljon parempi on se ruotsin ratkaisu. Ei ole perintöveroa, mutta se osakkeen hankintahinta on nolla kruunua, eli se vero tulee sitten kuitenkin kun sen osakkeen myy.
Vierailija kirjoitti:
kyllä se on oikein. ollaan saatu ilmainen koulutus, terveydenhuolto, hammashuolto, kirjastot, yliopistotutkinnot, poliisi, palokunta jne. pitää maksaa takaisin myös, kun ollaan saatukin. eri asia sitten, meneekö rahat kankkulankaivoon, kun politiikot jakelee niitä miten sattuu.
Kaikissa länsimaissa on samat. Suuressa osassa vielä oikeasti ilmaisia ja alhaiset verot. Eikä niinkuin Suomessa terveyskeksusmaksu, poliklinikkamaksu, jne.
Vierailija kirjoitti:
Eikä aloittaja tiedä kansantaloudesta mitään. Kyllä valtio ottaa riskin kun houkuttelee yrittäjiä olemaan täällä ja tarjoaa niille puitteet toimia jne. Voivoivoi. Mä muuten kerran menin kauppiksen komeroon kurssille jossa ulkomaalainen opettaja luennoi tästä kuviosta syvällisemmin. Se oli varmaan 00-luvun alussa ja oltiin jossain Domman ikkuntattomassa tilassa. Rupesi ahdistaa, pyörryttää ja haittaa näköä tuo valkoinen taulu niin että jätin kurssin kesken.
Älä viitsi. Invertoinnit menee Suomen ohi Ruotsii ja Viroon. Suomessa ei nykyaikaista yrityslainsäädäntöä eikä pääomamarkkinoita. Verotus on tappavaa. Suomi on lähinnä ideahautomo jossa valtio kustantaa ylioipistot ja niistä valmistuneet myyvät keksintönsä ulkomaisille yrityksille. Suomeen ei jää kuin entiset yrittäjät joilla on taskut täynnä rahaa piilotettavaksi ulkomaille vakiuutuskuoriin. Suomen kansantaloutta moinen ei juuri hyödytä.Tuulkipuvut säästävät osakesäästötileille Finnairia ja Fortumia.
Ratkaisu
Muuta maahan jossa ei ole voittoveroa. Yli puolivuotta pitää olla lomalla ja saa lunastettua rahansa ilman veroja.
Mulla sijoituksienn arvo 650 000€ joista voittoa 300 000€
Kyseessä on 20 vuoden säästöt
En aio maksaa 100 000€ veroja joten Georgian, Dubain jne loma odottaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä se on oikein. ollaan saatu ilmainen koulutus, terveydenhuolto, hammashuolto, kirjastot, yliopistotutkinnot, poliisi, palokunta jne. pitää maksaa takaisin myös, kun ollaan saatukin. eri asia sitten, meneekö rahat kankkulankaivoon, kun politiikot jakelee niitä miten sattuu.
Kaikissa länsimaissa on samat. Suuressa osassa vielä oikeasti ilmaisia ja alhaiset verot. Eikä niinkuin Suomessa terveyskeksusmaksu, poliklinikkamaksu, jne.
Ei ole ilmaisia palveluja. Joku ne kuitenkin maksaa. Ehkä voisi puhua maksuttomista palveluista.
Suomessa tavallinen tallaaja maksaa korkeat verot, jotta saisi sitten vastineena niitä palveluja. Ei saa. Terveydenhoitoon ei pääse, menet yksityiselle ja maksat taas lisää, kelakorvauksetkin poistuvat pikkuhiljaa. Tiet ovat täynnä kuoppia ja sillat ovat elinkaarensa päässä. Koulut menevät kovaa vauhtia alamäkeen oppimistuloksissa. Poliisi jättää yhä suuremman osan rikoksista tutkimatta resurssipulassa ja määrärahoja supistetaan edelleen.
Ennen verorahoilla tuotettiin todellakin koulutus, terveydenhuolto, viranomaispalvelut, infra. Mihin ihmeeseen rahat nykyään katoaa??
On oikein. Sinulla on vapaus valita olla ensin ostamatta niitä osakkeita ja sen jälkeen vapaus olla myymättä niitä.