Olen järkyttynyt. Lääkärintarkastuksessa minut mitattiin ja oon taas lyhentynyt sentin.
Kommentit (26)
Ei kukaan voi lyhentyä. Sulla on varmaan ollut vaan eri kengät jalassa joissa vähän matalampi pohja kuin edellisellä kerralla.
On sinun pituutesi kuitenkin naisellinen, toisin kuin joidenkin naisten yli 180 sentin järkky pituus! 😱
Elokuvakin on aiheesta tehty: Mies joka kutistui, 1957.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi lyhentyä. Sulla on varmaan ollut vaan eri kengät jalassa joissa vähän matalampi pohja kuin edellisellä kerralla.
Ei kun siis olin melkein alasti. Avojaloin. Perusteellinen tutkimus, oon mukana yhdessä yliopiston tutkimusprojektissa ollut muutaman vuoden.
Vuodessa lyhentynyt sentin. En kestä.
Vierailija kirjoitti:
Elokuvakin on aiheesta tehty: Mies joka kutistui, 1957.
Kiitos tästä :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan tavallista on, että iän myötä lyhenee. Esim välilevyt painuvat kasaan, kun kuitenkaan ihmisten selkänikamien koko ei ole kasvanut, vaikka ihmisten pituus on kasvanut. Nikamavälit ovat siis suurentuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun siis olin melkein alasti. Avojaloin. Perusteellinen tutkimus, oon mukana yhdessä yliopiston tutkimusprojektissa ollut muutaman vuoden.
Entä oliko samanlainen kampaus, jos on ollut hiukset tuuheana, kiharoita tms ja nyt kammattu suoraan alaspäin niin voihan siitäkin tulla tuollainen pieni muutos?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt kukaan _lääkäri_ niin höntti ole että mittaa pituuden kengät jalassa! Multa on ainakin mitattu ihan paljain jaloin ja kunnolla ylhäältä päin painaen ettei mitkään hiuksetkaan vaikuta tulokseen.
Ihminen on aamulla jopa pari senttiä pidempi kuin illalla. Päivän mittaan välilevyt puristuvat kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on aamulla jopa pari senttiä pidempi kuin illalla. Päivän mittaan välilevyt puristuvat kasaan.
Tämäkin vielä! Mittaus tehtiin heti aamusta !
ap
Ihmisen pituus vaihtelee jo yhden päivän aikana. Aamulla pituus voi olla parikin senttiä eri kuin illalla. Aikuista on lähes yhtä vaikea mitata tarkasti kuin vauvaa - vastasyntyneen pituus on käytännössä ehkä n 4 cm tarkkuudella mitattu. Eihän heitä mitenkään saa aivan suoraksi vedettyä vaikka miten asettelisi. Toki ihminen voi iän myötä myös painua kasaan, mutta mitäpä tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä oliko samanlainen kampaus, jos on ollut hiukset tuuheana, kiharoita tms ja nyt kammattu suoraan alaspäin niin voihan siitäkin tulla tuollainen pieni muutos?
Ei kun kyllä se lääkäri lyttäsi ihan päähän kiinni sen mittajutun. Mulla ei ole tuuheutta eikä kiharoita
Mulla on sama. Mä olin 30-vuotiaana 170cm ja nyt 37-vuotiaana 168cm eli noin kolmessa vuodessa lyhenen yhden sentin
Iän myötä ihminen lyhenee juurikin tuon selkäjutun takia joka selostettiin yllä. Jos on selkävaivaa, eli välilevyn kulumaa niin usein lyhenee minkä ikäisenä vaan. Itse kun kävin kuntoutuksessa niin parissa vuodessa tuli pituutta lisää eli olen nyt taas suunnilleen samanpituinen kuin kakskymppisenä.
Suurin osa ihmisistä lyhentyy elämänsä aikana.
Selän väkilevyt rapistuvat, ryhti voi painua kumaraan niin ettei oikene, voi tulla osteoporoosia... Jouduin tutkimustyössäni mittaamaan mm pituuksia asiakkailta ja vallan moni oli hämmentynyt kun pituudesta oli pahimmillaan hävinnyt jopa 5-7 cm. Tuo kuitenkin kymmenien vuosien aikana, mutta silti se on totta.
Minulla taas oli tullut sentti lisää. Ja olen vieläpä selkävaivainen. Viimeksi mitattu joskus 10v sitten.
N38
Voi mennä. Osteoporoosi lisääntyy myös nuorilla.