Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksanko miehen velan?

Vierailija
26.09.2014 |

Miehelleni on kertynyt yli 5000 euroa luottokorttivelkaa ennen tapaamistamme ja tapaamisen alkuaikana mm. autonkorjauskustannuksista. Nyt kun asumme yhdessä, tuo velka on alkanut näkyä ja tuntua minunkin taloudessani. Meillä on omat tilit, josta laitamme yhteiselle tilillemme kumpikin saman summan (meillä on samansuuruiset tulot), joka menee asumiseen, auton ylläpitoon, vakuutuksiin, ruokaan ym. tarpeelliseen. Olimme sopineet, että puolet palkasta kumpikin pitää itse ja maksaa sillä omia menojaan ja voi vaikka säästää ym. Nyt mies on koko ajan kuulemma rahaton tuon velan takia ja tuiskii minulle, että minulla on rahaa ja hänellä ei. Pitäisikö mun maksaa tuota miehen velkaa pois? 

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksat jo nyt miehelle kuuluvia asioita: lasten ruoat, huvit, vaatteet, kierrät kirppareilla jne.

Asumiskulusi ovat suurentuneet, samoinliikennemaksusi, kun olet miehen kanssa.

Mies on aikoinaan valinnut lasten hankkimisen. Siksi hänellä menee rahaa lapsiin.

Mies on myös ihan itse ottanut velkaa. Kuten olemme laskeneet, niin hänen tuloillaan, sinun kanssasi asuessa ja noilla teidän raha-järjestelyillä, joissa tuet lapsiakin, niin hänen pitäisi kyetä maksamaan paljon enemmän kuukaudessa sitä velkaa. Järkevä ihminen ymmärtää, että silloin kun maksaa velkaa takaisin, ei rahaa riitä huveihin niin paljoa.

teillä on keskustelun paikka. Itse tekisin sen tilanteessasi jonkin kolmannen osapuolen läsnäollessa: esim. perheterapeutin. Ei nimittäin ole normaalia, että mies tiuskii, kun sinulla on varaa ostaa jotain, jos hän on itse asiansa sössinyt.

Sitten ihan eri asia olisi, jos mies ei tiuskisi, hänellä olisi paljon pienempi palkka, hän ihan oikeasti vähentäisi sitä kulutustaan ja eläisi ihan minimillä. Silloin voisitte miettiä sitä, että turvaisit hänen taloudellista selustaansa. Lisäksi tässä skenaariossa hän näyttäisi sinulle  ne kaikki raha-asiansa ja velkansa sekä maskujärjestelynsä.

Vierailija
2/71 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että miehelläsi on enemmän velkoja mitä sinulle kertoo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata miehen tekemää velkaa maksaa.
laissa on määritelty se jolla on suuremmat tulot maksaa hieman enemmän yhteisistä laskuista.velan tekijä maksakoon oman velkansa.
Miehelläni on isommat tulot äskettäin olikohan oikeusaputoimistosta kyselin asioita sieltä kerrottiin näin et lehdessä oli samoin kirjoitettu.
mies on koko ajan tehny velkaa vaik tulot oli byvät hänellä,
Nyt mittani on tullut täyteen joko eroan tai muutan eri asun toon.tosin velkansa ite lyhe tää mut siitä ei loppua tule.
olin hyväuskoinen hänen suhtee sa.

Vierailija
4/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 14:41"]

Onko autosta ollut sinulle iloa ja hyötyä? Kun kerran velat ovat osittain siitä kiinni?

Minä pystyisin elämään ilman autoa ja elinkin ennen suhdettamme. En haluaisi autoa, jos voisin itse päättää. Mutta autosta on toki nyt hyötyä, koska asumme kaukana keskustasta, jotta voimme asua lähellä lasten äitiä ja lasten on helpompi kulkea kahden kodin välillä, kun välimatka on lyhyt. Mies haluaa, että meillä on auto ja se on lasten kannalta ilmeisesti tarpeen.

Mikä on miehen palkka ja kuinka paljon maksaa elareita?

Mies ei maksa elareita ollenkaan. Heillä on yhteishuoltajuus ja miehen ex saa lapsilisät, joita hän käyttää lasten vaatteisiin ja tavaroihin. Mutta meidän yhteisistä menoista menee myös lasten hyväksi rahaa. Meidän molempien palkka on 3800 euroa kuussa.

Kuinka paljon miehen kulut olisivat kalliimmat, jos ette asuisi yhdessä?

En ole laskenut, mutta tiedän, että aiemmin hänellä meni kuussa kaikki mikä tuli eikä kuulemma riittänytkään. Kun muutimme yhteen, laskimme, että hänelläkin pitäisi nyt helpottaa. Minulle kuluja tuli lisää, sillä asumme nyt kalliimmin ja on auto ja ruokaan menee enemmän rahaa kuin sinkkuaikana.

Auttaako mies sinua jossaskin sellaisessa, joka muuten veisi sinulta rahaa? Entä autatko sinä miestäsi jossain osaamisellasi miestäsi, joka muuten kuluttaisi häneltä rahaa?

Mies hakee minua töistä, mutta käytän myös bussia. Teen ruokaa miettien tarkasti, mistä saamme edullista ja suunnittelen ruokalistoja ja kauppalistoja, jotta emme ostaisi kalliisti ja liikaa. 

Jos mies esim. tarjoaa sinulle sukunsa kautta esim. ilmaisia mökkilomia (joista pidät, etkä mene vain kohteliaisuudestasi mukaan), mies korjailee autoa, vaihtaa auton renkaita yms, jonka muuten teettäisit ulkopuolisella maksua vastaan, niin laske ne yhteen ja mieti sitten, että vositko maksaa muutaman kympin enemmän yhteiseen kassaan tietyn ajan esim. puoli vuotta? Jos taas sinä jo teet miehelle rahanarvoisia etuja, niin sitten hrakitsisin tarkkaan.

Käymme meidän suvun mökillä ilmaiseksi. Mies hoitaa autoon liittyviä hommia, joita toisaalta en hoitaisi itse, jos emme olisi yhdessä, sillä en omistaisi autoa yksin.

Mkä oli syynä miehen eroon aikaisemmin? Oliko holtittomat raha-asiat?

En ole kuullut tai ymmärtänyt, että raha-asiat olisivat sen aiheuttaneet. Hänellä oli toisaalta exänsä kanssa yhteiset rahat täysin eli hän ei ole varmaankaan oikein tottunut siihen, että meillä onkin nyt kaksi tiliä. Hänen exänsä vanhemmat olivat varakkaita ja antoivat heille säännöllisesti rahaa ja heillä oli mm. jatkuvasti uusi auto. Tilanne muuttui, kun he erosivat.

[/quote]

Vierailija
5/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että mies ei osaa elää tulojensa mukaan. Parisuhtessa entisen vaimonsa kanssa he saivat sitä rahaa ihan ilmaiseksi miehen silloisilt aappivanhemmilta.

Nyt sinä maksat osan miehen lasten menoistakin, vaikka jo lasten äiti hoitaa sillä lapsilisällä ne perushankinnat.  Kummallakaan teillä ei ole mikään huono palkka.

Onko teillä asumismenot sitten huimat? entä mihin kaikkeen miehellä rahaa meneekään? Mikä on hänen nettopalkkansa? Kuinka paljon maksaa velkojaan kuukaudessa?

Vierailija
6/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitamme kumpikin 1200 euroa eli yhteensä 2400 euroa yhteiselle tilillemme. Asumismenomme ovat paritalossa sähkölämmityksen ja veden kanssa noin 1400 kuukaudessa, vähän vaihdellen sähkölaskun suuruudesta säiden mukaan. Sitten maksamme bensat, vakuutukset, ruuat ym. 

Vierailija
7/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen nettopalkasta en ole ihan varma, sillä hän saa myös tiettyjä lisiä, jotka vaihtelevat kuukaudesta toiseen. Mutta laskimme alussa, että meille molemmille jää verojen jälkeen käteen n. 2300 euroa kuussa, josta siis puolet lähtee yhteistilille. Mies on kertonut lyhentävänsä 200 euroa kuussa tuota lainaa.

Vierailija
8/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 15:10"]

Vaikuttaa siltä, että mies ei osaa elää tulojensa mukaan. Parisuhtessa entisen vaimonsa kanssa he saivat sitä rahaa ihan ilmaiseksi miehen silloisilt aappivanhemmilta.

Nyt sinä maksat osan miehen lasten menoistakin, vaikka jo lasten äiti hoitaa sillä lapsilisällä ne perushankinnat.  Kummallakaan teillä ei ole mikään huono palkka.

Onko teillä asumismenot sitten huimat? entä mihin kaikkeen miehellä rahaa meneekään? Mikä on hänen nettopalkkansa? Kuinka paljon maksaa velkojaan kuukaudessa?

[/quote]

Välillä olen miettinyt, että pelaako mies tai onko hänellä jotakin sellaista menoa, josta hän ei uskalla mulle kertoa. Olen kysynyt, onko jotakin muuta velkaa tai pitäisikö mun tietää jotakin, mutta hän sanoo, että ei ole ja ärsyyntyy koko rahasta puhumisesta. Minua taas ahdistaa se, että hän on sanonut usein siitä, että hänellä menee kaikki rahat ja ollut kiukkuinen, jos itse esim. ostan jotakin vaatetta tms. itselleni omilla rahoillani. 

Vierailija
9/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 15:44"]

Miehen nettopalkasta en ole ihan varma, sillä hän saa myös tiettyjä lisiä, jotka vaihtelevat kuukaudesta toiseen. Mutta laskimme alussa, että meille molemmille jää verojen jälkeen käteen n. 2300 euroa kuussa, josta siis puolet lähtee yhteistilille. Mies on kertonut lyhentävänsä 200 euroa kuussa tuota lainaa.

[/quote]

Miehelle siis jää yhteisten menojen ja lainanmaksun jälkeen vielä melkein 1000 euroa kuussa vapaasti käytettäväksi. Tässä tilanteessa en kyllä maksaisi miehen velkaa.

Tilanne olisi eri, jos kyseessä olisi pidempi parisuhde, isompi velka ja miehellä niin pienet tulot, ettei niistä jäisi ollenkaan vapaaseen kulutukseen.

Vierailija
10/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 15:44"]

[/quote]

Miehelle siis jää yhteisten menojen ja lainanmaksun jälkeen vielä melkein 1000 euroa kuussa vapaasti käytettäväksi. Tässä tilanteessa en kyllä maksaisi miehen velkaa.

Tilanne olisi eri, jos kyseessä olisi pidempi parisuhde, isompi velka ja miehellä niin pienet tulot, ettei niistä jäisi ollenkaan vapaaseen kulutukseen.

[/quote]

Kiitos vahvistuksesta. Näin olen itsekin ajatellut, että jos asumisen, ruuan, autonpidon ja muiden maksujen jälkeen jää vielä melkein tuhat euroa itselle, niin kyllä siitä pitäisi voida lyhentää myös lainaa. Varsinkin kun lasten äiti hoitaa suurimman osan vaatemenoista ja lapset ovat joka toinen viikko äidin huollettavana, eivät meillä.

Vierailija
11/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteen jää 1000e ja lyhentää velkaansa vaan 200e kuussa? No eipä kauheen innokkaasti näytä maksavan velkaansa...

Vierailija
12/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Köhköh... Autonkorjausvelkaa.... öhöm??!! Ja sinä uskot?

Onpa ollut auto aika kallis pidettävä. Olisikohan kannattanut vaihtaa hiukan uudempaan vaikka. Aika älyttömiä korjauskustannuksia.

Vierailija
13/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
14/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä olen ollut koko ajan, että tuohon autoon on uponnut hirveästi rahaa. Siihen tuli kuulemma pari tosi isoa remonttia, joista tuo laina on syntynyt. Muakin on se kyllä epäilyttänyt, mutta koska en ole itse sitä lainaaa ollut maksamassa enkä siitä päättämässä, niin olen ollut ottamatta kantaa tai kyselemättä. Mutta olen kyllä sanonut, että meidän kannattaisi varmaan vaihtaa auto uudempaan ja sitten ainakin tiedän, millainen se on ja mitä se maksaa.

Vierailija
15/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka se miehen VELA on?

Vierailija
16/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:51"]

Miehelleni on kertynyt yli 5000 euroa luottokorttivelkaa ennen tapaamistamme ja tapaamisen alkuaikana mm. autonkorjauskustannuksista. Nyt kun asumme yhdessä, tuo velka on alkanut näkyä ja tuntua minunkin taloudessani. Meillä on omat tilit, josta laitamme yhteiselle tilillemme kumpikin saman summan (meillä on samansuuruiset tulot), joka menee asumiseen, auton ylläpitoon, vakuutuksiin, ruokaan ym. tarpeelliseen. Olimme sopineet, että puolet palkasta kumpikin pitää itse ja maksaa sillä omia menojaan ja voi vaikka säästää ym. Nyt mies on koko ajan kuulemma rahaton tuon velan takia ja tuiskii minulle, että minulla on rahaa ja hänellä ei. Pitäisikö mun maksaa tuota miehen velkaa pois? 

[/quote]

Mun mielestä teillä fiksu systeemi. Ja et todellakaan maksa sitä velkaa pois etkä kuuntele kiukuttelu. Mies eläköön suu säkkiä myöten. Oikeasti, ton velan maksuun menisi 10 kuukautta, jos maksaisi vaikka 500 e/kuussa (ja sitten jäisi vielä 500 e omaan käyttöön. 

Meilläkin toimii selkeästi parhaiten yhteistilisysteemi, mies ei oikeasti tajuakaan, kuinka paljon sillä menee rahaa harrastuksiin, vaatteisiin, ravintolaan, keikkoihin... Sekin valittaa, että rahat loppuu aina kesken, mutta oon sanonut, että rahankäyttö ei voi olla samanlaista kuin sinkulla, jos on perhe elätettävänä. 

Vierailija
17/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä ja exällä oli jatkuvasti uusi auto, mutta kuitenkin tuo velka on syntynyt auton korjauskustannuksista....? Hmm.

Vierailija
18/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko naimisissa? Jos ette, en maksaisi. Naimisiin mennessä kyllä, mutta vain, jos luottaisin mieheen täysin.

itse maksoin miehen opintolainat naimisiin mennessämme. Mies on sittemmin tuonut perheeseen ihan riittävästi rahaa.

Vierailija
19/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex vei auton erossa, sillä se oli hänen vanhempiensa avustuksella ostettu. Mutta mies sai osistuksessa toki osuutensa. Hän osti auton, joka on iso ja aika kalliskin pitää, ja siihen tuli kaikenlaista vikaa ja isoja remontteja kuulemma.

Vierailija
20/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:24"]

Miehellä ja exällä oli jatkuvasti uusi auto, mutta kuitenkin tuo velka on syntynyt auton korjauskustannuksista....? Hmm.

[/quote]

Osta auto, jos tuo ihmetyttää. Viimesin huollon hinta oli 870€. Jarrujen korjaaminen 2500€. En siis yhtään ihmette tuota lainan suuruutta, mutta takaisin maksun takkuilu kyllä hieman ihmetyttää.