Miten kehittyä piirtämisessä ja maalaamisessa?
Haluaisin niin olla taitava taiteilija, mutta lähinnä ahdistaa ja stressaa jo pelkkä piirtämisen tai maalaamisen aloittaminen, kun en kuitenkaan saa työstä sellaista, johon olisin tyytyväinen.
Mokailen paljon, pyyhin piirrosta useita kertoja, maalaan niin, että paperi menee sellaiseksi nuhjuiseksi.. esim vesiväreillä maalaaminen ei koskaan onnistu kuten videoissa. Mulla se paperi ”kuluu” vaikka on akvarellipaperia. Olen huono muutenkin värittämisessä, värimaailmat on aina perseellään jne..
Kärsin kaiken lisäksi käsien vapinasta, sekä tahattomista liikahteluista ja aina hutaisen rajojen yli ja koko teos menee pilalle korjaillessa.
Vinkkejä?
Kommentit (56)
Osta 100%puuvillalumppu akvarellipaperia (esim. Fabriano), kestää enemmän pesua ja hankausta kuin selluloosapaperit.
Piirtäessä ei kannata hirveästi käyttää kumia muutenkaan, opettele tekemään todella hentoa vaaleaa kynänjälkeä alkuun ja ne voi jättää alle kun alat vahvistamaan rajoja. Opit paremmin missä menee pieleen kun luonnostelet paljon ja näät mitkä jäljet on olleet niitä "turhia". Alkuun on parempi kuluttaa paljon paperia, itse harjoittelin ihan vaan lyijykynällä kopiopaperille vaikka joku tulee varmaan neuvomaan että pitää olla heti hyvät materiaalit. Itse voin piirtää vapaammin kun en koko ajan aattele että tää paperi tulee niin kalliiksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon itsenäistä harjoittelua ja välillä ammattilaisen vetämiä kursseja. Nyt olisi etäkursseja kivasti tarjolla.
Missä niitä on tarjolla?
Mm. Työkkärit ja taidesurat. Laita googleen kuvataide verkkokurssi niin löytyy mistä valita itselle mielenkiintoista.
Se kopioiminen ei tosiaan harjoitellessa ole väärin, vaan yksi tapa oppia. Kyllä sieltä sitten se oma into ja luovuuskin kasvaa kun taidot kehittyy.
Jotain drawing learning progress-juttuja voi myös googlailla jos haluaa motivaatiota. Tämä on tosiaan taito jonka voi oppia ja itseensä panostaminen on aina hyvä harrastus. Intohimoisia ja inspiroivia hetkiä sinulle!
Tuskin ainakaan piirtämällä ja maalaamalla paljon.
Ei ainakaan kannata stressata ja ahdistua. Minulla moinen ainakin näkyy lopputuloksessa. Jos jäljentäminen ja pikkutarkka hinkkaaminen alkaa tökkiä, kannattaa välillä tehdä jotain rentouttavaa. Minulla tämä toimii niin, että valitsen jonkun silä hetkellä hyvältä tuntuvan värin tai pari, kastelen paperia tai maalauspohjaa vähän reilummin. Otan värejä vaan summanmutikassa paletilta(käytän siis akryylejä) ja suttailen erilaisin vedoin, tökkäyksin ja pensseleitä vaihdellen. Paperille yleensä ihan vahingossa ilmestyy hahmoja ja muotoja jotka sitten nostan esiin niitä haluamallanii tavalla korostaen. Tämä on tosi rentouttavaa. Kun on onnistunut räiskimään jonkun hienon kuvan tällä tyylillä, voi taas palata esittävämmän taiteen pariin. Minun on pakko aina välillä rentoutua tällä tavalla muiden maalausten välissä.
Mä oon ihan luokattoman huono mittasuhteissa. Ihan sama mitä piirrän, niin mittasuhteet kohteessa menee pieleen. :( Haluaisin olla hyvä piirtämään, mutta ei onnistu. Kai siihen tarvitaan joku synnynnäinen lahja.
Osta pieni luonnoskirja, A2 tai pienempi. Piirrä joka päivä joku mielenkiintoinen asia, jonka näet. Min. aika 5 min. Voit tehdä sen odottaessa bussia, tai istuessasi työpaikan kahvihuoneessa tauolla, tai milloin vain. Omena, kahvikuppi, tupakka, kätesi, vastapäätä nukkuva juoppo junassa...Tai menet istumaan kahvilaan ja piirrät vaivihkaa jonkun asiakkaan profiilin, aseman odotushallin jne.
Tärkeää kehittymisessä on säännöllisyys. Tee vuosi 5 min. päivässä ja huomaat ihmeitä tapahtuvan.
Piirtämällä joka päivä havaitset myös, kiinnostaako sinua ihmiset, tilat vai asetelmat. Vai kenties abstraktit sommitelmat. Myöhemmin on helpompi hahmottaa omaa tekemistä, kun tiedät, missä on kiinnostuksesi ja vahvuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ihan luokattoman huono mittasuhteissa. Ihan sama mitä piirrän, niin mittasuhteet kohteessa menee pieleen. :( Haluaisin olla hyvä piirtämään, mutta ei onnistu. Kai siihen tarvitaan joku synnynnäinen lahja.
Voit myös kopioida. Esim. piirtoheitin, videotykki, läpipiirtäminen. Keinoja on monia. Ei se ole hyvän taiteilijan tae, että saa mittasuhteet ensin esiin. Tulee harjoituksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon itsenäistä harjoittelua ja välillä ammattilaisen vetämiä kursseja. Nyt olisi etäkursseja kivasti tarjolla.
Missä niitä on tarjolla?
Mm. Työkkärit ja taidesurat. Laita googleen kuvataide verkkokurssi niin löytyy mistä valita itselle mielenkiintoista.
Se kopioiminen ei tosiaan harjoitellessa ole väärin, vaan yksi tapa oppia. Kyllä sieltä sitten se oma into ja luovuuskin kasvaa kun taidot kehittyy.
Jotain drawing learning progress-juttuja voi myös googlailla jos haluaa motivaatiota. Tämä on tosiaan taito jonka voi oppia ja itseensä panostaminen on aina hyvä harrastus. Intohimoisia ja inspiroivia hetkiä sinulle!
Motivaation kannalta ehkä kannattaa katsoa piirustusvideoita. Fakta on kuitenkin, että piirtämään ja maalaamaan oppii vain tekemällä itse. Mitä kauemmin jaksat säännöllisesti viettää aikaa työn parissa, sen nopeammin kehityt.
Minä maalaan 3 tuntia päivässä arkipäivisin. Laitan kännykän hälyn soittamaan, koska on aika lopettaa. Yleensä 2,5 tunnin kuluttua alkaa tuntua jo väsyttävältä ja haluan pestä siveltimet. Jotkut taiteilijat pystyvät kuitenkin maalaamaan kuusi tuntia. Kärsivällisyys ja harjoitus. Oppii istumaan hiljaa ja katsomaan vain työtä. Itselle auttaa meluisa paikka keskittymiseen. Kun on paljon melua ympärillä ja visuaalista ärsykettä on helpompi istua hiljaa työn ääressä ja vain katsoa minuutteja. Saatan olla poikkeus.
Olet saanut paljon hyviä vinkkejä. Itse neuvoisin, että kiinnitä huomiota varjoihin ja valoihin. Ne luo esineen muodon. Tee tätä, kun piirrät mallista esim. valokuvasta ihmisen kasvoja tai jotain esinettä. Ajan kanssa sitten harjaannut näkemään ne paremmin ja tarkemmin. Aina ei tarvitse edes piirtää, riittää, että katsot, tarkkailet ja ajattelet.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan myös sitä, kuinka en ole mielikuvituksellinen, en koskaan saa hienoa kuvaa tehtyä ilman, että otan mallia ja liikaa inspiraatiota jonkun toisen tekemästä. Olen pelkkä copycat :(
Ap
Ammattilaiset käyttävät verrokkikuvia.
Tarvitsee vuosikymmenien harjoituksen ettei tarvitse katsoa mallista. Ja siltikin moni edelleen katsoo.
Ymmärrän hyvin paineesi. Mutta sinuna yrittäisin päästä irti suorittamisesta ja pitää vain hauskaa. Silloin piirtämisestä saa enemmän irti.
Vesiväritöissä kannattaa panostaa paksuun ja laadukkaaseen paperiin joka ei kupruile tai murustu.
Jos haluat kehittyä niin lähde alkeista. Harjoittele perspektiiviä ja tee pieniä piirustuksia esim kotisi esineistä.
Kukaan ei ole lahjakas piirtämään tai maalaamaan. Kaikki taitoni on puhtaasti sinnikkään harjoituksen tulosta
- käytä referenssikuvia. älä kopioi muiden piirustuksia ja maalauksia vaan käytä refenä valokuvia, koska muuten kopioit teokseesi myös alkuperäisen teoksen virheet.
- luonnostele paljon ja luonnostele hellällä kädellä. luonnostellessa etsi kuvasta muotoja ja selkeitä pintoja, älä keskity yksityiskohtiin. itse luonnostelen niin, että ensin piirrän tosi hellästi aivan yksinkertaisimmat muodot, joita sitten vähä vähältä muotoilen oikeamman näköisiksi.
- kumita vain, jos joku asia on aivan vinksallaan tai väärässä paikassa. paperi menee huonoksi liiasta kumittamisesta.
- osta paremmat välineet. suomalaisesta kirjakaupasta saa ihan toimivaa paperia, mutta vesivärit tai muut maalit kannattaa ostaa muualta halvemmalla. ainakin kärkkäisellä on ihan hyviä vesivärejä ja akryylimaaleja edullisesti.
- jos käytät kallista paperia, piirrä luonnos erilliselle paperille kuin lopullinen teos. luonnoksen saa siirrettyä maalauspohjalle tai paremmalle paperille hiilellä tai tee-se-itse valopöydällä, eli kännykän taskulampulla ja läpinäkyvällä muovilaatikolla.
- piirrä joka päivä. tätä varten olis hyvä olla jonkulainen luonnosvihko, jonka ei tarvitse olla mitenkään hieno ja kallis.
- jos haluat osata piirtää ihmisiä, tee croquis-piirustuksia, eli nopeita luonnoksia elävästä mallista. jos et saa elävää mallia tai et kehtaa piirtää tuntemattomia ihmisiä julkisissa paikoissa, netistä löytyy esimerkiksi https://line-of-action.com/practice-tools/figure-drawing joka ajaa asian ihan hyvin.
- vesiväreillä maalatessa anna maalin kuivua kunnolla kerrosten välissä. vesiväreillä ei kuitenkaan kannata aloittaa maalaamisharrastusta, vaan hommaa mieluummin akryylit, koska ne on paljon helpommat. myös tussea ja värikyniä kannattaa kokeilla.
- jos lineart tuottaa vaikeuksia, älä tee sitä.
- älä käytä värejä suoraan purkista, vaan sekoita niitä aina edes vähän, että ne näyttävät luonnollisemmilta. älä myöskään käytä mustaa muuten kuin pakon edessä. luonnossa mustaa ei esiinny lähes ollenkaan, vaan se on aina tumma sävy jostain väristä.
- vesiväreillä ja akryyleilla maalatessa tee pohjamaalaus, jossa maalaat valoisien paikkojen kohdalle keltaista ja varjojen kohdalle sinistä. se elävöittää teosta huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Osta pieni luonnoskirja, A2 tai pienempi. Piirrä joka päivä joku mielenkiintoinen asia, jonka näet. Min. aika 5 min. Voit tehdä sen odottaessa bussia, tai istuessasi työpaikan kahvihuoneessa tauolla, tai milloin vain. Omena, kahvikuppi, tupakka, kätesi, vastapäätä nukkuva juoppo junassa...Tai menet istumaan kahvilaan ja piirrät vaivihkaa jonkun asiakkaan profiilin, aseman odotushallin jne.
Tärkeää kehittymisessä on säännöllisyys. Tee vuosi 5 min. päivässä ja huomaat ihmeitä tapahtuvan.
Piirtämällä joka päivä havaitset myös, kiinnostaako sinua ihmiset, tilat vai asetelmat. Vai kenties abstraktit sommitelmat. Myöhemmin on helpompi hahmottaa omaa tekemistä, kun tiedät, missä on kiinnostuksesi ja vahvuutesi.
Hyvä idea mutta A2 lehtiötä vo i olla vääähän hankala kuljettaa kaikkialla mukana ;) A6 ehkä sopivampi :)
Satsaa ipadiin ja siihen kynä, paperlike-kalvo ja piirustus sovellus. Ei enää virheet haittaa..
Vierailija kirjoitti:
Harjoitus tekee mestarin. Jokaisen on pakko piirtää ne pari tuhatta sukeaa kuvaa ensin. Se on ihan sama asia kuin käsin kirjoittamisen kanssa. Kaunis käsiala syntyy vain tekemällä tarpeeksi paljon. Kaikki aloittaa kirjoittamalla harakanvarpaita ja vähitellen kehittyvät paremmiksi. Pelkkä lahjakkuus ei tee kenestäkään taitavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan myös sitä, kuinka en ole mielikuvituksellinen, en koskaan saa hienoa kuvaa tehtyä ilman, että otan mallia ja liikaa inspiraatiota jonkun toisen tekemästä. Olen pelkkä copycat :(
Ap
Kolme kulmakiviä: 1. Väriteoria 2. Sommittelu 3. Perspektiivi. Sinun täytyy opetella piirtämisen alkeet kirjojen tai Youtube videoiden avulla. Lue. Tutki. Piirrä. Joka hemmetin päivä ainakin pari tuntia. Anna itseäsi tehdä virheitä, koska näin opit. Jos et osaa englantia, jopa videoita vaan katsomalla oppii paljon. Menee aikaa, mutta lupaan, että kehityt. Googlaa vaikka: tyypilliset virheet piirtämisessä yms. Vesiväri on yksi vaikeimmista. Siinä avainsana on todella hyvä, paksu ja kallis paperi. Ehdotan myös akryylia, mutta ensisijaisesti piirtämisen alkeet!!! Kaikki menee hyvin jos vaan et anna periksi.
Vierailija kirjoitti:
Perus perspektiiviopinnot. Siitä on apua.
Vierailija kirjoitti:
Mistä työ revitte motivaatiota ja inspistä alottaa tekemään? Mä en saa itteeni aloittamaan, se on ongelmani.
Jos sulla ei ole motivaatiota edes aloittaa tai homma on muuten kamalaa pakkopullaa, niin se ei todennäköisesti ole sun harrastuksesi.
Mä aina välillä haaveilen, että osaisin piirtää ja voisin suunnitella omia printtejä tuotteisiin, mutta mä en saa vain aloitettua. Sen sijaan tykkään virkata ja kun löydän jonkun kivan projektin ostan langat ja alan innosta puhkuen tekemään. Eihän ne työt aina valmiiksi tule, mutta mun energia on ihan erilainen kuin piirustuksen kanssa.
Tai ehkä sulla on vaan liian korkeat odotukset ja pelkäät aloittaa? Siinä tapauksessa yritä tehdä tahallasi ihan paskaa.
Vierailija kirjoitti:
- käytä referenssikuvia. älä kopioi muiden piirustuksia ja maalauksia vaan käytä refenä valokuvia, koska muuten kopioit teokseesi myös alkuperäisen teoksen virheet.
- luonnostele paljon ja luonnostele hellällä kädellä. luonnostellessa etsi kuvasta muotoja ja selkeitä pintoja, älä keskity yksityiskohtiin. itse luonnostelen niin, että ensin piirrän tosi hellästi aivan yksinkertaisimmat muodot, joita sitten vähä vähältä muotoilen oikeamman näköisiksi.
- kumita vain, jos joku asia on aivan vinksallaan tai väärässä paikassa. paperi menee huonoksi liiasta kumittamisesta.
- osta paremmat välineet. suomalaisesta kirjakaupasta saa ihan toimivaa paperia, mutta vesivärit tai muut maalit kannattaa ostaa muualta halvemmalla. ainakin kärkkäisellä on ihan hyviä vesivärejä ja akryylimaaleja edullisesti.
- jos käytät kallista paperia, piirrä luonnos erilliselle paperille kuin lopullinen teos. luonnoksen saa siirrettyä maalauspohjalle tai paremmalle paperille hiilellä tai tee-se-itse valopöydällä, eli kännykän taskulampulla ja läpinäkyvällä muovilaatikolla.
- piirrä joka päivä. tätä varten olis hyvä olla jonkulainen luonnosvihko, jonka ei tarvitse olla mitenkään hieno ja kallis.
- jos haluat osata piirtää ihmisiä, tee croquis-piirustuksia, eli nopeita luonnoksia elävästä mallista. jos et saa elävää mallia tai et kehtaa piirtää tuntemattomia ihmisiä julkisissa paikoissa, netistä löytyy esimerkiksi https://line-of-action.com/practice-tools/figure-drawing joka ajaa asian ihan hyvin.
- vesiväreillä maalatessa anna maalin kuivua kunnolla kerrosten välissä. vesiväreillä ei kuitenkaan kannata aloittaa maalaamisharrastusta, vaan hommaa mieluummin akryylit, koska ne on paljon helpommat. myös tussea ja värikyniä kannattaa kokeilla.
- jos lineart tuottaa vaikeuksia, älä tee sitä.
- älä käytä värejä suoraan purkista, vaan sekoita niitä aina edes vähän, että ne näyttävät luonnollisemmilta. älä myöskään käytä mustaa muuten kuin pakon edessä. luonnossa mustaa ei esiinny lähes ollenkaan, vaan se on aina tumma sävy jostain väristä.
- vesiväreillä ja akryyleilla maalatessa tee pohjamaalaus, jossa maalaat valoisien paikkojen kohdalle keltaista ja varjojen kohdalle sinistä. se elävöittää teosta huomattavasti.
Muuten hyvät neuvot, mutta miksi ihmeessä ehdotat, että hän ei tekisi lineartia, koska se on vaikea? Juuri sitä hänen täytyy oppia. Jätätkö tekemättä itse kaikki vaikeat asiat elämässä? Toki jos haluaa läiskiä vaan maalia canvaselle ilman mitään logiikkaa, syvyyttä, perspektiiviä, sekin on mahdollisuus, mutta aika kehno sellainen. Muistutan, että myös abstraktia tekevät menestynyt taitelijat ovat alunperin oppinut piirtämään. Sitä vaan ei saa skipata jos haluaa tulla osaavaksi taitelijaksi.
Myös öljypastellit tai vahaliidut on hyviä, voi piirtää monta kertaa päälle.