Onko sääli sairautta?
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 09:05"]
Puhdas sääli joka johtaa toisen asemaan asettumiseen ja aitoihin hyviin tekoihin, on kauneimpia inhimillisiä tunteita eikä mitään sairautta. Tuo lause on ylpeiden ihmisten motto, jotka eivät suostu ottamaan apua vastaan. Sääli on eri asia kuin alentuvaisuus ja toisen ihmisarvon alentaminen voivottelulla ja tilanteen kurjuuden paisuttelulla.
[/quote]
Tai antamaan apua
On!
[/quote]
itsesääliä ajattelin
Joka noin ajattelee on varsin säälittävä itse.
Itsesääli on aika outu piirre. Mitä muut sanoo?
Ihminen, joka ei osaa sääliä muita on mielestäni HIRVIÖ ja juuri sitä samaa pohjasakkaa joka nauraa vanhalle surulliselle miehelle, joka pudottaa ranskalaiset ja tirskuu auttamatta!
Puhdas sääli joka johtaa toisen asemaan asettumiseen ja aitoihin hyviin tekoihin, on kauneimpia inhimillisiä tunteita eikä mitään sairautta. Tuo lause on ylpeiden ihmisten motto, jotka eivät suostu ottamaan apua vastaan. Sääli on eri asia kuin alentuvaisuus ja toisen ihmisarvon alentaminen voivottelulla ja tilanteen kurjuuden paisuttelulla.
[/quote]
Näin. Joskus ihmettelin tuota sanontaa ja sen alkuperää, ja asiaa selviteltyäni totesin, että se käsitetään yleensä aivan väärin. Seuraavassa lainaus blogitekstistä, joka mielestäni selvensi asiaa hyvin: "Spinozalle säälin tunteen valtaama ihminen lamautuu, eikä pysty tekemään mitään. Tästä syystä säälistä on vapauduttava. -- Spinozalle yksinkertaisimmin säälistä vapautuminen tapahtuu auttamalla ihan itse ja konkreettisesti niitä, joiden kohtalo aiheuttaa meissä sääliä." http://postmodernity.wordpress.com/2010/08/27/saali-on-sairautta-%E2%80%93-eli-piilottaja-paivakirja/
Sellainen surkuttelu että halutaan peittää nauttiminen toisen vaikeasta tilanteesta on sairasta, eri asia kun tekee jotain vaikka ihan kylmästi tunteilematta. Kun kaverilla on vaikka rahapula, kumpi auttaa, säälittely vaiko rahan vippaaminen?
Jeesus paheksui myös surkuttelua, "älkää minua itkekö vaan itseänne ja lapsianne".
On hyväksyttävä ettei tunteisiin vetoaminen hyödytä, muinoin sukulaiseni yritti lapsiin vedoten saada uskikset säälimään itseään apua saadakseen, silloin aloin inhota tunneriepotusta, ei tietenkään he tehneet mitään.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:35"]
Sellainen surkuttelu että halutaan peittää nauttiminen toisen vaikeasta tilanteesta on sairasta, eri asia kun tekee jotain vaikka ihan kylmästi tunteilematta. Kun kaverilla on vaikka rahapula, kumpi auttaa, säälittely vaiko rahan vippaaminen?
Jeesus paheksui myös surkuttelua, "älkää minua itkekö vaan itseänne ja lapsianne".
On hyväksyttävä ettei tunteisiin vetoaminen hyödytä, muinoin sukulaiseni yritti lapsiin vedoten saada uskikset säälimään itseään apua saadakseen, silloin aloin inhota tunneriepotusta, ei tietenkään he tehneet mitään.
[/quote]
Eikö se sitten ole huonoa? Kohdistaa itseään, eli sääliä itseään. Itsesääli. Se on mun mielestä sietämätön piirre ihmisissä joka on vaikea hyväksyä.