Oletko ollut HIV-testissä?
Miksi olet/miksi et? Ainakaan kaikissa kaupungeissa hiviä ei automaattisesti testata ilman painavaa syytä.
Kommentit (38)
Raskauden aikana testattiin sekä hiv, hepatiitti ja syfilis, rutiinitoimenpide :)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 22:54"]
Töissä pidätin varkaan joka tässä tilanteessa alkoi potkimaan ja puremaan. Poliisit suosittelivat käymään testissä koska hän oli heidän "vanha tuttunsa" hiv positiivinen ja hänen sylkeään oli mennyt puremahaavaan. Onneksi kahden testin jälkeen tulos oli negatiivinen .
[/quote]
Tuossa on tapahtunut virhe poliisien taholta. Jos purija tiedetään hiv-positiiviseksi, ei todellakaan jäädä odottelemaan mitään tuloksia vaan lähdetään pillit vinkuen lähimpään yliopistosairaalaan hakemaan hivin estolääkitystä infektiotautien ylilääkäriltä. T. sairaanhoitaja
Raskauden alussa. Ei ollut mitään mahdollisuutta positiiviseen tulokseen, mutta silti kyllä pelotti ihan hirveästi kuulla tulos.
Olen käynyt oma-aloitteisesti testeissä kerran, koska koskaan ei saa luottaa sinisilmäisesti. Sitten on testattu rutiinina raskauksien alussa. Ja luojan kiitos tulos on ollut negatiivinen.
Raskauden alussa ja aloittaessani lukion. Tuota lukio-juttua ihmettelen, seksin aloitin vasta kolmen vuoden päästä. Jokaiselle se kuitenkin tehtiin, en ollut erikoistapaus.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 16:46"]
Töissä pidätin varkaan joka tässä tilanteessa alkoi potkimaan ja puremaan. Poliisit suosittelivat käymään testissä koska hän oli heidän "vanha tuttunsa" hiv positiivinen ja hänen sylkeään oli mennyt puremahaavaan. Onneksi kahden testin jälkeen tulos oli negatiivinen .
[/quote]
Tuossa on tapahtunut virhe poliisien taholta. Jos purija tiedetään hiv-positiiviseksi, ei todellakaan jäädä odottelemaan mitään tuloksia vaan lähdetään pillit vinkuen lähimpään yliopistosairaalaan hakemaan hivin estolääkitystä infektiotautien ylilääkäriltä. T. sairaanhoitaja
[/quote]
Miksi, eihän hiv syljestä tartu?
Testautin kerran, pari vuotta sitten, kun iski kauhea neuroosi ennen parisuhdetta tapahtuneista seksisekoiluista päälle. Luin jostain, että on ihan tavallista, että hiv on oireettomana keskimäärin 7 vuotta. Tuon villimmän kauteni päättymisestä oli tuolloin juuri seitsemisen vuotta ja yhtäkkiä tartunnan mahdollisuus iski ihan hillittömällä voimalla todellisuuteen, sain itseni ihan sekaisin huolesta. Olihan se ihan ilmiselvä hiv:n oire, ettei ole mitään oireita..
Meni viikon verran, ennen kuin pääsin testeihin, ja vajaa toinen tuloksia odotellessa. Olin niin peloissani, että en voinut syödä tai nukkua. Kroppakin alkoi jo oireilla, unettomuus vain lisäsi vainoharhoja ja lihakset kramppailivat jatkuvasti. Tiedän, että on hyvin epätervettä psyykata itsensä tällaisin pelkotiloihin jostain todella epätodennäköisestä skenaariosta, mutta minkäs teet.
Soitin omalle terveysasemalleni, sanoin haluavani hiv-testin, mitään perusteita ei kyselty. Sain lähetteen labroihin, joissa kävin seuraavana aamuna. Testiin mennessä jännitin niin paljon, että oksensin terveysaseman pihaan.
Eniten pelotti, että tuloksen ollessa positiivinen on tässä kohtaa jo hyvin todennäköistä, että olen tartuttanut myös mieheni. Pelkäsin, että hän jättää minut, jos olen ollut niin ajattelematon.
No, tulos oli negatiivinen. Tämän jälkeenkin silti pelko on herännyt aina satunnaisesti - jos olen käynyt todella likaisessa vessassa, joutunut kosketuksiin jonkun eritteiden kanssa tms. Sitemmin pelot eivät ole äitineet enää kuitenkaan noin pahoiksi, olen lukenut aiheesta paljon ja tiedän, että tartunnan saaminen ilman verikontaktia tai penetraatiota ei oikein ole mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 17:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä puremahaava on hyvin korkea riski, koska siinä on käytettävä purijan taholta voimaa eikä mitenkään voida varmistua siitä, että purijalla ei ole esim. haavaista ientulehdusta tai hän ei ole samalla purrut kieleensä.
Raskauden alussa, hyvä että testaavat!
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä puremahaava on hyvin korkea riski, koska siinä on käytettävä purijan taholta voimaa eikä mitenkään voida varmistua siitä, että purijalla ei ole esim. haavaista ientulehdusta tai hän ei ole samalla purrut kieleensä.
[/quote]
No ei nyt sentään hyvin korkea riski, lähinnä ehkä hyvin onnettoman sattuman mahdollisuus - jos verensiirrossa hiv-positiiviselta riski on 50% ja heteroyhdynnässä 0,0jotain %.
Epämääräisiä oireita ja tulehduskierre oli ollut kauan, joten tekivät HIV-testinkin monen kymmenen muun testin joukossa. Paljastui lopulta perinnölliseksi autoimmuunisairaudeksi.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No ei nyt sentään hyvin korkea riski, lähinnä ehkä hyvin onnettoman sattuman mahdollisuus - jos verensiirrossa hiv-positiiviselta riski on 50% ja heteroyhdynnässä 0,0jotain %.
[/quote]
Kuule, kyllä riski on ihan todellinen ja olemassa. Tuhannet ihmiset ovat saaneet hivin vain yhdestä yhdynnästä hiv-positiivisen kanssa. Terveydenhuollossa ei lähdetä siitä, onko riski iso vai pieni, jos se on olemassa, se on todellinen.
Ei ole pitkä aika siitä kun otettiin. Epämääräisiä vuotohäiriöitä ollut ja muiden labrojen lisäksi otettiin sp-testit hiv mukaan lukien. Negaa kaikki. Toki lisäksi käyn verta luovuttamassa niin silloin testataan ja raskauksien aikana.
Olen, yhden kerran pyynnöstäni sillä tarvitsin testin oleskelulupaa varten. Sen jälkeen viisi kertaa rutiinisti raskauden yhteydessä.
Luulin, että todistuksen testistä tarvitsee Venäjän viisumihakemuksen liitteeksi. Joidenkin viisumihakemusten (esim. opiskelijaviisumin) liitteeksi silloin muutama vuosi sitten tarvitsikin, mutta omaani en olisi tuota tarvinut. Turhaan maksoin testin ja odottelin sitä todistusta. En muista paljonko maksoi ja kauanko siinä meni. No sitten kun se paperi oli, niin laitoin sen kyllä hakemuksen mukaan. Mahtoi olla viisumivirkailijalla ihmettelemistä, että miksi tämä hakija tahtoo todistella, ettei ole HIV-positiivinen.
Olen ollut.
Molempien lasten raskausaikana. Joskus olen itse pyytänyt kaikki sp-testit. Verenluovutuksessa se on testattu monta kertaa. Samoin äidinmaitoa luovutettaessa. Joskus papan yhteydessä (yksityinen) gyne kysynyt laitetaanko kaikki sp-testit. Aina olen ottanut.
En ole poikkeavan aktiivinen sp-elämässäni, mutta minusta tuo kuuluu perustestattaviin juttuihin. Enhän minä voi olla 100% varma siitä mitä aviomieheni tekee.
Onko kukaan kieltäytynyt raskauden aikaisesta testistä ja miksi? Mun yksi tuttu teki näin, perusteena, ettei ollut tarvetta, mutta itsestä se tuntui jotenkin hassulta selitykseltä silti.
Olen yhteensä kolme kertaa. Esim aina uuden suhteen alussa pitää testata kaikki jotta voi olla ilman kumia.