Mistä on tullut virheellinen tapa kirjoittaa "20-vuotta" kun pitäisi olla "20 vuotta"?
Niin, siinäpä se. Mikä joukkoharha ihmisille on tullut? Tätä pölöä kirjoitustapaa on viime vuosina alkanut nähdä yhä useammin. Lähinnä se huvittaa, että väliviiva pitää oikein erikseen tuohon laittaa, siis nähdä vaivaa kirjoittaakseen väärin. Samaa logiikkaa noudattaen pitäisi kirjoittaa myös esim. 5-autoa, 30-euroa ja 7-metriä, mutta näin pitkälle ei sentään monikaan mene, vaikka kai pitäisi jos tuolle tielle lähtee.
Tällaisia mokia tekevältä kirjoittajalta menee välittömästi uskottavuus ainakin omissa silmissäni, ja tekstin asiasisältö on vaikea ottaa vakavasti, kun se tarjotaan tahattoman koomisessa asussa.
Kommentit (30)
Koulussa on tolkutettu, että pitää kirjoittaa "20-vuotias". Kun sääntöä ei ihan muisteta, syntyy hyperkorrekti "20-vuotta".
Vierailija kirjoitti:
Ylä-asteella ei kai opetettu.
Yläasteen äidinkielen tunneilla torkuttu?
Minulla on lompakossa 20-euroa. Kohta menen pihalle ja poltan yhden-tupakan.
Vierailija kirjoitti:
Yläaste on yhdys sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläaste on yhdys sana.
Se taisi olla ironiaa tuo alkuperäinen kommentti ;)
Kiitos! Ihanaa kuulla että en ole ainoa jota tämä häiritsee, vieläpä aivan tavattomasti. Minun on todella vaikeaa pitää näin kirjoittavaa ihmistä henkisiltä kyvyiltään normaalina.
En tiedä kuuluuko samaan kategoriaan nämä kirjoitanvaraltayhteenkaikenkoskayhdyssanaonyhdyssana. Kuten tummasuklaa, työnalle, autonperäkontti, harmaatalous, hyväolo, mustahuumori....
Samasta se kumpuaa kuin päivämäärän kirjoittaminen muodossa 23.8
En tosin tiedä mistä, mutta oikeinkirjoitustaidot ovat viime vuosina rapistuneet.
Mua on ärsyttänyt tuo jo pitkään ja silti jostain kumman syystä kerran tänne kirjoittaessani olin itsekin laittanut 10-vuotta. En tajua mikä aivopieru oli kyseessä, mutta sen jälkeen olen oppinut tarkistamaan myös nuo itsestäänselvyydet kirjoitusvirheistä.
Vierailija kirjoitti:
Pienet on murheet.
Kallu.
Vierailija kirjoitti:
Samasta se kumpuaa kuin päivämäärän kirjoittaminen muodossa 23.8
En tosin tiedä mistä, mutta oikeinkirjoitustaidot ovat viime vuosina rapistuneet.
Monet ei muutenkaan tunnu tajuavan, että piste numeron perässä tarkoittaa järjestyslukua.
Ihmisten sivistystaso on vain laskenut. Ei enää osata eikä viitsitä. Tyhmentyminen on kai seurausta loikoiluyhteiskunnasta, aivot rappeutuvat kun ei tarvitse ponnistella minkään eteen.
Vttu I D i o o t i t kirjoittavat, että minä en enään niin jaksa tätä elämää, kun olen jo vttu 50-kymppinen ja meillä miehellä sairauksia ja vttu tyttärellä pienet lapset jotka 5- ja 3-vuotta ja minullakin huono-olo vaivaa monta kertaa viikossa en tiedä miksi.
20-vuotias
20 vuotta
20. vuosi
kaikki eri asiaa…
Vierailija kirjoitti:
Vttu I D i o o t i t kirjoittavat, että minä en enään niin jaksa tätä elämää, kun olen jo vttu 50-kymppinen ja meillä miehellä sairauksia ja vttu tyttärellä pienet lapset jotka 5- ja 3-vuotta ja minullakin huono-olo vaivaa monta kertaa viikossa en tiedä miksi.
- enää
- ”viisikymppinen” (ei, viisikymmentäkymppinen)
- subjekti vaihtui lauseissa, pilkku tarpeen
- viisi- ja kolmevuotta ei ole yhdyssanoja ja lyhyet numerot kirjoitetaan auki: ”viisi vuotta ja kolme vuotta” ei ”5 vuotta ja 3 vuotta”.
- pilkut…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläaste on yhdys sana.
Kuorma-autokin on yhdyssana.