Miten ja minkä ikäiselle tytölle olette kertoneet kuukautisista
Huomaan tässä oman estoisuuteni varmaan kodin peruja, äitini ei koskaan pystynyt keskustelmaan kanssani mistään intiimistä. Samaa virhettä en halua kuitenkaan toistaa vaan kysyn teiltä muilta vinkkejä, miten olette asian esitelleet ja missä vaiheessa. Onko jotain sopivaa kirjaa? Haluan ehdottomasti ehtiä ennen kuin asia tulee aikanaan koulussa tai kavereilta.
Kommentit (11)
On nähnyt minun vuotavan verta (suihkussa) ja siteen pikkuhousuissa. Siinä yhteydessä oli luonnollista asiaa selittää.
Oletteko kertoneet että miksi vuodatte verta vai onko lapselle riittänyt vaan että vuotaa?
ja että se liittyy kykyyn saada vauvoja. Sen syvemmälle anatomiaan ei ole vielä menty.
vaan liittyy juuri vauvojen saamiseen. Veri sinällään voi pelästyttää pientä lasta, jos asiaa ei selitä.
Syynä se että lapset aina notkuvat vessassa mukana ja näkevät tietysti kaikki kuukautisjututkin.
kun ihmetteli mun siteitä. Ja olen kertonut ihan niin kuin asia on, tyyliin että naisilla on kohtu jossa raskaana ollessa kasvaa vauva. Ja jos nainen ei odota vauvaa kerran kuukaudessa kohdusta poistuu limakalvo, jotta uusi voi tulla tilalle ja se veri johtuu siitä. Jos taas on raskaana limakalvo ei poistu ja vauvaa saa rauhassa kasvaa kohdussa. Molemmat sekä tyttö että poika (nyt 8v) ovat ymmärtäneet asian ihan luonnolliseksi eivätkä sen enempää kyselleet. Toki haluan tyttäreni kanssa keskustella vielä tarkemmin kun ikää tulee.
ja kaikille olen kertonut ikätasoisesti jo aika pienestä. Esikoisen kuukautiset ovat alkaneet. Koulussa terveydenhoitaja puhui aiheesta 5. ja 6. luokalla ja mä sitten täydensin. Lapsi ei halunnut puhua koko asiasta, mutta mä viis veisasin sen hämmennyksestä ja niin se sitten soitti kun huomasi kuukautisten alkaneen.
Sittemmin olen pitänyt kylmän asiallista linjaa ja otan asian puheeksi tarvittaessa kahden kesken. Ostan siteet ja tamponit ja olen neuvonut niiden hävittämisessä. Ja sanonut, että käytettyjen siteiden paikka ei ole huoneen lattialla:(
kerran kuussa muutaman päivän ajan ja silloin käytetään siteitä. Veri tarkoittaa sitä, että voi saada vauvoja.
Oletteko kertoneet että miksi vuodatte verta vai onko lapselle riittänyt vaan että vuotaa?
Pienimuotoisesti selittänyt noin viisivuotiaalle, tuo 9v on jo vuoden verran kysellyt noista asioista ja rehellisesti jutellut niistä sitten. Annoin nuoren naisen käsikirjankin tytölle puolisen vuotta sitten, kun todellakin alkoi kiinnostua noista asioista.
Olen selittänyt, että äidillä ei ole haavaa eikä äitiin satu. Ja kertonut, että aikuiset naiset vuotavat verta kerran kuukaudessa ja että se liittyy siihen, että naiset voivat saada vauvoja.
Myöhemmin täytyy sitten selittää tarkemmin ikätason mukaisesti.
Sen jälkeen ei muistaakseni olla puhuttu.
Kuinka vanha lapsi sinulla on?