Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aurora 3v. vielä vaipoissa

Vierailija
25.09.2014 |

Teiniäiti-Teya kirjoitti jo yli vuosi sitten blogissaan, että aikoo opettaa Auroran kuivaksi ennen tämän 2-vuotissyntymäpäivää. Näillä näppäimillä Aurora täyttää 3 vuotta, eikö vaippa-asiassa olla edistytty yhtään. Yleisesti ottaen pidän Teyaa ihan hyvänä äitinä, mutta tuntuu ettei ole jaksanut nähdä yhtään vaivaa tämän asian eteen.
Olen itse opettanut kaksi lasta kuiviksi n. 2,5-vuoden ikäisinä, ja tiedän kyllä että helppoa se ei välttämättä aina ole.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset vaan on erilaisia, eikä toimi äidin suunnitelmien mukaan. Ehkä se Auroran äitikin on asian todennut näin. Meillä esikoinen päiväkuiva 3v ja yökuiva 4v:na. Kuopus kokonaan vaipaton hiukan yli 2v:na. Täysin lapsesta kiinni miten kiinnostuu potasta ja suostuu siihen tekemään ja miten hallitsee rakkoaan.

Vierailija
22/26 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo... meillä päästiin vaipattomuuteen turhautuneen isäpuolen ansiosta. Tokaisi 3v pojalle, että ens kerralla peset takapuolesi itse, kun kakkaat vaippaan. Tätä ennen koitettiin tarrataulut ja legopalkinnot.

Ei varmasti parasta kasvatusta, mutta sen jälkeen ei ole vahinkoja tullut (ei pissoja, ei kakkoja). Nyt jo koululainen ja isäpuolikin oppinut rennommaksi.

Tahdoin vaan sanoa, että lapset oppii omaan tahtiin, ja se herääminen voi joskus tulla vahingossakin tai tilanteessa, jota aikuinen ei edes tajua. Kunniaa on turha ottaa asiasta, jonka jokainen terve lapsi oppii ennemmin tai myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 14:20"]

YOma äitini taas väittää että minä olisin ollut päiväkuiva jo 1 vuotiaana.

[/quote]

Tuo voi hyvinkin olla totta. 70-luvulle asti lapset oppi päiväkuiviksi keskimäärin 1,5-vuotiaana. Se perustui tiiviseen potattamiseen. Eli ei lapsilla välttämättä pidätyskyky ollut vielä hyvä mutta pottakäyntien rutiininomaisuuden vuoksi vaipoitta voitiin olla jo reilusti alle 2-vuotiaana. Myöhä kuivaksi oppiminen on tapahtunut vaippateollisuuden kehittymisen myötä, vaipat on hyviä, mukavia märkinäkin eikä niitä enää pestä käsin, ei ole tarvetta istuttaa taaperoita potalle niin usein.

Vierailija
24/26 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi voi oppia tunnistamaan hädän hyvinkin pienenä. Mun lapset ovat olleet kumpikin kuivia 1v7kk:n iässä, toinen oppi kertomaan hädästä 1v3kk:n iässä ja toinen puolitoistavuotiaana. Toki lasta voi (ja pitääkin) auttaa tunnistamaan se hätä ja opettaa miten potalle mennään, ei se itsestään tapahdu tietenkään ellei sitten dota 4-vuotiaaksi.

Vierailija
25/26 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 14:47"]

Niin oli meilläkin kumpikin vaipoissa vielä 3v. En jaksanut mitenkään aktiivisesti opettaa vaipattomaksi vaan ajattelin että kyllä ne vaipat jossakin välissä sitten jäävät pois. Niin jäivätkin, hieman 3v. synttäreiden jälkeen. Kumpikin lapsista alkoi suoraan käydä pytyllä.

[/quote]

"en jaksanut". Noinhan se yleensä menee. Ei pikkulapsi nauti siitä vaippaan pissaamisesta, kyllä siinä vähän vanhemmankin täytyy vaibaa nähdä.

Vierailija
26/26 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 14:47"]

Niin oli meilläkin kumpikin vaipoissa vielä 3v. En jaksanut mitenkään aktiivisesti opettaa vaipattomaksi vaan ajattelin että kyllä ne vaipat jossakin välissä sitten jäävät pois. Niin jäivätkin, hieman 3v. synttäreiden jälkeen. Kumpikin lapsista alkoi suoraan käydä pytyllä.

[/quote]

"en jaksanut". Noinhan se yleensä menee. Ei pikkulapsi nauti siitä vaippaan pissaamisesta, kyllä siinä vähän vanhemmankin täytyy vaibaa nähdä.

[/quote]

Minä taas olen nähnyt vaivaa. Kaikkien kolmen lapsen kohdalla. Jokaisen kanssa on tutustuttu pottaan siinä vaiheessa, kun osaa istua ja viimeistään 1v on alkanut päivittäiset pottatreenit. Pissoja on tullut pottaan lähes ensimmäisistä kerroista mutta kakkoja on saatu odotella pidempään. Ja silti esikoinen pääsi vaipoistaan 2v9kk:n iässä (kerralla myös yövaipoista), keskimmäinen 3v4kk ja kuopus 2v2kk. Vaikka potalla käytiin ahkerasti, niin ei se lapsi ollut kuiva siksi, että pissat osuivat pottaan enimmäkseen. Kuiva lapsi oli vasta sitten, kun osasi ilmoittaa pissahädästä ihan itse eikä tarvinnut kenenkään määrätä, milloin sinne potalle mennään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi