Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudot oireet tupakoinnin lopettamisesta - vertaistukea!

N36
26.08.2021 |

Lopetin tupakoinnin muutama viikko sitten 16 vuoden jälkeen. Onko jollain muulla käynyt niin, että kun lopettaa tupakoinnin syke putoaa niin alhaiseksi, että olo on tukala? Nuorempana oma verenpaine oli tosi alhainen ja syke oli matala, mutta vuosien varrella tupakoinninkin takia se ehti nousta. Nyt lopetamisen jälkeen pahimmillaan/parhaimmillaan n. 50 minuutissa levossa.

Päivässä meni 6-12 tupakkaa viimeiset 6 vuotta, sitä ennen askikin päivässä. Tällä hetkellä käytän nikotiinipurkkaa 4 mg/5 päivässä.

Joka paikassa puhutaan että on hyvä juttu että syke ja verenpaine laskee tupakoinnin myötä ja tällanen onkin ehkä harvinaisempi ongelma, mutta onko kohtalotovereita ja miten ootte tottuneet laskeneeseen sykkeeseen?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös sama ongelma. Olen nyt tällä hetkellä onnistunut rajaamaan nikotiinin määrää 5 x 1mg päivässä ja sykkeet tuntuu olevan niin matalalla, että välillä ei tee mieli muuta kuin maata sängyssä (voimaton olo). Mulla oli jo valmiiksi alhaiset verenpaineet ja syke ( 100/75 ja syke 45-50 ), joten voit uskoa, että kysyy tahdonvoimaa jatkaa nikotiinin vähentämistä.

Jos joku tsemppaa, niin mieti, että tämä on tod. näk. vain väliaikaista, kun taas rahan säästäminen ja oma terveys on pidempiaikainen satsaus.

Vierailija
2/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa olette tehneet järkevän päätöksen lopetaa tupakointi.Vertaistukea ainakin enne oli netti,kuin terveysasemat. Itse lopetin kolmanen kerran noinko 7 vuotta sitten ja onistunut.Mitään oireita ei ollut muta kun tekimieli tupakkaa.Johtuen siitä ihmiset elämässäni tupakoivat ja tukivatko,ei.Kasvatti sisua ,näytän noille,kykenen ymm.Tosin kehkoni sököt, joka motivoi lopetusta.Elämän paras päätös ja siinä pysyn.Helpomalla olisin pääsyt,resepti lääkeillä.niitä syödään 3kk.Ja siinä se oli. Lääkäri kieltäyty ne kuitenkin kirjoitamatta,sanoi elimistösi ei kestäisi ne ymm.Napakasti päälle: Lopetat!Lukuisat ihmiset elämäni varrella kun kertonut heille tu,hae lääkäristä resepti onnistuu ja he minua nuorempia onnistuneet.Kiitäneet tietoni opastaa reseptilääkeet.On niitäkin jotka sanovat ne liian kallit,ei varaa niihin! Naurettava väite,jos laskee palkjonko tupakka aski maksaa päivässä ja kertoo sen 30 päivällä.Vähemän 1kk,lääke maksaa!Vanhempi nainen elämässäni.Tupakan aihettama keuhkoahtautuma tautti,oli menossa selkä leikaus.Sitä ennen oli lpetettava tupakointi.pysty lääkeillä.Pääsi eroon tupakasta.Mutta alkoi tupakoimaan uudeleen.Miksi: Lihoon ilman tupakaa.( ps.lukuhäiriö en näe teksti virheeni.anteeksi)ps.Kaikki lähtee kuitenkin sinusta itsestäsi stupaatko vai et?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Kuulostaa todella rankalta kyllä myös. Toivotaan että on väliaikaista. Tämä aivosumu joka kai aiheutuu myös tuosta verenpaineen ja sykkeen laskusta on aika jäätävää. Äsken jo mietin, voiko olla kyse "hitaasta rytmihäiriöstä", joka googlettelemalla tuli vastaan, mutta pakko kai se on hyväksyä, että näin monen vuoden jälkeen ihan pelkkä tupakasta luopuminen aiheuttaa näin voimakkaita oireita :/

-ap

Vierailija
4/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syke laskee, koska häkä on pois verenkierrosta ja happea kulkeutuu kudoksiin riittävästi alhaisemmallakin sykkeellä. Se on siis pelkästään hyvä asia. Alhaisempi syke ei aiheuta mitään aivosumua tai väsymystä, päinvastoin tekee olon virkeämmäksi.

"Väsymys" johtuu vierotusoireiden mukanaan tuomasta masennuksesta.

Vierailija
5/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja varmaan myös siitä, että elämä on yhtäkkiä kovin hahmotonta ja päivät tuntuu yhdeltä lillumiselta kun kaikki ei pyöri ahdistavan "polttaako vaiko eikö" kysymyksen ympärillä joka toinen tunti, kuten viimeiset 5 vuotta.

-ap

Vierailija
6/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä diagnosoitiin 50-vuotiaana laiska sydän ja hän tupakoi 16-vuotiaasta, oli lopettanut pari vuotta aiemmin. Hänelle laitettiin tahdistin. Että jos tuntuu hankalalta, niin voisit varata ajan lääkärille  ja pyytää sydänflmin ottoa. 

Vierailija
7/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä noista sykkeistä mutta oikealla tiellä olet joka tapauksessa, kun päätit lopettaa Röökin polton. Minä olen vasta neljättä päivää polttamatta ja iloinen jo siitäkin. Toivottavasti onnistun (tällä kertaa). Tsemppiä sulle!

Vierailija
8/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mun pitää kommentoida vielä, että äidin syke oli jotain 40 minuutissa eikä järin juurin noussut rasituksessakaan ja hän ei ollut mikään urheilija. Töiden jälkeen se nukahteli sohvalle.

Vierailija
9/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mun pitää kommentoida vielä, että äidin syke oli jotain 40 minuutissa eikä järin juurin noussut rasituksessakaan ja hän ei ollut mikään urheilija. Töiden jälkeen se nukahteli sohvalle.

Minulla on leposyke nyt tällä hetkellä toimistotöitä tehdessä 45 /juuri mittasin ranteesta), mutta iltaisin sohvalla köllöttäessä yleensä jotain 32. Toisaalta syke kyllä nousee salilla kovaa HIITtiä tehdessä tai isoilla painoilla maastavedossa helposti 160-170.

Ja virtaa ja energiaa riittää!

Vierailija
10/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä 7:llekin lopettamisessa! Onhan noita syke-eroja yksilöiden välillä ihan valtavia. Ehkä jos tämä väsymys ja aivosumu helpottaa, pääsen edes etäisesti samaan vireeseen kuin 9.

Naurattaa kun kävin pari päivää sitten apteekissa muissa asioissa ja kysyin samalla, että onko jotain vitamiinia, B tai jotakin, joka auttaisi skarppaamaan ja väsymykseen kun lopettaa. Tiskin takana tyyppi tuijotti vakavana ja sanoi että Ei, ei ole, se on pitkä ja yksinäinen tie.