Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No eipä tuo päiväkotielämä kovin hääviltä vaikuta...

Vierailija
30.08.2006 |

Olen nyt muutaman päivän kulkenut 1,9- ja 3,8-vuotiaiden lasteni mukana " tutustumassa" päiväkotielämään ja aika oman onnensa nojassa ovat niin pienet kuin suuretkin. Toisten lasten tönimistä, yksin nyhjöttämistä (ilman että kukaan aikuinen tulee auttamaan/kannustamaan mukaan muiden leikkeihin), itkun tihuuttamista välillä pitkänkin tovin ennenkuin joku hoitaja noteeraa / ehtii noteerata. Yhden 3-vuotiaan ehdin juuri ja juuri pelastaa isompien lasten keinun alta - muuten olisi tullut rengaskeinu päähän ja lujaa..

Pisti myös silmään, että pienten pihalla harva lapsi nauraa/hymyilee - yksin hortoilevat omia polkujaan, kun keinoja sosiaaliseen kanssakäymiseen ei vielä ole. Kehumista / kannustusta omista toimista eivät hoitajat ehdi yksittäiselle lapselle antaa. Kun muutaman lapsen kakun tekoa / kiikkumista noteerasin&kehuin (omien lasteni seuraamisen lisäksi), niin pikkuiset liimaantuivatkin seuraani loppu ulkoiluajaksi..

Että pikkasen surkuttaa päiväkotiuran aloitus. Massalaitos mikä massalaitos. Älkää hyvät äidit äitiyslomalla ollessanne laittako isompia lapsianne ainakaan perus-päiväkotiin, jossa lapsiryhmät suuret. Miljoona kertaa yksilöllisempää, kannustavampaa, hellempää ja turvallisempaa on kotihoito!

t. kotiäiti-vaihettaan lopetteleva mutsi pk-seudulta

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen päiväkoti on aivan toista maata. Pienessä kunnassa asutaan. Ryhmässä vain 12 lasta ja hoitajia on monta.

Oman työni vuoksi olen päässyt auttamaan päiväkodin henkilökuntaa heidän aktiviteeteissään: uimahallissa ja jäähallissa.

Ja huomasin siellä, että kaikille riittää aikaa, kaikki huomioidaan. Kaikkia kerettiin auttaa luistimien laitossa jne.

Vien ja haen lapseni hoidosta milloin mihinkin aikaan (henkilökunta ei tiedä tarkkaa aikaa milloin sinne pyyhällän sisään), joten näen päiväkodin toimintaa muulloinkin, kun 8.00 ja 17.00.

Ja IKINÄ ei kukaan lapsista itke tai ole apaattisena yksin nurkassa nököttämässä.

Lapseni tykkää kovasti olla tarhassa (nyt jo 5v.).

Tarhoja on erilaisia. Henkilökunnissa on eroja. Jos henkilökunnan väliset suhteet on huonot, niin taatusti se heijastuu myös lapsiin ja päiväkodin toimintaan.

Meidän päiväkodissa kaikki tädit on tosi mukavia ja ystävällisiä. Siellä oikein huokuu välittäminen ja hyvä henki.

Vierailija
22/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat pk-seudulla oikein kelvollisessa päiväkodissa. Hoitajat ottavat lapset yksilöinä huomioon, tietysti siinä määrin kuin se on ryhmässä mahdollista. Kaikesta pystyy keskustelemaan. Ilmapiiri on hyvä henkilökunnan kesken, ainakin näin ulkopuolisen silmin. Huomaan kyllä, että välillä vilkkaammat lapset rasittavat hoitajia, mutta silti heillekin on aina minun kuulteni puhuttu kauniisti. Enkä usko että meno on kovin erilaista silloin kun ulkopuolisia ei ole paikalla, pystyn nimittäin seuraamaan esim. ulkoilua aitiopaikalta, kun asumme viereisessä talossa.

Itse en KOSKAAN veisi lapsiani perhepäivähoitajalle, ellen saisi todella hyviä suosituksia monelta ihmiseltä. Niin paljon huonoa olen kuullut. Uskon silti, että hyviäkin hoitajia on heissäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko se tärkeämpää, että oppii nopeasti erilaisia taitoja pakon saattelemana (ei ole vaihtoehtoja) kuin että saa kehuja ja kannustuksia kotona rauhallisessa ympäristössä ja oppii taidot tätä kautta?

Vierailija
24/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkoti, jossa omat lapset ovat varahoidossa olleet on kyllä ihan erilainen paikka. en ole koskaan nähnyt pihalla yksin nyhjöttäviä apaattisia lapsia. kaikilla on hymy herkässä, tulevat juttelemaan myös toisten lasten vanhempien kanssa jne. eli siis, eipä tuo atida samanlaista joka paikassa olla.

Vierailija
25/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi kuinka resursseja mutta ilmapiiri henkilökunnan kesken huono, on se sata kertaa huonompi asia lasten kannalta kuin päiväkoti jossa ilmapiiri on hyvä. Kaikki heijastuu lapsiin.

Vierailija
26/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni olivat useammassa eri ryhmässä yhdessä päiväkodissa ja yksi ryhmä oli kaikilla lapsilla tiukka paikka. Sinne ei lähdetty ilman itkua, siellä sattui ja tapahtui monenlaisia pikku tapaturmia ja lapset olivat hyvin apaattisia kotiin päästyään.

Ongelmana tuntui olevan lastentarhanopettaja, joka tulehdutti ryhmän henkilökunnan välit ja hoitajien vaihtuvuus oli uskomaton. Vuoden sisällä ryhmässä käväisi 20 eri hoitajaa. Ja lähti pois.

Muista päiväkodin ryhmistä pitivät sekä lapset että me vanhemmat.

Vierailija
27/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapauksia joissa harjoittelijaa on KIELLETTY leikittämästä lasta. Askarrellaakaan ei saa illassa- etteivät opi että päiväkoti olisi sitä varten?!?!?!? Ja tämä on ihan totta. Oli saanut ihan noottia kokouksessa liiasta aktiivisuudestaan vanhemmilta hoitajilta. Hiekkalaatikolla käsketty poistumaan ettei lapset opi aikuisen läsnäoloon. Ja kolmevuotias " hankala" tapaus ei saanut saada syliä--millä pahan olon kyllä sai pois, mutta ettei vaadi sitä aina. Jestas. Olen onnellinen että meillä muksut kotona. saavat syliä ja aikuisenkin seuraa- ja sitä yksinkin oloa. Mutta mielelläni jos jättäisin hoitoon, tahtoisin lapsia hoidettavan, en vain sivusilmällä katsottavan.

Vierailija
28/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no hyvähän se ois kotona rauhassa opetella, mutta kun ei tuu opetettua. Olin aikoinani 5v. kotiäitinä, joten tiedän kyllä senkin ja kotihoidon edut, mutta halusinkin vain sanoa, että kaikessa on hyvät puolet ja huonot puolet. Kun olen molemmat kokenut, tiedän mihin verrata. Rauhallisia päiviä niin kotiäideille kuin työäideillekkin :)

Vierailija
29/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kaikki MLL-hoitsutkaan ole hyviä.

Ja vanhainkodissakin laiminlyödään hoidokkeja.

Ja sairaaloissa on kiireitä.

Eli sitä vaan, että joka paikassa on hyviä ja huonoja työntekijöitä kuin myös " potilaitakin" !

ps. meillä on kokemuksia huonosta pph:sta ja hyvästä päiväkodista! Arvatkaapa vaan, kummassa lapset on??

Vierailija
30/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kovasti on merkitystä sillä, että miten ne asiat opitaan. Päiväkodissa noin pienet joutuvat pakon edessä oppimaan asioita, selviytyäkseen. Esimerkiksi jo alle vuoden ikäiset laitetaan itse syömään, eikä heitä ehditä auttamaan. Äkkiähän siinä oppii syömään itse!

Olen kuullut, ettei päiväkodissa olla kovin iloisia, kun pieniä lapsia tuodaan hoitoon. Se tietää liikaa työtä eli vaipanvaihtoa ym.

Vierailija
31/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan se olla niinkin, mutta pojan ryhmä on kyllä aika pieni, lapsia 9 ja 2 1/2 hoitajaa, kyllä he tarvittaessa varmasti ehtisivät auttaa, mutta poika ei kuulemma halua, että sitä autetaan. Minä uskon lapsen herkkyyskausiin, silloin kun lapsi on valmis oppimaan ja silloin tuetaan oppimista, oppiminen tapahtuu melkein itsestään. Lapset on erilaisia ja sopeutuvat erilailla uusiin asioihin, joten yleistyksiin ei syytä mennä missään näissä hoitoasioissa, toivon, että kaikki löytää omalle perheelleen sopivan hoitomuodon, silloin varmasti kaikki ovat tyytyväisiä. Nyt pitää tehdä töitä välillä.

t. 20

Vierailija
32/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hoitaja jaksaa tehdä työnsä enää hyvin ja innolla, kun yhteiskunta kusee kintuille ja vie kaiken arvon ja mielekkyyden siitä työstä.

Joo, omani oli myös päiväkodissa, tosin yksityisessä. Nyt ollaan kotona ainakin siihen, että pienempi on 2-vuotias.

Vierailija
33/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat pienessä päiväkodissa, jossa esim. alle 3-vuotiaiden ryhmässä on 5 lasta ja 3-5-vuotiaiden ryhmässä on 10 lasta. Päiväkodin tunnelma on lämmin ja lapset viihtyvät hyvin. Ja henkilökunta on todella iloista ja positiivista; he ainakin tuntuvat välittävän lapsista aidosti. Ja tämä päiväkoti sijaitsee pääkaupunkiseudulla, tosin se ei ole kaupungin pk...

Vierailija
34/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poikani on P-Hgissä päiväkodissa ja olen todella tyytyväinen paikkaan. Poika ollut siellä jo 2 vuotta. Tädeillä on aina mukavaa sanottavaa ja poika menee todella mielellään sinne. En ole valittanut ikinä mistään heidän toiminnastaan ja olen tosi tyytyväinen että pojalla on sellainen päiväkoti minne menee mielellään.

Vierailija
35/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman pelottaa ja huolestuttaa se meininki.

Vierailija
36/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päiväkodissa töissä olleet kertovat, kuinka heitä v*****i koko homma, ja kuinka he eivät olisi jaksaneet muiden lapsia, niin eipä tosiaan minuakaan kiinnosta maksaa heille heidän " työstään" yhtään penninjeniä enempää.

Arvostusta työlleen saa, jos on motivoitunut, pätevä ja kehittymishaluinen.

Vierailija
37/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäädä lapsen kanssa kotiin siihen asti kun tämä täyttää 3, mahdollisesti vielä sen jälkeenkin!

Vierailija
38/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos päiväkodissa töissä olleet kertovat, kuinka heitä v*****i koko homma, ja kuinka he eivät olisi jaksaneet muiden lapsia, niin eipä tosiaan minuakaan kiinnosta maksaa heille heidän " työstään" yhtään penninjeniä enempää.

Vierailija
39/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnelmat jäi kun kävin itse työasioissa päiväkodissa. Kyllä siitä päiväkodista nimenomaan tuli sellainen säilytyslaitosfiilis. Täällä kun aina kerrotaan kuinka lapset sinne niin mielellään menee, niin vähän vaikealta tuntui uskoa kun lapset siellä vaan lähinnä harhaili päämäärättömästi sinne tänne. Ainakin ulkoilusta jäi se mielikuva. Ja uskokaa vaan, todella mielelläni haluaisin uskoa että lapset siellä viihtyy, koska oma on pian menossa hoitoon!!!

Ja tosiaan, juttelin yhden pienen, surullisen oloisen pojan kanssa ja hän myös liimaantui seuraani käyntini loppuajaksi.

Tällä haluan vaan sanoa, että jos joku miettii laittaisko hoitoon vai ei (kuten minä ennen kuin kävin päiväkodissa), niin älkää laittako.

Vierailija
40/60 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tuskinpa yhteiskunta niitä lisäpennosia sinne päivähoidon puolelle ohjaisivat. Kaiken maailman katokset urheilustadioneille kun ovat niin paljon tärkeämpiä kuin lapset.

Vierailija:

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi