Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA: Miten raaskisin heittää tavaran pois?

en osaa luopua tavarasta
26.08.2021 |

Olen lukenut tuota tavarapaljous-ketjua, mutta halusin aloittaa oman ketjun keskittyen nimenomaan tähän luopumiseen.
Olen viisikymppinen perheellinen hamstraaja ja minulla on ihan valtavasti tavaraa. Tuntuu, että kaikki mitä olen joskus maailmassa ostanut, on edelleen tallessa. Kyllä, ihan lapsuudesta asti ja jopa nuoruuden vaatteet ja kaikki elokuvaliputkin ja omat kouluvihkot jne.
Saati sitten aikuisena ostetut tavarat. Sellaiset kertakaikkiaan rikki menneet olen osannut hävittää, mutta esim. lihottuani pikkuhiljaa 30kg, niin minulla on ne KAIKKI liian pienet vaatteet edelleen tallessa kymmenen vuoden takaa, siltä varalta että laihdun joskus takaisin mittoihini.
Lisäksi tähän tulee vielä lasten tavarat.
Onneksi niiden myötä olen oppinut myymään ja lahjoittamaankin, mutta ongelma tuleekin eteen, kun tavara tai vaate on mielestäni hyvässä kunnossa ja täysin käyttökelpoinen, jopa uusi.... ja silti sitä kukaan ei osta pienellä rahallakaan. Tai huoli edes ilmaiseksi. En vaan raaski heittää pois ehjää hyvää tavaraa. Hilloan niitä nurkissani niin, että en itse kohta mahdu sekaan.

AUTTAKAA?
Miten saan suhtautumiseni muuttumaan tähän kaikkeen roinaan? Sekään ajattelu ei ole auttanut, että maksaisin tavaroiden neliöistä... no juu tavallaan maksankin, mutta toisaalta meillä on iso omakotitalo, varastot ja iso mökki, sitä tavaraa mahtuu ihan hirveästi joka paikkaan.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä kirppikselle ilman rahaa kiertelemään ja katsoa niitä rättejä,rojuja ja jopa jätettä mitä ihmiset raahaavat sinne myyntiin. Kiertele ja katso erittäin kriittisin silmin. Kannattako kirppistä elättää muutaman euron tähden? Kannattako se työmäärä? Onko omat tavarat oikeasti rojua arvokkaammat? Usein ei ole sentinkään arvoa joillain rojuilla. Tavaralla on arvo vain kaupassa. Kun tuote kannetaan ulos kaupasta sen arvo vähenee nopeasti. 

Älä jää kiinni menneisiin euroihin. Et saa niitä takaisin.

Vierailija
62/66 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti sitä, mitä oikeastaan teet niillä tavaroilla. Mikä on niiden käyttötarkoitus? Mitä ne edustavat elämässäsi? Edustavatko ne jotain hyvää? Todennäköisesti eivät, vaan ennemmin ahdistavat, kun joka paikka tursuaa tavaraa. Näin mä olen opetellut karsimaan tavaraa.

Ja sekin vielä, että jos sinulla on vaikkapa niitä sinulle liian pieniä vaatteita, joita et voi pitää, mutta joita et saa kaupaksikaan, niin mikä etu on siitä, että säilytät niitä? 

- Vanhetessaan pienenee tai voi tulla sairaus ja kutistuu. Ehkäpä onnistuisi laihdutus... Näitä itse mietin ja sen varalle olen säästänyt pari laatikkoa mieleisiäni vanhoja vaatteita. Muutenkin nyt ollut käynnissä tavaran karsinta. Aiemmin se on onnistunut muuttojen välillä. Nyt seuraava saattaa olla hoitokoti, ja siellähän ei paljoa tilaa ole. Kierrätyskeskus on ollut minulle kätevä paikka viedä pikku nyssyköitä. Esim. vanhalle hyvälle vaatteelle varmaan on nykyaikaan kysyntää. Kierrätyskeskus tulee myös kotiin hakemaan tavarat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet ei ainakaan parane vuosia hilloamalla. Tyylit muuttuu, oma maku muuttuu, tuhoeläimet syö, huonolaatuiset kankaatkin hapertuu. Mitäs jos laitat liian pienet vanhat vaatteet pois ja lupaat itsellesi että jos joskus laihdut, niin annat itsellesi ilon ostaa ihan uusia vaatteita, sellaisia mistä tykkäät siinä hetkessä ja mikä on ajanmukaista. 

Vierailija
64/66 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattele asiaa kuolinsiivouksen kannalta. Jos vaikka huomenna saat aivoverenvuodon tai jäät bussin alle, niin haluatko että lapsesi tai puolisosi joutuvat kaiken surun keskellä miettimään, että mitä älyttömille tavaravuorille tehdään, ja kuinka niistä päästään eroon?

Tämä on älyttömän hyvä ohje! Uskoakseni nykynuoret eivät halua kuin tietyntyyppisiä tavaroita.

Mikähän neuvo kävisi lapsettomalle sinkulle?

Tuntuu, että tavaroiden mukana kulkee kaikki elämän muistot. Valokuvat eivät säilytä sitä samaa.

Tämä on kyllä myös niitä harvoja tilanteita elämässäni, kun toivon, että olisi ajokortti ja ennen muuta ajotaito. 

Vierailija
65/66 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja loput vaan raaasti roskiin. Ainoatakaan tavaraa ei ole vielä tullut ikävä, vaan ennemminkin olen tuon poistorumban seurauksena oppinut harkitsevammaksi ostajaksi. 

Olen joskus heittänyt pois tavaraa, tai myynyt. Joitakin on tullut ikävä.

Vierailija
66/66 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki on tärkeää, mikään ei ole. Jos tavaraa on liikaa, oikeasti tärkeät tavarat hukkuvat muiden joukkoon. Arvioi vaikka asteikolla miten tärkeä kukin tavara on ja poista ne jotka ei ole tärkeitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan