Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouduin masennuksen takia sairaslomalle ja haluan salata sen, mutta miehen sukulaiset utelee koko ajan ja se ahdistaa

Vierailija
26.08.2021 |

Ihan jatkuvasti kyselevät että vieläkös se sinun kesäloma jatkuu ja milloin palaat töihin. Minä yritän vain vaihtaa puheenaihetta ja haluaisin olla rauhassa. Mies on hiljaa, eikä oikein tunnu tajuavan koko sairaslomaa. Ei kuitenkaan pyynnöstäni ole kertonut vanhemmilleen siitä mitään. Olen yrittänyt sanoa, että pieni tauko niille vieraiden jatkuville käynneille olisi hyvä, niin saisin olla ihan rauhassa ja toipua, mutta koko ajan vaan ovikello soi ja appivanhemmat ja miehen sisarukset on tunkemassa kylään. En jaksa sitä, haluaisin olla hetken rauhassa ja vain olla, enkä käyttää energiaani esittämiseen. Appivanhemmat ei tajua masennusta yhtään, arvaan sen, joten siksi en kerro mitään. Eikä se niille kuulukaan.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä olette ja asutteko jossain maaseudulla? Tosiaan voit sanoa, että olet sairaslomalla ja vaikka noidannuoli selässä tai vaikka nyrjäytit ranteesi. Sitten vaan joku harsoside ranteeseen ja sanot, että on väsyttävät lääkkeet. 

Vierailija
42/54 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1)Entä jos miehesi kertoo ilman sinun läsnäoloasi lapsuudenperheelle, mistä on kyse, jolloin sinun ei tarvitse ottaa vastaan ihmettelyä, kysymyksiä tms.

2) Sovitte miehen kanssa yhdessä, että minkä takia olet pois töistä tai mitä kerrot/kerrotte, kun tulee kyselyitä töistä.

3) Miehesi näkee toistaiseksi sukulaisiaan muualla kuin kotonanne.

Suurempi ongelma sinulla tuntuu olevan miehesi kanssa, joka ei kykene pitämään sinun puoliasi, kuin sukulaiset. Pidemmällä tähtäimellä hän täytyy "ryhdistäytyä".

Kaikkea hyvää sinulle ja voimia toipumiseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan, että olet saikulla naistenvaivojen tai vatsavaivojen vuoksi. Meillä yleensä kysely on loppunut noihin naistenvaivoihin.

Vierailija
44/54 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paussia sukuvierailuihin- mies menköön yksin. Mulla sama tilanne että miehen suku kyselee työtilanteen tosi tarkkaan kahvipöydässä. Teen osa-aikatyötä niin tosi nöyryyttävää kun tenttaavat että paljonko niitä tunteja on.

Tilanne on lipsunut siihen että tietävät tarkkaan munkin tilanteen niin työn kun muunkin suhteen. Anoppi kyselee mieheltäni puhelimessa että mites ne vaimon työtunnit nyt syksyllä. Varmaan kysyy paljonko tienaankin. Yritän ottaa yksityisyyttäni hieman takaisin. En edes ystävilleni raportoi työasioita niin tarkkaan.

Onpa kauheaa. Pidin omaa tilannettani outona, kun anoppi luuli minun tekevän 20 avioliittovuoden jälkeen samaa työtä kuin mitä tein seurustelun alkaessa kesätyönä. Täytyy sanoa, että kertomaasi verrattuna tilanteeni on ollut ihanteellinen.

Miehesi voisi alkaa antaa vähemmän yksityiskohtaisia tietoja asioistasi. Puhukoon omasta työstään, jos muita keskustelun aiheita ei ole.

Vierailija
45/54 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin.

Nyt keksit vaan jonkun valkoisen valheen, ei tarvi olla kiltti ja rehellinen aina.

"Olen sairaslomalla tenniskyynärpään takia"

En tiedä minkä ikäisiä vanhemmat on, mutta ainakaan minun75v äitini ei ymmärtänyt masennusta yhtään, kun sille kerroin.

Mutta minäkin keksisin jonkun muun sairauden jonka sanoo sairasloman syyksi. Kun mulle ei masennuksen aikana alkoholi maistunut, ja aina oli jotain kissanristiäisiä joissa tyrkytettiin skumppaa. Keksin sitten sanoa, että mulla on lääkekuuri menossa, niin kukaan ei enää tyrkyttänyt. :)

Vierailija
46/54 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan "hallitsematon mielenterveysongelma" niin loppuu utelut ja vierailutkin.

Vierailija
47/54 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi on, että vaan kerrot, että on masennus. Sen jälkeen ei tarvitse selitellä ja esittää mitään.

Tuon jälkeenhän sitä vasta joutuukin selittelemään ja pahimmassa tapauksessa puolustelemaan sairauslomalla oloaan.

- N30, vaikea masennus kohta 10 vuotta

Vierailija
48/54 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt stoppi miehelle ja sukulaisille! Kotisi on sinunkin kotisi ja sinulla pitää olla sananvaltaa siihen kuinka usein vierailijoita ramppaa! Miehesi pitää suojella sinua ja rauhoittaa ympäristösi!

Sairaalle ihmiselle kodin pitää olla turvapaikka jossa saa hoitaa itseään rauhassa. Minä olen pitkäaikaissairas ja olen ottanut jopa ovikellon irti. En päästä tänne ketään ylimääräisiä ilman kutsua. Muutenkin mielestäni kodin pitää olla paikka jonne ei tupata vaan jonne kutsutaan jos kutsutaan.

Kun on henkisesti uupunut jo ihan pienetkin asiat voivat aiheuttaa stressiä. Hermosto on ylikierroksilla. Se pitää saada rauhoittumaan.

Et voi luottaa mieheesi että hän pitää henkilökohtaiset asiasi omana tietonaan. Tämä on vaikea ongelma.

Itselleni terapiassa käynnin yksi suurin opetus oli että opin pitämään omat rajani. 

Olen itse ollut nyt sairauslomalla 9 vuotta, osin masennuksesta osin vakavistä fyysisistä sairauksista. Harvat enää utelee. Mutta yksi tuttu, johon törmään pakosta välillä vaikka yritän vältellä, ei edes tervehdi vaan kysyy "niin olitko sinä töissä". Aina vastaan että ei olen sairauseläkkeellä. Silti sama kaava jatkuu.

Erittäin hyvin kirjoitettu.

- N30, vaikea masennus kohta 10 vuotta

Vierailija
49/54 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että olet vuorotteluvapaalla.

Vierailija
50/54 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro rehellisesti. Maksoi mitä maksoi. Totuuden kiertäminen pahentaa asioita. Eihän muille tarvitse koko pakkaa levittää eteen.

Vierailija
51/54 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota kylään tai avaa ovea. Sovi miehen kanssa niin. Tai sitten eri asunnot, sinulla on oikeus omaan kotiin josta määräät itse. Älä miellytä toisen sukua tai muita omalla kustannuksellasi.

Vierailija
52/54 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano, että olet lomautettu.

Ensimmäiseksi lopeta kuitenkin tuo vikinä, nehän ovat vaan appivanhempia.

Että sapettaa tuollaiset nynnelöt!

Oikein hehkut empatiaa ympärillesi. Toivottavasti et itse koskaan sairastu, masennukseen tai mihinkään muuhunkaan.

Vierailija
53/54 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko valehtelukaan oikea tapa. Jos oletetaan, että paranet vain pienellä levolla niin ok. Mutta jos krooninen niin "kulissit" voivat olla hankala asia.

Itse sairastuin täysin yllättäen sekä masennus, että fyysisiin ongelmiin. Mä valitsin sen vaikenemisen.. No joku leverteli jotain ja en tiedä yhtään mitä esim. Sukulaiset ajattelevat, pitävät varmaan joko ihan sekopaattina (olin siis jopa osastolla, kun lääkkeet eivät toimineet vaan sain kamalia sivuoireita, siis ns. Lääke kokeiluissa) tai sitten ajattelevat, että mua ei kiinnosta heidän seura yhtään (ei kiinnostakaan, kun en jaksa feikata). No lopputulos on, että olen aikalailla täysin yksin.

Että ymmärrän asian (siis halun salata), mutta voi tehdä hallaa myöhemmin.

Toki masennuksessakin niin laaja kirjo eri ihmisten välillä, että enpä tiedä.

Jokaisen oma valinta. Toiset ovat yllättävänkin avoimia asiasta.

Vierailija
54/54 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saakeli, en kestäisi tuommoista meininkiä päivääkään. Huh. Mies rajaton vässykkä, siis ihanaa... Eihän tuommoista jatkuvaa ovikellon pimputtamista ja kylään tunkevia jyriä kestä kukaan jolla vähänkin tarvetta omaan rauhaan. Sekoaisin. Näytä vaikka tää viestiketju miehellesi, on ensisijaisesti HÄNEN tehtävänsä laittaa ne rajat lapsuudenperheelleen, ei sinun. Ja on jo korkea aika.

Voimia ja tsemppiä ja kaikkea hyvää sulle ap, enkä ilkeillekseni kutsunut miestäsi vässykäksi mutta tuohon touhuun on kyllä tultava muutos, jos haluaa suhteenne säilyttää.