Huomenna työhaastattelu! En osaa oikein mitenkään
valmistautua...
Kommentit (4)
Mieti ainakin jotain, mitä voit haastattelijalta kysyä työhön liittyen. En siis tarkoita luontaisetujen utelemista, vaan esimerkiksi yksityiskohtia työtehtävistä tai yrityksestä. Haastattelija haluaa huomata, että olet kiinnostunut juuri kyseisestä eikä vaan mistä tahansa työstä.
Lue työpaikkailmoitus uudestaan. Millaisia ominaisuuksia toivovat työntekijältä. Kielitaitoa, tarkkuutta, vastuullisuutta tms? Tuo noita ominaisuuksia itsessäsi esiin, älä kuitenkaan toista sanoja kuin papukaija. Äläkä missään tapauksessa liioittele taitojasi.
Googleta yritys ja lue tarkkaan tietoja. Tuo haastattelussa esiin jotain pikkujuttuja, mistä käy ilmi että olet ottanut yrityksestä selvää enemmänkin.
Mieti mitä vahvuuksia sinulla on? Tuo ilmi erityisesti ne vahvuudet mitä toivovat työntekijältään.
LÄhes aina työhaastattelussa kysytään heikkouksia. Yritä miettiä jokin uudessa työssä tarvittava PIENI juttu tai osa-alue mitä et osaa tai mistä tiedät vain alkeet. Esim. itse hain opiskeluaikoinani ilta- ja viikonloppitöitä kaupasta. Olin ollut aiemmin asiakaspalvelutyössä mutta veikkauskone oli minulle täyttä hepreaa. Kerroin tämän heikkoudeksi mutta kerroin myös olevani innokas ja nopea oppimaan. Sain paikan. Tuskin olisin saanut jos olisin kertonut että olen hidas ja huono herääjä ja inhoan aamuvuoroja. Ko. kaupassa työvuorot alkoi lauantainakin klo 6 aamulla.
Koitat olla oma itsesi. Jos käy ilmi, että ne hakevatkin ihmistä joka on superhuippuhyvä työnhakemisessa, niin paikka ehkä menee sivu suun, mutta pidemmän päälle se on luultavasti sinulle parempi.