Autoni on ollut jo viikon vahinkokorjauksessa. Joutuvat tilaamaan osia. Miten kauan tilauksessa voi oikeasti kestää?
Kommentit (46)
Voihan siinä kestää, kun tosiaan tilataan. Mulla meni ulkomailla auto rikki, mutta onneksi saivat tilattua osat vain kahdessa päivässä ja korjaukseen yksi päivä. Olin muutenkin ajatellut olla siinä kohteessa useamman päivän. Olisi kyllä mennyt lomamatkasuunnitelma uusiksi, jos viikon olisi pitänyt odottaa, mutta ei sekään kuulemma tosiaan harvinaista.
Jos osan tilaa euroopasta, se tulee 2-3 päivän päästä. Jos osan tilaa Turusta, se on perillä noin kahdessa viikossa.
Mistä osa on tilattu?
Nykyään "varasto sijaitsee logistisessa ketjussa" = mitään ei saa heti ellei sebole päivittäistavaraa.
En tiedä mistä tilaavat. Hankalinta tässä odottelu kun autottomana ei pääse mihinkään edemmäs asioille. Ap
Viikko ei tällä hetkellä ole edes pitkä aika, varaudu kuukauden odotteluun.
Mulla osa saapui parissa viikossa ja sen jälkeen se meni maalaamoon, asennukseen ja auto oli takaisin käytössä varmaan noin 3 viikon korjaamoreissun jälkeen.
Hae pois ja ajele puskuri teipattuna niin kauan kunnes saavat osat?
Riippuu autosta ja siitä, mistä se varaosa tulee. Lento- tai rekkarahti Saksasta on perillä nopeammin kuin laivarahti Etelä-Koreasta. Nykyään ei ole enää varaosia joka huoltoaseman hyllyssä niin kuin Ladoihin aikanaan. Silloin minua varoiteltiin, että "älä osta tätä ( Renaultia?), kun siihen pitää tilata varaosat Ranskasta".
Vierailija kirjoitti:
Jos osan tilaa euroopasta, se tulee 2-3 päivän päästä. Jos osan tilaa Turusta, se on perillä noin kahdessa viikossa.
Mistä osa on tilattu?
Matkahuollon kautta tilattuna voi tulla Turustakin parissa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Voi kestää kauan, koska nykyään kenelläkään ei ole varaosavarastoja. Tämä JIT - JOT - JEZ -ajattelu on lyönyt läpi erityisesti autoalalla. Osat tulevat tehtaan alihankkijalta tai jostain heidän yhteistyökumppaniltaan sitten kun tulevat.
JOT:n tiedän mutta mitä ovat JIT ja JEZ?
Joo, olen vähän tippunut kelkasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on Ford.
Fix Or Repair Daily.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on Ford.
Jos olisin ilkee kehottaisin odotusaikana selailemaan Tieliikennelaki opusta.
Vai tuliko omenapuu yllättäen eteen. Et antanut mitään tietoa mitenkä kaikki tapahtui. Siis mikä johti sinut tähän vahinkokorjaamoon, oliko se vahinko vai kerro, sano jotain?
Tutun Fiatiin odoteltiin ovea kolmisen viikoa ja maalarille vielä viikko. Luulisin samaa luokkaa olevan muihinkin merkkeihin,voi olla tuuristakin kiinni. Sitä vain ihmettelen, että jos autossa on ovi tai vaikkapa puskuri vähän rutussa, niin miksi se pitää ensimmäiseksi jättää korjaamolle ja purkaa ennenkuin uusi osa tilataan. Tässä Fiat-tapauksessa autolla olisi voinut koko ajan ajaa ja viedä pajalle sitten kun osa on siellä.
Autoni perään ajettiin ja korjaus menee tämän toisen henkilön vakuutuksesta.
Osasta riippuen puhutaan päivistä, viikoista tai jopa kuukausista toimitusajoissa.
15/17 jatkaa, ymmärrän.
Otat sen peräänajajan auton ja kerrot palauttavasi sen myöhemmin.
Tosin vakuutusyhtiön pitäisi maksaa sinulle sijaisauto korjuun ajaksi.
Sähköpuolen osissa toimitusajat alkaa huidella kymmenissä viikoissa. Ja ostajat käyttää tosiaan kriittisimmissä osissa kulakkien varastoja - tavara tulee jos tulee, ja sellaisena kuin se on.
Jos jokin kriittinen auton osia valmistavan laitteen osanen olisi tässä hankinnassa, voi kerrannaisvaikutuksina myös niiden auton osien teko kestää.
Voi kestää kauan, koska nykyään kenelläkään ei ole varaosavarastoja. Tämä JIT - JOT - JEZ -ajattelu on lyönyt läpi erityisesti autoalalla. Osat tulevat tehtaan alihankkijalta tai jostain heidän yhteistyökumppaniltaan sitten kun tulevat.