Miten muutetaan ulkomaille?
Eli onko jollain kokemusta miten muutto ulkomaille tapahtuu? Pitääkö johonkin tehdä ilmoitus asioista? Aikomus vielä joskus palata Suomeen. Miten kiinteistöveroitus ym, kai sen voi yhtälailla hoitaa ulkomailta käsin jne. Ihan käytännön kokemuksia kaipailen.
Kommentit (8)
Ai niin, ja kela karhuaa korttinsa takaisin. Uudesta maasta saa uudet vakuutuskortit, mutta systeemit ovat kaikkialla erilaiset. Kannattaa selvitella etukateen miten maan jarjestelmat toimivat, verotuksen, sairaanhoidon ja ulkomaalaisten rekisteroinnin suhteen. Ajokortit yms. voi vaihtaa paikallisiin helposti, ainakin euroopassa. Suomen passit juostaan uusimassa lahimmassa suurlahetystossa.
Riippuu paljon muutatko EU:n sisällä vai et. EU:ssa on helppo muuttaa, sen kun menee, ei tarvitse oleskelu- tai työlupia.
EU:n sisälläkin tarvitsee rekisteröityä asukkaaksi/oleskelijaksi, jos on aikeissa olla maassa pidempään kuin kolme kuukautta. Sit voi tietty kiertää poistumalla maasta kolmen kuukauden välein. Käytännössä tätä ei valvota, mutta jos on töissä, niin sitä varten joutuu kuitenkin luultavasti ne laput hakemaan. Ja jos aikoo tehdä töitä (laillisesti, ei pimeänä), niin tarvitsee täytellä kasa lappuja lisää.
Afrikkaan olen muuttamassa vuoden-parin sisällä. Asia nyt ei ole ihan kiveen hakattu vielä mutta selvittelen asioita valmiiksi. Todennäköisesti oleskelu siellä tulee olemaan vuoden-pari joten ei opysyväisluonteista mutta silti riittävän pitkää että joutuu hakemaan oleskeluluvat ym.
Työnteosta en vielä tiedä, todennäköisesti hankin tarvittavat rahat etukäteen siellä oleskelua varten niin että en tarvitse tehdä työtä. Mikäli hankalaa ja kenties hölmöä viedä kaikki rahat kyseiseen maahan mentäessä minulla tulee olemaan yhteyshenkilö täällä joka hoitaa rahat minulle sinne tarpeen mukaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 09:10"]
Työnteosta en vielä tiedä, todennäköisesti hankin tarvittavat rahat etukäteen siellä oleskelua varten niin että en tarvitse tehdä työtä. Mikäli hankalaa ja kenties hölmöä viedä kaikki rahat kyseiseen maahan mentäessä minulla tulee olemaan yhteyshenkilö täällä joka hoitaa rahat minulle sinne tarpeen mukaan.
Ap
[/quote]
Mitä ihmeen "yhteyshenkilöä" sä tarvitset omien rahojesi nostoon missä tahansa päin maailmaa? Kyllä siellä Afrikassakin on pankkeja ja jopa pankkiautomaatteja.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 09:10"]
Ap
[/quote]
Kannattaa ihan käyttää vaan sitä olemassaolevaa suomalaista tiliä, jos on väliaikaisesti vain ulkomailla. Pankkitilin avaamiseen useimmissa maissa tarvitaan työpaikka ja mahdollisesti myös paikallinen sosiaaliturvatunnus tai muu vastaava, jolla "todistat" olevasi osa paikallista yhteiskuntaa ja pysyvä asukas. Useimmiten saat käyttöösi vain rajallisen määrän palveluita. Esimerkiksi Suomeen muuttavat ulkomaalaiset eivät normaalisti saa verkkopankkitunnuksia ennen kuin ovat käyttäneet tiliään 3kk ja sinne on tullut palkkoja ja maksettu menoja.
Kela ottaa myös huomioon väliaikaiset muutot opiskelujen vuoksi ja työkomennukset ulkomaille. Näiden kohdalla ei tarvitse välttämättä menettää kela-kelpoisuuttaan. Mikäli muutat tekemään töitä uuteen maahan oma-aloitteisesti (ei työkomennus) tai oleskelet maassa työttömänä, loppuvat kela-etuudet siihen päivään, kun Suomesta lähdet.
Itse kävin keskustelemassa Kelassa ennen ulkomaille muuttoani. Varasin ajan ja kävin läpi paperiasiat, sekä otin selvää miten saan kela-oikeuteni joskus takaisin, jos palaamme Suomeen. Suosittelen käymään juttusilla.
Passit, äänestäminen ja muut sellaiset tosiaan hoidetaan suurlähetystön avulla. Niin kauan kun et Suomen kansalaisuudesta luovu, olet myös velvoitettu pitämään maistraatin ajantasalla osoitetiedoistasi, sivilisäädystäsi, nimestäsi ja mahdollisista lapsista (syntymät, nimet).
Osta lentolippu, nouse koneeseen ja tayta nippu paperitoita uudessa maassa. Postin osoitemuutos ennen muuttoa.
Ei se hirvean vaikeaa ole :) muista vain ottaa kaikenmaailman todistukset yms mukaan, uuden maan jarjestelmat tarvitsevat usein mm. virkatodistuksen apostillella jarjestelmiin rekisterointiin. Suomen maistraatin kanssa on kuitenkin helppo asioida, olen hoitanut puuttuvien paperien taydennysta ihan sahkopostilla, parin paivan paasta on postiluukkuun kolahtanut mita tarvitsen. Ai niin, ja verot alkavat juosta uuteen maahan ihan normaalisti.
Minnepain matka? Omat kokemukseni rajoittuvat Euroopan sisaiseen muuttoon :)