Miten saada vauva yöunille ihmisten aikoihin?
Vauvani 2 kk käy yöunille vasta puolilta öin. Muuten sopisi minulle varsin hyvin, mutta esikoinen herää aamulla klo 7 enkä jaksa näin vähillä yöunilla, yöllä kun pitää herätä syöttämäänkin vauvaa. Aloitan iltatoimet jo yhdeksältä ja sen jälkeen vauva torkkuu, mutta ei pysy unessa. Onko mitään tehtävissä rytmin muuttamiseksi?
Kommentit (35)
Nukkuuko päivällä pitkiä unia, voisko viimeisiltä päikkäreiltä herätellä aikaisemmin...
No olisiko hirveä ehdotus muuttaa esikoisen rytmiä myöhemmäksi? Eli nukkumaanmeno vaikka tuntia myöhäisemmäksi, jolloin toivottavasti aamulla nukkuisi pidempään?
Älkää kivittäkö, jos tämä on ihan nou nou lapsen kannalta. Meillä vaan ei ole niin tarkkaa nukkumaanmenoaikaa lapsella, kun ei tarvitse aamulla lähteä mihinkään, niin lapsikin menee nukkumaan yleensä siinä kymmenen maissa ja herää sit milloin herää.
Pidä vauva hereillä ennen esikoisen päikkäreitä. Onko vauvalla nyt jo muka niin vakiintunut oma rytmi? Mun vauvat ovat tuossa iässä nukahdelleet miten sattuu ja kieltämättä ovat joutuneetkin mukautumaan isompien rytmiin.
17, muuten hyvä idea, mutta esikoisella on kerho 2 krt/vko klo 8.15 alkaen. Mielellään pitäisin saman rytmin joka päivä, lapselle hyväksi.
Pienelle vauvalle se rytmi vaan tulee pikkuhiljaa... Eiköhän nukkumaanmeno aikaistu, kun kaikki muutkin menevät aikaisemmin nukkumaan, talossa on hiljaista ja hämärää jne. Se vaan vaatii sen oman aikansa. Ymmärrän kyllä aloittajan väsymyksen, saatko nukkua esim. viikonloppuisin aamulla, mies hoitaa esikoisen?
Ei tuolla mitään mahda. Meillä vastasyntynyt alkoi "yöunille" klo 04. 2kk iässä yöunet alkoivat noin klo 24 ja siitä pikkuhiljaa muuttui niin, että 5kk iässä alkoi nukahtaa klo 21 (ja näin on edelleenkin 8kk iässä). Ensimmäiset 3kk huusi myös koliikkiaan tuohon "yöunille" menemiseen asti. Meilläkin esikoinen herää klo 7, joten voit vain kuvitella parin ekan kuukauden väsymyksen. Meillä mies osallistui myös öiden hoitamiseen. Ei tuota muuten olisi mitenkään jaksanut.
Meillä oli sama ongelma esikoisen kanssa, tosin meni vielä myöhemmin nukkumaan. Neuvolan th sanoi, että helpottuu, kun aloittaa kiinteät, ja niin kävi.
Nyt mulla on 3 kk vauva, joka menee riittävän aikaisin nukkumaan, mutta hänenkin päiväuniaan olen hieman strukturoinut, eli nukutan kahdet pitkät päiväunet ulkona (tai ainakin pyrin tähän, riippuu paljon päivästä), mutta herätän vauvan, ettei nuku liian pitkään, enkä odota, että hän herää itse. Mulla päällimm. syy tähän herättämiseen on se, että vauva heräisi hyväntuulisena eikä ihan hirveässä nälässä, mutta ihan hyvin sillä voi yritä hiaman muokata vrk-rytmiäkin.
Sitten vain illalla haluttuun aikaan vaihdan vauvalle yökamppeet ylle, vähennän hieman valoja ja katson hiljaisella jotain ohjelmaa tmv. Silloin mies nukuttaa esikoista. Meillä vauvva nukkuu ekan unipätkän olkkarissa.
Meillä taas ongelma on että herää yöllä kolmelta vaikka meneekin nukkumaan vasta yhentoista aikoihin ja ei enää sitten nukahda millään ja mun pitäis nousta jo kuudelta ylös aamupuuhiin.
Auttaisko jos pidät mahdollisimman paljon hereillä illasta, mun esikoisella tämä menetelmä toimi kunnes puoli vuotiaana rytmi tasoittui eikä tarvinnut väkisin pitää hereillä.
Valitettavasti vauva oppii yleensä yön ja päivän eron vasta noin. 4kk ikäisenä. Siis niin, että voit opettaa jonkun kellonajan nukkumaan menolle. Mulla oli ihan sama "ongelma". Yöllä jos heräsi, niin pidin vaan vauvaa lähellä, mutta en puhunut tai katsonut silmiin. Nukkui sitten puolesta yöstä aamu kymmeneen. Sitten joskus 3,5kk aloin hiljalleen opettamaan vauvaa niin, että tein iltatoimet vauvalle eli pesu ja yöpuvun laitto ja sitten vain makkariin siinä 21 aikaan. Varmaan 2 viikkoa meni, ettei nukuttaminen kestänyt tuntia paria vaan vauva nukahti melko nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 22:40"]
Mene vauvan kanssa aikaisemmin nukkumaan, siis nukut ne torkutkin. Vauvasi nukkuu oikeasti hyvin. Mulla samanikäinen, menen nukkumaan klo 23 ja herätyskello soimassa klo 6:20. Vauva syö vähintään kahdelta ja kuudelta, joskus enemmänkin. Imehän, niin en aina edes muista miten on yöllä syöty. Mun mielestä meillä nukutaan hyvin ja mä jaksan kyllä.
[/quote]
En ole ap, mutta tälläset vastaukset että "sun vauvas nukkuu ihan riittävästi ja koska mäkin jaksan sunkin pitää jaksaa" on ihan perseestä. MITÄ JOS EI JAKSA? Olemme erilaisia! Mulla itselläni on unentarve sellainen, että en todellakaan jaksais tommosilla unilla mitä ap kuvaili. Mun vauvat onkin nukkuneet hyvin, toinen 12 tuntia 2-vuotiaaksi saakka, välillä pari kertaa imetystä eka vuoden. Toinen nukkui aluksi epäsäännöllisesti, mutta onneksi miehellä oli pitkät lomat siinä, ja sain silti nukkkua sen 8,5-9 tuntia (kerran imetystä välissä).
Ap, toivottavasti kyseessä on ohimenevä vaihe. Jos ei ole, oisiko mahdollista myöhentää esikoisen nukkumaanmenoa, että nukkuisi jonnekin yhdeksään? Tiedän, että oma aika illassa olisi tärkeää, mutta hyvä yöuni menee senkin edelle. TSEMPPIÄ sulle!!
Eikö laste isä ole kuviossa, vai miten sulla ei ole ollenkaan lepoa vuorokaudessa? Ei tuollaista jaksa pidemmän päälle. Kannattaa hakea hoitoapua ainakin esikoiselle, jos ei muuta mahdollisuutta rauhoittumiseen ole. Tuossa vaiheessa elämä on niin intensiivistä, että sitä saattaa huomaamatta vajota aika syvälle, jos ei pidä huolta itsestään.
Voisiko mies hoitaa illan? Meillä mielessä, että kun toinen syntyy, niin arkena minä menen aikaisin nukkumaan (heti esikoisen perään) ja mies hoitaa vauvaa yöunille. Ja viikonloppuisin varmaan toisin päin, että mä heidän illalla ja mies yöt.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 23:02"]Pidä vauva hereillä ennen esikoisen päikkäreitä. Onko vauvalla nyt jo muka niin vakiintunut oma rytmi? Mun vauvat ovat tuossa iässä nukahdelleet miten sattuu ja kieltämättä ovat joutuneetkin mukautumaan isompien rytmiin.
[/quote]
Mun vauvalla on ollut suhteellisen sama rytmi (+/- tunti) syntymästä saakka. Ainoastaan syöttöjen määrä ja ajankohta on muuttunut. Pikkuvauvana nukahti n. 00 ja heräsi aamulla 11-12, parikuisena nukahti n. 23 ja heräsi 10-11 ja nykyisin (5kk) nukahtaa n. 23.30 ja herää 9-11 välillä. Jossain vaiheessa yritin aikaistaa yötä karsimalla päiväunia mutta siitä seurasi vain iltahuutoa kunnes nukahti tuolloin puolenyön aikaan. Sittemmin annan nukahtaa kun väsyttää, ei meillä mihinkään aamulla ole herättävä ja itsekin kieltämättä nautin pidempään nukkumisesta. Toki eri asia olisi, jos toinen lapsi herättäisi jo todella aikaisin. Valitettavasti en siis osaa auttaa ap:ta :/
Hei haloo! Se sun vauva syntyi tähän maailmaan 2 kk sitten. Et voi odottaa, että se on seppä syntyessään ja tajuaa miten homman kuuluu mennä, kun ei tiedä edes tiedä mikä ihmeen homma tämä on. Ole sinnikäs ja opeta kerta toisensa jälkeen, että hei muksu, tää on sänky ja tähän mennään katsos näin ja nukutaan. Se on katsos tällaista puuhaa: pää tyynyyn, silmät umpeen ja suu suppuun.
No nouse sitten kuudelta aamulla syötän jälkeen. Keitä itsellesi kahvit ja nauti omasta ajasta ennen kuin esikoinen herää. Jos vauvakin tällöin jo hereillä, niin ehkäpä nukahtaa vähitellen illallakin tunnin aikaisemmin?