Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini ja stressi somesta....

Vierailija
24.09.2014 |

14-vuotias tyttöni on stressaantunut somesta. Koko ajan pitäisi kuulemma olla Whatsapissa keskustelemassa, koska jos ET ole, olet kohta sosiaalisesti ulkopuolinen. Koulukaverit juttelevat välitunneilla keskusteluista, joista et tiedä mitään ja joihin sinua ei mahdollisesti ole edes kutsuttu mukaan, koska et ole yhtä aktiivinen somessa roikkuja. Kuulemma Whatsapissa on suljettuja keskusteluryhmiä, joihin pääsee mukaan vain, kun ryhmän perustaja kutsuu mukaan. Helppo keino syrjiä sosiaalisesti tai jopa kiusata!

Miten muilla tytöillä riittää aikaa ja intoa olla somessa jo heti herättyään, ennen koulun alkua, ja koulun päätyttyä pitkin iltaa jopa 23/24 asti? Eivätkö he tee läksyjä tai syö päivällistäkään ilman kännykän sormeilua? Eikö heillä ole harrastuksia?

Oma tyttöni on sosiaalinen, ja hänellä on kavereita, mutta luokalla kuulemma on hyvin klikkiytynyt parhaillaan tuo tilanne, ja kun hän ei jaksa/ehdi notkua koko ajan Whatsapissa, tuntee olonsa aika usein vähän sivulliseksi.

Eipä ollut näitä ongelmia back in the 80'ies...

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/32 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on enemmän tekemisissä muiden kanssa kuin toiset. Ja mitä enemmän olet porukan mukana, sitä paremmin porukkaan kuulut. Näin se oli jo ennen someakin. Ihan jo silloin 70-luvulla, kun minä olin teini. Mulla oli vanhemmat, jotka eivät antaneet iltaisin notkua kylillä, joten tipahdin kaveriporukoista. Mutta niin tipahtivat nekin, jotka eivät halunneet notkua iltaisin kylillä. Aikuisiksi kuitenkin kasvettiin kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta, mulla on 12-vuotias koko ajan kännykän kimpussa. Viestejä plimpsahtelee muutaman minuutin välein, ja joudun käyttämään suurinpiirtein sorkkarautaa saadakseni hänet irti kapulasta. Ei hän valita, mutta minä valitan! Pitäiskö tässä jutella lapsen kaverien vanhemmille, että voisiko tuota rajoittaa? Vai vaikutanko ihan curlingilta?

Vierailija
4/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen, meillä tosiaan teini on itse valinnut vähän rajoittaa someilua. On hänkin netissä paljon, mutta esim. katsoo sieltä vlogeja ja animea.

Minä en edes tunne hänen ystäviensä vanhempia, ja kahdeksasluokkalaisen kohdalla ajatus siitä, että pyytäisin vanhempia rajoittamaan teiniensä whatsapin käyttöä on vähän hassu. Mutta kuudesluokkalaisen lapsesi kohdalla ei välttämättä huono ajatus, jos tunnet kaverien vanhemmat.

ap

Vierailija
5/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittamalla  viestiä, että on menossa treeneihin, tapaamaan ystäviä tai että ryhtyy paistamaan muffinsseja. Osoittamalla muille nätisti, että on muutakin elämää kuin some. Jatkuvan tyhjänpäiväisen jutustelun sijaan viestii jotain fiksua ja kannustavaa silloin, kun harvakseltaan jotain kertoo. Aikuismaista, itsevarmaa ja kypsää käytöstä, niin kukaan ei uskalla kiusata ja saa kaltaistaan seuraa toivottavssti jopa samalta luokalta.

Vierailija
6/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:21"]

Laittamalla  viestiä, että on menossa treeneihin, tapaamaan ystäviä tai että ryhtyy paistamaan muffinsseja. Osoittamalla muille nätisti, että on muutakin elämää kuin some. Jatkuvan tyhjänpäiväisen jutustelun sijaan viestii jotain fiksua ja kannustavaa silloin, kun harvakseltaan jotain kertoo. Aikuismaista, itsevarmaa ja kypsää käytöstä, niin kukaan ei uskalla kiusata ja saa kaltaistaan seuraa toivottavssti jopa samalta luokalta.

[/quote]

Nelonen, anteeksi, mutta en ymmärtänyt, mihin vastasit. Puhuitko oman teinisi viestittelystä? Mistä tiedät tarkkaan, mitä hän ystäviensä kanssa viestii vaikka nyt Whatsapissa?

ap

Vierailija
7/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha tota on rajoittaa vanhemman, koska se on teinille samalla lailla ystävien kanssa oleilua kuin IRL hengailukin. Mutta ikävää, jos joku kokee sen stressaavaksi, eikä uskalla olla olematta somessa, ettei joudu syrjityksi tai sivuun tapahtumista.

Noin se kumminkin taitaa juuri olla, päätellen siitä, että teinejä ei juuri ilman mobiilia vapaa-ajallaan näe!

Vierailija
8/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa, ap. Oma tyttäreni on yhdeksännellä ja tuntuu, että monella hänen kaverillaan ei ole harrastuksia oikeastaan ollenkaan. Pelkkää notkuntaa somessa ja hengailua ostarilla tai muuta. Onneksi mun tyttöni on saanut omista harrastuksistaan paljon kavereita, joten ei kauheasti hätkähdä sitä, jos koulussa luokkakaverien jutut välillä jumittaa jossain menneessä some-chatissä.

Vierailija
9/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap sun lastasi ei kutsuta edes pyynnöstä kaverien keskusteluryhmään mukaan, niin kiusaamiseksi minä sitä kutsuisin. Siitä voisi jutella vaikka lapsen luokanvalvojalle, että hän juttelisi yleisellä tasolla nettikiusaamisesta vaikka luokanvalvojanvartilla.

Mutta muuten ei voi auttaa, kaverit jorisevat netissä ihan niin paljon kuin haluavat. Tervettä, että osalla on muutakin elämää kuin joku whatsup.

Vierailija
10/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, niin minäkin kutsuisin, mutta enemmän hänen kohdallaan lienee kyse siitä, ettei häntä kiinnosta olla koko ajan jorisemassa. On kumminkin enimmäkseen aika löysää huulenheittoa, kuulemma.

ap

Vierailija
11/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sun mirkku-maijasi ei ole kiinnostunut juttelemaan kaverien kanssa, niin miksi sitä riipii se jos muut keskustelee ja on kiinnostuneita. sun asenne on varmaan tasan yhtä ylimielinen kun sun kakarasi.

Vierailija
12/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, niin, tavallaan tietysti niin... mutta kyllä häntä kiinnostaa jutella kaveriensa kanssa kasvotusten. Semmoinen tiuha Whatsap-viestittely ei vaan ole kovinkaan sisällökästä. Enimmäkseen jotain tällaista.

-ääää tarttis tehdä enkun läksyt

- mä tein jo, nyt selaan torista ilmoja

- mitä sä etit? mä en jaksais tätä enkkuu...):-O

- emmä mitään eritystä.

-(XXX liittyy mukaan) ah ku väsyttää, join yhden edin muttei auttanu :-((

- äiti käski lämmittää jonkun valmisjutskan

- oispa mäkkäriateria

- joo tuplajuusto nyt! ;-)

Oikeastaan aika hyvinkin ymmärrän, ettei tuota kaikki jaksa monta tuntia päivässä. Enkä minä nyt ketään kiellä olemasta sosiaalisempi kuin oma tyttöni, minua vaan harmittaa, jos hänet ja jotkut muutkin siellä suljetaan porukasta, kun eivät päivystä joka päivä somessa.

ap

Vierailija
13/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ennen muinoinkin puhuttiin toisista pahaa selän takana, mutta naamatusten tai puhelimessa.

Mä olen aika viimeinen neuvomaan ketään, kun itse en jaksa edes olla Facebookissa, kun siellä minusta enimmäkseen kirjoitetaan tosi joutavia.

Vierailija
14/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, sama juttu, 12. Siis että en minäkään jaksa naamakirjaa ;-) Mutta livenä juttelen kyllä todella mielelläni ihmisten kanssa.

ap

Vierailija
15/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa ihmisistä on paskanjauhajia. Ja karttaa niitä, jotka eivät ole.

Vierailija
16/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aloitus. Kysyin tytöltä tuossa, mitä ajattelee somessa olosta, tuntuuko se joskus pakkopullalta, ja hän sanoi että tuntuu! Pitää kuulemma kännyä sen takia usein äänettömällä, ettei kuule joka viestiääntä, koska se tekee keskittymisestä mahdotonta. Tarkistaa sitten saapuneet viestit välillä, kun ehtii. Mutta haluaa itse päättää, milloin sen tekee eikä jatkuvasti silmäillä kännyä.

Vierailija
17/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, meilläkin tytär pitää äänettömällä, koska muuten kaikki tekeminen keskeytyy minuutin, parin välein viestiääneen ja viestin lukemiseen. Hauska kuulla, että tyttäreni ei ole ainoa, joka kokee tuon jatkuvan viestittelyn vähän raskaaksi.

ap

Vierailija
18/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kaikenlaiset some-sovellukset koukuttaa pahasti. Eikä vähiten siksi, että niissä olosta tulee helposti sosiaalinen pakko. Jos et ole, tiput "piireistä" ulos. Ymmärrän hyvin tytärtäsi, jos häntä se ahdistaa. Tue häntä siinä, että valikoi tekemisiään jatkossakin. Aina niitäkin löytyy, jotka eivät jaksa olla aina yhteydessä kaikkiin muihin.

Vierailija
19/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sun tytärtä ei kiinnosta, muita kiinnostaa. et voi oman lapsen takia kieltää muilta tota.

Vierailija
20/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tytöt vielä poikia enemmän pelkää esim, että toinen suuttuu, jos ei heti vastaa.