Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on liian pieni koti? 1 aikuinen + 1 lapsi

Vierailija
25.08.2021 |

Paljonko neliöitä mielestänne riittää minimissään ihmisarvoiseen elämään, kun perheessä on 1 aikuinen ja 1 alakouluikäinen (1-4lk) lapsi? Meillä tosi pieni koti, kaksio vain 37m2. Lapsen huone makkarassa, mulla sänky olohuoneessa. pienen lapsen kanssa tämä oli ok mutta lapsen kasvaessa on alkanut tuntua ahtaalta

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on toimiva pohjaratkaisu ja sopii teille niin sitten se on ihan riittävä. Ei varmaan loju turhia tavaroita nurkissa joka sekin on hyvä.

Vierailija
2/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asutaan ihan hirveän pienissä kopeissa. Ankeaa ja säälittävää.

Vierailija
4/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään muuta joka asuisi näin ahtaasti. Kaikki lapsen kaverit asuvat tilavammin, joskaan kaikki eivät välttämättä omista asuntoaan. Meillä ei ole varaa isompaan, ellemme muuta vuokralle. ap

Vierailija
5/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle tulee mieleen, että jos sulla on joku mies joskus siellä niin silloin se olkkari ei riitä jos harrastatte seksiä siellä. Ja jos on joku miessuhde tai no miksei vaikka nainen niin aika vaikeeta jos pitää aikatauluttaa sen mukaan, ettei lapsi olisi kotona... iellä varmaan kuulee kaiken. mutta jos et harrasta seksiä siellä niin tuon kokoinen asunto on mielestäni ok ja ihan fiksu. Tuon kokoiseen voisi varmaan jotenkin taikoa sen oman makkarinkin jos tarvetta

Vierailija
6/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperhe asuu n. 65 neliön saunallisessa kolmiossa, todella pienet makuuhuoneet mitkä teini-ikäisten käytössä. Vanhemmat nukkuvat tupakeittiön tyylisessä tilassa vuodesohvalla, heille vaikuttaa olevan ok, itse ahdistuisin tilan ahtauteen ja oman tilan puutteeseen.

Vierailija
7/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asutaan ihan hirveän pienissä kopeissa. Ankeaa ja säälittävää.

Tällaista tää Helsingissä on. Jostain Juupajoelta saisi tän kämpän hinnalla varmaan hirsilinna järven rannalta. Vaan ei haluta asua Juupajoella 😆

Vierailija
8/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen missä voit pieraista rauhassa ihan niin lujaa ku haluat, ja toinen ei sitä kuule .

Vierailija
9/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon vähimmäiskoko on määritelty jo 1980-luvulla. Kaikki tiedot ovat julkista dataa, joten kuka tahansa voi käydä lukemassa ne. 

NYRKKISÄÄNTÖ

Asunto on liian ahdas, mikäli siinä on vähemmän huoneita kuin asukkaita. Keittiötä ei lasketa huoneeksi. Piste.

2h + k (korkeintaan 2 asukasta)

3h+ k (korkeintaan 3 asukasta)

4h + k (korkeintaan neljä asukasta)

Kolmihenkinen perhe (äiti, isä, yksi lapsi) tarvitsee siis asunnon, joka on 3h + k. Vanhemmat nukkuvat samassa huoneessa ja lapselle on oma makuuhuone. Olohuoneessa ei asu kukaan, mutta TEORIASSA siellä voisi nukkua yksi henkilö (esim. isä) jos toinen vanhemmista kuorsaa niin saatanan kovaa, että puoliso ei saa nukuttua.

Asumisväljyyden määritelmä on laadittu LASTEN EDUN vuoksi. Ei siis vanhempien huonoa omaatuntoa lievittämään. Lapsi ansaitsee oman makuuhuoneensa, vaikka vanhempien mielestä "kakarat eivät tarvitse mitään tilaa". 

Vanhemmilla on vastuu siitä, että he eivät ryhdy lapsentekoon ennen kuin kykenevät tarjoamaan lapselleen riittävän hyvän kodin. Se on lapsen koti ja lapsen etu menee vanhempien edun edelle. Koko lastensuojelulaki  lähtee siitä ajatuksesta, että lapsen etu menee vanhempien edun edelle.

Vierailija
10/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon vähimmäiskoko on määritelty jo 1980-luvulla. Kaikki tiedot ovat julkista dataa, joten kuka tahansa voi käydä lukemassa ne. 

NYRKKISÄÄNTÖ

Asunto on liian ahdas, mikäli siinä on vähemmän huoneita kuin asukkaita. Keittiötä ei lasketa huoneeksi. Piste.

2h + k (korkeintaan 2 asukasta)

3h+ k (korkeintaan 3 asukasta)

4h + k (korkeintaan neljä asukasta)

Kolmihenkinen perhe (äiti, isä, yksi lapsi) tarvitsee siis asunnon, joka on 3h + k. Vanhemmat nukkuvat samassa huoneessa ja lapselle on oma makuuhuone. Olohuoneessa ei asu kukaan, mutta TEORIASSA siellä voisi nukkua yksi henkilö (esim. isä) jos toinen vanhemmista kuorsaa niin saatanan kovaa, että puoliso ei saa nukuttua.

Asumisväljyyden määritelmä on laadittu LASTEN EDUN vuoksi. Ei siis vanhempien huonoa omaatuntoa lievittämään. Lapsi ansaitsee oman makuuhuoneensa, vaikka vanhempien mielestä "kakarat eivät tarvitse mitään tilaa". 

Vanhemmilla on vastuu siitä, että he eivät ryhdy lapsentekoon ennen kuin kykenevät tarjoamaan lapselleen riittävän hyvän kodin. Se on lapsen koti ja lapsen etu menee vanhempien edun edelle. Koko lastensuojelulaki  lähtee siitä ajatuksesta, että lapsen etu menee vanhempien edun edelle.

No meillähän lapsella onkin oma huone. Se oli itsestäänselvyys heti kun oli vähän isompi. Ei hän tosin siellä huoneessaan paljon oleskele, vpaitsi silloin kun on kaveri kylässä. Muuten lähes aina samassa tilassa minun kanssani. Olen itse alkanut kaivata vähän lisää tilaa ja omaa makuuhuonetta, lapsi ei ainakaan vielä toivo isompaa. ap

Vierailija
11/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ovatko he aviopari vai vanhempi ja lapsi. Aviopari voi säästää paljon tilaa käyttämällä yhteistä sänkyä yms.

Vierailija
12/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela aikoinaan laski että 10 neliötä riittää lapselle ja 20 neliötä riittää aikuiselle joten alle 30 neliön kaksio on teille kahdelle liian pieni.

Vierailija
13/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun lapsen kanssa 75 neliön kolmiossa ja en kyllä pienempään muuttaisi.

Vierailija
14/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne neliöt vaan se millainen pohjaratkaisu. Itse asuin aikanaan myös lapseni kanssa pari vuotta 38 m2 kaksiossa. Lapsella oli oma huone, itse nukuin olkkarissa. Asunto oli omani ja halusin pitää siitä kiinni. Se toimi aikansa mutta lopulta myin pois ja muutettiin asoon. 

Periaatteessahan se on sama onko neliöitä 37 vai 47 jos makkareita on yksi ja toinen nukkuu olohuoneessa. Pienen lapsen kanssa se menee mutta kyllähän se vähän nihkeätä alkaa olla siinä vaiheessa kun lapsi on isompi ja tulee yökyläilyä jne. Saati sitten jos itsellä on seurustelukumppani - tosin minä seurustelin meillä kotona yöaikaan vain silloin kun lapsi oli isällään. 

Mieluummin kuin neliöitä minä siis miettisin huoneiden määriä. Olisi hyvä jos molemmilla olisi pitkässä juoksussa makkari jonka oven saa kiinni. 

Vierailija
15/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen huone makkarassa, mulla sänky olohuoneessa.

Kauheeta. Teistä pitäisi tehdä lasu jos lapsi kerran joutuu prosessoidun elintarvikkeen sisällä asumaan. Kai sentään säilytät sitä makkaraa jääkaapissa ettei ala lämpimässä huoneilmassa pilaantumaan? Olen kuitenkin huolissani siitä että pakotatte lapsen asumaan siellä makkaran sisällä eikä normaalissa ihmisille tarkoitetussa asuintilassa. Toki jos sille lapselle tulee nälkä niin se voi ainakin syödä sen makkaran mikäli teillä ei ole lapselle tarjota muutakaan ruokaa.

Vierailija
16/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen huone makkarassa, mulla sänky olohuoneessa.

Kauheeta. Teistä pitäisi tehdä lasu jos lapsi kerran joutuu prosessoidun elintarvikkeen sisällä asumaan. Kai sentään säilytät sitä makkaraa jääkaapissa ettei ala lämpimässä huoneilmassa pilaantumaan? Olen kuitenkin huolissani siitä että pakotatte lapsen asumaan siellä makkaran sisällä eikä normaalissa ihmisille tarkoitetussa asuintilassa. Toki jos sille lapselle tulee nälkä niin se voi ainakin syödä sen makkaran mikäli teillä ei ole lapselle tarjota muutakaan ruokaa.

😂 Oikeinkirjoituksen tarkistus...

Vierailija
17/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne neliöt vaan se millainen pohjaratkaisu. Itse asuin aikanaan myös lapseni kanssa pari vuotta 38 m2 kaksiossa. Lapsella oli oma huone, itse nukuin olkkarissa. Asunto oli omani ja halusin pitää siitä kiinni. Se toimi aikansa mutta lopulta myin pois ja muutettiin asoon. 

Periaatteessahan se on sama onko neliöitä 37 vai 47 jos makkareita on yksi ja toinen nukkuu olohuoneessa. Pienen lapsen kanssa se menee mutta kyllähän se vähän nihkeätä alkaa olla siinä vaiheessa kun lapsi on isompi ja tulee yökyläilyä jne. Saati sitten jos itsellä on seurustelukumppani - tosin minä seurustelin meillä kotona yöaikaan vain silloin kun lapsi oli isällään. 

Mieluummin kuin neliöitä minä siis miettisin huoneiden määriä. Olisi hyvä jos molemmilla olisi pitkässä juoksussa makkari jonka oven saa kiinni. 

Aso on käynyt itselläkin mielessä, mutta eikö se ole vähän niin kuin vuokrakämppää jossa on kymmeniä tuhansia kiinni? Mietin vaan että itsellä olisi aika kova kynnys siirtyä omistuksesta pois. ap

Vierailija
18/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aso on käynyt itselläkin mielessä, mutta eikö se ole vähän niin kuin vuokrakämppää jossa on kymmeniä tuhansia kiinni? Mietin vaan että itsellä olisi aika kova kynnys siirtyä omistuksesta pois. ap

Olen tuo sama 38 m2:ssa asunut.

Aso on osoittautunut itselleni juuri sopivaksi ratkaisuksi. Sen aso-maksun saa indeksikorotuksineen takaisin kun muuttaa pois, sehän ei siis häviä mihinkään. Itselläni odottaa 25 000 e potti kun myyn tämän ason, hyvä pesämuna vaikka uudelleen omaan yksiöön tms. kun on sen aika. Ja halvempihan tässä on vastike (500 e) kuin vastaavat vuokra-asunnot, tällä alueella saman kokoisesta vuokrakämpästä saisi pulittaa noin 650-700 e. 

Vierailija
19/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 50-60 m2 kolmio olisi meille ihan unelma, molemmille oma huone. ap

Vierailija
20/40 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen pienituloisen palkka ei riitä kolmioon esim Helsingissä jos lapsia on kaksi. Meillä on kaksio, minä ja kaksi lasta. Läpitalon asunto, lapsilla tosi iso oma huone ja mulla pieni makkari.

Tiedän hyvin toimeentulevan äidin joka asuu kaksiossa kolmen lapsen kanssa, lapset taitavat olla 13, 10 ja 6v. Lapset ovat kaikki samassa huoneessa, äiti nukkuu olkkarissa. Mun pitäisi muuttaa kokonaan toiselle asuinalueelle jos haluaisimme kolmion, lasten koulut vaihtuisivat ym. En sellaiseen ryhdy. Keskituloisilla ei ole käsitystä siitä miten minimituloiset elävät ja asuvat. Priorisoin lasten vaatteet ja varusteet ja asunnon sijainnin. Kaikkeen ei ole varaa.