Lastenvaunuista, apua!
Odotan esikoistani ja nyt kun raskaus on edennyt jo reippaasti yli puolenvälin, niin ajankohtaiseksi ovat tulleet lastenvaunujen sekä turvakaukalon hankinta. Ongelma on se, että vaikka kuinka yritän ottaa selvää aiheesta, olen silti ihan pihalla kuin lumiukko. Vaunuja ja merkkejä on satoja erilaisia ja joka paikassa vain tolkutetaan että pitää olla kunnon renkaat. Minkälaiset sitten ovat kunnon renkaat? Voitteko antaa esimerkkejä vaunuista joissa on kunnon renkaat?
Entäs sitten hinta? Uutena ja käytettynä myydään, hintahaitari on siitä 50 eurosta varmaan pariin tonniin. Välillä tuntuu ettei näiden halpojen ja kalliiden vaunujen välillä ole kuitenkaan mitään eroa paitsi ulkonäkö.
Olen siis tuttavapiirini ensimmäinen tässä tilanteessa, joten ei ole kavereita joita konsultoida. Sukulaisiakaan ei oikein ole, ja minun äitini taas on viimeksi ostanut lastenvaunuja 80-luvulla, jolloin valikoima oli mitätön nykyiseen verrattuna.
Tämä on kuin lähtisi täysin ummikkona autokaupoille, osaisiko täällä joku mahdollisesti hieman avustaa? Olisin erittäin kiitollinen!
Kommentit (15)
Minä haluaisin jotkut mitä on suht kevyt ja näppärä työntää, kun tykkään kuitenkin lenkkeillä paljon. Vauva syntyy kuitenkin talvella, joten lumihangessa työntämisen on siten onnistuttava myös. Mitä jos ostaa sellaiset vaunut joissa etupyörät liikkuvat itsensä ympäri mutta ne saa kuitenkin lukittua halutessaan? Olisivat periaatteessa näppärät, mutta mites talvella?
Ja auto ei ole kovin iso, joten sinnekin näiden olisi mahduttava.
T. Ap
Kannattaa käydä kaupassa kokeilemassa, ne on erilaisia työntää .ja myyjät osaa neuvoa mitkä on hyviä, esim kaupungissa pienet vaunut on näppärät ja maalla taas isot ja tukevat. Jos et uusia osta niin kato kaupasta muutama malli ja ala niitä metästää käytettynä. Itselläni emmaljungan isot vankkurit jotka on hyvät ja tukevat maantiellä mutta jos kaipaat pieniä ja siroja kärryjä kauppakeskukseen niin osta semmoset. :) renkaissa mitä isommat ja leveänmät sen paremmat kulkemaan epätasaisessakin maastossa (lumi/loska) januo kaupunkirattaat on sit asia erikseen.
On hyvät talvellakin sellaiset kääntyvät etupyörät, kunhan ei ihan kamalan pienet ole. :) Ja neljä rengasta ennemmin kun yksi edessä ja kaksi takana.
Ja nuo pyörivät etupyörät ei oikein toimi suomen talvessa. Tai no varma en oo mut vahvasti epäilen jos alkaa useampi sentti olla lumihöttöö niin menee jo hankalaks. Jollei sit oo tosi hyvät ne mutta tuppaavat yleensä olemaan niin hepposia että hermo menee niiden kanssa..
Vähän summissa ostin minäkin nuo vaunut joskus vuonna 2009. Eikä olleet edes mitkään kalleimmat, ei halvimmatkaan kyllä. Mutta aivan älyttömän hyvät olleet. Yhdistelmävaunut, joihin halusin itse pehmeän kopan. Ja täyskumirenkailla ja heittoaisalla. Niillä on lenkkeilty niin metsässä kuin lumisella jalkakäytävälläkin. Ja on kevyet pukata. Maksoivat silloin aikoinaan alle 200 euroa ja on kyllä olleet monikäyttöiset ja kestävät. Ja toki ollaan säilytetty ne aina lämpimässä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 14:47"]
Vähän summissa ostin minäkin nuo vaunut joskus vuonna 2009. Eikä olleet edes mitkään kalleimmat, ei halvimmatkaan kyllä. Mutta aivan älyttömän hyvät olleet. Yhdistelmävaunut, joihin halusin itse pehmeän kopan. Ja täyskumirenkailla ja heittoaisalla. Niillä on lenkkeilty niin metsässä kuin lumisella jalkakäytävälläkin. Ja on kevyet pukata. Maksoivat silloin aikoinaan alle 200 euroa ja on kyllä olleet monikäyttöiset ja kestävät. Ja toki ollaan säilytetty ne aina lämpimässä.
[/quote]
Niin merkki oli carena, unohtu kokonaan tekstistä.
Meidän perheessä päädyttiin Britaxin Affinityihin, koska:
-menevät taitettuina pieneen tilaan ja mahtuvat autoon
-runkoon saa kiinni kovan vaunukopan, rattaat sekä turvakaukalon
-pieni kokoiset muutenkin
-edessä pyörivät renkaat. Tarvittaessa voi ostaa talvirenkaat, jotka ovat saman kokoiset kuin takana olevat ja paikallaan pysyvät
-tuntuivat kaupassa omaan käyttöön hyviltä, ei mitenkään huterilta
- vaunuista oli AT Lastenturvassa tarjous :)
Mulla olisi tarve kärryille jotka on kätevät kotona lumihangessa, kaupungilla, autossa junassa. Kaksia en viitsisi ostaa.
2
Kannattaa selvittää itselleen, millaiset vaunut haluaa. Kaikkea ei voi saada samaan pakettiin, joten kirjoita vaikka viiden kohdan lista, mitä toivot.
Mene lähimpään vaunukauppaan sillä autolla, jolla aiot vaunuja kuskata. Tyhjennä takaluukku valmiiksi.
Kerro myyjälle, mitä etsit ja paljonko saa maksaa. Sitten vain kokeilemaan! Muista kokeilla vaunujen purkaminen ja autoon nostaminen ennen ostopäätöstä.
Muista myös, että vaunuilla saattaa olla pitkäkin toimitusaika. Omat Emmaljungani tilasin 2 kk ennen laskettua aikaa.
Ok, kiitos neuvoista! Parasta on kai siis sitten vain mennä kaupoille katselemaan ja luottaa myyjien ammattitaitoon. En ole vaunujen suhteen tosiaan edes mitenkään kranttu, en vain tiedä ollenkaan mitä olen hakemassa kun aihealue on täysin uusi, niin sen takia olen ollut hieman epätoivoinen. Mutta tuo viiden kohdan lista oli hyvä vinkki :)
Ai niitä ei saakaan kaupasta noin vain? Rasittavaa.
2
Mulla kans laskettu aika joulukuussa ja vaunujen hankinta tuli ajankohtaiseksi. Ostettiin vaunut pari viikkoa sitten. Olin ihan pihalla niiden suhteen ja olen edelleen. Mentiin sitten liikkeeseen ja sanottiin, että haluan hyvät perusvaunut joilla on hyvä työntää lumessa ja lenkkipoluilla metsässä.
Myyjä myi meille sitten Emmaljungan vaunut, classic sport rungolla, ja ostettiin päälle vielä se kova city koppa. On sitten kevyempi työntää kuin ratasosa+pehmeäkoppa. Hyviltä vaikuttavat, ja noissa Emmaljungan rattaissa on vissiin hyvä jälleenmyynti arvo. Meillä on auto kyllä aika pieni, mutta hyvin sopivat vaunut silti sinne. Runko peräkonttiin ja koppa takapenkille. Toki keväällä ostetaan varmaan sit ihan matkarattaat kun lumet sulaa ja lapsi kasvaa.
En siis ole vielä päässyt testailemaan noita emmaljungan raittaita tositoimissa, mutta hyvältä vaikuttavat ja paljon olen kuullut kehuja. Ja meillä on siis niissä ilmakumirenkaat jotka eivät käänny. Niitä myyjä erityisesti suositteli talvi/maasto-olosuhteisiin. Niin ja tosiaan ostettiin vaunut hyvään aikaan, kopasta saatiin 20 % alea, koska uudet värit olivat juuri tulossa liikkeesseen (tämä meidän siis 2014 mallistoa) ja runko/ratas-osa oli alessa. Koko setille jäi hintaa siis n. 700 e. Mielestäni hyvä hinta uusista Emmaljungista.
Halvemmallakin tosinvarmasti saa yhtä laadukkaita vaunuja :)
Suosittelen miettimään suomessa valmistettuja ora taiga/saaga vaunuja. Hintalaatu-suhde oikein hyvä! Kunnon jouset ja hyvät pyörät. Ei ihan joka kauppojen valikoimissa kuitenkaan..
Täällä toinen samaa pähkäilevä! Tuttavat on saaneet vaan jotkut vaunut käytettyinä lähipiiristä eivätkä osaa sen kummemmin neuvoa. Itse haluisin vaunut, joissa kunnon kova koppa, jotka hyvät työntää lumessa ja jotka kuitenkin menee kätevästi auton takakonttiin.