Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muottien ottaminen 6 vuotiaalta, miten onnistuu?!

Vierailija
24.09.2014 |

Kauhulla odotan tulevaa käyntiä hammaslääkärissä kun lapsella aloitetaan oikomishoidot. Oma kokemukseni aikoinaan oli se että se ei todellakaan ollut mitään mukavaa. Kesti ja kesti, en meinanut saada leukaani riittävän rennoksi ja sen tökötin laittaminen lähelle kitalakea oli kauheeta. Yökötti ja silmistä valui vesi. Ja kyllähän sen metallisen kojeen pitäminen suussa sattuikin kun lääkäri aika voimalliseti sitä työnsi ja asetteli. Miten tämä mahtaa onnistua lapselta? Joudunko pitämään lapsesta kiinni, en haluaisi hänelle kuitenkaan mitään "traumoja" hammaslääkäreistä. Jo pelkkä hampaitten tutkiminen lapselle on yhtä tuskaa kun jännittää niin kamalasti näitä tilanteita vaikka kuinka asiasta etukäteen puhuttaisiin jne. Muita tutkimuksia, verikokeita tms. antaa kyllä tehdä mutta kun suu pitäisi avata niin vaikeaksi menee :( Olisko jotain vinkkejä että miten asiaa voisi vaikka harjoitella tai jotain? Mitä on odotettavissa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö että otetaan muotit?

Meidän lapsilla ei kummaltakaan ole tuollaisia oikojalla otettu. Purentaa hoidetaan öisin pidettävällä silikonisella kojeella.

Vierailija
2/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa tarkentavampi otsikko, kiitos. Muotti voi tarkoittaa aika monta asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, muotti pitäisi ilmeisesti ottaa kun ylös takahampaisiin tulee joku metallinen juttu jossa langat.

ap

Vierailija
4/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöltä otettiin muotit. Ei paljon puhuttu siitä etukäteen kun en tiennyt miten muotit otetaan. Lapselle ei oltu tehty muuta kuin tarkastuksia eikä mitään traumoja hammaslääkäristä ollut.
Lääkäri selitti koko ajan mitä tehdään ja miten, tyttö oli ihan rauhallinen koko ajan ja kaikki sujui ihan hyvin.

Vierailija
5/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otettiin samanikäisenä. En kauheasti puhunut ettukäteen, toki kerroin että se on ikävän tuntuista ja pitää vain hengittää rauhallisesti. Lupasin myös palkkion, jos menee hyvin. Minulla itsellä on aikuisena oiottu hampaat, joten tiesin mitä tehdään. Itsellä on voimakas oksennusrefleksi, ja oli tosi vaikeaa, mutta siitä en puhunut lapselle.

Vierailija
6/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hämmästynyt. Joko kuusivuotiaalla on pysyvät hampaat, joita ruvetaan oikomaan? Hampaiden asentohan muuttuu vielä itsestään, kun leuka kasvaa. Vai onko kyse jostain erikoistapauksesta?

Vierailija
7/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh. Otsikon lukemalla ajattelin, että kyseessä olisi jotkut muovailuvaha- tai piparimuotit, joita 6v pitää itsepintaisesti käsissään ja joku av-mamma kyselee neuvoja, miten ne saa siltä kädestä pois..

Vierailija
8/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kuin kaksi hammasta lähtenyt ja edestä nekin. Pojan hampaat eivät sojota miten sattuu eikä edes huomaa mitään ihmeellistä kun poika aukaisee suunsa. Mutta kun puree hampaat yhteen niin yläpuoli ei mene tasan alapuolen kanssa. Se purenta menee jotenkin vinoon toiseen suuntaan. Ei paljon mutta erottaahan tuon kun asiasta tietää. Sitä en tiedä että onko tässä mitään järkeä ja onko vaiva kuinka "vakava" mutta näin kunnallisella meinataan tehdä.

ap

Vierailija
9/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meidän tytöllä aloitettiin oikominen jo 5-vuotiaana, kun ekat pysyvät olivat tulleet. Mitä aiemmin aloitetaan sitä kevyemmin hoidoin pääsätä toivottuun lopputulokseen. Nyt ikää on 7v ja purenta alkaa olla jo paljon parempi.

Vierailija
10/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On parempi ettet puhu lapselle asiasta yhtään mitään, etkä huolehdi, tartutat lapseesi tuon älyttömän toimenpidekammon. Kyllä siellä hamamshoitolassa osataan muottien otot, voi olla ihan hyvä jos toimenpidehuoneessakin olet vaan ihan hiljaa, etkä kysele, annat ammatilaisten hoitaa homman.

Minultakin on otettu useita jäljennöksiä hampaista, eri ikäisenä, mutta en ole kokenut kertaakaan asiaa mitenkään vaikeaksi. Ihmiset on erilaisia.

Vierailija
11/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relax hyvä ihminen, relax! Otat itse rennosti. Kerrot lapselle innostuneesti ja rennosti, että hammaslääkärissä ehkä otetaan sellaiset mielenkiintoiset muotit. Kerrot asiasta teknisesti ja super innostuneesti, miten mielenkiintoista on, että tuollaista pystytään tekemään. Sanot, että siinä kohdassa kun muotit otetaan, hengitellään nenän kautta. Kerrot edelleen innoissasi, että homma on nopea ja sitten hampaista onkin tarkat mallit, jonka perusteella oionta on helppo tehdä.

---

Minulta on itseltä otettu joskus muotit, ja olihan se inhottavaa. Tuolla ylläolevalla metodilla kuitenkin valmistelin omaa lastani oikomishoidon muottien ottamiseen ja kaikki sujui kuin vettä vaan. Sujui paljon paremmin kuin minulla aikoinaan, eikä traumoista ole tietoakaan.

Vierailija
12/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, multa on otettu muotit hampaista tuossa iässä, ja hengissä selvisin! 

Ei lapsen tietä voi siloitella ihan joka ikisessä käänteessä tasaiseksi, ap hyvä.

Vierailija
13/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on otettu ja elossa olen ikää 46 v.
Taidat hysteerioida lapsenkin pilalle.

Vierailija
14/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! Tiedän että ei ole iso asia kaikille mutta tunnen toki oman lapseni parhaiten. Hammaslääkärissä ei haluaisi käydä vaikka koskaan ei ole mitään ns. kivuliasta siellä tehty. Kaikista muista ikävistä toimenpiteistä joita lapselle on jouduttu tekemään niin on aina hyvin selvitty. Tämä asia on vain hankala ja siksi täällä mietin ja kyselen.

ap

Vierailija
15/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ekana sanoisin, että älä missään nimessä tartuta tuota hysteriaa lapseen. Olen huomannut, että suurin osa lasten peloista johtuu siitä mitä he ovat kuulleet kotona ja hammaslääkäristä puhutaan negatiivisesti lähes aina. Kukin voi miettiä millaisen kuvan lapsi saa sanoista kuten poraaminen jne.

olen huomannut myös, että lapset ovat rennompia hoitotilantilanteissa jos vanhempi odottaa ulkopuolella. Näin saadaan kontakti lapseen, lapsi ei aisti vanhemman jännitystä ja saat rauhassa selostaa lapselle kaiken ilman että vanhempi puuttuu siihen. Yleensä koululaiset tulevatkin itse ja vanhempi odottaa käytävässä. Lopuksi voidaan ottaa vanhempi huoneeseen kuulemaan mitä on tehty ja miten jatketaan.

oikomishoito aloitetaan noin 6-8 vuotiaana. Hoito on aina riippuvainen ongelmasta ja suunnitellaan sen mukaan. Yleensä 6 vuotiaalla on jo ne ekat pysyvät poskihampaat, jotka puhkeaa sinne rivin viimeiseksi, näille hampaille ei ole edes ollut maitohampaita. Myös tuossa iässä tavallisimmin alkaa etuhampaat vaihtua. Ikinä ei kannata verrata siihen millaista hoitoa esim lapsen kaverilla on tai koska aloitettu, koska oikomishoito on teknisesti todella yksilökohtaista ja vaativaa.

itse olen ottanut miljoonia muotteja, purkanut ja asentanut kojeita, tehnyt tarkastuksia jne. Tuo muottien otto ei ole kamalaa, ensin rauhassa sovitellaan oikean kokoiset muotit, kerrotaan mitä tehdään jne. Kun muotti on suussa minulla on tapana kertoa lapselle, että ei enää kauaa ja että hienosti menee ja muutenkin jutella niin aikaa menee nopeammin. Tuo muottiaines jähmettyy 30-60 sekunnissa riippuen aineesta. Ainut mikä saattaa olla on Se, että jos on herkkänieluinen saattaa varsinkin ylämuotin otto tehdä pahaa, tältä varalta on kaarimalja hollilla. Harva lapsi oksentaa ja jos niin käy niin ei Se haittaa. Vinkiksi voi sanoa, että jos onnistuu niin ei kannata suoraa ruokapöydästä tulla.

nut siis vaan turha panikointi ja pelko pois. Se menee hienosti ja vaikka tulisi ökä tai muuta ongelmaa niin ei Se maailmaa kaada!

Vierailija
16/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 12:23"]Kyllä siellä hamamshoitolassa osataan muottien otot

Ihmiset on erilaisia.

[/quote]

Nimenomaan, ihmiset ovat erilaisia, ja hammaslääkärit samoin. Ei se, että joku osaa erinomaisen tekniikan muottien ottamisessa takaa muuten hyvää hammaslääkäriä. Minulla oli jotenkin kovakourainen ja epäsympaattinen hammaslääkäri oikomishoidossa. Nyt aikuisena ihmetyttää, että olikin niin huono yksityisellä puolella.

Vierailija
17/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vieläkin, kun lapsena minulta otettiin muotit: Hirveät "hammastahnalla" täytetyt teräspadat tungettiin suuhun ja hoitaja käski vain hengittämään rauhallisesti.

Muistan kuinka suu täyttyi limasta, aloin yökkimään ja hoitaja nosti kaarimaljan leuan alle.

Sen jälkeen olin oksentanut, vetänyt ne henkeen, pyörtynyt ja kouristellut hammaslääkärintuolilta lattialle tippuen. Heräsin ensihoitajien avulla.

Tuloksena kuhmu päässä, kurkkukipu, keuhkokuume ja uusi yritys myöhemmin. 

Vierailija
18/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 14:26"]Muistan vieläkin, kun lapsena minulta otettiin muotit: Hirveät "hammastahnalla" täytetyt teräspadat tungettiin suuhun ja hoitaja käski vain hengittämään rauhallisesti.

Muistan kuinka suu täyttyi limasta, aloin yökkimään ja hoitaja nosti kaarimaljan leuan alle.

Sen jälkeen olin oksentanut, vetänyt ne henkeen, pyörtynyt ja kouristellut hammaslääkärintuolilta lattialle tippuen. Heräsin ensihoitajien avulla.

Tuloksena kuhmu päässä, kurkkukipu, keuhkokuume ja uusi yritys myöhemmin. 
[/quote]

Oot kyllä ihmeellinen jos keuhkokuumeen oot muottien otosta saanut.

Vierailija
19/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin omalle 6v.lapselle et muottien otto on kuin muovailuvahaa puris ja se on ällöttävää....mutta kun sen hetken kestät niin saat palkinnon. Palkinnon toiveessa kesti yökkien ja hoito on vuodessa edenny vauhdilla kun niin ajoissa aloitettiin.

Vierailija
20/20 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsella on siis ristipurenta. Se on korjattava mahdollisimman varhain, tai tulee ongelmia leukaluun yms. kanssa. Voitte vaikka googlettaa. Jompi kumpi leuoista on nyt liian pieni ja väärässä asennossa, ja ymmärtänette varmaan, että se ei ole enää mikään kosmeettinen ongelma pelkästään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi