Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa? (Vuokra-asunto)
Asumme tällä hetkellä poikaystävän ja koiran kanssa 31neliöisessä yksiössä, vuokra 720€. Asunto on Helsingissä ja tykkään siitä aivan älyttömästi, viihdyn sielä ja julkiset yhteydet ovat hyvät. Olemme 20- ja 18-vuotiaat, poikaystäväni opiskelee Vantaalla ja itse käyn silloin tällöin töissä, mutta vakituista paikkaa vailla.
Kävimme eilen Keravalla (Saviolla) katsomassa asuntoa, joka on puolet suurempi eli 62neliötä. Vuokra oli ainoastaan 800€, joka on nykyiseen verrattuna tosi halpa, kun miettii asunnon kokoa ja kuntoa. Rakastuin asuntoon ihan totaalisesti! Myös poikaystäväni olisi valmis muuttamaan kyseiseen asuntoon. MUTTA ainoa miinus on sijainti, kun autoakaan meillä ei ole. Käymme kuitenkin usein helsingissä ja poikaystäväni vantaalla koulussa.. En nyt tiedä mitä tekisimme asunnon kanssa, otammeko vai emmekö, mitä sinä tekisit tässä tilanteessa?
Kommentit (14)
Itse en ottaisi asuntoa keravalta vaan jatkaisin etsintää Helsingissä. Kannattaa vaan katsella aktiivisesti kaikilta mahdollisilta tahoilta, itse löysin kämppäni tori.fi:stä. Itäkeskuksessa 51m2 kaksio ja vuokra vajaa 800. Se voi vaatia käyntiä monessa ihan kauheassa näytössä. Itse kävin katsomassa kämppää jossa ei ollut jääkaappia ja välittäjä sanoi "ettei näillä näkymin ole tulossakaan"!
Oon ite niin nirso asuntojen suhteen, että on vaikea löytää sopivaa, joka on meille kolmelle tarpeeksi iso, hyvällä paikalla ja alle 900€ vuokra :/ torista pääosin olenkin katsellut ja nykyisenkin löysin sitä kautta. Ap
Kysyit itse muiden mielipidettä, ja ehdottomasti en ottaisi tuota asuntoa. Olisi todella typerä valinta.
En ottaisi asunto Saviolta, mutta ottaisin Keravalta (siis keskustasta). Saviolla pysähtyy vain hitaat junat kun taas keskustasta pääsee Helsinkiin 21 minuutissa. ja jos poikaystävän opiskelupaikka ei ole radan varressa Vantaalla, tutkitaa tarkasti kulkeminen reittioppaasta.
Aikuisen kertamatka stadiin on 6,8 €. Kausilippu 134,17, en tiedä saako tosta opiskelija-alennusta, mutta se on noin 40€ kuussa kalliimpi, kuin seutulippu, jolla nykyään pääsee vantaalle + sun matkat vaikka 5 kertaa jos käyt stadissa, niin 61,20 on kymmenen matkan lippu, eli noin 100€ kuussa enemmän menee liikenteeseen, vähintään. Onko saviolla kaikki kaupat ym lähellä vai täytyykö bussilla/junalla matkustaa noiden lisäksi.
Ei missään nimessä. Jos tulee ero niin vitutus on melkoinen ja tuolle korvessa asumiselle tulee kyllä muitakin kuluja joten ei se halvaksi tule kokonaisuutena.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 09:49"]Aikuisen kertamatka stadiin on 6,8 €. Kausilippu 134,17, en tiedä saako tosta opiskelija-alennusta, mutta se on noin 40€ kuussa kalliimpi, kuin seutulippu, jolla nykyään pääsee vantaalle + sun matkat vaikka 5 kertaa jos käyt stadissa, niin 61,20 on kymmenen matkan lippu, eli noin 100€ kuussa enemmän menee liikenteeseen, vähintään. Onko saviolla kaikki kaupat ym lähellä vai täytyykö bussilla/junalla matkustaa noiden lisäksi.
[/quote]
Kaupassa käynnit ym keravan sisäiset hommat sujuisi kyllä kätevästi samalla poikaystävän isän kanssa, joka asuisi sitten melkein naapurissa ja hällä on auto. Autoa emme kuitenkaan voisi käyttää helsingissä kulkemiseen usein. Ap
Herranjestas teillä on siellä stadissa kalliit vuokrat! Itse maksetaan 60 neliöisestä kaksioista reilu 500e kuussa ja asutaan keskikokoisessa eteläsuomalaisessa kaupungissa...
Mä asun Helsingin Pukinmäessä, asunnon koko 55 neliötä, vuokra 650 e/kk... Joten kyllä Helsingistäkin on mahdollista löytää paljon nykyistä asuntoasi edullisempia, jos kelpaa vähän vanhemmasta talosta ja ei-niin-hyvänä pidetyltä alueelta...
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 10:43"]Herranjestas teillä on siellä stadissa kalliit vuokrat! Itse maksetaan 60 neliöisestä kaksioista reilu 500e kuussa ja asutaan keskikokoisessa eteläsuomalaisessa kaupungissa...
[/quote]
Tää on tälläista riistoa nykyään!
800€ saa kivoja kaksioita Helsingistä. Vähän pitää nähdä vaivaa, mutta kyllä niitä löytyy. Älkää muuttako.
En ottaisi. Löydät samalla hinnalla lähempää kyllä vastaavia asuntoja, esim. vaikka Itä- tai Pohjois-Helsingistä, josta kumminkin on paljon mukavampi kulkea kuin Keravalta.