Apua, testataanko neuvolassa automaattisesti klamydia?
Olen alkanut epäillä että mulla on klamydia. lapsi on nyt 6v enkä ole ollut seksisuhteessa muihin kuin lapsen isään eikä hänkään tietääkseni ole pettänyt. Testataanko tavallisilla neuvolakäynneillä raskaana olevilta klamydia? (vuosi 2008)
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:08"]
Ei testata, mutta jos sulla on kerran epäilys klamydiasta niin miksi olet kauhuissasi. Tottakai jos on epäilys otat selvää onko epäilyt oikeassa, etkä jätä asiaa hoitamatta.
[/quote]
epäilys on ja jos minula se on, se on ollut todennäköisesti jo10 vuotta. pelottaa tietysti ettei ole aiheuttanut tuhoa. tietysti menen terveyskeskukseen testaamaan. jos raskausaikana olisivat sen testanneet, en olisi nyt niin huolissani asiasta...miten sitten voin olla varma ettei lapsella ole klamydiaa, tarttunut synnytyksessä?
[/quote]
Siis sä nyt pelkäät, että tällä 6 vuotiaalla on jotain tuhoja tullut? Vai oletko nyt raskaana ja pelkäät tulevan lapsen puolesta? Jos kyse 6 v., niin eiköhän olisi jo jotain huomattu ja miksi ihmeessä nyt vasta mietit asiaa etkä jo monta vuotta sitten? Ja ainahan kai voi kysyä neuvolasta onko silloin testattu. Eiköhän niillä pitäisi tiedot olla vielä tallessa, kun kuitenkin lapsi käy/käynyt (just) neuvolassa.
Turussakin testattu automaattisesti v. 2012 ja 2014
Kokkolassa myös automaattisesti testattiin (v.-13 ja -14 eli tämän päivän tietoa)
Turussa testataan kaikilta hiv, kuppa, hepatiitti. Klamydia vain jos ilmenee ongelmia. Miksi et ole testannut kaikkia sptauteja ennen kuin lasta on alettu yrittää?
Vantaall ja Helsingissä testataan hiv,hepatiitti B ja kuppa. Lisäksi otetaan veriryhmä ja virtsan bakteeriviljely. Klamydis otetaan emättimestä pumpulitikkunäytteenä samoin kuin stretokokki, jos on ennenaikaisia supistuksia tai vuotoja otetaan nekin.
Mulla testattiin automaattisesti Helsingissä v. 2011