Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vaan hyväpalkkaiset valittaa että rahat ei riitä?

Vierailija
07.09.2014 |

Oon nähnyt täällä viimeaikoina usean aloituksen että rahat ei riitä. Näitä ei suinkaan tee pienipalkkaiset siivoojat, vaan lääkärit ja 6000 tienaavat yh:t.

Mikä mättää? Kokeeko parempituloinen porukka olevansa muutenkin parempaa, ja siksi oikeutettua "kaikkeen"? Viiteryhmä = muut hyvätuloiset tutut joiden kanssa kilpaa pidetään kulissia pystyssä ja salaa tuskaillaan laskuja? Eikö hyvätuloiset osaa enää laskea mihin on varaa, kun ei ole ihan pakko?

Vai valitetaanko solidaarisuudesta, kun niin monella tuntuu menevän oikeasti huonosti, tulee syyllinen olo jos sanoo että kaikki on ihan ok.

Vai onko jo unohtunut kaikki hyvinvointivaltiossa nautitut edut (lääkärinkoulutus, anyone?), niin että vähän korkempi veroprosentti ottaa kovin kupoliin?

Please explain. Suomessa köyhätkin on melko rikkaita, joten oudolle kuulostaa hyväosaisten marina.

T alempaa keskiluokkaa, siis elämässä hyväosainen ap

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväosaisilla on liian suuret luulot itsestään ja käsittämättömän ahne luonne. Mutta on ihan hyvä, ettei nekään saa enää kaikkea vaan joutuvat tyytymään vähempään. Se kasvattaa luonnetta. Oikeudenmukaista olisi, että jokainen vuorollaan joutuisi olemaan työtön kun kerran niitä työpaikkoja on liian vähän.

Vierailija
2/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näinpä juuri. Kuvitellaan, että kun on hankittu korkea koulutus, niin on "oikeus" saada hyvää palkkaa. Yhteiskunnan tulisi varmistaa tämän oikeuden toteutuminen. Tosiasiassa homma menee niin, että jos rahat ei riitä, pyritään parempipalkkaisiin hommiin, kuten kaikki muutkin tekevät tai priorisoidaan menoja ja kuluja uudelleen. Ei ole olemassa mitään "oikeutta" varallisuuteen. Varallisuus on juuri se, minkä olet itse itsellesi saanut järjestettyä. Jos se ei riitä, järjestä lisää. Tämähän on se Kokoomuslainen unelma. Jokainen on oman onnensa seppä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat ei riitä luksus-elintasoon = sanotaan ettei riitä "mihinkään". Nykyään kun vain harvalle ihmiselle riittää pelkästään se, että on katto pään päällä, jonkinlaista ruokaa ja vaatteet.

Vierailija
4/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on niinkin, että köyhät eivät ajattele, kuinka paljon niistä suurista tuloista veroja maksetaan. Kaksi ylinta tulodesiiliä maksaa yli puolet koko Suomen verokertymästä. Reilua tai ei, niin suuret tulot eivät aina tarkoita, että elintaso oli paljonkaan korkeampi. Kyse on illuusiosta, jossa ihmiset osin itsekin elävät. Sen vuoksi meillä on ylivelkaantuneita hyväosaisia.

Vierailija
5/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:04"]

Toisaalta on niinkin, että köyhät eivät ajattele, kuinka paljon niistä suurista tuloista veroja maksetaan. Kaksi ylinta tulodesiiliä maksaa yli puolet koko Suomen verokertymästä. Reilua tai ei, niin suuret tulot eivät aina tarkoita, että elintaso oli paljonkaan korkeampi. Kyse on illuusiosta, jossa ihmiset osin itsekin elävät. Sen vuoksi meillä on ylivelkaantuneita hyväosaisia.

[/quote]

Ei ole kyse siitä, mitä "köyhät", kuten asian ilmaisit, ajattelevat. Ei minulla ole mitään illuusiota hyväpalkkaisten nettotuloista. Minusta 3000e nettotulot ovat vallan hyvät yhdelle ihmiselle. Ilmeisesti ne eivät sitä ole monen hyvätuloisen mielestä. Tällöin kehotan valittamisen sijaan tekemään asialle jotain, hankkiutumaan niihin töihin, joissa palkkaus on esim. 12t kuussa. Esteitähän ei pitäisi olla, kun koulutus on kohdillaan. Vai eikö näitä töitä löydy kaikille halukkaille? ;) Mites sitten nämä huonompituloiset, heilläkö kaikilla on mahdollisuus päästä siihen 6t bruttoon?

Vierailija
6/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella että hyvätuloiset ajattelevat hyvien bruttotulojen olevan joku oikotie todella korkeaan elintasoon, joka eroaa huomattavasti siitä mitä pienemmillä tuloilla saa. Meidän ajatus on aina ollut, ja tulee olemaan, että asiat on todella hyvin jos on katto pään päällä, varaa ruokaan, toisinaan johonkin viihteeseen (eilen olin sirkuksessa lapsen kanssa, mies jäi kotiin koska maksaisi niin paljon enemmän), matkailuun ja vaatteisiin. Emme odota, että edes hyvillä tuloilla saisi luksusta. Mies tienaa sen 5500€ brutto ja meistä molemmista se on tosi hyvin ja ollaan kiitollisia että tuolla summalla meillä on varaa kivasti peruselämiseen, joskus johonkin vähän spesiaalimpaankin. 

Vierailija
7/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintason kasvun myötä vaatimukset kasvavat. Kyllä 6000 pitäisi riittää hiukan parempaan elintasoon, mutta varsinkin pääkaupunkiseudulla asumisen kalleus ja verotus pitävät huolen siitä, että ei jää. 

Itse pidän menot kurissa mm. siten, että en omista autoa. Säästän myös siinä, että jätän baareilun ja ulkonasyömisen vähemmälle. Saatan myös päättää, että en osta uusia vaatteita. Jonkun mielestä tämä on ankeaa, mutta mä nautin siitä, että rahaa jää säästöön esim. matkoja varten. 

Vierailija
8/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rikkaat tuhlaavat rahojaan, niin se köyhille onni ja autuus. Se evyttää ja pitää talouden rattaa pyörimässä.

Hienoa! Kiitos kaikille tuhlareile joilla on rahaa.

Vierailija
9/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tosiaankaan vaan hyväosaiset valita. Kuljetko silmät kiinni? Kaikki valittavat, jotka eivät osaa suhteuttaa tulojaan menoihin. Nyky-yhteiskunnassa on tämä vika, että kaikenlaista pitäisi olla, jotta kelpaisi. Tavarat on oikeasti halpoja, no ruoka on kallista ja asuminen, mutta noin muuten krääsää saa kerättyä ihan kiitettävästi köyhempikin. Rahaa saa menemään jos ei ajattele ja silloinhan olo on se, ettei raha riitä, vaikka sitä tulisikin paljon.

Itse kulutan vähän. En koe mitään kateellisuutta, enkä kilpailuhenkeä, en koe naiseuteni olevan yhtään huonompi, vaikka en omista tekoräpsyi, meikkaa tai osta megakalliita laukkuja. Olen onnellinen, vapaa ja rahat riittää, vaikka jonkun mielestä olisinkin köyhä.

Vierailija
10/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnellisuudella ole mitään väliä. Se ei elvytä, se ei rakenna yhteiskuntaa, vaan merkitystä on vain sillä miten tuhlaa rahojaan. Se tulee tehdä niin, että rahat juuri ja juuri riittää. Se pyörittää parhaiten talouden rattaita.

Vierailija
11/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei rahat riitä. T. Opiskelen kaukana kotoa ja koti-ikävä ;((((

Vierailija
12/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:30"]No ei tosiaankaan vaan hyväosaiset valita. Kuljetko silmät kiinni? Kaikki valittavat, jotka eivät osaa suhteuttaa tulojaan menoihin.[/quote]

Sinusta 100€/kk asumiskulujen jälkeen riittää edes niihin välttämättöihin menoihin?

Vierailija
13/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän progressiivinen verotus vie jonkinlaisen siivun isoista tuloista ja pk-seudulla asuminen on kallista, mutta kyllä pienituloisena mutta silti joten kuten pärjäävänä ottaa kunnolla päähän, että jotkut 100 000 € vuodessa tienaavat valittavat rahan puutetta, kun samalla työttömyys on lisääntynyt ja leipäjonot vain pitenevät. Näillä valittavilla hyvätuloisilla on muuten monesti iso suurperhe. Eikös niitä lapsia pitänyt tehdä vain sen verran kuin on varaa elättää?

Vierailija
14/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yli 6000 € kuukausitulot enkä ole koskaan valittanut, etteikö rahat riitä. Riittää oikein hyvin ja säästöönkin jää. 

Vierailija
15/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:30"]

No ei tosiaankaan vaan hyväosaiset valita. Kuljetko silmät kiinni? Kaikki valittavat, jotka eivät osaa suhteuttaa tulojaan menoihin. Nyky-yhteiskunnassa on tämä vika, että kaikenlaista pitäisi olla, jotta kelpaisi. Tavarat on oikeasti halpoja, no ruoka on kallista ja asuminen, mutta noin muuten krääsää saa kerättyä ihan kiitettävästi köyhempikin. Rahaa saa menemään jos ei ajattele ja silloinhan olo on se, ettei raha riitä, vaikka sitä tulisikin paljon.

Itse kulutan vähän. En koe mitään kateellisuutta, enkä kilpailuhenkeä, en koe naiseuteni olevan yhtään huonompi, vaikka en omista tekoräpsyi, meikkaa tai osta megakalliita laukkuja. Olen onnellinen, vapaa ja rahat riittää, vaikka jonkun mielestä olisinkin köyhä.

[/quote]

Voi olla, että näinkin on. Hassusti oon vaan huomanut omaista piireistäni, että parempituloiset valittaa enemmän. Johtuen yleensä massiiivisista asunto- ja joskus autolainoistaan. Oisiko sitten niin että meitä pienipalkkaisia hävettää, eikä kehdata narista? tai sitten pienipalkkaiseksi päätyy juuri siksi, ettei välitä alkujaankaan kovin paljon rahasta. Kieltämättä nyt kun on lapsia, tulee joskus laskettua, mitä voisi tehdä jos itsekin tienaisi yhtä paljon kuin mies. Mutta kyllä rahat riittää vaikkei tienaakaan :).

Vierailija
16/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:30"]

[/quote]

Voi olla, että näinkin on. Hassusti oon vaan huomanut omaista piireistäni, että parempituloiset valittaa enemmän. Johtuen yleensä massiiivisista asunto- ja joskus autolainoistaan. Oisiko sitten niin että meitä pienipalkkaisia hävettää, eikä kehdata narista? tai sitten pienipalkkaiseksi päätyy juuri siksi, ettei välitä alkujaankaan kovin paljon rahasta. Kieltämättä nyt kun on lapsia, tulee joskus laskettua, mitä voisi tehdä jos itsekin tienaisi yhtä paljon kuin mies. Mutta kyllä rahat riittää vaikkei tienaakaan :).

[/quote]

Tämä oli siis ap. Ja toki ei kaikki hyvätuloiset valita. Ja yksi hyvätuoinen tuttu on myös ykkösluokan hyväntekijä, maksaa verojen lisäksi omaehtoisesti kymmenyksen hyväntekeväisyyteen, voin tunnustaa että ei kävis itsellä mielessäkään.

Vierailija
17/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteellisuudentajua taas: Suurin osa hyväpalkkaisista ei valita tuttavilleen tai julkisesti rahapulasta. Suurin osa isotuloisista on ihan tavallisia ihmisiä - siis tunne-elämältään. Ei mitään ahneita kusipäitä, joita ei kiinnosta mikään muu kuin raha, tai jotka eivät kokisi kiitollisuutta siitä, jos saa olla huoleton raha-asioiden suhteen.

Ja toinen puoli: Myös sieltä pienituloisista tulee paljon valittajia, jotka valittavat, vaikkeivät itse tekisi mitään rahojen eteen tai sitten eivät halua tehdä mitään muuttaakseen tilannetta. Ihan yhtä turhaa valittamista. Ja ahneutta löytyy pienituloisista ihan yhtälailla.

Vierailija
18/18 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa, että suurituloisilla työaika on usein myös keskimääräistä suurempi. Heillä on usein myös isoja lainoja. Raha hallitsee rikkailla elämää paljon enemmän kuin köyhillä, vaikka toisin voisi kuvitella.

Itse tulen toimeen kohtuullisen hyvin, mutta yhteiskunnan kannalta olen kallis, koska palkkani maksetaan julkisista verovaroista ja liikutan rahaa mahdollisimman vähän. En ole koskaan ollut hyvä tuhlaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi