Kotihoito vai päivähoito
Jaahans, taas mennään. Kaveri linkitti fb:ssä tällaiseen kyselyyn, vissiin jotain YLEn tekemää.
Siellä taas kotihoitajat tietää kaiken paremmin...
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/17/paivan-kysymys-kotihoito-vai-paivahoito
Kommentit (4)
Kävin äänestämässä. Päivähoidon puolesta. Kyllä se on niin paljon virikkeellisempää toimintaa pidemmän päälle ja etenkin nyt kun lapsi on jo vähän vanhempi eli 1v6kk.
Olin suht pitkään lasteni kanssa kotona. Olin mielestäni melko aktiivinen äiti, touhusimme paljon askarteluja, ulkoilua jne. Mutta nyt vasta, kun lapset ovat päiväkodissa niin olen huomannut että kyllä ne virikkeet ja rytmit tekevät lapsille hyvää. Teen lyhyttä työpäivää ja vkonloput ovat vapaat joten lapset saavat myös aikaa vanhempiensa kanssa.
Tämähän on täysin hedelmätön ja turha keskustelunaihe. Suomalainen yhteiskunta on rakennettu sellaiseksi, että oikeaa valinnavapautta vanhemmilla ei ole.
Suurin osa perheistä tarvitsee elääkseen ne molemman puolison työtulot, joten vaihtoehtoja ei ole. Kotihoidontukikin on niin pieni, että se ei ratkaise kysymystä kuin vähäisissä määrin.
Ja meidän kunnallinen päivähoitohan pohjautuu juuri siihen, että työelämä ja yhteiskunta kehittyäkseen tarvitsi aikoinaan myös äitien panoksen. Samalla tiellä ollaan edelleenkin.
Sehän onkin ihan juuri mustavalkoista.