Erityisherkkä: uusi nimitys mt-ongelmille?
Kommentit (25)
Elaine Aronin mukaan ihminen toimii parhaiten sopivan virikkeellisessä ympäristössä eli ei ole liian tylsää eikä liian vauhdikasta. Eri ihmiset reagoivat virikkeisiin eri tavoilla ja erityisherkät ihmiset reagoivat voimakkaasti pienempiinkin virikkeisiin, eli heille matalavirikkeellinen ympäristö on sopiva. Onpas toooosi dramaattista ja kuulostaa itkupillimarttyyriudelta :D Herkkä ihminen ihminen voi olla kiva tai paskiainen ihan siinä missä kuka tahansa muukin.
Niin. Onko vaikea ymmärtää/hyväksyä että joku voi ahdistua/mennä tolaltaan/uupua suunnattomasti ympäristössä joka ei vaikuta suurimpaan osaan ihmisistä mitenkään tai jopa inspiroi?
Mikä siinä on niin naurettavaa ja tuomittavaa?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 15:48"]
Oi niitä aikoja, kun hullut olivat hulluja ja passitettiin hullujenhuoneelle. Juoppojen vanhempien kamalat kakarat vietiin kasvatuslaitokseen ja vanhuudenhöperöt vaivaistalolle. Oli se niin helppoa, kun ei jokaisessa virastossa istunut maisteri keksimässä kivoja nimiä ikäville asioille.
Tiedättekö muuten, mikä on nykykielen korrekti pilkkanimitys maaseudun asukkaalle eli ns. landepaukulle? Se on kuntamuotorajoitteinen.
[/quote]
On se niin helppoa olla yksinkertainen.
Minun mielestäni aggressiviinen itsekkyys on mielenterveyshäiriö, mutta koska se on tällä hetkellä yleisesti hyväksyttyä, sitä ei diagnosoida.
Psyykkinen sairaus on mun mielestä aika neutraali sana. Mielenterveysongelma on toinen, mielisairaus taas vähän ikävämpi ilmaus mutta silti ihan ok sekin.
Ethän 23 tarkoittanut että erityisherkkyys ovat agressiivinen itsekkyys? Jos, niin on kyllä mennyt puurot ja vellit sekaisin pahan kerran.
Mielenterveyden järkkymiseltä ei sataprosenttisesti suojassa kukaan. Siksi on hassua kuinka pilkallisesti siihen suhtaudutaan.
Harva kai on myöskään halunnut/aiheuttanut itselleen mielenterveysongelmia.
Ja ne jotka niiltä ovat varjeltuneet, voitteko ylpeillä että se on omaa ansiotanne? Eiköhän psyykkisissä ongelmissa ole tarpeeksi kestämistä ilman vahvempien ihmisten pilkkaa.
Tämä ei siis mitenkään liity erityisherkkyyteen, mutta mt on vedetty niin usein esiin tässä ketjussa että halusin sanoa oman mileipiteeni.
Eikö tänne mahdu monenlaista, vaikka kaikki eivät amaan muottiin mahdukaan? Ja onko täällä kukaan täysin terve, edes mieleltään? Joskus tuntuu että ne mt-potilaat ovatkin niitä mieleltään terveimpiä kun reagoivat ja järkkyvät.
Onhan järjestelmällisesti ihmiskunnan historiassa eräässä vaiheessa maassa sun toisessa yritetty tuhota yhteiskunnasta tietyt ihmisryhmät, mukaanlukien vammaiset ja "hullut" - kukaan täysjärkinen ja sydämensivistystä omaava ihminen tuskin haluaa sitä enää?
Kyllä tuolla ensimmäisellä sanalla on positiivisempi kaiku. Kuka haluaa olla ongelma?
On helppo leimata muoti-ilmiöksi tai mielenterveysilmiöksi asioita joiden kanssa ei itse joudu kamppailemaan. Joskus tuntuu että ne huutelevat eniten jotka eivät asioista mitään tiedä.
Myönnän että helposti jokin ilmiö karkaa käsistä ja "vettyy" kun sitä nähdään joka paikassa missä sitä ei edes ole. Mutta olipa kyse mielensairauksista, erityisherkkyydestä, mistä tahansa niin voisin lyödä vetoa että he joita asia todella koskettaa eivät sillä ylpeile.
Taas kerran todella ikävää asennetta. En ole itse, enkä tunne ketään erityisherkkää, mutta voin hyvin kuvitella, kuinka hankalaa elämä on erityisherkälle ihmiselle.
On väärin käyttää itseään jonain standardina. Me ihmiset olemme erilaisia. Pitäisi olla tyytyväinen, jos on jaossa saanut sellaiset kortit, että elämässä ei tule vastaan sairauksia. Mielenterveysongelmat tosin ovat sellaisia, että koskaan ei voi olla varma, osuuko kohdalle...
Oi niitä aikoja, kun hullut olivat hulluja ja passitettiin hullujenhuoneelle. Juoppojen vanhempien kamalat kakarat vietiin kasvatuslaitokseen ja vanhuudenhöperöt vaivaistalolle. Oli se niin helppoa, kun ei jokaisessa virastossa istunut maisteri keksimässä kivoja nimiä ikäville asioille.
Tiedättekö muuten, mikä on nykykielen korrekti pilkkanimitys maaseudun asukkaalle eli ns. landepaukulle? Se on kuntamuotorajoitteinen.
Tämähän on taas jostain keksitty muoti-ilmiö ja antaa ihmiselle "luvan" olla hankala. Muuten miksi nämä sattuvat aina olemaan naisia? Niinpä...
Numero 6 on juuri niitä joista aiemmin puhuttiin. On helppo päteä kun ei tajua yhtään mistä puhuu. Tyhjät tynnyrit kolisee eniten.. Varmasti on tuonkin nimikkeen väärinkäyttäjiä mutta myös niitä jotka oikeasti ovat sellaisia. Ei mitenkään helpota heidän elämäänsä ymmärtämättömien vähättelevä ja ilkeä asenne.
Jos et jotain asiaa tunne/ymmärrä niin mitäpä jos ottaisi siitä selvää?
Eikös se ennen ollut vaan yliherkkä? Mulla on iän kaiken ollut herkästi vuotavat silmät, en minä sitä mielenterveysongelmana pidä. En edes sitä ominaisuutta, että ne alkavat vuotaa myös henkisestä hyvinvoinnista, mutta aika usein myös fyysinen ilmiö, tuuli, aurinko yms.
Kutonen voi viimeiseen kysymykseen kysyä vastausta vaikka siltä mieheltä, joka ei pysty lainkaan olemaan auringossa.
Ennen oli hysteerikot, hermoheikot ja nyt erityisherkät. Ja tosiaan ovat tyypillisesti korkean elintason länsimaisia naisia, joilla on aikaa potea ja miettiä tällaisia.
Mä en ymmärrä mitä pahaa siinä on et erityisherkkyys tunnustetaan mielisairaudeksi? On paniikkihäiriötä, masennusta, fobioita jne. niin onhan myös erityisherkkyys poikkeava tila ihmisen aivoissa.
Käytetäänkö muuten mielisairautta enää virallisena terminä? Siinä on aika leimaava sävy sanana.
Siis tunnustetaanko erityisherkkyys mielisairaudeksi? Mielenterveysongelmissa ei ole mitään noloa tai hävettävää - yhtä hyvin voisi hävetä dibetesta tai kilpirauhassairautta - mutta onko erityisherkkys sairaus?
Minä olen erityisherkkä, mutta olen kyllä vain mielissäni siitä. Ja erityisherkkyydellä ei ole kyllä mitään tekemistä minkään mielisairauden tai yliherkkyyden/allergian kanssa, vaan se liittyy hermostoon ja on luonteenpiirre siinä missä ominaisuudet. Erituisherkät ihmiset ovat luovempia, taiteellisempia, herkempiä toisten ihmisten tunteille, äänille, mauille yms.. Enemmän tästä on hyötyä kuin haittaa, joten en nyt tätä ihan mielisairaudeksi kutsuisi :)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 18:23"]
Minä olen erityisherkkä, mutta olen kyllä vain mielissäni siitä. Ja erityisherkkyydellä ei ole kyllä mitään tekemistä minkään mielisairauden tai yliherkkyyden/allergian kanssa, vaan se liittyy hermostoon ja on luonteenpiirre siinä missä ominaisuudet. Erituisherkät ihmiset ovat luovempia, taiteellisempia, herkempiä toisten ihmisten tunteille, äänille, mauille yms.. Enemmän tästä on hyötyä kuin haittaa, joten en nyt tätä ihan mielisairaudeksi kutsuisi :)
[/quote]
juuri tuollaisen "erityisherkän" kanssa elin vuosia, todellisuudessa hän oli vain itsekäs marttyyri paskiainen.