Paniikkihäiriöiset
Miten olette saaneet paniikkikohtaukset loppumaan? Sain reseptin Propraliin, mutta en haluaisi käyttää sitä, kun jotenkin ajattelen, että se hoitaa vain niitä oireita, ei poista niitä kohtauksia.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 13:17"]
Mulla Propral ei ole auttanut lainkaan. Se on melko harmiton lääke, ellet kärsi jo muutenkin alhaisesta verenpaineesta tai sykkeestä, joten kannattaisi kokeilla pari kertaa olisiko siitä edes halutessa mitään apua.
[/quote]
Leposyke ja verenpaine eivät kyllä ole ongelmia tuossa mielessä. Aina ennen ne olivat tosi matalat, mutta nyt tämän vuoden aikana leposyke on noussut 50:stä 80-90 luokkaan ja verenpaineetkin normaalista 115/70 johonkin 137/78. Kahvin juonninkin lopetin jo monta kuukautta sitten, ja se onkin vähän auttanut. Mutta tosiaan se Propralin hankaluus minulla on, etten vieläkään oikein osaa ennakoida niitä tilanteita. Auttaako Propral jos sen ottaa vasta kohtauksen alettua?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 13:17"]
Mulla Propral ei ole auttanut lainkaan. Se on melko harmiton lääke, ellet kärsi jo muutenkin alhaisesta verenpaineesta tai sykkeestä, joten kannattaisi kokeilla pari kertaa olisiko siitä edes halutessa mitään apua.
[/quote]
Leposyke ja verenpaine eivät kyllä ole ongelmia tuossa mielessä. Aina ennen ne olivat tosi matalat, mutta nyt tämän vuoden aikana leposyke on noussut 50:stä 80-90 luokkaan ja verenpaineetkin normaalista 115/70 johonkin 137/78. Kahvin juonninkin lopetin jo monta kuukautta sitten, ja se onkin vähän auttanut. Mutta tosiaan se Propralin hankaluus minulla on, etten vieläkään oikein osaa ennakoida niitä tilanteita. Auttaako Propral jos sen ottaa vasta kohtauksen alettua?
[/quote]
Kyllä se minulla aika nopeasti auttaa. Voiskohan olla jopa kymmenisen minuuttia. En osaa tarkkaan sanoa. Tottakai siinä ajassa paniikki jo itsestäänkin alkaa hiipua.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 13:05"]Onko teillä muilla muuten alkanut kohtaukset ihan itsestään, vaikka jossain vaikeassa elämäntilanteessa, mutta mitään traumaa ei varsinaisesti ole päässyt syntymään? Tai kun kävin jo psykiatrillakin asian takia, ja hän jotenkin hirveästi keskittyi etsimään jotain traumatisoivia kokemuksia elämästäni, mutta niitä ei ollut.
ap
[/quote]
Mulla ensimmäinen kohtaus oli niin raju että taju lähti isossa joukkotapahtumassa. Siitä seurasi useat neurologiset tutkimukset, eikä järkevää syytä löytynyt. Sen jälkeen sosiaalinen kanssakäyminen hankaloitui. Siitä seurasi masennus, sosiaalisten tilanteiden pelko ja täysi lamaantuminen. Jossain välissä elin pari kk täysin neljän seinän sisällä. Kaksi koulua jäi kesken. 5
vuotta hoitosuhdetta takana. Useita eri lääkkeitä kokeiltu. Lääkkeet heitin nurkkaan vuosi sitten. Olen oppinut käsittelemään asiaa ja osaan olla armollisempi itseäni kohtaan. Maailma ei kaadu satunnaisen kohtauksen tullessa enkä ruoski itseäni, jos en pysty samanlaisiin asioihin kuin muut.
Mulle kans lääkäri yritti tyrkyttää propralia, on vaan muutenkin niin matala verenpaine että varmaan pyörtyilisin jos alkais käyttämään. Pitäisi kokeilla rauhoittavia tai jotain, mutta lääkärit vaan tuputtaa koukuttavia masennuslääkkeitä, jopa Ketipinoria on ehdotettu(!!) ei mulla pää niin sekaisin ole...
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 15:05"]
Mulle kans lääkäri yritti tyrkyttää propralia, on vaan muutenkin niin matala verenpaine että varmaan pyörtyilisin jos alkais käyttämään. Pitäisi kokeilla rauhoittavia tai jotain, mutta lääkärit vaan tuputtaa koukuttavia masennuslääkkeitä, jopa Ketipinoria on ehdotettu(!!) ei mulla pää niin sekaisin ole...
[/quote]
Oho, mulle lääkäri (tai no psykiatrihan se oli) sanoi, että heillä ei enää Ketipinoria ollenkaan määrätä, ja jos joku sitä yrittää joskus tyrkyttää, niin ei kannata ottaa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 15:05"]
[/quote]
Oho, mulle lääkäri (tai no psykiatrihan se oli) sanoi, että heillä ei enää Ketipinoria ollenkaan määrätä, ja jos joku sitä yrittää joskus tyrkyttää, niin ei kannata ottaa.
[/quote] No eipä ole Oulun MTT:ssä muutenkaan asiat kohdillaan..
26
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:57"]
Myös kofeiinipitoiset juomat voivat aiheuttaa/ylläpitää paniikkia. Minulla on ollut paniikkihäiriökausia, joskus hoidettu lääkkeillä joskus ei.
Eli kanttaa kokeilla olla pari vkoa - kuukausi ilman cocista, pepsiä, kahvia, teetä, energiajuomia tms. ja katsoa tapahtuuko muutosta. Nikotiinin kanssa sama juttu.
[/quote]
Minulla kahvi ja kolajuomat puolestaan auttavat ja ehkäisevät kohtauksia. Johtuu kai piristävästä vaikutuksesta. Tiedän, että se ei ole kovin tyypillistä, mutta tämä on minun kokemukseni.