Työpaikat vain vähenee,
vielä kesällä alallani tuli päivittäin uusia työpaikkoja haettaviksi, mutta nyt ehkä yksi kerran viikossa. Tuntuu ihan toivottomalta :(
Kommentit (53)
Tämä keskustelu on aivan absurdi ö.ö
Itse olen vakituisessa työsuhteessa, samoin on mieheni.
Siitä huolimatta olemme kumpikin huolissamme yleisestä työllisyystilanteesta ja todella toivomme että tilanne muuttuisi parempaan suuntaan. Ei se ole kenenkään etu, että ihmisiä jää työttömäksi ja kaupoilta loppuvat maksavat asiakkaat -> tulee lisää työttömyyttä -> verotulot pienenevät -> julkiset palvelut heikkenevät
Ongelman ydin on siinä, että ulkomaankauppa ei vedä. Ja kun ulkomailta ei saada rahaa, niin se heijastuu koko yhteiskuntaan. Ei sitä sillä korjata, että ap perustaisi nyt jonkun yrityksen täysin pystymetsästä.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:30"]
En pysty muuttamaan, miehellä vakityö täällä. Vai olisitko sinä valmis rikkomaan perheesi vain sen takia, että sinä saat työtä muualta?
[/quote]
Et sitten ole koskaan kuullut semmoisista, jotka käyvät töissä toisella paikkakunnalla. Jos on alle 18 v. kotona asuva lapsi, saa toisen paikkakunnan työasunnosta vähentää verotuksessa 250€/kk. Eihän se kunnon vuokra-asunnosta riitä, mutta työviikon sitä majailee hyvinkin vaatimattomassa asunnossa.
Mielummin minä olen käynyt määräaiaikaisissa, koulutustani vastaavissa töissä muualla sen verran, että olen saanut taas hankituksi 500 päivää ansiosidonnaista kuin lähtisin vaikka puhelinmyyjäksi.
[/quote]
Mun puolesta sinä saat muuttaa vaikka Kiinaan työn perässä, sun vaan on turha alkaa nuputtaa mulle siitä etten ole valmis tekemään samaa mitä sinä.
Uutta Nokiaa tuskin tulee. Julkinen sektorikaan ei kykene työllistämään kaikkia työttömiä. Työsuhteista tulee entistä enemmän nk epätyypillisiä eli pätkätöitä, vuokratyötä, freelancer-töitä, osuuskuntia jne. Eläkevirkojen aika on auttamattomasti ohi. Tulevaisuudessa on tärkeää kuulua sellaiseen yhteisöön, jossa tiukan paikan tullen autetaan toisia. Ne, joilla yhteisöä ei ole, joutuvat tyytymään yhteiskunnan alati pieneneviin resursseihin huolehtia yksilöistä.
Eipä niitä töitä ole. Kannattaa perustaa oma firma ja työllistää itsensä. Ymmärrän yrittäjää..
Sama täällä,valmistun kohta ja omassa kaupungissani ei töitä ole! Pelkään onko muuallakaan... Tosi ihana muuttaa muualle jättäen mies,perhe,asunto kaikki tänne. Surettaa koko ajatus mutta ehkä mä joskus 10v päästä voin palata....
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 14:47"]
Mun puolesta sinä saat muuttaa vaikka Kiinaan työn perässä, sun vaan on turha alkaa nuputtaa mulle siitä etten ole valmis tekemään samaa mitä sinä.
[/quote]
Aikuinen ihminen tekee omat valintansa ja elää niiden mukaisesti. Ja jos ne eivät istu ympäröiviin realiteetteihin, niin turha alkaa nuputtaa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 14:46"]
Siitä huolimatta olemme kumpikin huolissamme yleisestä työllisyystilanteesta ja todella toivomme että tilanne muuttuisi parempaan suuntaan. Ei se ole kenenkään etu, että ihmisiä jää työttömäksi ja kaupoilta loppuvat maksavat asiakkaat -> tulee lisää työttömyyttä -> verotulot pienenevät -> julkiset palvelut heikkenevät
Ongelman ydin on siinä, että ulkomaankauppa ei vedä. Ja kun ulkomailta ei saada rahaa, niin se heijastuu koko yhteiskuntaan. Ei sitä sillä korjata, että ap perustaisi nyt jonkun yrityksen täysin pystymetsästä.
[/quote]
Näinhän tämä kuvio menee. Eniten mua rassaa se, että yhteiskunnallinen keskustelu, jossa aidosti mietittäisiin ratkaisuja työttömyyden hoitoon, on lähes olematonta. Verorahoitteinen ylekin ylläpitää jatkuvaa lifestyle- ja viihdekeskustelua, mutta tämä hyvinvointiyhteiskuntamme kannalta keskeinen fundamentti, työ ja sen riittäminen/tuottavuus, on aivan mopen osilla.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 14:13"]
Toivottavasti et kuitenkaan oleta, että kenen tahansa muunkin pitäisi olla valmis ottamaan tällainen riski, kun itse niin teit? Ihan siksi, että kaikilla ei todellakaan ole rahkeita tai varaa tuollaiseen - saati jaksamista. Tuohon yhtälöön vielä vaikka pari pientä lasta, niin olisi aika ruma yhtälö.
[/quote]
Totta kai lapset muuttivat mukana. Pitivät uudesta kodista ja koulusta paljon enemmän kuin entisestä.
[/quote]
Toistan kärsivällisesti: odotatko, että muidenkin pitää ottaa samanlainen riski kuin sinä oman perheesi kanssa jäädessänne uuden työn vuoksi kahden asunnon loukkuun? Ihmettelen, miksi kiersit tämän.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 14:46"]
[/quote]
Näinhän tämä kuvio menee. Eniten mua rassaa se, että yhteiskunnallinen keskustelu, jossa aidosti mietittäisiin ratkaisuja työttömyyden hoitoon, on lähes olematonta. Verorahoitteinen ylekin ylläpitää jatkuvaa lifestyle- ja viihdekeskustelua, mutta tämä hyvinvointiyhteiskuntamme kannalta keskeinen fundamentti, työ ja sen riittäminen/tuottavuus, on aivan mopen osilla.
[/quote]
Suurin ongelma on, että suomalainen työ on hinnoiteltu niin kalliiksi, ettei edes meillä itsellämme ole halua maksaa toistemme tekemästä työstä. Maailmassa on miljoonia ihmisiä, jotka tekevät työn murto-osalla siitä hinnasta, mitä suomalainen vaatii palkakseen. Joten miksi kukaan haluaisi ostaa suomalaista? Kehittyvissä maissa kuten Kiina ja Intia tehdään liukuhihnatyön lisäksi nykyisin myös korkeaa koulutusta vaativaa asiantuntijatyötä eli enää emme pysty kilpailemaan osaamisellammekaan. Suomalaiset vievät euronsa maailmalle, mutta emme saa takaisin juuri mitään. Pitäisi olla juuri toisinpäin.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 14:47"]
[/quote]
Aikuinen ihminen tekee omat valintansa ja elää niiden mukaisesti. Ja jos ne eivät istu ympäröiviin realiteetteihin, niin turha alkaa nuputtaa.
[/quote]
Ja usein yhtälössä on muitakin jäseniä, joihin ne aikuisen omat valinnat heijastuvat. Mikä tarkoittaa, että työttömän harkitessa muuttoa paikkakunnalle työn perässä myös lapset ja puoliso muuttavat, elleivät asetu kaavaan jossa työtön tekee viikot töitä toisella paikkakunnalla. Ja se että sinulla homma hoituisi hienosti ja käden käänteessä ei tarkoita sitä, että jollakin toisella työttömällä onnistuisi sama asia.
Tämä valintapuhe on muutenkin pitkästyttävää. Kyllä, elämä on valintoja. Mutta työttömyystilanteen ollessa mitä se on monella työttömällä on vaihtoehtoina ainoastaan niitä pahoja ja pienempiä pahoja. Jollekin totta tosiaan voi työttömänä oleminen olla se pienempi paha kuin muuttaa yhtäkkiä toiselle puolen Suomea yksin taikka perheensä kanssa tai - mikä siis aivan kuningasidea - perustaa tuosta vain tuottava yritys.
Asiahan olisi aivan eri, jos riski olisi ottamisen arvoinen. Aina niin ei ole.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:16"]Nyt on tullut oikeita työpaikkoja molliin. Tässä oli montaa viikkoa tilanne että vaan rikollisten yritykset haki.
Ihme juttu että nekin saa hakea julkisesti?
[/quote]
Rikollisten yritykset? Kuten?
Nyt on tullut oikeita työpaikkoja molliin. Tässä oli montaa viikkoa tilanne että vaan rikollisten yritykset haki.
Ihme juttu että nekin saa hakea julkisesti?
s2