Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pph sopia omia menoja heti hoitopäivän päätteeksi?

Vierailija
23.09.2014 |

Pph:n työaika päättyy joka päivä 16.30. Tuntuu siltä, että sillä olisi joka päivä joku meno johonkin heti työpäivän jälkeen. Pitää viedä lapsia harrastuksiin tai tapaa kavereita tai jotain. Aina, kun olen puolelta hakemassa lasta, se on jo lähdössä pihasta muualle. Jos tulen esim. 16.25 niin ehtii jutella sen 5min ja sitten pitääkin jo lähteä aina johonkin.

Tulen aina 16.30, mutta mitä jos tulenkin vaikka myöhässä? Voiko pph sopia omia menoja noin, että lähtee heti 16.30 jälkeen??

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:34"]   [/quote] Tottakai laskutat ylimenevästä ajasta ja toki otat lapseni mukaan minne ikinä menetkin. Mutta väitätkö ihan tosissaan, että jos joskus myöhästyn 5min. lapsen hakuajasta niin olet soittamassa lastensuojeluun?! Minä nimenomaan puhuin siitä, että tätä tapahtuu joskus, ei monta kertaa viikossa! Minä olen ammatiltani opettaja ja myyjän työ on väliaikainen duuni. Esim. opettajan ammatissa (vaikka onkin eri palkkaus, mutta myös vastuuta paljon enemmän, jopa 30 oppilaasta) ei voi laskea minuutteja, että tänäänkin meni 5-10min. yli työajan. Omalla ajalla tehdään valtava määrä työtä ja suunnittelua ja ylimääräistä hommaa. Ilmeisesti et halunnut tajuta mitä kirjoitin. Puhuin siis siitä, että myöhästytään JOSKUS 5-10min.! [/quote] Myöhästely on kunnioituksen, ei ajan, puutetta. Aika monta myöhästelykertaa siitä tulee per kuukausi, jos jokaisen hoitolapsen haku myöhästyy silloin tällöin sen viisi minuuttia, kun harvoin ne sattuu kaikki samalle päivälle. Älä vertaa omaa työtäsi muiden töihin. Jos sinulle on ok venyttää päivää jonkun pennun vuoksi 5-10 minuuttia tai vaikka puoli tuntia, niin älä erehdy luulemaan, että muut tykkää tehdä samoin. Mites muuten suhtaudut siihen, jos oppilaasi myöhästyy 5 tai 10 minuuttia tunnin alusta? Ei varmaan haittaa yhtään, kun sehän on ihan ymmärrettävää ja varmaan selität hänelle sitten asiat vielä erikseen tunnin päätteeksi ;) [/quote] No tottakai on kunniotuksen puutetta mutta eikö teillä ole sisälukutaitoa vai haluatteko tahallanne olla tyhmiä? Se on toki valitettavaa, että jokainen lapsi myöhästyy usein mutta se on vain ammatin varjopuoli, johon voidaan yrittää sivistyneellä keskustelulla vanhemman kanssa puuttua. Minä en ole ottanut kantaa näihin AP:n väittämiin tahallisiin myöhästymisiin vaan koko ajan painottanut sitä, että inhimillisiä esteitä sattuu ja vanhemman työ voi olla sellaista, että hän itsekin joutuu olemaan ylitöissä. Sanoin jo aiemmin, että jos tätä tapahtuu usein, on tehtävä muutoksia hoitoajoissa ja/tai -paikassa. Jos minun oppilaani myöhästyy inhimillisestä syystä (auto hajoaa, bussi on myöhässä yms.) niin en katso sitä lapsen syyksi. Toki on taito erottaa lapsista kuka myöhästyy toistuvasti tahallaan ja kuka vahingossa joskus. Mutta tätä on täysin turha teille selittää koska olette noin musta-valkoisia ihmisiä ja tämä jo aikaisemmin kirjoitetun referointi ei ole mielekästä. [/quote] Jos et edes puhu ap:n tilanteesta, mikset sanonut sitä heti alussa? Opettajatkin ovat ihan tavallisia kuolevaisia, mutta toistuvat kirjoitusvirheet kyllä pistävät silmään.

[/quote]

Lauseen "Toisenlainen näkökulma" voi tietysti käsittää monella tavalla. Ja tähän oikeinkirjoitukseen on aina hyvä vedota kun ei enää muuta keksitä :D Mutta tutustukaa vaikka siihen, mitä Nashin tasapainopiste kuvaa jos ette muuten ajatustani ymmärrä.

Vierailija
62/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:34"]

[/quote]

Tottakai laskutat ylimenevästä ajasta ja toki otat lapseni mukaan minne ikinä menetkin. Mutta väitätkö ihan tosissaan, että jos joskus myöhästyn 5min. lapsen hakuajasta niin olet soittamassa lastensuojeluun?! Minä nimenomaan puhuin siitä, että tätä tapahtuu joskus, ei monta kertaa viikossa! Minä olen ammatiltani opettaja ja myyjän työ on väliaikainen duuni. Esim. opettajan ammatissa (vaikka onkin eri palkkaus, mutta myös vastuuta paljon enemmän, jopa 30 oppilaasta) ei voi laskea minuutteja, että tänäänkin meni 5-10min. yli työajan. Omalla ajalla tehdään valtava määrä työtä ja suunnittelua ja ylimääräistä hommaa. Ilmeisesti et halunnut tajuta mitä kirjoitin. Puhuin siis siitä, että myöhästytään JOSKUS 5-10min.!

[/quote]

Myöhästely on kunnioituksen, ei ajan, puutetta. Aika monta myöhästelykertaa siitä tulee per kuukausi, jos jokaisen hoitolapsen haku myöhästyy silloin tällöin sen viisi minuuttia, kun harvoin ne sattuu kaikki samalle päivälle. Älä vertaa omaa työtäsi muiden töihin. Jos sinulle on ok venyttää päivää jonkun pennun vuoksi 5-10 minuuttia tai vaikka puoli tuntia, niin älä erehdy luulemaan, että muut tykkää tehdä samoin.

Mites muuten suhtaudut siihen, jos oppilaasi myöhästyy 5 tai 10 minuuttia tunnin alusta? Ei varmaan haittaa yhtään, kun sehän on ihan ymmärrettävää ja varmaan selität hänelle sitten asiat vielä erikseen tunnin päätteeksi ;)

[/quote]

No tottakai on kunniotuksen puutetta mutta eikö teillä ole sisälukutaitoa vai haluatteko tahallanne olla tyhmiä? Se on toki valitettavaa, että jokainen lapsi myöhästyy usein mutta se on vain ammatin varjopuoli, johon voidaan yrittää sivistyneellä keskustelulla vanhemman kanssa puuttua. Minä en ole ottanut kantaa näihin AP:n väittämiin tahallisiin myöhästymisiin vaan koko ajan painottanut sitä, että inhimillisiä esteitä sattuu ja vanhemman työ voi olla sellaista, että hän itsekin joutuu olemaan ylitöissä. Sanoin jo aiemmin, että jos tätä tapahtuu usein, on tehtävä muutoksia hoitoajoissa ja/tai -paikassa. Jos minun oppilaani myöhästyy inhimillisestä syystä (auto hajoaa, bussi on myöhässä yms.) niin en katso sitä lapsen syyksi. Toki on taito erottaa lapsista kuka myöhästyy toistuvasti tahallaan ja kuka vahingossa joskus. Mutta tätä on täysin turha teille selittää koska olette noin musta-valkoisia ihmisiä ja tämä jo aikaisemmin kirjoitetun referointi ei ole mielekästä.

[/quote]

Hyvä opettaja, toivottavasti et opeta oppilaillesi suomen kieltä ja erityisesti luetun ymmärtämistä, koska itselläsi tuntuu olevan siinä hyvin suuria vaikeuksia. Lue ap:n aloitus uudelleen, sen jälkeen omat kommenttisi ja tule vasta sitten jankuttamaan tänne omaa näkemystäsi aidan seipäästä, kun me muut puhumme siitä aidasta.

On kaksi eri asiaa, että lapsen haku myöhästyy vaikka kerran puolessa vuodessa auton hajoamisen tai sairastapauksen vuoksi kuin sen, että ollaan kuntosalilla tai kaupassa ja jatkuvasti haetaan lapsi myöhässä. Eikä kukaan ole tällaisia hätätilanteita tuominnut. Normi-ihmisille noita vain sattuu todella harvoin, koska fiksut ihmiset ottavat ne huomioon aikatauluissaan, eivätkä ajattele niin,että 'ihan hyvin voin käydä vielä kaupassa, kyllä se hoitotäti ymmärtää'.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä niille selväksi, että sinun työaikasi päättyy kello 16.30 ja kaikki mikä menee siitä ylitse tulee aina laskutetuksi ylimääräisenä, muuten ne ei tuota myöhästelyä lopeta. Sanot, että jos haluavat keskustella lapsen päivästä niin pitää tulla sen verran aikaisemmin että ehtivät sen tekemään työaikasi puitteissa.

Ole ystävällinen, mutta tiukka sanoissasi, ja jos tosiaan myöhästyvät vaikka sen minuutin niin laitat aina laskun. oppivat kyllä tosi nopeasti pysymään aikataulussa. Valittavat todennäköisesti sinusta kaikille kavereilleen, mutta ei se haittaa koska kaikki muut kyllä ymmärtää ettei tuollaista käytöstä tarvitse hyväksyä.

Vierailija
64/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ottaa käyttöön laskutuksen ylimenevästä ajasta? Vaikkapa 10 € / jokainen ylimenevä 10 min. Kirjoita vaikka pari maksulappua valmiiksi, ja annat heti vanhemmille mukaan kun tulevat hakemaan lastaan klo 16.32 jälkeen (eli jousta se minuutti-kaksi).

Yleensä raha alkaa motivoimaan vanhempiakin hakemaan ajoissa. Ja jos/kun soittavat tulevansa myöhässä, niin sanot iloisesti, että "selvä juttu, mutta kyllä tästä ylimääräinen lasku tulee". 

Vierailija
65/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet kakaras ennen puolta tai lapsi jää siihen,

Vierailija
66/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:24"]

Esim. opettajan ammatissa (vaikka onkin eri palkkaus, mutta myös vastuuta paljon enemmän, jopa 30 oppilaasta) ei voi laskea minuutteja, että tänäänkin meni 5-10min. yli työajan. Omalla ajalla tehdään valtava määrä työtä ja suunnittelua ja ylimääräistä hommaa. Ilmeisesti et halunnut tajuta mitä kirjoitin. Puhuin siis siitä, että myöhästytään JOSKUS 5-10min.!

[/quote]

Opettajan 'työaika' lienee jotain 15-20 oppitunnin verran opetusvelvollisuutta. Sen lisäsi tulee sitten ne joita sinä tässä kutsut omalla ajalla tekemiseksi, ne kyllä hyvin mahtuu 40 viikkotunnin sisään. Eli kokonaistyöaika on opettajalla suurempi kuin opetusvelvollisuus sen vuoksi että on sitten aikaa näille valmisteluille, joita kaikki opettajat ei tee tai tekevät tosi huonosti.

Vierailija
67/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kanssa lapset perhepäivähoidossa. Ennen kuin lapset aloitti hoitopaikassa täytettiin lappu mihin merkittiin hoidontarve. Mä ilmoitin heti alkuun tarpeeksi myöhäisen hakuajan (klo 17), jotta ei tule natinaa siitä, että lapset haetaan liian myöhään. Perhepäivähoitaja olikin sitten hyvillään siitä kun tultiin niin usein hakemaan jo hyvissä ajoin (klo 16.45) lapset pois hoidosta.

Eikö aloittaja voisi myös laittaa hoidontarpeeseen myöhäisemmän hakuajan?

Vierailija
68/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä opettaja-joku-muu-työntekijä jankkaa täällä? Uskotaan, että tarkoitat jotain muuta kuin kirjoitat, lopeta jo.

Vierailija
69/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:10"]

No ei tietenkään voi sopia! Tottakai hänen täytyy olla Sinun käytettävissä vielä työajan jälkeen, viis siitä vaikka siitä ei mitään sitten makseta.

[/quote]

No enemmänkin ajattelin, että voisi nyt sen verran joustaa, että ehtisi kuulumiset vaihtaa. Ja miten voi olla noin tiukka aikataulu, että heti pitää aina 16.30 lähteä. Jos tulen myöhässä, niin jääkö lapsi yksin pihalle vai ottaako mukaan vai miten? Päiväkodeissakin jäädään päivystämään, jos tullaan myöhässä. Ainahan voi sattua jotain!

ap
[/quote]

Miten paljon sulla on sille pph:lle oikein asiaa jos et viidessä minuutissa ennätä juttuasi kertoa? Haloo, ei e pph mikään terapeutti tai diakoni ole jonka kuuluu kuunnella toisten murheita

Vierailija
70/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pph asenne on se, ettei voi muutamaa sanaa vanhemman kanssa vaihtaa, niin ei taida kovin sitoutunut työhönsä olla. Itse en lastani sellaiseen paikkaan veisi. Eikö muuten pph työhön sitten lainkaan kuulu vanhempien kanssa keskustelu. Kannattaa ilmeisesti vanhempien ilmioittaa kunnalle myöhempi lapsen haku aika niin sitten ehkä se sananvaihtokin onnistuu.

Vierailija
71/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 14:06"]Jos pph asenne on se, ettei voi muutamaa sanaa vanhemman kanssa vaihtaa, niin ei taida kovin sitoutunut työhönsä olla. Itse en lastani sellaiseen paikkaan veisi. Eikö muuten pph työhön sitten lainkaan kuulu vanhempien kanssa keskustelu. Kannattaa ilmeisesti vanhempien ilmioittaa kunnalle myöhempi lapsen haku aika niin sitten ehkä se sananvaihtokin onnistuu.
[/quote]

Muutaman sanan vaihtamiseen menee puoli minuuttia, ei siihen useampia minuuttaja tarvitse varata ellei nyt ole jotain erikoista.

Vierailija
72/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kaipaisin sitä, että vanhemmat toisivat esim kopion työvuorolistasta tai lukujärjestyksestä hoitopaikkaan. Ennen piti tehdä niin ja Se toi ryhtiä.

Kaupassakäynti ennen lapsen hakua OK. Mutta alkaa nykypäivänä olla liikaa näitä salillakäyntejä, siivouspäiviä, kirppisten pystytystä, ,kahvitteluja, shoppailuja, jotka eivät kuulu TYÖ - tai opiskeluaikaan.

Lukekaapa vaikka kotikuntanne päivähoidon sivuilta, mihin se hoidontarve perustuu.

Mielenterveyskuntoutujavanhemmat, pitkäaikaissairaat ja lasun piirissä olevat asia erikseen.

Pahinta vielä on se, että lapsi tullaan hakemaan kännykkä korvalla. Päivän tärkeimpiä hetkiä pienelle, aidanraosta kurkitaan, vanhemman auto kaartuu pihaan, isi/ äiti tulee puhelimeen puhuen, noukkii huomiota haluavan lapsen...puhelu jatkuu...usein vielä takaisin autolle :(

Vierailija
73/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph

Vierailija
74/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut vuosia pph:na. Suurin osa vanhemmista on ollut ihania ja kaikki on sujunut hyvin, mutta onpa ollut niitäkin jotka tulivat joka päivä 5-10 min myöhässä hakemaan lapsiaan. Kerran sanoin että huomenna on tärkeä meno heti päivän päätteeksi, tulethan varmasti ajoissa - vastaus oli että olenhan kuitenkin miltei ajoissa tullut niin onko sillä mitään väliä?
Saman perheen toinen vanhempi soitti myös sairaslomallani kotiini ja haukkui heikon vastustuskykyni ja kuinka hankalaa on kun lapset joutuu viemään varahoitoon päiväkotiin.
Kuulin myös myöhemmin että oli haukkunut ja puhunut minusta perättömiä pitkin naapurustoa. Vaitiolovelvollisuus ja kunnianloukkausasiat ilmeisesti koskivat vain minua.

Vierailija
75/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mun mielestä myöhässä jatkuvasti tuleminen on epäkunnioittavaa toista ihmistä ja hänen työtään kohtaan.

Vierailija
76/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ei oo perhepäivähoidossa, vaan päiväkodissa. Varaan hoitoajan aina niin, että ei tarvitse kiirehtiä ja ehdin töistä vaikka kävellen, jos tarvii. Yleensä siis haen lapset aikaisemmin kuin on sovittu.

Vierailija
77/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla et jotkut vanhemmat suhtautuu päiväkotiin asiallisemmin kuin perhepäivähoitoon? Et päiväkoti on virallista ja pph jotain ei niin vakavasti otettavaa puuhastelua?
Missään nimessä niin ei saisi olla mutta tulee sellainen olo näistä jutuista :(

Vierailija
78/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:31"]

Tässä erilainen näkökulma. Työnkentelen pienessä liikkeessä yksin ja minulla menee JOKA päivä 5-10min. työajan yli koska kun liike sulkeutuu klo 17 niin joudun sen jälkeen laskemaan kassan, sammuttamaan valot, laittamaan ovet lukkoon yms. enkä saa tästä mitään korvausta. Jos/kun olen valittanut työnantajalle saan vastaukseksi, että oven takana on 10 nuorta odottamassa minun työpaikkaani. Sinä SAAT korvauksen ylityöstä mutta on paljon työntekijöitä eri ammateissa, jotka työskentelevät yksin ja joilla menee aina työajan ulkopuolelle työtehtäviä. Et ihan oikeasti voi olla kello kädessä muuteman minuutin takia joka päivä jos saat siitä kuitenkin rahallisen korvauksen. Se on tietenkin eri asia jos toistuvasti myöhästellään tahallisesti.

[/quote]

Vaikka sinulla ei ole munaa pitää puoliasi, niin miksi muut eivät saisi?

Vierailija
79/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:10"]

No ei tietenkään voi sopia! Tottakai hänen täytyy olla Sinun käytettävissä vielä työajan jälkeen, viis siitä vaikka siitä ei mitään sitten makseta.

[/quote]

No enemmänkin ajattelin, että voisi nyt sen verran joustaa, että ehtisi kuulumiset vaihtaa. Ja miten voi olla noin tiukka aikataulu, että heti pitää aina 16.30 lähteä. Jos tulen myöhässä, niin jääkö lapsi yksin pihalle vai ottaako mukaan vai miten? Päiväkodeissakin jäädään päivystämään, jos tullaan myöhässä. Ainahan voi sattua jotain!

ap

[/quote]

Ap jää itse rupattelemaan asikkaiden kanssa työasioista työpäivän päätteeksi, palkatta, niinkö? Se ei ole yhtään eri asia. 

Vierailija
80/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:10"]

[/quote]

ap

[/quote]

Miksi sinä et voisi hakea lastasi sen verran ajoissa, että pph ehtii kuulumiset vaihtaa työaikansa puitteissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan