Voiko pph sopia omia menoja heti hoitopäivän päätteeksi?
Pph:n työaika päättyy joka päivä 16.30. Tuntuu siltä, että sillä olisi joka päivä joku meno johonkin heti työpäivän jälkeen. Pitää viedä lapsia harrastuksiin tai tapaa kavereita tai jotain. Aina, kun olen puolelta hakemassa lasta, se on jo lähdössä pihasta muualle. Jos tulen esim. 16.25 niin ehtii jutella sen 5min ja sitten pitääkin jo lähteä aina johonkin.
Tulen aina 16.30, mutta mitä jos tulenkin vaikka myöhässä? Voiko pph sopia omia menoja noin, että lähtee heti 16.30 jälkeen??
Kommentit (86)
Ap, jos työaika loppuu 16.30, se loppuu silloin. Jos tämä ei sovi vanhempien aikatauluun, on parempi vaihtaa lapsen hoitopaikka. 5 minuutin myöhästyminen kerran tai pari vuodessa on ymmärrettävää, jos juuttuu ruuhkaan eikä ole mahdollisuutta lähteä töistä aikaisemmin että ehtisi varmasti ajoissa poikkeuksellisista ruuhkista huolimatta. Jos on vain niin saamaton, ettei lähde ajoissa hakemaan lasta, vaikka on lähes vieressä, niin se on jo törkeää hyväksikäyttöä.
Viimeksi kun lasta ei oltu haettu ja soitin vanhemmille että ovatko tulossa (20min hoitoajan päättymisen jälkeen) niin painoivat punaista luuria. Puheluun ei vastattu. Oli tosi lähellä (oikeesti tuonne soitetaan jos tunninkaan päästä lasta ei ole haettu) etten soittanut kriisikeskukseen (näin meitä oheistettu) ja pyytäneet hakemaan lasta.
Lapsi haettiin lopulta 40min myöhässä, kera ihmettelyn missä muut lapset ovat. Perhepäivähoitajien kokemuksista saisi varmasti kirjoitettua kirjan jota olisi vaikea uskoa todeksi.
Minä ilmoittaisin että jatkossa jokaisesta ylimenevästä minuutista otetaan ylityömaksu ja mikäli myöhästely on (ilman erittäin painavaa syytä) jatkuvaa, hoitosuhde katkaistaan.
Tässä erilainen näkökulma. Työnkentelen pienessä liikkeessä yksin ja minulla menee JOKA päivä 5-10min. työajan yli koska kun liike sulkeutuu klo 17 niin joudun sen jälkeen laskemaan kassan, sammuttamaan valot, laittamaan ovet lukkoon yms. enkä saa tästä mitään korvausta. Jos/kun olen valittanut työnantajalle saan vastaukseksi, että oven takana on 10 nuorta odottamassa minun työpaikkaani. Sinä SAAT korvauksen ylityöstä mutta on paljon työntekijöitä eri ammateissa, jotka työskentelevät yksin ja joilla menee aina työajan ulkopuolelle työtehtäviä. Et ihan oikeasti voi olla kello kädessä muuteman minuutin takia joka päivä jos saat siitä kuitenkin rahallisen korvauksen. Se on tietenkin eri asia jos toistuvasti myöhästellään tahallisesti.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:31"]
Tässä erilainen näkökulma. Työnkentelen pienessä liikkeessä yksin ja minulla menee JOKA päivä 5-10min. työajan yli koska kun liike sulkeutuu klo 17 niin joudun sen jälkeen laskemaan kassan, sammuttamaan valot, laittamaan ovet lukkoon yms. enkä saa tästä mitään korvausta. Jos/kun olen valittanut työnantajalle saan vastaukseksi, että oven takana on 10 nuorta odottamassa minun työpaikkaani. Sinä SAAT korvauksen ylityöstä mutta on paljon työntekijöitä eri ammateissa, jotka työskentelevät yksin ja joilla menee aina työajan ulkopuolelle työtehtäviä. Et ihan oikeasti voi olla kello kädessä muuteman minuutin takia joka päivä jos saat siitä kuitenkin rahallisen korvauksen. Se on tietenkin eri asia jos toistuvasti myöhästellään tahallisesti.
[/quote]
Minä olen kunnallinen pph ja jos työaikani ylittyy usein niin lapsi siirretään päiväkotiin.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:33"]
[/quote]
Minä olen kunnallinen pph ja jos työaikani ylittyy usein niin lapsi siirretään päiväkotiin.
[/quote]
Joo toki jos usein näin käy niin muutoksia hoitoaikoihin tai paikkaan on tehtävä. Mutta halusinkin tuoda keskusteluun erilaisen näkökulman siitä, että hyvin harvassa työpaikassa se työaika on tasan tarkkaan se mitä työsopimuksessa lukee. Näin on usein vain juuri kellokortti työpaikoissa. Pph on hoitoalalla ja ei siellä muutkaan voi lähteä sillä punaisella sekunnilla kun työaika päättyy. Mun mielestä 5min. myöhästyminen on täysin inhimillistä jos siitä saa korvauksen. Ja kuten todettu, jos näin käy usein vaikka viikossa niin silloin asioita täytyy järjestää uudestaan
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:33"]
[/quote]
[/quote]
Joo toki jos usein näin käy niin muutoksia hoitoaikoihin tai paikkaan on tehtävä. Mutta halusinkin tuoda keskusteluun erilaisen näkökulman siitä, että hyvin harvassa työpaikassa se työaika on tasan tarkkaan se mitä työsopimuksessa lukee. Näin on usein vain juuri kellokortti työpaikoissa. Pph on hoitoalalla ja ei siellä muutkaan voi lähteä sillä punaisella sekunnilla kun työaika päättyy. Mun mielestä 5min. myöhästyminen on täysin inhimillistä jos siitä saa korvauksen. Ja kuten todettu, jos näin käy usein vaikka viikossa niin silloin asioita täytyy järjestää uudestaan
[/quote]
Moni hoitopaikka on auki klo 17.00. Siinä on varaa sitten myöhästyäkin. Miksi pitää väkisin ottaa paikka joka ei sovi omaan aikatauluun?
[/quote]
Sinua käytetään hyväksi. Jos se kassan laskeminen kuuluu tehdä ovien sulkeuduttua, siitä pitää maksaa palkka, ihan joka päivä. Sinuna alkaisin katsella uutta työpaikkaa. Pistä tunnit ylös ja lopputilin yhteydessä pyydät maksamaan parin vuoden ylityökorvaukset.
Itsekin olen saanut kesätöistä potkut, kun kysyin ylityökorvauksen perään. Teettivät 10h päivää, maksoivat 10 tunnista muttei ylityökorvauksia. Otin asian puheeksi, sain potkut alle 5 min ja seuraavalla viikolla maksoivat ylityökorvaukset pennilleen edellisestäkin kesästä. Väliin tarvittiin työsuojeluvirannomaisten puhelinsoitto.
Silloin kun meidän lapset olivat pph:lla, samassa hoitopaikassa oli juuri näitä tällaisia 5-15min myöhässä hakijoita (pph itse valitti näistä minulle useasti). Itse hain lapseni joka päivä täsmällisesti tai vähän etuajassa ja hoitoon jäi silloin vielä pari lasta. Joka kuukausi olikin sitten sellainen päivä, että lapset joutuivat varahoitoon, koska pph piti ylityövapaan. Ihan vaan parin imbesillin takia. Eli kahden aikatauluja noudattamattoman takia koko porukka kärsii. Kyseessä oli kunnallinen pph, joka ei saa rahallista korvausta ylitöistä, vaan vapaapäivän.
"No ei tietenkään voi sopia! Tottakai hänen täytyy olla Sinun käytettävissä vielä työajan jälkeen, viis siitä vaikka siitä ei mitään sitten makseta.
[/quote]
No enemmänkin ajattelin, että voisi nyt sen verran joustaa, että ehtisi kuulumiset vaihtaa. Ja miten voi olla noin tiukka aikataulu, että heti pitää aina 16.30 lähteä. Jos tulen myöhässä, niin jääkö lapsi yksin pihalle vai ottaako mukaan vai miten? Päiväkodeissakin jäädään päivystämään, jos tullaan myöhässä. Ainahan voi sattua jotain! ap "
Miten paljon sinä joustat omalla työpaikallasi työajan jälkeen? Ehkä esimiehesi haluaisi kysyä sinulta kuulumisia tai neuvotella työtehtävistäsi vartin työaikasi jälkeen. Olisiko se sinusta ihan ok. jos pomosi olettaisi sinun joustavan. Eikä siellä päiväkodissakaan päivystetä, vaan työaika päättyy sop.mukaan ja jos vanhemmat myöhästelevät, niin ei sitä suopein silmin katsota.
5 minuuttia yliaikaa päivässä tarkoittaa puolta päivää ilmaista työtä vuodessa. Varmaan itsekin teet mielelläsi ylitöitä ilman palkkaa?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:01"]
[/quote]
Sinua käytetään hyväksi. Jos se kassan laskeminen kuuluu tehdä ovien sulkeuduttua, siitä pitää maksaa palkka, ihan joka päivä. Sinuna alkaisin katsella uutta työpaikkaa. Pistä tunnit ylös ja lopputilin yhteydessä pyydät maksamaan parin vuoden ylityökorvaukset.
Itsekin olen saanut kesätöistä potkut, kun kysyin ylityökorvauksen perään. Teettivät 10h päivää, maksoivat 10 tunnista muttei ylityökorvauksia. Otin asian puheeksi, sain potkut alle 5 min ja seuraavalla viikolla maksoivat ylityökorvaukset pennilleen edellisestäkin kesästä. Väliin tarvittiin työsuojeluvirannomaisten puhelinsoitto.
[/quote]
Joo tiedän kyllä, että kuuluisi maksaa ylityökovaukset ja joskus jos on jotain menoa niin pääsenkin lähtemään vähän aikaisemmin. Tosin nekään eivät korvaa kaikkia ylitöitä. Yritin vain tuoda esille sitä, että myös vanhemmilla voi olla itsestä riippumattomia syitä, joiden takia myöhästellään ja se 5 min myöhästyminen ei ole mitenkään tavatonta. Ja en minäkään voi liikkeessä klo 17 ilmoittaa 10 asiakkaalle, jotka jonottavat kassalle, että liike menee nyt kiinni, poistukaa! Mä teen rahaa toisen pussiin mutta ymmärrän silti, että tällaisia tilanteita elämässä tulee. AP tekee rahaa omaan pussiin eikä ymmärrä siltikään tätä. Se on ennen kaikkea ammatinvalinta kysymys. Tuliko AP:lle yllätyksenä, että näin voi sattua? Ja vielä siihen puheluun liittyen kun AP oli sairaana, niin se oli tietenkin todella törkeää käytöstä, ja myös se jos toistuvasti myöhästellään. Mutta jos joskus niin käy niin siitä on ihan turha keuhkota.
Lasten kuulumisten päivittäminen sisältyy lasten hoitoaikaan, joten on sinun asiasi mennä lasta hakemaan/vaihtamaan kuulumiset hoitoajan puitteissa. Pph on vapaa klo 16.30 kun hänen työaikansa loppuu. Jos olet myöhässä, ilmoitat siitä pahoittelujen kera heti kun tiedät myöhästyväsi.
En ikimaailmassa ottaisi asiakkaakseni perhettä, joka määrittelee mitä saan tai mitä en saa tehdä hoitoajan ulkopuolella. Minullakin kun on se elämä, ja iso perhe harrastuksineen jne..
Mun hoitolasten hoitoaika päättyy 16.15, usein kuitenkin lapset haetaan 16.30. Oma lapseni halusi aloittaa erään harrastuksen, johon täytyy kotoa lähteä 16.30. Sanoin lapselleni, että harrastus käy kyllä, jos on valmis itse kulkemaan sinne, siis lähtökohtaisesti. Toki jos päivä joskus loppuu ajoissa, voin ekaluokkalaista kuskata. Olen kunnallinen.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:22"]
Minäkin olen ollut vuosia pph:na. Suurin osa vanhemmista on ollut ihania ja kaikki on sujunut hyvin, mutta onpa ollut niitäkin jotka tulivat joka päivä 5-10 min myöhässä hakemaan lapsiaan. Kerran sanoin että huomenna on tärkeä meno heti päivän päätteeksi, tulethan varmasti ajoissa - vastaus oli että olenhan kuitenkin miltei ajoissa tullut niin onko sillä mitään väliä? Saman perheen toinen vanhempi soitti myös sairaslomallani kotiini ja haukkui heikon vastustuskykyni ja kuinka hankalaa on kun lapset joutuu viemään varahoitoon päiväkotiin. Kuulin myös myöhemmin että oli haukkunut ja puhunut minusta perättömiä pitkin naapurustoa. Vaitiolovelvollisuus ja kunnianloukkausasiat ilmeisesti koskivat vain minua.
[/quote]
Minullekin yksi äiti toi lapsen joka päivä ma-pe hoitoon 7.30-16.30 väliseksi ajaksi, vaikka oli itse osapäivätöissä. Perhe maksoi koko ajasta, joten se oli täysin sallittua. Sen sijaan se, että äiti tuli joka ikinen päivä vasta 16.30 ja alkoi sitten jutella niitä näitä ja kysellä kuulumisia, ei mielestäni ollut oikein. Kun sanoin parin viikon jälkeen, että työaika päättyy tasan 16.30, enkä sen jälkeen voi jäädä juttelemaan, äiti alkoi haukkua minua naapuruston äideille. Se ei kuitenkaan auttanut, koska muiden lasten äideiltä olin saanut vain ylistäviä kommentteja työstäni.
Perhepäivähoitaja on usein alueellinen toimija, joten perättömien huhujen levittäminen omalla asuinalueella on todella inhottavaa.
Laskutatko joka kuukausi erikseen? Paljonko sinulla on hoitomaksu?
T. Pph työtä harkitseva
Minun työaikani loppuu 16.00 ja ylitöidenteko on kiellettyä (kaupungin päätös). Jos vanhempi tulee hakemaan lasta vasta 16 niin en vaihda kuulumisia hänen kanssaan. 15.55 ehdin siis jutella 5min, tule aiemmin jos haluat jutella enempi.