Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pph sopia omia menoja heti hoitopäivän päätteeksi?

Vierailija
23.09.2014 |

Pph:n työaika päättyy joka päivä 16.30. Tuntuu siltä, että sillä olisi joka päivä joku meno johonkin heti työpäivän jälkeen. Pitää viedä lapsia harrastuksiin tai tapaa kavereita tai jotain. Aina, kun olen puolelta hakemassa lasta, se on jo lähdössä pihasta muualle. Jos tulen esim. 16.25 niin ehtii jutella sen 5min ja sitten pitääkin jo lähteä aina johonkin.

Tulen aina 16.30, mutta mitä jos tulenkin vaikka myöhässä? Voiko pph sopia omia menoja noin, että lähtee heti 16.30 jälkeen??

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

---

Vierailija
42/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

S2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
44/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivu2

Vierailija
45/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:44"]Laskutatko joka kuukausi erikseen? Paljonko sinulla on hoitomaksu?
T. Pph työtä harkitseva
[/quote]
En ole ap, mutta olen myös yksityinen perhepäivähoitaja. Laskutan joka kuukausi vanhempien maksuosuuden hoitomaksuista. Kelasta tulee yksityisen hoidon tuki ja kuntalisä suoraan minulle.

Vierailija
46/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:15"]

Se on ennen kaikkea ammatinvalinta kysymys.

[/quote]

Ei ole. Ei ole olemassa ammattia, jossa työntekijä saisi lain mukaan joutua tekemään palkatonta ylityötä. Toki jotkut ahneet työnantajat voivat sanoa, että alalla nyt vain on tällainen käytäntö, mutta se on laiton käytäntö se.

Vierailija
47/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kollega, ymmärrän tilanteesi.

Minulla on omia lapsia joiden nukkumaanmeno on 3 tuntia työpäivän loppumisen jälkeen. Todellakin olen jo toinen jalka menossa kun kello lyö tasan työajan loppua. Kuitenkin on käytävä kaupassa ja postissa ja kuskauksia, kavereilta hakuja ja sukulaismummoa kaupassa käyttämistä taikka näitä lääkäreiden ilta-aikoja jos sellaisen on onnistunut saamaan.

Minä pääsen joka päivä vasta kello 17 ja meidän posti sulkeutuu klo 18. Jos lasta ei ole haettu tasaan mennessä, soitan tai lähetän viestin että lähden nyt postiin ja otan lapsesi mukaan, tule hakemaan sieltä. Jollei kuulu mitään, jatkan aivan normaalisti asioitani mutta laskutan tästä kyllä.

Jotkut perheet tuntuvat tarvitsevan ikäänkuin tukitoimena perhepäivähoitoa. Ihan hyvältä tuntuu kun voi olla tukemassa perheen hyvinvointia, mutta en tee sitä huvikseni tai ilmaiseksi. Otan kyllä palkan sovitusti näistä myöhästymisistä.

Olen yksityinen perhepäivähoitaja, 10-tuntiset työpäivät joka päivä sillä ensimmäinen tulee klo 7 ja viimeinen lähtee klo 17. Mulla ja perheelläni on kolme tuntia iltaisin yhteistä vapaa-aikaa enkä kyllä jäisi mieluusti hoitolasten kanssa hetkeäkään sen yli. En usko että asiakasperheeni ymmärtäisivät tätä vaikka sanoisin. Monella on asenne että "no sähän saat sentään olla kotona". Niin, minä itse siivoan ja pesen lasten jäljet, teen ruoat ja suunnittelen ruokalistat yms. Ei ole arkisin kotonaoleminen mitään rentoutumista.

Vierailija
48/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomalla älä vastaa puheluun jos hoitoperhe soittaa. Eikä viikonloppuna tietenkään eikä työajan jälkeen.
Sinuna sanoisin vielä kerran että kun sinun työaika päättyy 16.30 tarkoittaa se sitä ettet sen ajan jälkeen hoida hoitolapsia, puhu heistä tai päivän kulusta. Klo 16.30 sinulla alkaa vapaa-aika. Jos lipsumista tulee vielä niin ota lapset mukaan kun lähdet vaikka lääkärias ei malle. Et siis oikeasti ole varannut aikaa. Eiköhän pian ala rotia löytymään perheiltä. Ja tietenkin laskutat heti kun menee yli 16.30 hoitoaika.

Vierailija
49/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:41"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:31"]

Tässä erilainen näkökulma. Työnkentelen pienessä liikkeessä yksin ja minulla menee JOKA päivä 5-10min. työajan yli koska kun liike sulkeutuu klo 17 niin joudun sen jälkeen laskemaan kassan, sammuttamaan valot, laittamaan ovet lukkoon yms. enkä saa tästä mitään korvausta. Jos/kun olen valittanut työnantajalle saan vastaukseksi, että oven takana on 10 nuorta odottamassa minun työpaikkaani. Sinä SAAT korvauksen ylityöstä mutta on paljon työntekijöitä eri ammateissa, jotka työskentelevät yksin ja joilla menee aina työajan ulkopuolelle työtehtäviä. Et ihan oikeasti voi olla kello kädessä muuteman minuutin takia joka päivä jos saat siitä kuitenkin rahallisen korvauksen. Se on tietenkin eri asia jos toistuvasti myöhästellään tahallisesti.

[/quote]

Minä olen kunnallinen pph ja jos työaikani ylittyy usein niin lapsi siirretään päiväkotiin.

[/quote]

Joo toki jos usein näin käy niin muutoksia hoitoaikoihin tai paikkaan on tehtävä. Mutta halusinkin tuoda keskusteluun erilaisen näkökulman siitä, että hyvin harvassa työpaikassa se työaika on tasan tarkkaan se mitä työsopimuksessa lukee. Näin on usein vain juuri kellokortti työpaikoissa. Pph on hoitoalalla ja ei siellä muutkaan voi lähteä sillä punaisella sekunnilla kun työaika päättyy. Mun mielestä 5min. myöhästyminen on täysin inhimillistä jos siitä saa korvauksen. Ja kuten todettu, jos näin käy usein vaikka viikossa niin silloin asioita täytyy järjestää uudestaan

[/quote]

Sulla on kyllä todella röyhkeä asenne. Kyllä, saan korvauksen, jonka sinä maksat. Olen yksityinen pph ja jos lapsesi olisi hoidossani ja tekisit tuolla tavalla niin minä laskuttaisin ylityöstä (sopimuksen mukaan ei normaali tuntitaksa vaan korkeampi), otan lapsen mukaan jos menoa ja haet sitten vaikka toiselta paikkakunnalta jos tarpeen (maksu juoksee kokoajan) ja toistuessa soitan sosiaalipäivystykseen jos lasta ei haeta (kuten meitä on ohjeistettu ja kuten päiväkoditkin tekevät) ja puran sopimuksen jos et sitä noudata. Olen yrittäjä jolla myös oma perhe ja elämä, eikä mitään velvollisuutta pomppia pillisi mukaan vaan täysi vapaus valita asiakkaani. Voit sitten lastensuojelun kanssa selvitellä miksi koet muiden olevan velvollisia huolehtimaan sinun velvollisuuksistasi ja miksi et kykene järjestämään asioitasi kuten vanhempien kuuluisi eli toisenlainen sopimus/hoitopaikka/toinen henkilö hakemaan hoidosta jne.

Vierailija
50/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xxx

Vierailija
51/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:41"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:31"]

Tässä erilainen näkökulma. Työnkentelen pienessä liikkeessä yksin ja minulla menee JOKA päivä 5-10min. työajan yli koska kun liike sulkeutuu klo 17 niin joudun sen jälkeen laskemaan kassan, sammuttamaan valot, laittamaan ovet lukkoon yms. enkä saa tästä mitään korvausta. Jos/kun olen valittanut työnantajalle saan vastaukseksi, että oven takana on 10 nuorta odottamassa minun työpaikkaani. Sinä SAAT korvauksen ylityöstä mutta on paljon työntekijöitä eri ammateissa, jotka työskentelevät yksin ja joilla menee aina työajan ulkopuolelle työtehtäviä. Et ihan oikeasti voi olla kello kädessä muuteman minuutin takia joka päivä jos saat siitä kuitenkin rahallisen korvauksen. Se on tietenkin eri asia jos toistuvasti myöhästellään tahallisesti.

[/quote]

Minä olen kunnallinen pph ja jos työaikani ylittyy usein niin lapsi siirretään päiväkotiin.

[/quote]

Joo toki jos usein näin käy niin muutoksia hoitoaikoihin tai paikkaan on tehtävä. Mutta halusinkin tuoda keskusteluun erilaisen näkökulman siitä, että hyvin harvassa työpaikassa se työaika on tasan tarkkaan se mitä työsopimuksessa lukee. Näin on usein vain juuri kellokortti työpaikoissa. Pph on hoitoalalla ja ei siellä muutkaan voi lähteä sillä punaisella sekunnilla kun työaika päättyy. Mun mielestä 5min. myöhästyminen on täysin inhimillistä jos siitä saa korvauksen. Ja kuten todettu, jos näin käy usein vaikka viikossa niin silloin asioita täytyy järjestää uudestaan

[/quote]

Sulla on kyllä todella röyhkeä asenne. Kyllä, saan korvauksen, jonka sinä maksat. Olen yksityinen pph ja jos lapsesi olisi hoidossani ja tekisit tuolla tavalla niin minä laskuttaisin ylityöstä (sopimuksen mukaan ei normaali tuntitaksa vaan korkeampi), otan lapsen mukaan jos menoa ja haet sitten vaikka toiselta paikkakunnalta jos tarpeen (maksu juoksee kokoajan) ja toistuessa soitan sosiaalipäivystykseen jos lasta ei haeta (kuten meitä on ohjeistettu ja kuten päiväkoditkin tekevät) ja puran sopimuksen jos et sitä noudata. Olen yrittäjä jolla myös oma perhe ja elämä, eikä mitään velvollisuutta pomppia pillisi mukaan vaan täysi vapaus valita asiakkaani. Voit sitten lastensuojelun kanssa selvitellä miksi koet muiden olevan velvollisia huolehtimaan sinun velvollisuuksistasi ja miksi et kykene järjestämään asioitasi kuten vanhempien kuuluisi eli toisenlainen sopimus/hoitopaikka/toinen henkilö hakemaan hoidosta jne.

[/quote]

Tottakai laskutat ylimenevästä ajasta ja toki otat lapseni mukaan minne ikinä menetkin. Mutta väitätkö ihan tosissaan, että jos joskus myöhästyn 5min. lapsen hakuajasta niin olet soittamassa lastensuojeluun?! Minä nimenomaan puhuin siitä, että tätä tapahtuu joskus, ei monta kertaa viikossa! Minä olen ammatiltani opettaja ja myyjän työ on väliaikainen duuni. Esim. opettajan ammatissa (vaikka onkin eri palkkaus, mutta myös vastuuta paljon enemmän, jopa 30 oppilaasta) ei voi laskea minuutteja, että tänäänkin meni 5-10min. yli työajan. Omalla ajalla tehdään valtava määrä työtä ja suunnittelua ja ylimääräistä hommaa. Ilmeisesti et halunnut tajuta mitä kirjoitin. Puhuin siis siitä, että myöhästytään JOSKUS 5-10min.!

Vierailija
52/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän olisi helppo ratkaisu eli kellokortti jokaiselle lapselle kaulaan ja jokaisesta minuutinkin hoidon päättymisajan ylityksestä lähtee vaikka puolen tunnin lasku, niin eiköhän vanhemnat jossain vaiheessa tajua asian.

Todella ajattelematonta hakea lapsi myöhässä hoidosta ja törkeää olettaa, että hoitajalla ei olisi muuta elämää kuin vahtia jonkun lasta omalla vapaa-ajallaan. Sovittakaa omat menonne niin, että saatte lapsen haettua ajallaan.

Vierailija
53/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla otetaan vuoden alussa (nyt on kokeilussa) kaikille perhepäivähoitajille käyttöön mobililaite. Vanhemmat saavat läpsykkään jonka työntävät reikään kun aamulla lasta tuovat ja sama juttu kun lähtevät (huom! lähtevät, ei tarkoita sitä hetkeä kun tulevat hoitajan luon) lapsen kanssa pois. Innolla odotan :) pph

Vierailija
54/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollahan se oli jo wilma-viestiketjussa: lapsella merkintöjä toistuvista myöhästymisistä ja unohduksista ja vanhemman kommentti on "mitä välii, sattuhan sitä joskus". Ei tuollainen lapsi aikuistuttuaan hae sitä omaakaan lastaan hoidosta ajoissa, miten voikaan jos ei osaa.

Vierailija
55/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tottakai laskutat ylimenevästä ajasta ja toki otat lapseni mukaan minne ikinä menetkin. Mutta väitätkö ihan tosissaan, että jos joskus myöhästyn 5min. lapsen hakuajasta niin olet soittamassa lastensuojeluun?! Minä nimenomaan puhuin siitä, että tätä tapahtuu joskus, ei monta kertaa viikossa! Minä olen ammatiltani opettaja ja myyjän työ on väliaikainen duuni. Esim. opettajan ammatissa (vaikka onkin eri palkkaus, mutta myös vastuuta paljon enemmän, jopa 30 oppilaasta) ei voi laskea minuutteja, että tänäänkin meni 5-10min. yli työajan. Omalla ajalla tehdään valtava määrä työtä ja suunnittelua ja ylimääräistä hommaa. Ilmeisesti et halunnut tajuta mitä kirjoitin. Puhuin siis siitä, että myöhästytään JOSKUS 5-10min.!

[/quote]

Myöhästely on kunnioituksen, ei ajan, puutetta. Aika monta myöhästelykertaa siitä tulee per kuukausi, jos jokaisen hoitolapsen haku myöhästyy silloin tällöin sen viisi minuuttia, kun harvoin ne sattuu kaikki samalle päivälle. Älä vertaa omaa työtäsi muiden töihin. Jos sinulle on ok venyttää päivää jonkun pennun vuoksi 5-10 minuuttia tai vaikka puoli tuntia, niin älä erehdy luulemaan, että muut tykkää tehdä samoin.

Mites muuten suhtaudut siihen, jos oppilaasi myöhästyy 5 tai 10 minuuttia tunnin alusta? Ei varmaan haittaa yhtään, kun sehän on ihan ymmärrettävää ja varmaan selität hänelle sitten asiat vielä erikseen tunnin päätteeksi ;)

Vierailija
56/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä joka sanoi tuosta että menee jatkuvasti 5-10min ylitöiksi työnantajan takia, niin ei se oikeuta sinua hakemaan myöhässä. Kerran tiedät että sellaista tapahtuu usein, hommaat hoitopaikan pidemmällä hoitoajalla etkä teetä ylläriylitöitä pph:lla! Ihan itsestäänselvyys!

Vierailija
57/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonnekin ip-lehteen nyt juttuvinkkiä pph:n varjopuolista. Päiväkotien osaltaan jurnutusta on lehdistössä jo käsiteltykin. Olisi hyvä muistuttaa julkisesti yhteisistä säännöistä ja vanhempien velvollisuuksista ;)

Vierailija
58/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:34"]

[/quote]

[/quote]

Myöhästely on kunnioituksen, ei ajan, puutetta. Aika monta myöhästelykertaa siitä tulee per kuukausi, jos jokaisen hoitolapsen haku myöhästyy silloin tällöin sen viisi minuuttia, kun harvoin ne sattuu kaikki samalle päivälle. Älä vertaa omaa työtäsi muiden töihin. Jos sinulle on ok venyttää päivää jonkun pennun vuoksi 5-10 minuuttia tai vaikka puoli tuntia, niin älä erehdy luulemaan, että muut tykkää tehdä samoin.

Mites muuten suhtaudut siihen, jos oppilaasi myöhästyy 5 tai 10 minuuttia tunnin alusta? Ei varmaan haittaa yhtään, kun sehän on ihan ymmärrettävää ja varmaan selität hänelle sitten asiat vielä erikseen tunnin päätteeksi ;)

[/quote]

No tottakai on kunniotuksen puutetta mutta eikö teillä ole sisälukutaitoa vai haluatteko tahallanne olla tyhmiä? Se on toki valitettavaa, että jokainen lapsi myöhästyy usein mutta se on vain ammatin varjopuoli, johon voidaan yrittää sivistyneellä keskustelulla vanhemman kanssa puuttua. Minä en ole ottanut kantaa näihin AP:n väittämiin tahallisiin myöhästymisiin vaan koko ajan painottanut sitä, että inhimillisiä esteitä sattuu ja vanhemman työ voi olla sellaista, että hän itsekin joutuu olemaan ylitöissä. Sanoin jo aiemmin, että jos tätä tapahtuu usein, on tehtävä muutoksia hoitoajoissa ja/tai -paikassa. Jos minun oppilaani myöhästyy inhimillisestä syystä (auto hajoaa, bussi on myöhässä yms.) niin en katso sitä lapsen syyksi. Toki on taito erottaa lapsista kuka myöhästyy toistuvasti tahallaan ja kuka vahingossa joskus. Mutta tätä on täysin turha teille selittää koska olette noin musta-valkoisia ihmisiä ja tämä jo aikaisemmin kirjoitetun referointi ei ole mielekästä.

Vierailija
59/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:39"]

Tämä joka sanoi tuosta että menee jatkuvasti 5-10min ylitöiksi työnantajan takia, niin ei se oikeuta sinua hakemaan myöhässä. Kerran tiedät että sellaista tapahtuu usein, hommaat hoitopaikan pidemmällä hoitoajalla etkä teetä ylläriylitöitä pph:lla! Ihan itsestäänselvyys!

[/quote]

En ole missään vaiheessa sanonut hakevani lastani myöhässä. Minun lapseni haetaan kyllä ajoissa. Yritin vain kertoa, että on olemassa muitakin ammatteja, joissa näin käy usein eikä se ole mitenkään tavatonta.

Vierailija
60/86 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No tottakai on kunniotuksen puutetta mutta eikö teillä ole sisälukutaitoa vai haluatteko tahallanne olla tyhmiä? Se on toki valitettavaa, että jokainen lapsi myöhästyy usein mutta se on vain ammatin varjopuoli, johon voidaan yrittää sivistyneellä keskustelulla vanhemman kanssa puuttua. Minä en ole ottanut kantaa näihin AP:n väittämiin tahallisiin myöhästymisiin vaan koko ajan painottanut sitä, että inhimillisiä esteitä sattuu ja vanhemman työ voi olla sellaista, että hän itsekin joutuu olemaan ylitöissä. Sanoin jo aiemmin, että jos tätä tapahtuu usein, on tehtävä muutoksia hoitoajoissa ja/tai -paikassa. Jos minun oppilaani myöhästyy inhimillisestä syystä (auto hajoaa, bussi on myöhässä yms.) niin en katso sitä lapsen syyksi. Toki on taito erottaa lapsista kuka myöhästyy toistuvasti tahallaan ja kuka vahingossa joskus. Mutta tätä on täysin turha teille selittää koska olette noin musta-valkoisia ihmisiä ja tämä jo aikaisemmin kirjoitetun referointi ei ole mielekästä.
[/quote]

Jos et edes puhu ap:n tilanteesta, mikset sanonut sitä heti alussa?

Opettajatkin ovat ihan tavallisia kuolevaisia, mutta toistuvat kirjoitusvirheet kyllä pistävät silmään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi