Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien epähygienisyys ja syyt sen takana

Vierailija
24.08.2021 |

Olen miettinyt jo useampaan kertaan sitä, miksi etenkin esiteinit haluavat olla erityisen epähygienisiä. Suihkuun ei huvita mennä, hampaita ei haluta pestä. Jos meneekin suihkuun, hiusten pesu on liikaa. Ja ja ja....

Voiko syy olla jossain kauempana kuin nykyajassa? Suojaako epähygienia nuorta, kuitenkin jo sukukypsää ihmistä vastakkaisen sukupuolen, etenkin aikuisten seksuaaliselta huomiota? Vai mikä sen takana voi olla?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin.

Vierailija
2/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä älytöntä kuinka paljon vaivaa jaksaa teini nähdä sen eteen ettei tarvitsisi peseytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliarvostettua.

Vierailija
4/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lorvikatarri, teinien yleisin tauti.

Vierailija
5/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano tietäväni, että asia on näin, mutta olen miettinyt, ovatko tällaiset teinit oppineet peseytymään lapsena joka ilta? Epäilen, etteivät ole. Koska teinit eivät ole aikuisia, he eivät osaa miettiä asiaa eri vinkkeleistä. Kun heillä ei ole sitä rutiinia, että pesulla käydään joka ilta, he eivät nyt yhtäkkiä sitä osaa omaksua, vaikka aikuisen näkökulmasta siihen olisi tarve.

Mun lapset käyvät joka ilta suihkussa, se on heille itsestään selvää. Mun on vaikea kuvitella, että yhtäkkiä teininä he lopettaisivat tämän. Toki voi olla, että vaikkapa hiustenpesun omaksuminen takkuilee, kun yhtäkkiä tukka pitääkin pestä sampoolla. Nyt, kun lyhythiuksiset lapset käyvät suihkussa päivittäin, vesipesu on tukalle ihan riittävä.

Vierailija
6/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä älytöntä kuinka paljon vaivaa jaksaa teini nähdä sen eteen ettei tarvitsisi peseytyä.

Teinillä voi olla myös masennus.

Vierailija
7/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sano tietäväni, että asia on näin, mutta olen miettinyt, ovatko tällaiset teinit oppineet peseytymään lapsena joka ilta? Epäilen, etteivät ole. Koska teinit eivät ole aikuisia, he eivät osaa miettiä asiaa eri vinkkeleistä. Kun heillä ei ole sitä rutiinia, että pesulla käydään joka ilta, he eivät nyt yhtäkkiä sitä osaa omaksua, vaikka aikuisen näkökulmasta siihen olisi tarve.

Mun lapset käyvät joka ilta suihkussa, se on heille itsestään selvää. Mun on vaikea kuvitella, että yhtäkkiä teininä he lopettaisivat tämän. Toki voi olla, että vaikkapa hiustenpesun omaksuminen takkuilee, kun yhtäkkiä tukka pitääkin pestä sampoolla. Nyt, kun lyhythiuksiset lapset käyvät suihkussa päivittäin, vesipesu on tukalle ihan riittävä.

Meillä pestiin lapsen hampaat joka ilta, mutta suihkussa ei käyty joka ilta. Puhtaat alusvaatteet ja sukat vaihdettiin päivittäin. Muut vaatteet sitä mukaan kun likaantuvat.

Teini-ikään tullessa ja hiusten rasvoittuessa teini ihan itse vaihtoi tyylin jokailtaiseen suihkuun.

Vierailija
8/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pestiin lapsen hampaat joka ilta, mutta suihkussa ei käyty joka ilta. Puhtaat alusvaatteet ja sukat vaihdettiin päivittäin. Muut vaatteet sitä mukaan kun likaantuvat.

Teini-ikään tullessa ja hiusten rasvoittuessa teini ihan itse vaihtoi tyylin jokailtaiseen suihkuun.

Niin, mutta tässä avauksessahan puhuttiin niistä teineistä, jotka eivät huolehdi hygieniastaan ja pohdittiin syytä sille.

Vierailija
9/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliarvostettua.

Hiki haisee ihan oikeasti niin voimakkaalle, että ympäristö voi lähinnä pahoin. Vanhempien olisi hyvä ottaa asia puheeksi oman teininä kanssa, ettei siihen jouduta puuttumaan koulussa tai myöhemmin töissä.

Vierailija
10/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta tässä avauksessahan puhuttiin niistä teineistä, jotka eivät huolehdi hygieniastaan ja pohdittiin syytä sille.

Vastasin kommenttiin, jossa pohdittiin eivätkötällaiset teinit ole käyneet lapsena suihkussa joka ilta.

Vierailija
11/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka yleistä tällainen peseytymättömyys on? Minulla on kolme teiniä ja tuntuu että koko ajan joku on suihkussa ja erilaisia pesuaineita saa kantaa kaupasta jatkuvasti.

Vierailija
12/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulasten ei tarvitse peseytyä päivittäin, kun alapesu suoritetaan kuitenkin. Ja kasvot ja hampaat pestään päivittäin. Siinäpä onkin hankaluus opettaa säästeliästä veden käyttöä ja hygieniatapoja samaan aikaan.

Vierailija
13/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14-vuotiaaksi kauhea haisuli. Hygieniasta en tiennyt mitään. Kotona oli sauna kerran viikossa, silloin kävin pikaisesti saunassa ja suihkussa.

Silloinen paras kaveri huomautteli aina rasvaisiata hiuksistani, mutta en osannut oikein tehdä asialle mitään.

Kerran, kun olin kaverin luona, hänen isoveljensä alkoi kommentoida "mikä täällä oikein haisee?" -tyylillä. Se toimi jonkinlaisena herätteenä.

Aloin käymään joka aamu suihkussa, vaikka muu perhe ihmetteli. Ostatin deodoranttia jne.

Siitä hitaasti hygieniistyin, mutta vei pitkän aikaa oppia mm. Alapesu - 90-luvulla kun ei ollut nettiä kaikkine vinkkeineen.

Liekö monella nykyteinillä sama ongelma? Ei ole opittu pienempänä pesun tärkeyttä, joten teininä hajujen puskiessa ilmaan ei myöskään ymmärretä pesun tärkeyttä.

Vierailija
14/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yleistä tällainen peseytymättömyys on? Minulla on kolme teiniä ja tuntuu että koko ajan joku on suihkussa ja erilaisia pesuaineita saa kantaa kaupasta jatkuvasti.

Esiteineillä kokemukseni mukaan hyvin yleistä, vanhemmilla teineillä onneksi useimmiten kääntyy tuohon toiseen ääripäähän, jossa hien sijaan myrkytetään ympärillä olevat Axella ja halvalla hajuvedellä 😁

Vierailija
15/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käytiin pesulla jokapäivä ja hampaat huolehdittiin hyvin. Silti tuo tultuaan teini-ikään ei pese hampaita komentamatta ja pitää katsoa että käy pesulla. Ei ainakaan oppimisesta ole puute. Uimassa se viihtyy vaikka kuinka eli vedestä ei kyse. Kyllä ihan reilusti ollaan puhuttu hygienian tärkeydestä ja hiestä ja tuoksahtavasta päästä ja hammashoidon tärkeydestä. Ehkä se taas alkaa omatoimiseksi joskus.

Vierailija
16/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin kommenttiin, jossa pohdittiin eivätkötällaiset teinit ole käyneet lapsena suihkussa joka ilta.

Niin, tällaiset teinit, eli ne, jotka EIVÄT huolehdi hygieniastaan (eli ne, joita aloituksessa käsiteltiin). Sinun teinisihän huolehtivat, kuten kerroit. En sanonut, että se, ettei lapsena peseydy joka ilta automaattisesti johtaa teininä peseytymättömyyteen, vaan pohdin sitä, että jos on tottunut peseytymään aina, tuskin sitä lopettaakaan.

Vierailija
17/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin tytöillä se on jonkinlaista muutosvastarintaa kehon muutoksiin. Jos ei käytä dödöä ja pese hiuksia, niitä muutoksia ei tulekaan. Kun joskus napakasti kertoo, että hei oikeasti sä haiset nyt ihan kamalalle ja noilla sun hiuksilla voisi voidella voileivän, heille menee perille, että muut huomaavat kyllä.

On myös biologiaa mukana. Ei näitä hajuja ole kauaa voinut peittää ja murrosiän muutosten on tarkoitus viestittää muille, että nyt olen sukukypsä.

Vierailija
18/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 14-vuotiaaksi kauhea haisuli. Hygieniasta en tiennyt mitään. Kotona oli sauna kerran viikossa, silloin kävin pikaisesti saunassa ja suihkussa.

Silloinen paras kaveri huomautteli aina rasvaisiata hiuksistani, mutta en osannut oikein tehdä asialle mitään.

Kerran, kun olin kaverin luona, hänen isoveljensä alkoi kommentoida "mikä täällä oikein haisee?" -tyylillä. Se toimi jonkinlaisena herätteenä.

Aloin käymään joka aamu suihkussa, vaikka muu perhe ihmetteli. Ostatin deodoranttia jne.

Siitä hitaasti hygieniistyin, mutta vei pitkän aikaa oppia mm. Alapesu - 90-luvulla kun ei ollut nettiä kaikkine vinkkeineen.

Liekö monella nykyteinillä sama ongelma? Ei ole opittu pienempänä pesun tärkeyttä, joten teininä hajujen puskiessa ilmaan ei myöskään ymmärretä pesun tärkeyttä.

Nykyään asia otetaan puheeksi myös koulun terveystarkastuksessa, joskus alakoulun loppupuolella liittyen murrosikään.

Vierailija
19/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinipojat haisevat pahalle busseissa, jokapäiväinen hajuhaitta. Hupparit, lippikset, puhelinta rämpläävät aina.

Vierailija
20/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin tytöillä se on jonkinlaista muutosvastarintaa kehon muutoksiin. Jos ei käytä dödöä ja pese hiuksia, niitä muutoksia ei tulekaan. Kun joskus napakasti kertoo, että hei oikeasti sä haiset nyt ihan kamalalle ja noilla sun hiuksilla voisi voidella voileivän, heille menee perille, että muut huomaavat kyllä.

On myös biologiaa mukana. Ei näitä hajuja ole kauaa voinut peittää ja murrosiän muutosten on tarkoitus viestittää muille, että nyt olen sukukypsä.

Itse taas luulin asian liittyvän enemmän poikiin, miksi ihmeessä pitää puunata itseään ylenmäärin asenne eli mitä välii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän